Gå til innhold

Hjelp - har solgt hytta mi!

Anbefalte innlegg

Skrevet

En nabo var interessert i å kjøpe hytta mi, og vi ble enige om en pris. Blir jo et salg uten megler, og nå lurer jeg på hvor jeg skal starte! Vet jeg trenger kontrakt, skjøte og plan for oppgjør. Men hva gjøres når? Må jeg koble inn advokat?

Skrevet (endret)

Du må utarbeide kjøpekontrakt, sende inn null-konsesjons-skjema til kommunen og skjøte til statens kartverk.

Informasjon om kjøpekontrakt kan forbrukerrådet hjelpe med. Telefon 234 00 500. Statens kartverk kan sannsynligvis hjelpe deg med resterende papirarbeid. Ellers kan du ta kontakt med et advokatfirma for å fylle ut aktuelle papirer om du trenger hjelp.

Jeg valgte å ikke bruke advokat ved oppgjøret. Brukte kjøpekontrakt fra forbrukerrådet. Hvis du ikke stoler på kjøper, kan du være den som sender inn skjøtet når pengene er på din konto. 

Endret av Jytte
  • Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, Jytte skrev:

Du må utarbeide kjøpekontrakt, sende inn null-konsesjons-skjema til kommunen og skjøte til statens kartverk.

Informasjon om kjøpekontrakt kan forbrukerrådet hjelpe med. Telefon 234 00 500. Statens kartverk kan sannsynligvis hjelpe deg med resterende papirarbeid. Ellers kan du ta kontakt med et advokatfirma for å fylle ut aktuelle papirer om du trenger hjelp.

Jeg valgte å ikke bruke advokat ved oppgjøret. Brukte kjøpekontrakt fra forbrukerrådet. Hvis du ikke stoler på kjøper, kan du være den som sender inn skjøtet når pengene er på din konto. 

Tusen takk for svar! Hva gjør jeg først? Nullkonsesjonsskjema, hvor finner jeg det? Og kan jeg vente med skjøte til pengene er inne, altså?

Skrevet (endret)
12 minutter siden, Tatja skrev:

Tusen takk for svar! Hva gjør jeg først? Nullkonsesjonsskjema, hvor finner jeg det? Og kan jeg vente med skjøte til pengene er inne, altså?

Søk etter nullkonsesjonskjema på nettet. 

Jeg fylte ut to eksemplarer av kjøpekontrakt, null-konsesjonsskjema og skjøte, og sammen gikk vi gjennom papirene før de ble signert. Husk at du må ha to uavhengige vitner på kjøpekontrakten. Det kan være par naboer, eller på Tinghuset. På Tinghuset må dere betale for å få vitners underskrift, tror det er cirka tre hundre kroner. Møtes dere på et utested finner dere alltids vitner, de ansatte eller andre gjester. 

Du kan presisere at skjøtet blir sendt når pengene er inne på din konto i kontrakten, det tar jo knapt en dag når kjøper overfører pengene. Eller du kan velge å stole på kjøper. Jeg valgte å stole på kjøper som overførte pengene samme dag. 

Du finner mer info om konsesjon her: 

https://www.landbruksdirektoratet.no/no/eiendom-og-skog/eiendom/konsesjon/regelverk/kommunale-forskrifter-etter-konsesjonsloven-7

https://www.kartverket.no/eiendom/Faq/Tinglyse-nye-eiere/Konsesjon/Hvilke-kommuner-har-nedsatt-konsesjonsgrense-nullgrense/

https://www.kartverket.no/eiendom/tinglyse-eierskifte/konsesjon/

I den siste linken står det forklart på en grei måte. Der ligger det også en link til skjemaet du må fylle ut. 

Endret av Jytte
Skrevet
1 hour ago, Jytte said:

Du kan presisere at skjøtet blir sendt når pengene er inne på din konto i kontrakten, det tar jo knapt en dag når kjøper overfører pengene. Eller du kan velge å stole på kjøper. Jeg valgte å stole på kjøper som overførte pengene samme dag. 

Aldri stol på folk når det er snakk om mye penger. Jeg ville brukt en advokat eller et eiendomsmeglerfirma til sikkerhet ved pengetransaksjonen. Det koster relativt lite i forhold til overdragelsessummen, og du vil angre bittert dersom du er så uheldig å ha støtt på en svindler, og du ikke har sikret deg.

Anonymkode: 077b0...e0b

• Liker 5
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri stol på folk når det er snakk om mye penger. Jeg ville brukt en advokat eller et eiendomsmeglerfirma til sikkerhet ved pengetransaksjonen. Det koster relativt lite i forhold til overdragelsessummen, og du vil angre bittert dersom du er så uheldig å ha støtt på en svindler, og du ikke har sikret deg.

Anonymkode: 077b0...e0b

Men jeg kan vel sikre med, ved å få pengene før skjøte sendes?

Skrevet
5 minutter siden, Tatja skrev:

Men jeg kan vel sikre med, ved å få pengene før skjøte sendes?

Du sikrer deg slik, men det forutsetter at kjøper stoler på deg. En uavhengig oppgjørsansvarlig sikrer begge parter.

Hvis jeg var kjøper, ville jeg aldri betalt direkte til selger som kan finne på å rive i stykker både kjøpekontrakt og skjøte (i teorien, ingen mistanke altså).

Anonymkode: baf0f...b4d

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sikrer deg slik, men det forutsetter at kjøper stoler på deg. En uavhengig oppgjørsansvarlig sikrer begge parter.

Hvis jeg var kjøper, ville jeg aldri betalt direkte til selger som kan finne på å rive i stykker både kjøpekontrakt og skjøte (i teorien, ingen mistanke altså).

Anonymkode: baf0f...b4d

Kjøper vil jo få kopi av kjøpekontrakten som skal signeres av begge, pluss to uavhengige vitner. Men man må se an og vurdere selv. Gjør man klar alle papirene vil ikke en advokat være så dyr. Å bruke megler til å ta seg av oppgjøret er dyrere.

Skrevet
4 timer siden, Tatja skrev:

En nabo var interessert i å kjøpe hytta mi, og vi ble enige om en pris. Blir jo et salg uten megler, og nå lurer jeg på hvor jeg skal starte! Vet jeg trenger kontrakt, skjøte og plan for oppgjør. Men hva gjøres når? Må jeg koble inn advokat?

Herre,bare bruk en advokat

Eller f,ejks dette: https://propr.no/oppgjor

Skrevet
2 minutter siden, Jytte skrev:

Kjøper vil jo få kopi av kjøpekontrakten som skal signeres av begge, pluss to uavhengige vitner. Men man må se an og vurdere selv. Gjør man klar alle papirene vil ikke en advokat være så dyr. Å bruke megler til å ta seg av oppgjøret er dyrere.

Eller, hvis begge er usikre på hverandre, kan man som selger se på at kjøper overfører beløpet fra nettbanken, og kjøper får med seg skjøtet som han poster selv. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AndreasBR skrev:

Herre,bare bruk en advokat

Eller f,ejks dette: https://propr.no/oppgjor

Det var billig, må kanskje plusse på moms? Jeg visste at prisen for advokat til å ta seg av oppgjøret kostet rundt ti tusen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...