Gå til innhold

Typisk norsk - Mat på spesifikke dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er født og oppvokst i norge men har foreldre fra annet land. Og jeg merker at det er forskjeller når det kommer til mat. For eksempel får jeg inntrykk at nordmenn kan være veldig gjerrige når det kommer til mat, at de skal bruke minst mulig på mat eller at det er vanlig å beregne sånn typ 1 kyllinglår pr pers til middag og hvis du da er mer sulten så får du ta deg en brødskive. Og da skal du ikke ha for mye pålegg på brødskiva fordi det skal spares. Også er det mange utlendinger som har problemer med å forstå det der med lørdagsgodt. Jeg vokste opp med godteri og brus ubegrenset fra mandag til søndag. Dette synes jeg dog ikke er noe bra i det hele tatt, heldigvis ble jeg aldri overvektig eller problemer med tennene. 

Men det jeg synes er mest merkelig er det med å spise en spesifikk matvare på en spesifikk dag. 

For eksempel hadde jeg en kollega som plutselig sa til meg en dag

"ååh i dag skal jeg ha biff til middag, på en onsdag " 

Jeg skjønte ikke helt greia hva det liksom har å si at det er onsdag. Men så begynte jeg å høre sånne ting av flere og begynte å skjønne at det kanskje er sånn her i Norge at det er veldig stas hvis du spiser biff på en onsdag istedenfor fredag eller lørdag. 

Er det jeg som misforstår noe her? kan noen bekrefte eller avkrefte dette her...Kanskje det var mer sånn før i tiden men ikke noe særlig nå. 

Anonymkode: b37fd...643

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha! Jeg tenker det har vel litt med tid å gjøre for min del i alle fall, ofte bedre mat i helgen eller andre fridager siden da har jeg god tid på kjøkkenet. Men biff tar vel ikke så mye tid, det er kanskje ganske dyrt og det er derfor. Jeg og spiser jo ikke de dyreste råvarene mange ganger i uken. 

Anonymkode: b6e6b...513

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha! Jeg tenker det har vel litt med tid å gjøre for min del i alle fall, ofte bedre mat i helgen eller andre fridager siden da har jeg god tid på kjøkkenet. Men biff tar vel ikke så mye tid, det er kanskje ganske dyrt og det er derfor. Jeg og spiser jo ikke de dyreste råvarene mange ganger i uken. 

Men synes ikke jeg er gjerrig da, bare økonomisk 😂 lager god mat og bruker mye tid på matlaging. Det synes jeg er rarere og mer norsk - store mengder ferdigmat og raske løsninger. Jeg synes det blir litt trist. MEN hver sin smak og hver sine prioriteringer 

• Liker 5
Skrevet

Jeg vet ikke hvor gamle disse tradisjonene er. Raspeballer sies f.eks. å være torsdagsmat. Det der med "fredagstaco" "lørdagspizza" osv er nok noe som matvareprodusentene og butikkene har introdusert via reklame. 

Det med at man ikke lager nok mat kjenner jeg ikke helt igjen, det er nok ganske individuelt.

Jeg for min del spiser det jeg vil når jeg vil, og lager nok til at alle blir mett.

Anonymkode: e257d...51a

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men synes ikke jeg er gjerrig da, bare økonomisk 😂 lager god mat og bruker mye tid på matlaging. Det synes jeg er rarere og mer norsk - store mengder ferdigmat og raske løsninger. Jeg synes det blir litt trist. MEN hver sin smak og hver sine prioriteringer 

hehe ja det skjønner jeg. Blir dyrt med biff hver dag for ikke å snakke om at det ikke er bra for kroppen å spise store mengdermed kjøtt. Men ja er enig med at sånn fjordland middag, frossne og ferdigretter på butikken er ille 😆

Skrevet

Folk er veldig forskjellige.  I vårt hus prioriterer vi  å bruke penger på mat.  Liker gode råvarer og mye frukt/grønt.  Vi er over snittet glad i å lage god mat fra bunn av, og vi bruker så mye pålegg som vi har lyst til på skivene. Kjenner meg overhodet ikke igjen i din beskrivelse av "1 kyllinglår pr person" eller "ta en brødskive" hvis det er for lite middag. Det er alltid nok middag.

Når det gjelder faste dager så har vi på Vestlandet torsdag som raspeballdag,  Aner ikke hvorfor, men sånn har det vært i hele mitt lange liv.  Såvidt jeg vet er det ingenting fast de andre dagene, men litt forskjellige tradisjoner.  Vi pleier å spise grøt lørdag ettermiddag fordi vi da hadde noe varmt om kvelden. Det kan være pizza/biff/pai/vårruller eller lign. Søndag er det gjerne en middag som er mer tidkrevende rett og slett fordi vi da har tid til å stå på kjøkkenet. Da er det også ukens eneste dessert.

• Liker 4
Skrevet

Ts her. Det var også en mor som laget en tråd på forumet her en gang om at barnet hennes hadde overnattingsbesøk av en venn også når de skulle spise frokost så syntes hun at denne gjesten forsynte seg alt for mye med pålegg og juice. 

Eller da jeg gikk på barneskolen og ble med en venninne hjem (hun var etnisk norsk.) Vi leker på rommet også sier hun "bare vent her jeg skal bare spise middag så kommer jeg tilbake". Vi hadde dratt hjem til henne rett etter skolen og jeg var like skrubbsulten som henne. At moren hennes kunne la meg vente på rommet i 1 time, Det var kanskje ikke en time men det føltes ihvertfall som en evighet, det er ikke til å forstå. Alltid når jeg har vært på besøk hos utenlandske familier blir man tilbudt noe å spise og drikke. Det samme hvis noen kommer på besøk hos meg/min familie. Men jeg vet at dette har med kultur å gjøre. Det jeg synes at er vanskelig å forstå er jo det at mat det er jo noe alle skal ha må ha, skjønner ikke at man skal være så gjerrig med mat, er ikke sånn at du går rundt å deler ut iphoner til gjestene, det er snakk om mat. 

• Liker 7
Skrevet

Det med mat har jeg også lagt merke til. Det er alltid spørsmål om hvor mye de må beregne og person osv, og ofte er det en viss mengde en kan spise. Men jeg tror det kommer av at mat er dyrt i Norge. Og mange av oss fra andre land er vant til billigere og mye mer mat. Det tror jeg er hovedgrunnen. 

Godteri spiste vi lite av, og hadde heller ikke noen fast dag. Det gikk mer i kaker når storfamilien (ofte) var samlet. Og ost og frukt var snacks, samt oliven.

Nordmenn bruker mest tid på mat i helgene, og det er lett å forstå med timeplanen hvertfall barnefamilier har. Men single og par skeier sikkert ut ellers også. Mange av mine venner går ut og spiser da.

Det jeg syns er litt rart er at så få unge lager mat, og at de ikke lærer å lage norsk tradisjonsmat. Syns de bør ta vare på den kulturen, men det ser ut som om det begynner å komme litt tilbake. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Pillarguri skrev:

Folk er veldig forskjellige.  I vårt hus prioriterer vi  å bruke penger på mat.  Liker gode råvarer og mye frukt/grønt.  Vi er over snittet glad i å lage god mat fra bunn av, og vi bruker så mye pålegg som vi har lyst til på skivene. Kjenner meg overhodet ikke igjen i din beskrivelse av "1 kyllinglår pr person" eller "ta en brødskive" hvis det er for lite middag. Det er alltid nok middag.

Når det gjelder faste dager så har vi på Vestlandet torsdag som raspeballdag,  Aner ikke hvorfor, men sånn har det vært i hele mitt lange liv.  Såvidt jeg vet er det ingenting fast de andre dagene, men litt forskjellige tradisjoner.  Vi pleier å spise grøt lørdag ettermiddag fordi vi da hadde noe varmt om kvelden. Det kan være pizza/biff/pai/vårruller eller lign. Søndag er det gjerne en middag som er mer tidkrevende rett og slett fordi vi da har tid til å stå på kjøkkenet. Da er det også ukens eneste dessert.

Ts her. Jeg forstår. Prøvde å ikke få innlegget mitt til å bli generalisering men det er ikke lett. Det blir på en måte som å generalisere. Det er sikkert store forskjeller fra husstand til husstand. 

Jeg har to venninner som er tvillinger. Hun ene er veldig opptatt av mat og bruker gjerne en god del kroner på mat. Imens hun andre skal bruke så lite som mulig penger på mat, men bruker masse penger på materielle ting. 

Så det er prioriteringer som du sier. 

Skrevet

Ts her. Det var også en mor som laget en tråd på forumet her en gang om at barnet hennes hadde overnattingsbesøk av en venn også når de skulle spise frokost så syntes hun at denne gjesten forsynte seg alt for mye med pålegg og juice. 

Eller da jeg gikk på barneskolen og ble med en venninne hjem (hun var etnisk norsk.) Vi leker på rommet også sier hun "bare vent her jeg skal bare spise middag så kommer jeg tilbake". Vi hadde dratt hjem til henne rett etter skolen og jeg var like skrubbsulten som henne. At moren hennes kunne la meg vente på rommet i 1 time, Det var kanskje ikke en time men det føltes ihvertfall som en evighet, det er ikke til å forstå. Alltid når jeg har vært på besøk hos utenlandske familier blir man tilbudt noe å spise og drikke. Det samme hvis noen kommer på besøk hos meg/min familie. Men jeg vet at dette har med kultur å gjøre. Det jeg synes at er vanskelig å forstå er jo det at mat det er jo noe alle skal ha må ha, skjønner ikke at man skal være så gjerrig med mat, er ikke sånn at du går rundt å deler ut iphoner til gjestene, det er snakk om mat. 

Det er iallfall vanlig folkeskikk slik jeg kjenner til det å by gjester på middag her i Norge også, enten det er barn eller voksne. Jeg spiste f.eks alltid middag hos vennene mine da jeg var liten og omvendt. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å det opplevde jeg også ett par ganger i barndommen, endte opp med at jeg bare dro hjem. Husker jeg fikk kjeft for å ta to glass juice hos en venninne. Tror det var veldig typisk norsk før, om det er det nå vet jeg ikke! Kjenner meg også igjen at nordmenn ofte lager så lite middag. Har norsk familie på den ene siden og hver gang jeg spiser hos dem så er det såvidt en halv porsjon til hver fordi de tenker at det er så mye mat, også blir det liksom en skive rett etterpå. 

Anonymkode: de90e...ab9

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke det er mange som lar vennen sitte på rommet å vente mens familien spiser middag.

Anonymkode: 39f0e...85a

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke det er mange som lar vennen sitte på rommet å vente mens familien spiser middag.

Det var faktisk vanlig da jeg var liten, ikke TS her. 

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette la jeg merke til når jeg bodde i utlandet faktisk! Delte alt på maten der jeg var, for eksempel hvis jeg kjøpte meg en pose nøtter eller noe snacks i Norge mens jeg var med venner så ville jeg spist hele selv og det er vanlig. Mens der var det liksom vanlig for alle å dele alt, selv om det bare var en liten ting. Er jo bare kulturforskjell. Men det var mye koseligere sånn da. Unntatt når man var veldig sulten og ikke hadde lyst å dele, haha 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å det opplevde jeg også ett par ganger i barndommen, endte opp med at jeg bare dro hjem. Husker jeg fikk kjeft for å ta to glass juice hos en venninne. Tror det var veldig typisk norsk før, om det er det nå vet jeg ikke! Kjenner meg også igjen at nordmenn ofte lager så lite middag. Har norsk familie på den ene siden og hver gang jeg spiser hos dem så er det såvidt en halv porsjon til hver fordi de tenker at det er så mye mat, også blir det liksom en skive rett etterpå. 

Nei, det var ikke veldig typisk norsk før.

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i det å lage for lite mat, alle jeg kjenner har som regel igjen mat til flere dager etter å ha hatt middagsgjester. Jeg er også vant med at barn på besøk får mat hvis de kommer rett etter skolen. Det med faste dager kjenner jeg igjen, men tror det kommer av at i uken så er det jobb og aktiviteter, lekser osv som tar mye tid, når helgen kommer har man bedre tid, også til å kose seg med god mat. Det skal sies at jeg som jobber turnus inkl helger kan kose meg med taco på en tirsdag liksom.

Anonymkode: 36f51...1f3

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var faktisk vanlig da jeg var liten, ikke TS her. 

Så dere er to som har opplevd det? Ja, da må det jo være "typisk norsk".

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ooog det med kommentarene! Var ikke sånn hjemme hos meg, jeg er bare halvt norsk da vet ikke om det har noe med saken. Men jeg var jo vant hjemmefra med å spise det jeg likte, så hendte et par ganger på besøk at jeg fikk kommentar at jeg forsynte meg bare av det gode pålegget f.eks 😛 altså.. ja det er jo godt? Så lenge man ikke forsyner seg grovt så andre ikke får 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var ikke veldig typisk norsk før.

Vel da trekker jeg tilbake det og sier at det var typisk blant barnefamiliene på de stedene jeg bodde da jeg var liten

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette la jeg merke til når jeg bodde i utlandet faktisk! Delte alt på maten der jeg var, for eksempel hvis jeg kjøpte meg en pose nøtter eller noe snacks i Norge mens jeg var med venner så ville jeg spist hele selv og det er vanlig. Mens der var det liksom vanlig for alle å dele alt, selv om det bare var en liten ting. Er jo bare kulturforskjell. Men det var mye koseligere sånn da. Unntatt når man var veldig sulten og ikke hadde lyst å dele, haha 

Akkurat denne må jeg kommentere, for HVA er det med å ikke dele når en kjøper/har noe?? Så utrolig rart, og ja, noe jeg har lagt merke til flere ganger. Det er virkelig snålt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...