Gå til innhold

Typisk norsk - Mat på spesifikke dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må innrømme vi har noen vaner etterhvert. Uten at jeg føler dette er "typisk norsk". 

Mandag - ofte vegansk/vegetarians/suppe. Føler for noe lett etter helgen. 

En av ukedagene - en ekstra god middag, med vin, ved bordet, for å lure hverdagen litt

Fredag - TV mat, ofte meksikansk, eller hjemmelaget middag

Lørdag - raffinert mat, som det tar lang tid å lage. Gjerne to retter

Søndag - tradisjonsmat, gjerne fisk. 

Men en av de tingene du nevner gjør jeg helt bevisst. Jeg kjøper akkurat det vi bør spise, og som gjør at vi blir passe mett, eller jeg planlegger rester. Er man mer sulten til kvelds tar man seg et knekkebrød. Det handler ikke om økonomi (jeg har nettopp vært på butikken og kjøpt økologisk Kylling til 80 kroner per kyllinglår). Årsaken er enkel. Jeg ønsker ikke rester som må kastes da jeg er stor motstander av matsvinn. Jeg ønsker ikke fråtsing og at man må spise resten fordi maten er jo der uansett. Så jeg kjøper nok til at vi spiser oss akkurat passe mett. 

Anonymkode: c10e8...c12

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dere er to som har opplevd det? Ja, da må det jo være "typisk norsk".

Anonymkode: 39f0e...85a

Er vel ikke snakk om helt typisk norsk men jeg opplevde også det med et par venninner. 80-tallet.. 

Anonymkode: 2bf02...a4d

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Det var også en mor som laget en tråd på forumet her en gang om at barnet hennes hadde overnattingsbesøk av en venn også når de skulle spise frokost så syntes hun at denne gjesten forsynte seg alt for mye med pålegg og juice. 

Eller da jeg gikk på barneskolen og ble med en venninne hjem (hun var etnisk norsk.) Vi leker på rommet også sier hun "bare vent her jeg skal bare spise middag så kommer jeg tilbake". Vi hadde dratt hjem til henne rett etter skolen og jeg var like skrubbsulten som henne. At moren hennes kunne la meg vente på rommet i 1 time, Det var kanskje ikke en time men det føltes ihvertfall som en evighet, det er ikke til å forstå. Alltid når jeg har vært på besøk hos utenlandske familier blir man tilbudt noe å spise og drikke. Det samme hvis noen kommer på besøk hos meg/min familie. Men jeg vet at dette har med kultur å gjøre. Det jeg synes at er vanskelig å forstå er jo det at mat det er jo noe alle skal ha må ha, skjønner ikke at man skal være så gjerrig med mat, er ikke sånn at du går rundt å deler ut iphoner til gjestene, det er snakk om mat. 

Anonymkode: b37fd...643

Det har jeg aldri opplevd, bortsett fra én gang, men det var hos en vietnamesisk familie og ikke en norsk en. Det tror jeg har lite med kulturelt opphav å gjøre og heller med økonomiske betingelser eller rett og slett særhet. 

Når det kommer til faste matdager i uka, så er ikke det noe jeg er oppvokst med, og kjenner heller ingen som er det. Det er vanlig med kosemat i helgene, gjerne mer usunn mat, men det var aldri snakk om faste dager for faste retter. Bortsett fra at det tradisjonelt har vært komledag på torsdager i enkelte landsdeler, hos enkelte familier, så tror jeg kanpt det er en utbredt norsk ting. I senere tid har vi adoptert Taco fra USA, og byttet ut dere "Taco tuesay" med "Taco-fredag", men det er langt i fra alle som spiser det på fredag heller. 

Det de fleste nordmenn kan kjenne seg igjen i, i hvert fall de over 30, er søndagsmiddagene. Dette var gjerne tradisjonsmat av litt stasligere sort. Men stort sett ikke noe fast. Kunne være elgsteik, fårikål, oksesteik, hønsefrikasé osv. 

Anonymkode: 9d754...15a

• Liker 5
Skrevet

Hos oss (da jeg var barn) fikk alltid mine venner middag når de var på besøk. Fikk stort sett samme tilbud da jeg var på besøk hos andre venner også.

Jeg tror det kan oppleves som at nordmenn lager "lite" mat fordi vi stort sett har familiekonstellasjoner på 3-5 mennesker. Vi har ikke storfamilier så hvem som skal serveres er relativt oversiktlig og da er det lett å beregne passende mengde mat i stedet for å lage en overflod av mat hvor mye må kastes.

Men har man selskap eller møtes i større familiesammenkomster som til jul og andre høytider har jeg vanskelig for å se for meg at det er særlig lite mat på bordene rundt om i norske hjem. 

Når det er sagt har vel nordmenn tradisjonelt sett vært et nøkternt folkeferd og det gjelder ikke bare i matveien. Overdådighet, ødsling og luksus har ikke vært typiske, norske karaktertrekk. Men å være nøktern er ikke det samme som gjerrig, for jeg tror ikke det er typisk norsk å være spesielt gjerrig. Men muligens nøysom.

Anonymkode: 8b46d...6cc

• Liker 9
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en av de tingene du nevner gjør jeg helt bevisst. Jeg kjøper akkurat det vi bør spise, og som gjør at vi blir passe mett, eller jeg planlegger rester. Er man mer sulten til kvelds tar man seg et knekkebrød. Det handler ikke om økonomi (jeg har nettopp vært på butikken og kjøpt økologisk Kylling til 80 kroner per kyllinglår). Årsaken er enkel. Jeg ønsker ikke rester som må kastes da jeg er stor motstander av matsvinn. Jeg ønsker ikke fråtsing og at man må spise resten fordi maten er jo der uansett. Så jeg kjøper nok til at vi spiser oss akkurat passe mett. 

Du skriver du kjøper så dere spiser dere akkurat passe mette, men er det etter hvor mye du trenger når for å bli mett? Skulle moren min gjort det når vi vokste opp hadde jeg aldri vært mett, hun spiste jo som en fugl i forhold til oss andre. Nei dette hørtes kjipt ut å måtte fylle på med knekkebrød.

Anonymkode: 36f51...1f3

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss (da jeg var barn) fikk alltid mine venner middag når de var på besøk. Fikk stort sett samme tilbud da jeg var på besøk hos andre venner også.

Jeg tror det kan oppleves som at nordmenn lager "lite" mat fordi vi stort sett har familiekonstellasjoner på 3-5 mennesker. Vi har ikke storfamilier så hvem som skal serveres er relativt oversiktlig og da er det lett å beregne passende mengde mat i stedet for å lage en overflod av mat hvor mye må kastes.

Men har man selskap eller møtes i større familiesammenkomster som til jul og andre høytider har jeg vanskelig for å se for meg at det er særlig lite mat på bordene rundt om i norske hjem. 

Når det er sagt har vel nordmenn tradisjonelt sett vært et nøkternt folkeferd og det gjelder ikke bare i matveien. Overdådighet, ødsling og luksus har ikke vært typiske, norske karaktertrekk. Men å være nøktern er ikke det samme som gjerrig, for jeg tror ikke det er typisk norsk å være spesielt gjerrig. Men muligens nøysom.

Jeg tror det at vi lager akkurat tilstrekkelig med mat er en protestantisk arv. Det var synd å frotse, og måtehold en dyd. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du sier noe der. I hjemlandet mitt er dem en stor familie og når jeg er på feire der lager dem veeeeldig mye mat og det er jo forståelig at man ikke lager veldig mye mat til 3-5 personer. Men der jeg kommer fra er det også vanlig at pluttselig stikker en nabo innom og da blir han tilbudt å sette seg ned å spise med resten av flokken. Men så er det jo sånn i norge at det er veldig sjeldent at noen kommer på døra uanmeldt. 😂 Akkurat der er jeg veldig norsk av meg. 

Jeg hadde en kjæreste fra latinamerika en stund og vennene hans kunne finne på å bare dukke opp på døra og skulle liksom komme på besøk. Husker jeg pleide å bli kjempe irritert og furten fordi jeg ikke var forberedt på besøk og syntes det var respektløst av dem å bare komme uten å si ifra 🤣

ts

Gjest TheCatLady
Skrevet

Ja, det er kanskje typisk norsk. Litt morsomt å lese om hvordan andre opplever våre tradisjoner :)

Selv er jeg oppvokst i en litt annerledes familie på den måten, og det fikk vi merke. Kun da jeg var liten hadde vi faste middager på faste dager, men man blir jo lei eller jeg blir i hvert fall det. At man er gjerrig på maten og skal bruke lite penger på mat synes jeg egentlig er en uting. Jeg forstår det om man har lite penger, men i utlandet er det vanlig å tilby det man har til gjester uansett om man er fattig.

Jeg studerte i utlandet og hun ene hadde foreldrene på besøk. Da ble vi alle invitert på mat som de hadde laget og det var utrolig koselig, men det hadde nok aldri skjedd i Norge. 

Det virker som mat er en mer sosial greie i utlandet, mens i Norge må det være planlagt. I større grad i hvert fall, men det er ulikheter her også. Jeg har også lagt merke til at det ofte er sånn at man ikke deler på ting og mange er opptatt av at de må ha med seg det som er sitt når de går. 

Jeg kan huske at hos enkelte venner måtte man sitte på rommet og vente mens de spiste, men hos andre ble man invitert med. 

Men vet ikke om det var mer vanlig hos de eldre generasjonene å ha noe på lur som de kunne tilby gjester. Noe jeg synes er veldig koselig og prøver å gjøre selv når jeg har besøk. Tenker i hvert fall at om folk er på besøk i noen timer så burde de i hvert fall få tilbudet om noe å drikke og spise.

Skrevet

Mandager var det alltid fisk, tirsdager suppe og pannekaker, onsdager og torsdager var ikke faste, fredagstaco, lørdager grøt rundt 15 og pizza eller noe annet godt på kvelden. Søndager var det "fin-middag" med kjøtt, hjemmelaget pasta, dyr fisk eller noe annet som tok lang tid.

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er født og oppvokst i norge men har foreldre fra annet land. Og jeg merker at det er forskjeller når det kommer til mat. For eksempel får jeg inntrykk at nordmenn kan være veldig gjerrige når det kommer til mat, at de skal bruke minst mulig på mat eller at det er vanlig å beregne sånn typ 1 kyllinglår pr pers til middag og hvis du da er mer sulten så får du ta deg en brødskive. Og da skal du ikke ha for mye pålegg på brødskiva fordi det skal spares. Også er det mange utlendinger som har problemer med å forstå det der med lørdagsgodt. Jeg vokste opp med godteri og brus ubegrenset fra mandag til søndag. Dette synes jeg dog ikke er noe bra i det hele tatt, heldigvis ble jeg aldri overvektig eller problemer med tennene. 

Men det jeg synes er mest merkelig er det med å spise en spesifikk matvare på en spesifikk dag. 

For eksempel hadde jeg en kollega som plutselig sa til meg en dag

"ååh i dag skal jeg ha biff til middag, på en onsdag " 

Jeg skjønte ikke helt greia hva det liksom har å si at det er onsdag. Men så begynte jeg å høre sånne ting av flere og begynte å skjønne at det kanskje er sånn her i Norge at det er veldig stas hvis du spiser biff på en onsdag istedenfor fredag eller lørdag. 

Er det jeg som misforstår noe her? kan noen bekrefte eller avkrefte dette her...Kanskje det var mer sånn før i tiden men ikke noe særlig nå. 

Mat på spesifikke dager er et merkelig konsept. Man kan da ikke vite at man alltid vil ha en matvare til en spesifikk dag. Biff på en onsdag er ikke rart om det var onsdag man fikk lyst på biff. 

Og mange som du sier beregner feks et kyllinglår pr pers fordi alle skal ta en del ris ved siden av. Eller potet. Og hvorfor det? Selv spiser jeg hverken poteter eller ris og det er bare karbohydrater uten nevneverdig verdi. 

Samme med øl klokken ti om morgenen. Det går liksom ikke ann. Hvorfor ikke det om det var klokken ti man fikk lyst på øl?. Kanskje er det da månedens eneste øl, så at man har et alkoholproblem om man tar en øl klokken ti stemmer ikke.

Anonymkode: afb76...e5a

Skrevet
2 minutter siden, TheCatLady skrev:

Ja, det er kanskje typisk norsk. Litt morsomt å lese om hvordan andre opplever våre tradisjoner :)

Selv er jeg oppvokst i en litt annerledes familie på den måten, og det fikk vi merke. Kun da jeg var liten hadde vi faste middager på faste dager, men man blir jo lei eller jeg blir i hvert fall det. At man er gjerrig på maten og skal bruke lite penger på mat synes jeg egentlig er en uting. Jeg forstår det om man har lite penger, men i utlandet er det vanlig å tilby det man har til gjester uansett om man er fattig.

Jeg studerte i utlandet og hun ene hadde foreldrene på besøk. Da ble vi alle invitert på mat som de hadde laget og det var utrolig koselig, men det hadde nok aldri skjedd i Norge. 

Det virker som mat er en mer sosial greie i utlandet, mens i Norge må det være planlagt. I større grad i hvert fall, men det er ulikheter her også. Jeg har også lagt merke til at det ofte er sånn at man ikke deler på ting og mange er opptatt av at de må ha med seg det som er sitt når de går. 

Jeg kan huske at hos enkelte venner måtte man sitte på rommet og vente mens de spiste, men hos andre ble man invitert med. 

Men vet ikke om det var mer vanlig hos de eldre generasjonene å ha noe på lur som de kunne tilby gjester. Noe jeg synes er veldig koselig og prøver å gjøre selv når jeg har besøk. Tenker i hvert fall at om folk er på besøk i noen timer så burde de i hvert fall få tilbudet om noe å drikke og spise.

"Ja det er kanskje typisk norsk. Litt morsomt å lese om hvordan andre opplever våre tradisjoner", jeg er norsk og kjenner meg ikke igjen i at dette hverken er tradisjon eller typisk norsk. Kanskje det er en regional greie hvor du er fra? 

Skrevet
1 minutt siden, TheCatLady skrev:

Ts her. Interessant å lese det du skriver. Det er jo ofte sånn at alt skal deles på hver minste krone hvis man skal kjøpe inn mat til en venninekveld for eksempel. Altså jeg har en norsk vennine som ikke er sånn i det hele tatt. 

Jeg blir nesten uvel og kjempe stressa hvis jeg får besøk og gjesten takker nei til mat og drikke. Etter noen få minuttet er jeg på`n igjen og spør om de skal ha noe å spise eller drikke. 

Det kom er tekniker fra HP og skulle orden pc-en min er om dagen og jeg spurte om han hadde lyst på noe å drikke eller spise og da så han bare rart på meg 🤣 men jeg klarer ikke å la vær å spørre. Men igjen den handler om kultur. Jeg vokst opp med utenlandske foreldre og er vandt til dette.

ts

• Liker 1
Skrevet

Og enda en tillært vane: å ikke kaste mat. Derfor ble det til at jeg spiste opp all mat barna ikke gjorde ferdig. Kred til meg for å ikke kaste mat. Men en halv porsjon ekstra etter måltidene var en bidragsyter til at jeg ble tykk. Det hadde vært bedre å kaste maten. 

Anonymkode: afb76...e5a

Skrevet

vet ikke om det er typisk norsk, men det er nok absolutt greie blant mange norske familier.
Er selv 100% norsk. vokste opp med en mor som skulle alltid ha minst 3 forskjellige tilbehør til middag, lagde alltid altfor mye mat, kjøleskapet stappet til randen, brus og godteri i uka samt helg, "helgemat" i ukene. Vi hadde fortsatt denne "lørdagsgodt" dagen, hvor vi kunne leie film og kjøpe ekstra godteri, så helgefølelsen var der absolutt uansett, kanskje vi bestilte pizza mer i helger. Når det ble slutt mellom mine foreldre, tok faren min motsatt vei med sin partner, hun var veldig nøktern, og ble irritert om pappa hadde handlet litt ekstra. de trengte tross alt bare 1 pålegg i hus. Var en gang jeg stussa veldig, ris og kylling og kun det, ikke snakk om grønt eller saus. Etter den dagen tok jeg over når jeg var der i helgene, noe som ble gledelig mottatt. Jeg ble veggis når jeg var 14, hadde sulta i det huset (noe som jeg gjorde til tider også, om vi ikke handlet når jeg kom). Jeg tar etter min mor (er 28år nå), samboeren min er veldig happy jeg står for matlagingen 😂 Jeg har sett mange familier kan være slik, verste er når man faktisk ikke tilbyr noe som helst når man er på besøk, de kjiper på vannet liksom. Det ble jeg oppvokst med er veldig frekt, og man skal alltid tilby! alle ville jo være med meg hjem fra skolen 😂 ble faktisk slitsomt til slutt, og jeg skyldte på at mamma sa nei og at jeg hadde planer ofte, selvom hun aldri hadde sagt nei til noe. 

Jeg tror nok det ligger mest i om du er en gjerrig person på matbudsjettet, og kanskje veldig egoistisk (unner heller ingen andre noe, selv dine egne barn). Du har jo de som gledelig bruker hensidige summer på ferie, men på mat går grensa. Er ikke godt å vite av mennesker, og tror ikke heller vi skal prøve 😂

Skrevet

Hadde kjedelig mat i uka og gryterett , kylling eller pizza på lørdager.  Er født på 70 tallet.  Holder tradisjonen fortsatt men toro gryterett er ikke helgemat for meg lengre, men har  takeaway mat, pizza, taco, nachos eller biff fredag og lørdag.  Sønd noen ganger tradisjonsmat som kjøttkaker.    Spiser aldri indrefilet på en tirsdag. 

Anonymkode: 1559f...86e

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Det var også en mor som laget en tråd på forumet her en gang om at barnet hennes hadde overnattingsbesøk av en venn også når de skulle spise frokost så syntes hun at denne gjesten forsynte seg alt for mye med pålegg og juice. 

Eller da jeg gikk på barneskolen og ble med en venninne hjem (hun var etnisk norsk.) Vi leker på rommet også sier hun "bare vent her jeg skal bare spise middag så kommer jeg tilbake". Vi hadde dratt hjem til henne rett etter skolen og jeg var like skrubbsulten som henne. At moren hennes kunne la meg vente på rommet i 1 time, Det var kanskje ikke en time men det føltes ihvertfall som en evighet, det er ikke til å forstå. Alltid når jeg har vært på besøk hos utenlandske familier blir man tilbudt noe å spise og drikke. Det samme hvis noen kommer på besøk hos meg/min familie. Men jeg vet at dette har med kultur å gjøre. Det jeg synes at er vanskelig å forstå er jo det at mat det er jo noe alle skal ha må ha, skjønner ikke at man skal være så gjerrig med mat, er ikke sånn at du går rundt å deler ut iphoner til gjestene, det er snakk om mat. 

Det der synes jeg er oppriktig rart. Her inviteres alltid besøket med, hvis det ønsker det. Samme om man har mye eller lite mat. Handler kun om høflighet det. Er etnisk norsk. 

Anonymkode: 4fd80...fb8

• Liker 3
Gjest TheCatLady
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Ja det er kanskje typisk norsk. Litt morsomt å lese om hvordan andre opplever våre tradisjoner", jeg er norsk og kjenner meg ikke igjen i at dette hverken er tradisjon eller typisk norsk. Kanskje det er en regional greie hvor du er fra? 

Nei, tror ikke det. Jeg har flyttet mye rundt og opplevd det på flere steder, men det betyr selfølgelig ikke at det alltid er slik overalt eller at alle gjør det slik.

Tenker i hvert fall at mat på spesifikke dager, ikke kose seg med "dyr" mat og vin på ukedager og ikke bruke penger på mat er/var ganske vanlig. Stort sett alle da jeg vokste opp hadde lørdagsgodt, spiste alltid noe godt på lørdager og hadde gjerne søndagsmiddag.

Skrevet

Men sånn generelt: Nordmenn er relativt nøkterne (som folkeslag) og kanskje litt kjedelige i matveien (som regel). Vi spiser liksom det vi pleier og så ferdig med det  

Anonymkode: 4fd80...fb8

• Liker 2
Skrevet

Vi er norske og har alltid hatt masse mat, og brukt mye penger på kvalitet. 

Jeg er oppvokst med kjøttkaker, poteter og tilbehør på søndager. 
Men bortsett fra det har jeg ingen slike tradisjoner som voksen. Vil ha kyllingsalat lager jeg det, vil jeg ha fisk lager jeg det like så godt på lørdag, vil ha ha taco på mandag spiser jeg taco på mandag. 

Det er ikke kun i Norge vi har tradisjoner altså. 
Og vi lærer ikke barna våre å spise godteri og brus hver dag, fordi det er usunt. 
Og det er få land som har like høye matvarepriser som oss, så å si at vi er gjerrige er idioti. 

Anonymkode: 0f7f2...376

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Som jeg skulle skrevet det selv. Det skulle vært mulig å plusse flere ganger. :)

Anonymkode: 39f0e...85a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...