Gå til innhold

Ferskt blod etter avføring - hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 36 år gammel kvinne. I det siste kommer det fersk blod på papiret når jeg tørker meg etter å ha hatt avføring. Avføringen har begynt å komme i mindre klumper mot en lang tidligere. Jeg har også sjeldnere avføring. Jeg har endret litt på kostholdet og kalloriinntaket for å gå ned i vekt, sammen med fysisk aktivitet. Jeg har gått ned 10 kilo siden slutten av april. Endringen i avføringen har jeg tenkt at kan komme av at jeg spiser mindre og litt annerledes nå.Tidligere har det kommet litt blod etter analsex. Jeg har hatt analsex maks 10 ganger i livet, nå er det mer enn halvannet år siden forrige gang. Jeg har tenkt på om det kan være hemmorider, men jeg presser vanligvis ikke mye eller hardt når jeg er på toalettet. Jeg har ingen mage/ tarm skykdommer eller allergier. Jeg spiser mye grovt, feks knekkebrød, og litt frukt og grønnsaker. Jeg har heller ikke født barn. Jeg har venninner som etter tre barnefødsler har fått hemmorider. Da jeg googlet blod ved avføring kom det opp at det kan være kreft. Bør jeg oppsøke fastlegen? Hva kommer fastlegen til å gjøre når jeg kommer dit? Må han se/ kjenne inn i endetarmsåpningen min? Eller blir jeg henvist videre til koloskopi?

Anonymkode: 09f9f...c89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må selvsagt gå til legen. Så avgjør han hva som må gjøres. 

Anonymkode: 9e8c8...6a0

• Liker 2
Skrevet

Friskt blod på papiret er sjeldent tegn på kreft eller annen sykdom i tarmen.  Det er blod i og på avføringen som er det største faresignalet.
Du har mest sannsynlig litt hard mage, og det kan gi rifter som blør.  :)

Du skriver at du spiser mye fiber, og det er sikkert bra, men det kan gi hard mage hvis du ikke drikker nok i tillegg.

Hvis det vedvarer bør du oppsøke lege, men i mellomtiden kan du prøve å drikke litt mer, og gjerne innta laktulose i tillegg, for å mykgjøre avføringen din litt.   :)

Anonymkode: d4bb7...fb1

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 36 år gammel kvinne. I det siste kommer det fersk blod på papiret når jeg tørker meg etter å ha hatt avføring. Avføringen har begynt å komme i mindre klumper mot en lang tidligere. Jeg har også sjeldnere avføring. Jeg har endret litt på kostholdet og kalloriinntaket for å gå ned i vekt, sammen med fysisk aktivitet. Jeg har gått ned 10 kilo siden slutten av april. Endringen i avføringen har jeg tenkt at kan komme av at jeg spiser mindre og litt annerledes nå.Tidligere har det kommet litt blod etter analsex. Jeg har hatt analsex maks 10 ganger i livet, nå er det mer enn halvannet år siden forrige gang. Jeg har tenkt på om det kan være hemmorider, men jeg presser vanligvis ikke mye eller hardt når jeg er på toalettet. Jeg har ingen mage/ tarm skykdommer eller allergier. Jeg spiser mye grovt, feks knekkebrød, og litt frukt og grønnsaker. Jeg har heller ikke født barn. Jeg har venninner som etter tre barnefødsler har fått hemmorider. Da jeg googlet blod ved avføring kom det opp at det kan være kreft. Bør jeg oppsøke fastlegen? Hva kommer fastlegen til å gjøre når jeg kommer dit? Må han se/ kjenne inn i endetarmsåpningen min? Eller blir jeg henvist videre til koloskopi?

Anonymkode: 09f9f...c89

Blod i avføring kan være forårsaket av mye. Det er ikke noe vits i å krisemaksimere. Likevel... bestill time hos legen i dag.

Anonymkode: 95764...f55

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Friskt blod på papiret er sjelden noe farlig, det er sannsynligvis bare rifter i endetarmsåpningen pga. hard avføring. Det er "gammelt" (altså mørkt, tykt) blod og/eller blod i selve avføringen som kan være tegn på at noe er galt.

Skrevet

Du har litt hard avføring som lager en bitteliten rift i endetarmsåpningen og da blir det litt blod på papiret. Sørg for å holde magen i gang så løser problemet seg av seg selv.

Anonymkode: 5dea6...87b

Skrevet

Jeg har periodevis treg mage og får jevnlig små rifter som blør, og det skal ikke mye til for at det ser dramatisk mye ut. Selvsagt greit å få dobbeltsjekket med lege første gang for å utelukke annet. Når det oppstår hos meg er min erfaring at det hjelper å minske bruken av dopapir, jeg skyller først godt med vann. I tillegg mykgjør jeg huden før og etter avføring med en fet (og uparfymert) krem. 

Anonymkode: 046d9...cf7

Skrevet

Det er mye større sannsynlighet for at du har hemorider enn at du har kreft. Mest fordi det er snakk om friskt blod på papiret.
Alle kan få hemorider når som helst i livet, ikke bare under graviditet.
Det er også mulig å få hemorider hvis du bare sitter mer enn vanlig, (som mange har gjort nå i corona-perioden) ikke bare når du er på toalettet og presser. Hemorider er heller ikke alltid smertefulle eller plagsomme, da de kan sitte innenfor lukkemuskelen i anus, og når de sprekker eller får en rift, kan det se ganske dramatisk ut med mengder som minner om styrtblødning under menstruasjon når du tørker deg bak.

Ta en tur til lege for en sjekk, det er sannsynligvis ikke noe å bekymre seg for, men det hjelper ofte å få den beskjeden fra en lege.

• Liker 2
Skrevet

Når jeg var på rektoskopi i fjor, så så han at jeg hadde skjøre slimhinner, som antakelig var grunnen for blødninger. Men skal til koloskopi neste uke, så får dem sjekka hele tarmen. Har alltid slitt med magen fra jeg var født. Og fikk hemoroider som barn. Så er lettere utsatt for å få det. De satte strikk på 2 innvendinge hemoroider ved rektoskopi. Ikke hatt like mye blødning etter det :)

Anonymkode: 72687...e5a

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det? Nettopp oppdaget friskt blod etter avføring selv🆘

Anonymkode: fc7df...04f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...