Gå til innhold

Dere som har hest, se her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kjører flere ganger forbi en plass her jeg bor hvor det er flere hester som jeg synes ser ut til å ikke ha det så veldig bra. Hestene har bare grus å stå på å det er et veldig lite lufteområde. De ser utrolige triste ut og står ofte bare på samme plass med hodet hengende ned. Er det et krav om hvordan hester skal ha det? Jeg har alltid trodd at hester stod på store beiter med gress, hvor de kunne gallopere og spise så mye gress de bare orket. Skal hester inn om natta også? Sett flere ganger at de har stått ute i regn langt ut på kveldstid. 

Anonymkode: 0d3c5...eb7

Skrevet

Dette høres ikke bra ut!! 
du kan jo sende en bekymringsmelding til Mattilsynet. 

Anonymkode: 6be0d...816

• Liker 1
Skrevet

Hester på grus er vanlig. Og forsåvidt veldig bra. Står dem i gjørme oppover knea hadde jeg vært mer bekymret. 
Hester tåler også regn. Ofte vi mennesker og egen komfort som gjør at vi tar dem inn ved nedbør. Hester kan stå ute hele døgnet dersom de har tørt le. Fra mai til oktober er ikke le et krav. Ikke alle hester står på beite, eller kan det, av helsemessige årsaker. Tror ikke du skal bekymre deg så veldig over det du ser. Du kan jo bare kjøre innom å snakke med de som eier hestene, så tror jeg du blir beroliget. 

• Liker 2
Skrevet

Hvordan ser de ut? Kan du se ribbeina/skulderbladene? Har de fri tilgang til vann? 

Høres jo ikke optimalt ut. Mange hester går på sommerbeite, hvor de har store områder med gress og trær, og da står de også ute om natta, og det går jo helt fint. Men, å stå ute på små områder av grus dsg og natt... Nei.. Hester bør jo ha muligheten til å legge seg ned, og grus høres ikke behagelig ut.

Send en bekymringsmelding til mattilsynet

Anonymkode: 408be...add

• Liker 1
Skrevet

Hest på grus er vanlig. Det er lett å holde rent for møkk og det er ganske vanlig med hester som ikke går på press på grunn av forfangenhet (kan sammenlignes med diabetes for hest, selv om det er langt fra det). Mange har hestene sine ute døgnet rundt så lenge de har tilgang til ly og man har på de dekken ved behov :) Men det er ingenting i veien for å sende en melding til Mattilsynet, så stikker de og sjekker. 

Anonymkode: b19ca...f19

Skrevet

Kravene for dyrevelferd er ekstremt lave. Det er helt lov å sperre hestene inne i en boks 22 timer i døgnet, og at de bare har et knøttete område ute ellers. Står de ute døgnet rundt skal de ha tilgang på ly, men blir de tatt inn i løpet av kvelden eller natta er det ingen krav til ly i paddocken.

At de står på grus er bra, svært mange hester står i gjørme som ødelegger beina. Det er ikke lov, men mattilsynet gjør aldri noe med det.

At de bare står med hodet ned og henger er nok fordi de har et miserabelt liv, men det er dessverre helt lovlig. I det minste står disse hestene flere sammen om jeg forstår deg rett, det gir ekstremt mye bedre livskvalitet enn alle de stakkars hestene som står en og en i hver sin paddock rundt omkring 💔 Hester trenger fysisk kontakt med artsfrender. Men det er dessverre lov å nekte dem det.

Skrevet

Da skjønner jeg det med grusen, hadde bare vært fint å se at de hadde hatt et litt større område å gå på for det er jaffal 5-7 hester der. Jeg kan bare se hestene fra hovedveien når jeg kjører, så det ser ut som de er friske og ikke undervektige eller noe. Vi får håpe at hestene får masse rideturer og så har de hverandre og det virker jo veldig bra. Men hester som står på gress, spiser de dette som sin "hovedkost" ? Hva får da disse hestene som ikke gjør det? Høy, kraftfor? Hva er best egentlig? 

Anonymkode: 0d3c5...eb7

Skrevet

Jeg har en hest stående på grus, i en paddock som er akkurat stor nok til at hun kan frese litt rundt, sammen med en annen hest. Samt at det står flere hester på andre siden av gjerdet, ikke alle kan gå sammen uten krangling. Grusen er veldig fin, slipper gjørme. Min hest får aldri stå på beite og spise gress, rett og slett fordi hun reagerer veldig negativt på det høye innholdet av sukker i grønt gress. Hun er av en rase som ble utviklet i veldig tørt klima, der de ikke har tilgang på mye friskt gress og er derfor veldig nøysom og legger fort på seg. Det hender jeg er heldig og får tilgang til et beite med gammel eng, mye gule strå og ekstremt lite næring. Da kan beite fungere, ellers er det bedre for henne å stå hele året i gruspaddocken og spise høyet sitt. Kommer inn om kvelden og ut tidlig på morgenen. Får et godt måltid med høy 4 ganger om dagen og ellers en liten mengde kraftfor tilpasset hennes behov og sukkerintoleranse. Blir trent variert hver dag, i alt fra lavt tempo til full sprint og har det som plommen i egget.

Anonymkode: 9d290...9d8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...