Gå til innhold

Hvorfor jobber nesten ingen nordmenn i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så godt som alle som går ut av norske universiteter/høyskoler ender opp med å jobbe i Norge. De aller færreste vil ut og oppleve verden. Hvorfor er det slik? Det er jo så klart mange land med dårlig velferdstilbud men å jobbe i EU er jo ikke noe problem, stort sett. Hvorfor vil ikke folk det? 

Anonymkode: 9aa69...512

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så mange land i EU som har like gode lønninger som Norge.

Anonymkode: 2c08d...36a

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så godt som alle som går ut av norske universiteter/høyskoler ender opp med å jobbe i Norge. De aller færreste vil ut og oppleve verden. Hvorfor er det slik? Det er jo så klart mange land med dårlig velferdstilbud men å jobbe i EU er jo ikke noe problem, stort sett. Hvorfor vil ikke folk det? 

Fordi Norge er ett bra land og jobbe i. Hvorfor skal man dra andre steder da?

Anonymkode: b2375...8e9

• Liker 12
Skrevet

De klarer det rett og slett ikke. Handler mye om at det er tøffere krav både til kultur/hierarki, arbeidsmengde osv. Nordmenn er også lite flinke til sosiale koder og kulturell dannelse. Det blir for avansert for de fleste.

Anonymkode: 5d2fe...2f2

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De klarer det rett og slett ikke. Handler mye om at det er tøffere krav både til kultur/hierarki, arbeidsmengde osv. Nordmenn er også lite flinke til sosiale koder og kulturell dannelse. Det blir for avansert for de fleste.

Du tenker at det blir for mye å sette seg inn i nye regler, nytt språk osv? Men hvis man virkelig vil så kan jo disse tingene overvinnes?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mange nordmenn som jobber utenlands. Jeg hadde selv 5 gode år i utlandet og vil anbefale det for alle med høyere utdanning.

Skrevet

De aller fleste i hele verden jobber i de landene de er utdannet ved. Hvorfor skal nordmenn skille seg ut der?

Men å si at nordmenn ikke ønsker å jobbe i andre land, er vel ikke rett. Hva vet vel TS om hva 'alle andre' vil....

Anonymkode: 73a90...d31

• Liker 14
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var litt av noen påstander.

Og du skriver "de" - er du ikke selv norsk? Jobber du i utlandet?

Anonymkode: b8070...e2e

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes det er mange som både jobber noen år utenlands og som tar hele eller deler av studiene i utlandet... 

• Liker 6
Skrevet

Jeg og mannen har vært ute, men, på sikt; 

- lønn er uendelig mye bedre i Norge

- velferdsgoder er bedre i Norge, ja, man har privat forsikring, men det har sine ulemper og utfordringer i mange land. Blant annet var de mer opptatt av å gi antibiotika selv om det overhodet ikke var nødvendig bare for å ha "ryggen fri". 

- trygghet og privat vakthold (ikke alle steder vi har vært)

- det å kunne ta seg en løpetur eller gåtur utpå kvelden (de fleste steder vi har vært)

- det å ha god plass, hage og frisk luft, også sentrumsnært

- fleksitid, kjempekorte dager (og da definerer jeg alt under 10 timer er kort dag), hjemmekontor, ikke sitte helt til sjefen har gått hjem 

Nå høres jeg negativ ut. Jeg kan også ramse opp en laaang liste av ting jeg savner. Men samlet sett er jeg helt sikker på at det å jobbe i Norge og å ta all ferie i utlandet er det eneste riktige for oss. 

Anonymkode: 56082...298

• Liker 15
Skrevet

Jeg har bodd og jobbet i USA i flere år. 

Fordeler: høy lønn, spennende utfordringer, fint land

Ulemper: dyre forsikringer, lite velferdsgoder, ingen egenmeldingsdager eller sykt barn dager, ekstremt dyrt med barnepass, 10-12 timers arbeidsdager, ingen fleksitid

Anonymkode: 7784a...864

• Liker 9
Skrevet
38 minutter siden, Niek79 skrev:

Det er mange nordmenn som jobber utenlands. Jeg hadde selv 5 gode år i utlandet og vil anbefale det for alle med høyere utdanning.

Hvor var du?

Skrevet

Jeg har jobbet i utlandet i noen år og mannen min har bodd i USA i 20 år. Når vi skulle ha barn,  ønsket vi å flytte tilbake til Norge.  Få land i verden har de samme velferdsordningene som Norge.  Vi syntes det var greit å bo sånn til at det er mulig å jobbe fulltid mens man har småbarn.  Ikke like enkelt i USA eller Storbritannia. I noen land er det fryktelig dyrt med barnehageplass ( opptil 20000 pr måned), det er langt å pendle mellom hjem og arbeidsplass,  og i tillegg vanskelig å tilpasse arbeidstid med småbarn.  

Anonymkode: 01e69...c1b

• Liker 2
Skrevet

Og glemte jo;

1. 12 timers arbeidsdager gjennom graviditeten.

2. popp ut barnet, og betalt dyrt for det (slipper fellesrom, og får god mat, riktignok) 

3. lever barnet til en en vanvittig dyr barnepasser etter 2 måneder, og kom deg tilbake på jobb 10-14 timer hver dag. 

Og at pappan skal få noe tid med barnet overhodet? glem det... 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og glemte jo;

1. 12 timers arbeidsdager gjennom graviditeten.

2. popp ut barnet, og betalt dyrt for det (slipper fellesrom, og får god mat, riktignok) 

3. lever barnet til en en vanvittig dyr barnepasser etter 2 måneder, og kom deg tilbake på jobb 10-14 timer hver dag. 

Og at pappan skal få noe tid med barnet overhodet? glem det... 

Dette med arbeidstid handler ofte om hvilken bransje/bedrift man jobber i også. Har da hatt "normale" tider i utlandet selv, og opplevd 10-15 timers dager i Norge også i et teknisk yrke. Mange som jobber døgnet rundt i Norge også, man hører bare ofte ikke så mye fra dem. 

Men ja, dette med velferdsgoder stemmer bra, det er langt mindre av det i de aller fleste andre land. 

Anonymkode: c6dac...75a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dårligere lønn. Norge er verdens beste land å bo i.

Anonymkode: 42b57...89c

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med arbeidstid handler ofte om hvilken bransje/bedrift man jobber i også. Har da hatt "normale" tider i utlandet selv, og opplevd 10-15 timers dager i Norge også i et teknisk yrke. Mange som jobber døgnet rundt i Norge også, man hører bare ofte ikke så mye fra dem. 

Men ja, dette med velferdsgoder stemmer bra, det er langt mindre av det i de aller fleste andre land. 

Anonymkode: c6dac...75a

Ja, sant. 

Jeg påstår heller ikke at mine erfaringer er fasiten på et utenlandsopphold. Og at alle landene er like. Det er pluss og minus med mye. 

Ser jeg blant annet nevnte lav lønn i farten. Men et av stedene jeg var ville jeg definitivt tjent mye mer enn det jeg gjør i tilsvarende stilling i dag. Den uttalelsen var nok mest farget av det å være "nyansatt", da strukturen i Norge er mye flatere. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i Tyskland og her er det mange som jobber. Også folk på over 80 som har bodd her siden 70-tallet. Men nordmenn har mange fordommer mot "utlandet" og tror at Norge er det eneste landet det er verdt å jobbe i. 

Anonymkode: d2a0b...bb2

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårligere lønn. Norge er verdens beste land å bo i.

Anonymkode: 42b57...89c

Men lønnen er tilpasset kostnadene. Jeg tjener relativt sett veldig bra og har en høy levestandard. 

Anonymkode: d2a0b...bb2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er dokumentasjonen på  at det er færre nordmenn enn feks svenske eller danske som jobber utenlands?

Anonymkode: 73795...7e0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...