AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #1 Skrevet 16. september 2020 Hei, Noen av dere som kan hjelpe meg? Jeg er enslig forsørger for to barn, hvor far har vanlig samvær (annenhver helg og en dag i uka). Jeg mottar barnebidrag fra ham, men lurer nå på om det må endres da min bror flyttet inn til meg i august? Han skal i utgangspunktet bo hos meg i 1 år, kanskje 2, pga skolegang og jobb (han flyttet hit fra en annen by, da han kom inn på ønsket studie i "min" by). Han betaler husleie, og står selvsagt for egen mat etc. Da disponerer han eget rom, og vi deler på kjøkken, stue, bad osv. Jeg har hørt en bidragsmottaker mister dobbel barnetrygd og skattefordelen dersom en blir samboer, gjelder det også for meg som på en måte blir "samboer" med min bror, i og med at han betaler husleie? Ønsker ikke å få baksmell! Anonymkode: 97318...cfe
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #2 Skrevet 16. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Noen av dere som kan hjelpe meg? Jeg er enslig forsørger for to barn, hvor far har vanlig samvær (annenhver helg og en dag i uka). Jeg mottar barnebidrag fra ham, men lurer nå på om det må endres da min bror flyttet inn til meg i august? Han skal i utgangspunktet bo hos meg i 1 år, kanskje 2, pga skolegang og jobb (han flyttet hit fra en annen by, da han kom inn på ønsket studie i "min" by). Han betaler husleie, og står selvsagt for egen mat etc. Da disponerer han eget rom, og vi deler på kjøkken, stue, bad osv. Jeg har hørt en bidragsmottaker mister dobbel barnetrygd og skattefordelen dersom en blir samboer, gjelder det også for meg som på en måte blir "samboer" med min bror, i og med at han betaler husleie? Ønsker ikke å få baksmell! Anonymkode: 97318...cfe Ring nav å si du skal leie ut et rom og spør om det gjelder som samboer. Vil ikke tro det, men sjekk. Anonymkode: 5f811...08e 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #3 Skrevet 16. september 2020 Nei, det gjelder om du går inn i et samliv med noen. Anonymkode: f4740...a2e 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #4 Skrevet 16. september 2020 Nei det har ingenting å si, om han hadde vært din samboer hadde det heller ikke hatt noen innvirkning på hva barnefar skal betale. Han skal fortsatt betale utifra inntekt og samværsgrad Anonymkode: eb87e...d39 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #5 Skrevet 16. september 2020 At bidragsmottaker får samboer, familie eller kjæreste utgjør ingen forskjell på barnebidraget. Men hør med nav ang utvidet barnetrygd. Det mister du først etter 12 måneder etter du har blitt samboer med kjæreste, men kan være du får beholde det når det er din bror som har flyttet inn. Anonymkode: 3bc53...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #6 Skrevet 16. september 2020 Ok, takk for svar alle sammen Livredd for å gjøre noe "feil", så det beste er vel å ringe NAV å høre ja. TS Anonymkode: 97318...cfe
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #7 Skrevet 16. september 2020 Du har jo ikke blitt samboer, du har fått en leietager. Anonymkode: b6ee7...f24 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #8 Skrevet 16. september 2020 Din leietager har ikke forsørgeransvar for ditt barn. Så enkelt. Anonymkode: 55567...a98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå