Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en utfordring på jobb som jeg ikke vet hvordan jeg skal takle. 

Det gjelder to kolleger, der den ene har begynt å kopiere den andre. Det ser litt rart ut og det begynner å bli en ekkel stemning her. 

Jeg kaller dem Anne og Kine.  Anne har lenge hatt et problem med arb.giver, som ikke gir henne det hun vil ha. Anne har to barn og da hun fikk disse ville hun og mannen at de skulle få tilrettelagt arbeidstid - og fri for å hente å levere i bhg. Dette sa arb,giver nei til, det var ikke rom for å tilrettelegge for det (vi jobber i en turnusjobb og på dette tidspunktet jobber både Anne og mannen turnus).

Kine har også barn, men sa fra da hun fikk jobben at om jeg skal jobbe her så må jeg noen ganger gå før fordi det er lang reisevei til der barnet gikk på bhg og nå skole. De gangene hun går før er det snakk om 15 min for å rekke tog og buss og diverse. De ukene hun ikke har barn jobber hun det hun skal og mere til og har en fleksibilitet som er helt utrolig. Så hun lever etter prinsippet at det man får skal man gi tilbake. 

Anne tar aldri noe ekstra og klager i tillegg på ALT.  Hun har fått delvis tilrettelegging nå, men er fremdeles ikke fornøyd. Har fått tilbud om andre steder å jobbe som passer med det hun sier hun ønsker seg: dagjobb. Arb.giver har tilbudt henne hvert fall 5 fem andre muligheter, men hun har takket nei til alle og sitter fremdeles og klager. Hennes mann lusker i kulissene også og sender mail til sjefen vår hver gang de ikke får det som de vil. Etter hva jeg skjønner er det hakket før min sjef melder han for trakassering, så det er tydeligvis ganske grove ting han sier også. De har også i møter baksnakket Kine og klaget på at hun får tilrettelegging mens de får ikke. De har brukt Kine som et eksempel på forskjellsbehandling og sagt ganske mye stygt om henne. 

Vel, den egentlige saken er at Kine har en ganske fin klesstil. Hun liker å bruke jakke/blazer når hun er på jobb.  Anne har aldri kjørt den stilen før nå i det siste.  Det startet med briller. Og ja, jeg vet det høres ut som en bagatell - men det var det som veltet glasset. Kine bruker bille hele tida, Anne bare til pc-bruk.  For en tid tilbake fikk Kine nye briller. Anne kommenterte dem og syns de var fine og lurte på hvor de var kjøpt og alt. Dette gjorde hun også med bluser/gensere, jakker og andre ting som Kine har. 

En dag sier Anne at hun har kjøpt seg nye briller, og viser frem på nettsiden til Kine hvilke det er. Da hun skjønner at det er de samme brillene så blir Kine ganske irritert. Spør om hun har kjøpt helt like briller??  Anne ror som en foss og sier neida, det er ikke det og det var bare de hun fikk anbefalt.  Men Kine påpeker at joda, du har jo kommentert dem mange ganger og sett dem og - så går du i samme butikk og kjøper de??   Noen dager senere dukker Anne opp i blazer og bluse.  I løpet av de 12 årene jeg har   jobbet med Anne har jeg ALDRI sett henne bruke blazer. Hun har også kjøpt helt maken bluse og jakke som Kine har (og flere andre plagg også) Det hele begynner å se veldig rart ut... 

Så nå er det ganske uggen stemning og Kine nekter å jobbe sammen med Anne. Som hun sier, jeg ser at det er en bagatell -  men når hun sier stygge ting om meg bak min rygg og så går hen å skaffer seg klær som er helt lik mine, da topper det seg for meg.  

Jeg syns Anne er veldig rar. Jeg kan ikke skjønne hva hun driver med, og hva er bakgrunnen for å skaffe seg helt like plagg??  I tillegg er de høye og blonde begge to, så det er ikke lett å se forskjell på dem heller. For oss som  kjenner dem jo, men for kunder og andre kan de se helt like ut. 

Det som Anne driver med, kopiering. Har det et navn? Kan det være en diagnose bak?  Jeg vet ikke hva vi skal gjøre og hvordan vi skal løse dette.  Tanker?  

Anonymkode: ad0a4...b8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er dere tenker jeg 🙂

• Liker 4
Skrevet

Slik er det på arbeidsplasser med mange kvinner desverre...

Syting, baksnakking og kjerringgnål.

Personlig hadde jeg bare tatt det som et komplimang om jeg ble kopiert i klesstilen på den måten. Hvis jeg var deg ville jeg holdt meg litt på avstand og prøvd å ikke bli involvert for mye i dette. Disse kollegaene høres jo ut som to ungdomsskoleelever. 

• Liker 4
Skrevet

1. Sjefen deres (med mindre du er sjefen), burde ikke fortalt deg dette, og ikke andre kolleager heller. Det hører ikke hjemme at en sjef forteller videre såpass personlige ting om kollegaer til andre kollegaer. Særlig ikke ting som vil føre til negativt arbeidsmiljø og forhold kollegaene imellom. En sjef skal bidra til ett godt psykososialt arbeidsmiljø. Om sjefen trenger støtte selv, kan h*n snakke med andre sjefer, eller personer lenger opp, HR - avhengig av mulighetene i deres organisasjon. Jeg mener at sjefen aldri skulle fortalt om meldinger fra Annes mann, eller hva de sier i møte med sjefen. Det er faktisk ikke Annes feil at sjefen har fortalt dere dette, selvom det nå er hun som straffes. Hun er neppe den første kollegaen som sier noe negativt om en annen kollega til sjefen, men de fleste sjefer har vett til ikke å si det videre. Du snakker ikke så varmt om Anne selv.. 

2. Det kommer tydelig fram at du liker Kine mye bedre enn Anne. Greit nok, men ikke se bort fra at hun også merker det. Kanskje hermingen er ett uttrykk for usikkerhet, og ett ønske om å fremstå mer profesjonell eller bli bedre likt? Det er jo som du sier et kompliment (selvom det er irrirerende). Kanskje Anne tror det vil hjelpe henne å få det hun ønsker eller fremstå slik hun gjerne vil. 

3. Hvorfor skal du løse dette? Ikke frekt ment, regner med du bare ønsker god stemning på jobb og det skjønner jeg veldig godt. Men med mindre du ønsker å snakke med Anne om dette på tomannshånd, foreslår jeg å sende ballen videre til de to involverte, tillitsvalgt/verneombud, sjef e.l. Særlig sjefen. Det kan fort bli enda verre om Anne opplever at alle hennes kollegaer snakker om henne og er i mot henne. 

4. Avhengig av hvordan du kjenner Anne, om om du tror vi  tåler det, går det ann å si noe om at hun plutselig har kjøpt så mye likt som Kine. La henne forstå at det er fint med nye klær og slikt, men at det ser rart ut å kopiere. Kanskje forslå en farge hun kan kle, som Kine ikke bruker? Eller si rett ut at det ser rart ut. Personlig vil jeg tro klagingen er verre på daglig basis enn disse klærne, så ville nok heller begynt der. Neste gang hun klager, si noe ala "Ja, dette har du snakket om mange ganger før" eller en annen kommentar. Kan bruke humor og.  

5. Be Kine ikke si hvor hun kjøper klærne sine. Om hun ikke har stoppet alt. 

6. At Kine ikke vil jobbe med Anne grunnet dette syns jeg er barnslig. Irriterende ja, men jobbe sammen gjør man da likevel. Dette er dog sjefens problem. 

7. Hva dere bør gjøre? Enten si noe, eller ta det med en klype salt og le litt av humoren i dette. For det er jo ganske komisk at en gjeng voksne damer har fått ett såpass ubehagelig problem grunnet herming og klaging, og kanskje mangel på å si i fra? Igjen, mener ikke å le av en spesifikk person, men å se humoren i situasjonen. 

Anonymkode: d57b1...f05

• Liker 2
Skrevet

Er du Kine? Spesielt å bry seg så mye om to kollegaer at du lager tråd på KG.

Anonymkode: 1133f...32d

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du Kine? Spesielt å bry seg så mye om to kollegaer at du lager tråd på KG.

Anonymkode: 1133f...32d

Jeg er ikke Kine, men jeg er hun som jobber med begge to og føler meg litt i en skvis. Vi er en liten arbeidsplass og det er små forhold... Jeg laget tråden fordi jeg ville ha innspill og evt råd og andres tanker om det. 

Det lages tråder om så mangt her på KG, jeg lager tråd om hva jeg vil - du kan velge å la være å lese. 

• Liker 1
Skrevet

Dette med tilrettelegging og Annes og samboers forhold til sjefen skal du ikke løse. Du kan gjerne komme med konstruktive innspill dersom verneombud/sjef/fagforening spør om det, men dette er en ledelsesoppgave. Her må sjefen rett og slett ha baller nok til å stå i det, og så får h*n sende en anmeldelse på trakassering om det kommer grove ting fra denne samboeren. 

Når det gjelder klær så får dere neppe gjort så mye med det. Kan forstå at det kan oppleves ubehagelig hvis man blir kopiert, men det er ikke noe forbud mot å ha like klær, så med mindre dere har uniformsplikt eller en spesifikk kleskode, så bestemmer Anne selv hva hun vil ha på seg på jobb. Så får Kine heller slutte med å si hvor hun har kjøpt ting og tang. 

Anonymkode: 099bf...15e

• Liker 1
Skrevet

Små arbeidsplasser er som å svømme i en skitten vanndam, evt som å prøve og jobbe i et miljø som ligner en full søppelcontainer. Hater det. Kom deg vekk og føl deg ren. (Lettere sagt en gjort)

Anonymkode: 9b4ef...fb1

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke Kine, men jeg er hun som jobber med begge to og føler meg litt i en skvis. Vi er en liten arbeidsplass og det er små forhold... Jeg laget tråden fordi jeg ville ha innspill og evt råd og andres tanker om det. 

Det lages tråder om så mangt her på KG, jeg lager tråd om hva jeg vil - du kan velge å la være å lese. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en utfordring på jobb som jeg ikke vet hvordan jeg skal takle. 

Det gjelder to kolleger, der den ene har begynt å kopiere den andre. Det ser litt rart ut og det begynner å bli en ekkel stemning her. 

Jeg kaller dem Anne og Kine.  Anne har lenge hatt et problem med arb.giver, som ikke gir henne det hun vil ha. Anne har to barn og da hun fikk disse ville hun og mannen at de skulle få tilrettelagt arbeidstid - og fri for å hente å levere i bhg. Dette sa arb,giver nei til, det var ikke rom for å tilrettelegge for det (vi jobber i en turnusjobb og på dette tidspunktet jobber både Anne og mannen turnus).

Kine har også barn, men sa fra da hun fikk jobben at om jeg skal jobbe her så må jeg noen ganger gå før fordi det er lang reisevei til der barnet gikk på bhg og nå skole. De gangene hun går før er det snakk om 15 min for å rekke tog og buss og diverse. De ukene hun ikke har barn jobber hun det hun skal og mere til og har en fleksibilitet som er helt utrolig. Så hun lever etter prinsippet at det man får skal man gi tilbake. 

Anne tar aldri noe ekstra og klager i tillegg på ALT.  Hun har fått delvis tilrettelegging nå, men er fremdeles ikke fornøyd. Har fått tilbud om andre steder å jobbe som passer med det hun sier hun ønsker seg: dagjobb. Arb.giver har tilbudt henne hvert fall 5 fem andre muligheter, men hun har takket nei til alle og sitter fremdeles og klager. Hennes mann lusker i kulissene også og sender mail til sjefen vår hver gang de ikke får det som de vil. Etter hva jeg skjønner er det hakket før min sjef melder han for trakassering, så det er tydeligvis ganske grove ting han sier også. De har også i møter baksnakket Kine og klaget på at hun får tilrettelegging mens de får ikke. De har brukt Kine som et eksempel på forskjellsbehandling og sagt ganske mye stygt om henne. 

Vel, den egentlige saken er at Kine har en ganske fin klesstil. Hun liker å bruke jakke/blazer når hun er på jobb.  Anne har aldri kjørt den stilen før nå i det siste.  Det startet med briller. Og ja, jeg vet det høres ut som en bagatell - men det var det som veltet glasset. Kine bruker bille hele tida, Anne bare til pc-bruk.  For en tid tilbake fikk Kine nye briller. Anne kommenterte dem og syns de var fine og lurte på hvor de var kjøpt og alt. Dette gjorde hun også med bluser/gensere, jakker og andre ting som Kine har. 

En dag sier Anne at hun har kjøpt seg nye briller, og viser frem på nettsiden til Kine hvilke det er. Da hun skjønner at det er de samme brillene så blir Kine ganske irritert. Spør om hun har kjøpt helt like briller??  Anne ror som en foss og sier neida, det er ikke det og det var bare de hun fikk anbefalt.  Men Kine påpeker at joda, du har jo kommentert dem mange ganger og sett dem og - så går du i samme butikk og kjøper de??   Noen dager senere dukker Anne opp i blazer og bluse.  I løpet av de 12 årene jeg har   jobbet med Anne har jeg ALDRI sett henne bruke blazer. Hun har også kjøpt helt maken bluse og jakke som Kine har (og flere andre plagg også) Det hele begynner å se veldig rart ut... 

Så nå er det ganske uggen stemning og Kine nekter å jobbe sammen med Anne. Som hun sier, jeg ser at det er en bagatell -  men når hun sier stygge ting om meg bak min rygg og så går hen å skaffer seg klær som er helt lik mine, da topper det seg for meg.  

Jeg syns Anne er veldig rar. Jeg kan ikke skjønne hva hun driver med, og hva er bakgrunnen for å skaffe seg helt like plagg??  I tillegg er de høye og blonde begge to, så det er ikke lett å se forskjell på dem heller. For oss som  kjenner dem jo, men for kunder og andre kan de se helt like ut. 

Det som Anne driver med, kopiering. Har det et navn? Kan det være en diagnose bak?  Jeg vet ikke hva vi skal gjøre og hvordan vi skal løse dette.  Tanker?  

Trenger ikke være noe diagnose for dette. Bare ren sjalusi. "Kine", slutt å ta deg nær av det Anne gjør. Hun hermer etter deg rett og slett fordi du faktisk har en bra stil, ønsker å få samme respons fra andre rundt som som det du gjør?Hun vet ikke hva hun skal kjøpe for å se like bra ut, så hun kjøper det identiske. Ikke fortell lenger hvor du har kjøpt det du har kjøpt, men heller dytt henne til noen plagg som kan se bra ut på henne.  

Anonymkode: 3a8a5...015

Skrevet

Inviter de på trekant og make up, dere trenger litt action

Anonymkode: dd82a...796

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...