Gå til innhold

Støttekontakt skriver timer selv om hen ikke arbeider.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min søster har en støttekontakt som hun bruker mer som en assistent, da hun har fysiske utfordringer og har problemer med å klare alt. 

Denne støttekontakten er veldig hyggelig men hen har nå i det siste fortalt henne at hen skriver fire timer hver uke, selv om hen ikke jobber alle de timene. Dette gjør hen for å tjene mest mulig penger. 

Søster har tildelt fire timer per uke men det er ikke bestandig det er arbeid til støttekontakten i 4 timer.

Dessuten er det ikke alt støttekontakten klarer å hjelpe henne med,  fordi hen mangler kunnskaper. Støttekontakten er ganske opptatt, så ofte har hen ikke tid til å komme når det passer henne, som oftest er det hun som må innrette seg etter støttekontakten. 

Nå er støttekontakten sykemeldt men fortalte henne at hen skriver timer likevel. 

Dette er ikke riktig gjort verken ovenfor kommunen eller henne, men jeg vet ikke hvordan jeg skal si fra uten at det blir masse ballade. 

Endret av Tough cookie
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må ikke du signere timelisten før den sendes inn? Når jeg jobbet som støttekontakt måtte en foresatt signere timelisten min før jeg kunne sende den inn. Det er jo ikke greit på noen som helst vis det støttekontakten din gjør, og selv om det blir ballade bør du gi beskjed! Kanskje du heller burde hatt en BPA?

• Liker 3
Skrevet

Mange som prøver seg slik, bare la være å signere til timelista det før den er riktig

Skrevet
1 time siden, Tough cookie skrev:

Nå er støttekontakten sykemeldt men fortalte henne at hen skriver timer likevel. 

Dette er ikke riktig gjort verken ovenfor kommunen eller henne, men jeg vet ikke hvordan jeg skal si fra uten at det blir masse ballade. 

Hvis støttekontakten har en arbeidskontrakt på fire timer per uke har vedkommende trolig rett på sykepenger. 

Men om vedkommende (utenom sykmeldingsperioder) ikke jobber det antall timer han/hun skal og søsteren din ikke kan lastes for dette, er det noe du kan ta opp. 

• Liker 7
Skrevet

Om ikke din søster alltid trenger støttekontakten, så er det ikke gitt at støttekontakten sitter på vent og kan stille akkurat den eller de få timene. Da må det avklares en fast dag i uken. En støttekontakt kan ikke det samme som en assistent alltid. Hvem som helst kan være støttekontakten. 

Anonymkode: d2004...ada

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, trøndermann38 skrev:

Mange som prøver seg slik, bare la være å signere til timelista det før den er riktig

Ingen kommuner etterspør dette. Iallefall ikke i min.

Anonymkode: 64551...bb0

Skrevet
1 time siden, ashera skrev:

Hvis støttekontakten har en arbeidskontrakt på fire timer per uke har vedkommende trolig rett på sykepenger. 

Men om vedkommende (utenom sykmeldingsperioder) ikke jobber det antall timer han/hun skal og søsteren din ikke kan lastes for dette, er det noe du kan ta opp. 

Nei. Støttekontakter er oppdragstakere og har følgelig ikke rett på sykepenger eller feriepenger.

Anonymkode: 64551...bb0

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om ikke din søster alltid trenger støttekontakten, så er det ikke gitt at støttekontakten sitter på vent og kan stille akkurat den eller de få timene. Da må det avklares en fast dag i uken. En støttekontakt kan ikke det samme som en assistent alltid. Hvem som helst kan være støttekontakten. 

Anonymkode: d2004...ada

Ofte er det sånn at støttekontakten er så opptatt med den andre jobben sin, så hun har ikke tid til å jobbe for min søster. Når støttekontakt ikke har tid til å komme, så bør hun heller ikke skrive 4 timer. 

Ts

Anonymkode: 63f0f...ea0

Skrevet

Hvor mange timer står det i kontrakten?

Anonymkode: a2736...29b

• Liker 1
Skrevet

Da jeg jobbet som støttekontakt fikk jeg beskjed av kommunen om å føre opp ekstra timer, sånn at antallet gikk i 0. Dette for at bruker ikke skulle miste timene sine av kommunen. Nå skal det sies at vi kom fram til dette etter at jeg fortalte at jeg jobbet gjerne en halvtime/tre kvarter over tiden vi hadde enkelte dager fordi vi ikke gadd å stresse med det vi gjorde. Man jobber tross alt med mennesker med følelser, ikke med ting.

Å ikke møte opp, ikke være fleksibel eller imøtekommende da skal man heller ikke skrive timer, man skal ikke få betalt for jobb man ikke gjør.

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange timer står det i kontrakten?

Anonymkode: a2736...29b

16 t pr mnd

Skrevet
2 minutter siden, miztyia skrev:

Da jeg jobbet som støttekontakt fikk jeg beskjed av kommunen om å føre opp ekstra timer, sånn at antallet gikk i 0. Dette for at bruker ikke skulle miste timene sine av kommunen. Nå skal det sies at vi kom fram til dette etter at jeg fortalte at jeg jobbet gjerne en halvtime/tre kvarter over tiden vi hadde enkelte dager fordi vi ikke gadd å stresse med det vi gjorde. Man jobber tross alt med mennesker med følelser, ikke med ting.

Å ikke møte opp, ikke være fleksibel eller imøtekommende da skal man heller ikke skrive timer, man skal ikke få betalt for jobb man ikke gjør.

Alle støttekontakter hun har hatt de siste 14 årene har sagt til henne at de skriver max timer selv om de ikke har jobbet alle timene. Dette fordi de trenger pengene. Sleipt! 

Skrevet
4 minutter siden, Tough cookie skrev:

Alle støttekontakter hun har hatt de siste 14 årene har sagt til henne at de skriver max timer selv om de ikke har jobbet alle timene. Dette fordi de trenger pengene. Sleipt! 

Det er bare sleipt og dårlig gjort både ovenfor henne og kommunen som betaler ut lønna. Det skal ligge en avtale der for å kunne gjøre noe sånt og man skal være villig til å "jobbe inn" timene man skriver opp. Hun burde virkelig si fra til kommunen hva som skjer så de kan ta tak i det, for sånt er ikke greit.

• Liker 2
Skrevet

Er hun ansatt 4 timer hver onsdag, men din søster ikke trenger henne da må hun jo få lønna si !? Man kan ikke jobbe 4 timer å komme 1 Time her og der ? 

Anonymkode: 5a110...d55

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hun ansatt 4 timer hver onsdag, men din søster ikke trenger henne da må hun jo få lønna si !? Man kan ikke jobbe 4 timer å komme 1 Time her og der ? 

Anonymkode: 5a110...d55

Når støttekontakten er opptatt og ikke kan komme, så kan ikke støttekontakten skrive timer akkurat som om hun har vært på jobb. 

Ts

• Liker 3
Skrevet

Som støttekontakt er du oppdragstaker og ikke arbeidstaker, og det er brukeren som styrer timene. Riktignok er det forventet at timene brukes opp i løpet av mnd.

Anonymkode: dbdc6...86a

Skrevet
3 timer siden, Tough cookie skrev:

Min søster har en støttekontakt som hun bruker mer som en assistent, da hun har fysiske utfordringer og har problemer med å klare alt. 

Denne støttekontakten er veldig hyggelig men hen har nå i det siste fortalt henne at hen skriver fire timer hver uke, selv om hen ikke jobber alle de timene. Dette gjør hen for å tjene mest mulig penger. 

Søster har tildelt fire timer per uke men det er ikke bestandig det er arbeid til støttekontakten i 4 timer.

Dessuten er det ikke alt støttekontakten klarer å hjelpe henne med,  fordi hen mangler kunnskaper. Støttekontakten er ganske opptatt, så ofte har hen ikke tid til å komme når det passer henne, som oftest er det hun som må innrette seg etter støttekontakten. 

Du melder det inn

Det at hen fører imenst hen er sykemeldt er ikke lovlig

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, Tough cookie skrev:

16 t pr mnd

Nå er 16 t pr mnd 3,7 timer i uken og ikke 4. 

Jeg ville vurdert å skaffe meg ny støttekontakt. Virker ikle som det er mye hjelp i den søsteren din har... Da er liksom poenget borte.

Anonymkode: c36e3...af0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...