AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #1 Skrevet 16. september 2020 https://www.barnashus.no/tips-og-rad/utstyrsliste-nyfodt/ Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid og skal sette opp en utstyrsliste som vi kan krysse av på de neste mnd. Men hva tenker dere om denne fra barnas hus? Er det noen av tingene dere tenker er helt unødvendig? Er det noe dere ville lagt til? Eventuelt en nettside som gir en bedre liste? Anonymkode: c1c08...26a
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #2 Skrevet 16. september 2020 Denne var fin, men for oss har følgende vært unødvendig: - Babynest - Ammepute - Vippestol - Lekegrind - Brystpumpe. Jeg kjøpte en, men den ble veldig lite brukt siden jeg fullammet og ikke hadde behov for å pumpe - Smokk - Siklesmekker ble myyye brukt til førstemann, men aldri til andre. Ikke kjøp 10 stk før du ser om du har fått en siklebaby 🙂 - Bleiebøtte (vanlig søppelbøtte med lokk gjør samme nytten til en billigere penge) - Ammeinnlegg i ull likte jeg aldri, selv om jeg har hatt to vinterbabyer. Jeg ville i hvert fall ikke kjøpt så mange som det står her før du har prøvd - Se an behovet før du kjøper brystskjold. Det er ikke noe alle trenger - Ytterjakke til nyfødt - 2-3 helsetepper har jeg aldri hatt bruk for. 1 helseteppe/bomullsteppe og 1 lett ullteppe holder i massevis. Anonymkode: 0421b...ab8 1
Sokkar Skrevet 16. september 2020 #3 Skrevet 16. september 2020 Er ikkje slik at du må ha både lammeskinn, dyne og vognposen osv.. Velger du det eine, trenger du ikkje det andre 5
Nerine_ Skrevet 16. september 2020 #4 Skrevet 16. september 2020 1 minutt siden, Sokkar skrev: Er ikkje slik at du må ha både lammeskinn, dyne og vognposen osv.. Velger du det eine, trenger du ikkje det andre Jeg hadde lammeskinn, pose og dyne, og alt ble flittig brukt etter værforholdene. 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #5 Skrevet 16. september 2020 Det er en del ting på listen vi ikke fikk bruk for, men jeg vet at andre hadde god bruk for de samme tingene igjen. Mitt råd er egentlig kjøp færre ting, og handle mer etter at babyen er født når dere ser mer av hva dere liker og føler behov for. Men jeg vet at f.eks. venninnen min som liker å planlegge, er uenig i det rådet. Strømpebukser (holdt med 3-4 bukser i de minste størrelsene), vippestol til førstemann (men brukte det en del til andremann), babynest, siklesmekker, neglesaks for barn, jakker, siklesmekker, nattlampe, brystpumpe og brystskjold har vi ikke brukt. Vi brukte heller nesten ikke vogn med tilhørende utstyr til første barn (brukte bæretøy, hun bare hylte i vogna), men vi fikk brukt den masse til neste baby i hvert fall. Anonymkode: 0eff2...58f
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #6 Skrevet 16. september 2020 2 minutter siden, Nerine_ skrev: Jeg hadde lammeskinn, pose og dyne, og alt ble flittig brukt etter værforholdene. Samme her! Vi har hatt bruk for alle 3 tingene Anonymkode: 0afea...057
Sandie Skrevet 16. september 2020 #7 Skrevet 16. september 2020 Ting som ble kjøpt, men ikke brukt var: -Ammepute, ammeklær og brystpumpe (ammet ikke) -Vippestol (baby ville ikke sitte i den) -Bæresjal og bæresele (ble aldri helt komfortabel med å bruke det) En babybadebalje (Stokke Flexi bath) og en badestol, ble lite brukt, da vi fant ut det funket like greit å bade henne i vasken den første tiden. Deretter trivdes hun best i en helt vanlig stamp fra Ikea. Babynest, bleiebøtte og sprinkelbeskyttelse i sengen kjøpte vi aldri og har heller ikke hatt behov for det. Laget vårt eget babynest med dyne/pledd i sofaen. Bleier ble kastet ut i søppelspannet fortløpende. Av klær brukte vi nesten kun bodyer + bukse med føtter, eller heldrakt første tiden.
Sillymilly Skrevet 16. september 2020 #8 Skrevet 16. september 2020 Her har vippestol blitt myye brukt, og det er takket være den at jeg fikk dusjet om dagene 😁 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #9 Skrevet 16. september 2020 Bleiebøtte er helt unødvendig, ekkelt og dyrt! Hadde aldri kjøpt det igjen Haha. Du kan heller kaste bleiene i en brødpose eller en hundepose! Bæsjebleier bør helst ganske kjapt ut ut av huset. Ellers er omslagsbodyer å foretrekke.... Vilppestil er et must! Samt et babygym som spillet musikk og med blinkende lys og masse leker å strekke seg etter. Mange gulpekluter er viktig. Temperaturmåler. Saltvann for å rense øyer..... Rumpesalve- vil her anbefale bepanthen på det sterkeste. Babysaks. Er også lurt å ha et par kartonger morsmelkerstatning stående samt sånn små medisinbegre slik at man kan gi ungen melk fra kopp om det trengs de første dagene. Anonymkode: 62b88...569 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #10 Skrevet 16. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bleiebøtte er helt unødvendig, ekkelt og dyrt! Hadde aldri kjøpt det igjen Haha. Du kan heller kaste bleiene i en brødpose eller en hundepose! Bæsjebleier bør helst ganske kjapt ut ut av huset. Ellers er omslagsbodyer å foretrekke.... Vilppestil er et must! Samt et babygym som spillet musikk og med blinkende lys og masse leker å strekke seg etter. Mange gulpekluter er viktig. Temperaturmåler. Saltvann for å rense øyer..... Rumpesalve- vil her anbefale bepanthen på det sterkeste. Babysaks. Er også lurt å ha et par kartonger morsmelkerstatning stående samt sånn små medisinbegre slik at man kan gi ungen melk fra kopp om det trengs de første dagene. Anonymkode: 62b88...569 Og en skikkelig god dunpose er verdt hver krone! Samt lammeskinn.... Ellers var heg veldig glad i bæresjal! Anonymkode: 62b88...569
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #11 Skrevet 16. september 2020 Det jeg mener du burde ha og mine tips er: seng (med madrass, dyne, og sengetøy) vogn (med insektsnett og regntrekk) vognpose som passer til årstiden barnet blir født bilstol bilstolpose er kjekt å ha baksetespeil så du kan se den lille (solskjerming er kjekt men sjekk om du har sotete vinduer bake først, det har vi 😅 så vi kjøpte unødvendig) babytepper Vippestol (babygym, lekematte, badeleker etc trenger ikke babyen før den er noen måneder gammel så dette er like greit å vente med da det er mye annet du må kjøpe inn ☺️) Babynest er kjekt å ha hvis du flytter rundt på babyen i forskjellige rom, jeg brukte det blant annet for å ha babyen oppi når jeg var på badet, la det bare på gulvet ☺️ Men brukte det ikke om natta eller når jeg selv sov Bæresele er lurt å vente med til baby er født fordi det er greit å prøve de på med baby oppi Badebalje stellebord m/stellematte (bleiebøtte er unødvendig og refill til de er dyre, så nei til det) vaskekluter badehåndkler gulpekluter (Du trenger ikke kjøpe så mye av hver før babyen er født, gå heller ut å kjøp mer etterhvert om du føler du har for få ☺️) sinksalve, badeolje, babypudder Febertermometer, veldig kjekt å ha i hus når behovet melder seg. Neglesaks til baby ammeinnlegg må du ha om du skal amme lanolin krem til såre brystvorter er kjekt å ha den første tiden amme bh, topper osv er kjekt å ha men ikke ett must, alt det andre på den listen burde du heller vente med og kjøpe etter behov. Vi hadde aldri bruk for hverken ammepute, brystskjold eller ammeinnlegg i ull. Om du skal mare babyen med flaske må du selvfølgelig ha flasker, og det er greit å ha sterilisator og annet utstyr. babycall er fint å ha når babyen sover i ett annet rom/vognen klær i str 50/56 blir fort for små, så du trenger ikke masse av dette. Kjekt å ha kjøpt inn litt i 62/68 osv også ☺️ Tenk på at babyen skal ligge mye så store hetter o.l er ikke særlig praktisk. Jeg handlet mest inn inneklær også hadde jeg ett par dresser, luer og votter jeg brukte i vognen/bilstol når vi skulle ut ☺️ Hadde ikke f.eks ytterjakke når baby var nyfødt. bleier må du selvfølgelig ha mange steder får du gratis pakker med ting til baby, f.eks apotek 1 ☺️ har garantert glemt noe på denne listen, men mitt beste tips er å ikke kjøpe for mye greier. Vent heller litt og se hva du har behov for. Anonymkode: dff11...45c 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #12 Skrevet 17. september 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Bleiebøtte er helt unødvendig, ekkelt og dyrt! Hadde aldri kjøpt det igjen Haha. Du kan heller kaste bleiene i en brødpose eller en hundepose! Bæsjebleier bør helst ganske kjapt ut ut av huset. Ellers er omslagsbodyer å foretrekke.... Vilppestil er et must! Samt et babygym som spillet musikk og med blinkende lys og masse leker å strekke seg etter. Mange gulpekluter er viktig. Temperaturmåler. Saltvann for å rense øyer..... Rumpesalve- vil her anbefale bepanthen på det sterkeste. Babysaks. Er også lurt å ha et par kartonger morsmelkerstatning stående samt sånn små medisinbegre slik at man kan gi ungen melk fra kopp om det trengs de første dagene. Anonymkode: 62b88...569 Dette er for meg et eksempel på at du ikke bør kjøpe så mye før ungen er der. Det vi hadde behov for var nesten det motsatte av dette innlegget 😅 Vi hatet omslagsbody, bare masse styr med mange knapper, syns ikke det var noe problem å tre body over hodet da vi tok på. Trakk den ned da vi tok av om den var skitten. Gulpekluter trengte vi nesten ikke. Bare noen få til ammesøl. Men det var ikke så mye, så hadde kanskje 5 kluter i sirkulasjon på det aller meste. Babygym med lys og lyd hadde overstimulert ungen min herfra til evigheten. Vi måtte ta ned de fleste lekene i fargerik babygym. Han endte opp med en leke i svart og hvitt (de anbefaler noe svart/hvitt da det er den første kontrasten de ser), samt én leke i duse farger med en liten bjelle inni. Lys og lyder begynte han å gråte av 😆 Så vi satte den fargerike babygymmen på loftet til slutt og kjøpte et sånn stativ med tre armer på finn. Som man kan henge opp de lekene man vil på... uten at det hadde noe med interiør å gjøre. Ikke brukt saltvann til å rense øyne, hadde ikke noe issues der. Brukte inotyol som salve. Anonymkode: 7d576...23d
Gjest Switch Skrevet 17. september 2020 #13 Skrevet 17. september 2020 Vår erfaring er at man bør kjøpe det man føler er aller mest nødvendig før babyen kommer, og kjøp ting etterhvert som dere føler behov for det. Hadde SÅ UTROLIG mye greier da vi skulle ha første, og vi endte opp med å selge halvparten av det fordi det ikke ble brukt...
Sokkar Skrevet 17. september 2020 #14 Skrevet 17. september 2020 På 16.9.2020 den 15.50, Nerine_ skrev: Jeg hadde lammeskinn, pose og dyne, og alt ble flittig brukt etter værforholdene. Men ho kjem langt med å bruke dyna fra sengen. Kan hende ho føler for å kjøpe meir utstyr, men ho trenger ikke alt det fra begynnelsen av.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #15 Skrevet 17. september 2020 Og jeg hadde ikke klart meg uten cosyfix ammepute. Fikk kjøpt en brukt etter 3 uker - ikke en dag for tidlig. Men, kjøp det mest nødvendige på forhånd, og heller handle etter hvert. Ila 2-4 uker ser du en del av det du trenger, og mange nettbutikker har kort leveringstid hjem på døra. Anonymkode: 0e67f...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #16 Skrevet 17. september 2020 Jeg likte ammesingleter og innlegg i ull. Spinkelsenga skal i bruk nå, baby er 9 mnd. Så det haster ikke. Har ikke brukt nest eller bedside. Anonymkode: 0e67f...cf0
Nerine_ Skrevet 17. september 2020 #17 Skrevet 17. september 2020 22 minutter siden, Sokkar skrev: Men ho kjem langt med å bruke dyna fra sengen. Kan hende ho føler for å kjøpe meir utstyr, men ho trenger ikke alt det fra begynnelsen av. Er det veldig kaldt så kan dyne være litt lite.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #18 Skrevet 17. september 2020 Vi har to barn med 2 års mellomrom, de kunne ikke vært mer forskjellige, så det vi ikke fikk brukt til nr 1 ble mye brukt til nr 2, og motsatt. Så fremt du ikke bor laaangt ifra en butikk som selger barneutstyr sæ kjøp bare det mest nødvendige, så ser du det an etter hvert! Og klær kjøpte jeg iallefall alt for mye av! Anonymkode: 17978...8b8 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #19 Skrevet 17. september 2020 Vent med storhandlinga.. bilstolpose og speil var feks ting jeg ikke hadde til mine. I starten trenger du vogn og bilstol, senga blir altfor stor så babynest er sikkert fint. Noen bodyer og sparkebukser er alt du trenger av inneklær i de minste str. Upraktiske klær får du i «sengemat»-gaver😅 Babyremedier til badet og gulpekluter trenger du 🥰 Ammepute brukte jeg svært lite, bortkasta faktisk 😅 Du trenger mengder med ammeinnlegg når du er på føden 😎 Ellers ville jeg sett an behovet. Lykke til 🥰 Anonymkode: 2197e...b08
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #20 Skrevet 17. september 2020 Tenk litt når på året babyen blir født og kjøp utstyr og klær for en måned ish. Etterpå kan du kjøpe ting som de passer og se ann behovet. Vippestol brukte vi ikke f. eks men andre klarer seg ikke uten. Kjøp brystpumpe. Greit å ha det hvis man får tette melkeganger. Og engangsbrystinnlegg. Og først av alt, hent alle gratis babypakker. Jeg husker at i den ene var både noen engangsbrystinnlegg og brystsalve. Jeg brukte oftere engangsinnlegg fordi at jeg ikke hadde tid å vaske de i ull. Ull brukte når jeg skulke ut. Ofte med engangsinnlegg opp. Men brystene må luftes likevel noe. Ellers blir de irritert. Gjerne hvis du skal amme. Kjøp noen ferdigbehandlet flasker med morsmelkertatning. Man vet aldri.... Engangstisselaken å ha på stellebordet var gullverdt her. Jeg fant den på kiwi. Pute til baby. Det finnes sånne som hjelpe å unngå skjev hode. Vi måtte kjøpe etterhvert. Med nestemann skal vi bruke fra fødsel av på dagen. Bed side crib som kan justeres i høyden og legges som forlenger i senga. Babycall.... Anonymkode: 51966...466
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå