AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #1 Skrevet 16. september 2020 Lille gutt er straks 6 mnd, helt siden fødsel har han sovet dårlig alene. Sover kun små dupper i vognen, men kan sove i timesvis i fanget, i sengen vår dersom vi ligger ved siden av han. Vi samsover og jeg får ekstremt dårlig søvn på natten av det. Han skal ligge klin inntil meg. Jeg skal straks tilbake i jobb og vi ønsker å prøve å venne han til å sove i egen seng. Hvordan gjorde du det? Ammer forresten ikke, han har fått mme siden han var to måneder . Anonymkode: af3b1...f0a
Milli94 Skrevet 16. september 2020 #2 Skrevet 16. september 2020 Hmm.. Dette er en litt sånn vestlig kultur, med at babyer fort skal bli selvstendige og sove på eget rom og alene. Sett i fra naturens side, så er det jo ikke naturlig for babyen. Jeg hadde/ har med mine det samme "problemet" og bare innså at baby hadde behov for nærhet. Lå ved siden av baby til hun hadde sovnet også satt jeg på mobilen til den dype søvnen kom. Måtte mye inn og ut men etterhvert så gikk det over. Vi samsov, gikk over til sprinkel seng ved siden av vår seng. Og etterhvert eget rom. Gjorde dem vandt til rommet sitt og senga si på dagtid. Fikk dem til å sove dagdupper der. Det går seg til, men ikke stress med det, øv i babyens tempo, har nok veldig behov for nærhet! 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #3 Skrevet 16. september 2020 13 minutter siden, Milli94 skrev: Hmm.. Dette er en litt sånn vestlig kultur, med at babyer fort skal bli selvstendige og sove på eget rom og alene. Sett i fra naturens side, så er det jo ikke naturlig for babyen. Jeg hadde/ har med mine det samme "problemet" og bare innså at baby hadde behov for nærhet. Lå ved siden av baby til hun hadde sovnet også satt jeg på mobilen til den dype søvnen kom. Måtte mye inn og ut men etterhvert så gikk det over. Vi samsov, gikk over til sprinkel seng ved siden av vår seng. Og etterhvert eget rom. Gjorde dem vandt til rommet sitt og senga si på dagtid. Fikk dem til å sove dagdupper der. Det går seg til, men ikke stress med det, øv i babyens tempo, har nok veldig behov for nærhet! Ts skriver at hun får ekstremt dårlig søvn av det. Da ER det faktisk er stressmoment. Mor skal også sove! Spesielt når hun skal tilbake i jobb. Anonymkode: 96cf5...97a 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #4 Skrevet 16. september 2020 Vi hadde også en som måtte ha nærkontakt hele tiden for å sove, og det var utrolig slitsomt. Samsoving var helt uaktuelt her, da fikk ingen av oss sove. Men vi måtte lenge ligge og holde en arm rundt ham når han lå i sprinkelseng uten side på inntil vår seng. Vi øvde mer og mer på å bare være i nærheten. Når han roet seg, fjernet vi oss litt. Gråt han, strøk vi på ham igjen, og måtte kanskje plukke ham opp, til han roet seg, så trakk vi oss litt unna igjen, osv osv. Anonymkode: 96cf5...97a
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #5 Skrevet 16. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts skriver at hun får ekstremt dårlig søvn av det. Da ER det faktisk er stressmoment. Mor skal også sove! Spesielt når hun skal tilbake i jobb. Anonymkode: 96cf5...97a Ja, men hva er mest stress? Å sitte våken med en baby som ikke sover, eller å sove dårlig? Jeg valgte det siste. Det er ikke alle babyer som kan vennes til å sove alene. Anonymkode: aec51...545 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #6 Skrevet 16. september 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men hva er mest stress? Å sitte våken med en baby som ikke sover, eller å sove dårlig? Jeg valgte det siste. Det er ikke alle babyer som kan vennes til å sove alene. Anonymkode: aec51...545 Jeg er klar over at ikke alle babyer kan vennes til å sove alene. Men det betyr ikke at ts ikke kan prøve engang... Du ser jo at ts ikke engang har prøvd ennå? For alt du vet, kan det gå helt fint for ts å lære babyen å sove alene. Det er tåpelig å bare slå seg til ro med at "Jaja, da får jeg gå på jobb som en zombie, da", uten å ha prøvd å gjøre noe med det som for henne er et problem, bare fordi at noen andre ikke har lykkes med å få babyen til å sove alene. Anonymkode: 96cf5...97a 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #7 Skrevet 16. september 2020 Min var litt mindre når vi tok tak i det, sov veldig dårlig sammen i sengen og alle dupper måtte tas i bæresjal. Først fikk jeg flyttet baby over i babynest men fortsatt oppi sengen vår, så etterhvert flyttet jeg babynest over i bedside crib. Det gikk relativt greit, tok kanskje en uke. Dagsøvnen tok lengre tid. Fokuserte på en og en lur, begynte med den som var «enklest», første lur om morgenen når baby var trøttest. Måtte bysse i søvn og så overføre til seng når baby hadde sovnet, det var litt tilfeldig om det funket. Etterhvert gikk vi videre til de andre lurene på dagen. Når det hadde blitt en vane gikk vi løs på å kutte byssing og å sove oppå meg, måtte altså legge baby våken i egen seng, så trøste og stryke til protestene roet seg. Det tok ca en uke før det ikke var protester lenger. Men det tok enda noen uker før vi klarte lengre, sammenhengende søvn i egen seng, måtte ofte inn og bysse i søvn igjen i løpet av duppene. Det er et lite evighetsprosjekt egentlig, og selv om baby nå sover alle lurer på dagtid og hele natten i egen seng så er det fortsatt mye oppvåkninger og rulling og herjing og mating, så egen seng er ikke en magisk kur men jeg sover i alle fall bedre i de få timene jeg får sammenhengende i løpet av en natt. Anonymkode: ab362...6d6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #8 Skrevet 16. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er klar over at ikke alle babyer kan vennes til å sove alene. Men det betyr ikke at ts ikke kan prøve engang... Du ser jo at ts ikke engang har prøvd ennå? For alt du vet, kan det gå helt fint for ts å lære babyen å sove alene. Det er tåpelig å bare slå seg til ro med at "Jaja, da får jeg gå på jobb som en zombie, da", uten å ha prøvd å gjøre noe med det som for henne er et problem, bare fordi at noen andre ikke har lykkes med å få babyen til å sove alene. Anonymkode: 96cf5...97a Helt enig, det er så klart verdt et forsøk å prøve! Anonymkode: aec51...545 1
Milli94 Skrevet 16. september 2020 #9 Skrevet 16. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts skriver at hun får ekstremt dårlig søvn av det. Da ER det faktisk er stressmoment. Mor skal også sove! Spesielt når hun skal tilbake i jobb. Anonymkode: 96cf5...97a Ja, hun må jo bare prøve. Men tru meg, jeg har prøvd jeg også😅 baby tiden er lite søvn dessverre. I værstefall må hun sykemelde seg om problemet blir for ille. Jeg skrev mine råd om hva hun kan prøve ut, men det må innøves og ta det i et rolig tempo. Enten sove dårlig med baby ved siden av eller risikere og ikke sove fordi baby er redd og bare gråter på eget rom.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #10 Skrevet 16. september 2020 22 minutter siden, Milli94 skrev: I værstefall må hun sykemelde seg om problemet blir for ille. Alvorlig talt. Babyen har en far som kan ta han. Anonymkode: 39f40...a71 1
Milli94 Skrevet 16. september 2020 #11 Skrevet 16. september 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alvorlig talt. Babyen har en far som kan ta han. Anonymkode: 39f40...a71 Så klart kan han også det, men skal han sitte våken hele natten fordi babyen ikke er klar for å sove alene ? Poenget mitt var bare at med babyer blir det dårlig nattesøvn, men jeg vil heller ha dårlig nattesøvn enn ingen søvn🙏🏽 Det går seg heldigvis til tilslutt, selvom det ikke føles slik mens det pågår ! Og som jeg skrev, om man øver på at barnet blir trygg der om dagen, så kan det hjelpe på natten. Det funket for oss!
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #12 Skrevet 16. september 2020 6 minutter siden, Milli94 skrev: Så klart kan han også det, men skal han sitte våken hele natten fordi babyen ikke er klar for å sove alene ? Poenget mitt var bare at med babyer blir det dårlig nattesøvn, men jeg vil heller ha dårlig nattesøvn enn ingen søvn🙏🏽 Det går seg heldigvis til tilslutt, selvom det ikke føles slik mens det pågår ! Og som jeg skrev, om man øver på at barnet blir trygg der om dagen, så kan det hjelpe på natten. Det funket for oss! Ja, da må han sitte våken hele natten om det må til. Han er i permisjon. Ts kan ikke sykemeldes fordi mannen ikke klarer sin del av jobben. Anonymkode: 39f40...a71 1
Milli94 Skrevet 16. september 2020 #13 Skrevet 16. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, da må han sitte våken hele natten om det må til. Han er i permisjon. Ts kan ikke sykemeldes fordi mannen ikke klarer sin del av jobben. Anonymkode: 39f40...a71 Tenkte mer på hvis problemet vedvarte etter at far også var tilbake i jobb.. Men jeg mente ikke å lage en diskusjon om sykemelding eller ikke. Svarte på en kommentar på det jeg skrev til TS. Mitt første svar her var åssen vi klarte å avvenne det og mine tips. Hvis ingen ting hjelper og begge er i jobb og utslitt, så får dem lage en plan sammen om åssen nettene skal foregå !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå