AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #1 Skrevet 16. september 2020 Vi har et 2 1/2 år gammelt barn som frem til nå i sommer har sovet hele natten igjennom uten problemer. Men nå, etter å ha lært seg å klatre ut av sengen selv, går det nesten ikke en eneste natt uten oppvåkning, gråt, og ofte flere timer for å finne roen og sovne igjen. Hittil har vi ledet barnet tilbake til egen seng og sittet der med henne til hun har sovnet. Men i natt var vi så slitne at vi lot henne sove i vår seng. Dette liker hun godt, og hun faller som regel ganske raskt i søvn der. Men vår egen søvnkvalitet blir betydelig lavere. Så når vi står opp kl.06 er alle dødstrøtte. Nå har dette pågått i nesten 2 måneder og begynner å slite skikkelig på helsen. Hun har kutter ut dagsøvnen i barnehagen, og sover ikke når hun kommer hjem på ettermiddag. Da har vi en rolig stund før vi spiser middag, og senere ser Barne-TV og spiser kvelds. Deretter harvi faste rutiner før leggetid, og leder godnatthistorie på sengekanten. Dette liker hun veldig godt. Hun står opp kl.06. og legger seg rundt kl.18:30. Da sovner hun som regel veldig kort tid etter hun er lagt. Hva gjør vi galt? Vil ha innspill på hvordan dere løste dette. Vi har kjøpt «stor jente seng» til henne, men pga at vi snart skal pusse opp barnerommet, har vi ikke montert denne enda. Hun sover altså fortsatt i sin romslige sprinkelseng der vi har fjernet ene siden for at hun lett skal kunne gå inn og ut. Anonymkode: 381b9...178
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #2 Skrevet 16. september 2020 Har dessverre ikke noen råd, men følger tråden da jeg sliter med noe av det samme. Har en 2-åring som aldri har sovet godt om nettene, og hver eneste natt våkner og må hentes inn til oss, hvor hen sover ekstremt urolig før hen vil stå opp og starte dagen i 06-tiden. Det tærer skikkelig på helsen, både psykisk og fysisk nå og jeg vet snart ikke hvor jeg skal gjøre av meg (kronisk lite søvn kombinert med full jobb og trassalder uten like i hverdagen). Anonymkode: dd5fb...60c
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #3 Skrevet 16. september 2020 Prøvd å legge henne litt senere? Hvis vi legger barna før 19.30 våkner de alltid og er urolige lenge. De sluttet å sove på dagtid rett før de fylte to. Anonymkode: 92d55...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #4 Skrevet 16. september 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dessverre ikke noen råd, men følger tråden da jeg sliter med noe av det samme. Har en 2-åring som aldri har sovet godt om nettene, og hver eneste natt våkner og må hentes inn til oss, hvor hen sover ekstremt urolig før hen vil stå opp og starte dagen i 06-tiden. Det tærer skikkelig på helsen, både psykisk og fysisk nå og jeg vet snart ikke hvor jeg skal gjøre av meg (kronisk lite søvn kombinert med full jobb og trassalder uten like i hverdagen). Anonymkode: dd5fb...60c Føler med deg ❤️ 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøvd å legge henne litt senere? Hvis vi legger barna før 19.30 våkner de alltid og er urolige lenge. De sluttet å sove på dagtid rett før de fylte to. Anonymkode: 92d55...8cf Det må forsøkes. Hvor gamle er dine barn? Anonymkode: 381b9...178
Månestjerne Skrevet 16. september 2020 #5 Skrevet 16. september 2020 Her er det flere løsninger: - en av dere voksne sover sammen med henne, mens den andre ligger på gjesterommet - legg barnet litt senere - følg barnet tilbake i seng og sett på lydbok så hun føler seg trygg og sovner der uten at dere er der.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #6 Skrevet 16. september 2020 Har ikke så mye råd, dessverre. Men vi har vært hard på å ikke innføre det å sove i vår seng. Da får ikke vi voksne sove. Vi har heller hatt en luftmadrass, og om nødvendig har en av oss ligget på den inne på poden sitt rom. Han skal sove i sin egen seng, punktum. Men vi kan være hos ham om han trenger det. Anonymkode: 0554c...856 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #7 Skrevet 16. september 2020 Begynte dette etter at dere kuttet dagsøven? I såfall kan det være hun oppfatter første delen av natta som en ettermiddagslur, og så våkner hun igjen. Kan dere prøve å la henne sove litt på dag og heller legge tilsvarende senere? Anonymkode: f659d...a5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå