Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.erlik.no/i-denne-jobben-er-autisme-en-fordel/

Businessen går strykende også. Kanskje det kan opprettes flere arbeidsplasser for autister så flere kan komme i jobb?

Knut Åge og Erik har Asperger syndrom, og sjefen mener det gjør dem til bedre IT-konsulenter. Vi besøker en bedrift som ikke er redd for avvikende atferd og hull i cv-en.

Asperger-diagnosen har vært brukt i Norge siden 1994, og stilles ofte først når folk har en livskrise eller faller utenfor.

– Alle konsulentene våre har tidligere falt utenfor arbeidslivet, gjerne fordi de sliter med den sosiale interaksjonen på jobb­intervjuet. De underselger seg selv grovt, sier sjefen.

Hvert år får Unicus rundt hundre søknader og ansetter fem–seks nye konsulenter. Det er ingen mangel på arbeidsledige autister, heller ikke med IT-utdanning.

– Nav har ikke klart å gi meg tall for ledigheten hos autister i Norge, men fra utlandet ser vi at den er over femti prosent. Nav tilbyr oss ofte lønnstilskudd, men det sier vi nei til. Våre ansatte er så flinke at kundene kan betale normal pris. Å kutte Nav-strengen er litt av prinsippet vårt.

Anonymkode: dceae...a7a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempefint med et sted som er tilrettelagt for de på autismespekteret

Jeg lurer imidlertid på om det bare er mennesker innenfor dette spekteret som kan jobbe der. Hvis de setter en diagnose som kriterium så er det jo diskriminerende for andre som ikke har den diagnosen men som likevel trenger et slikt sted å jobbe? Sikkert mange med sosial angst som kan blomstre på slike steder.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Pipaluk skrev:

Kjempefint med et sted som er tilrettelagt for de på autismespekteret

Jeg lurer imidlertid på om det bare er mennesker innenfor dette spekteret som kan jobbe der. Hvis de setter en diagnose som kriterium så er det jo diskriminerende for andre som ikke har den diagnosen men som likevel trenger et slikt sted å jobbe? Sikkert mange med sosial angst som kan blomstre på slike steder.

Noen ganger er lett diskriminering bra.

Anonymkode: dceae...a7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...