Gå til innhold

Relasjon til læreren til barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har en tidligere eller nåværende relasjon til læreren i klassen barnet skal starte i, kan man be om at barnet skal gå i den andre klassen med læreren man ikke har eller har hatt en relasjon til tidligere?

Anonymkode: 05ef6...e1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hatt ONS med læreren?:)

Anonymkode: c6ae6...712

• Liker 2
Skrevet

Jeg tviler, med mindre det ligger særlige spesielle og/eller tungtveiende grunner for det. Det er, for eksempel, ikke vanlig å være lærer for sine egne barn eller andre barn innad i familien, særlig ikke på ungdomsskolen når man skal få karakterer og sånn. Ofte blir da læreren plassert i den andre klassen for å hindre forskjellsbehandling av eget barn. Så det kommer jo an på hvilken rolle denne læreren har i barnets eller ditt liv...? Er det familie? En konflikt? En straffesak?

Skrevet

Mener du å flytte barnet til en annen klasse? Det bør jo ikke gå utover barnet. 

Anonymkode: 838d8...458

• Liker 3
Skrevet

Nei.

Anonymkode: b1342...77b

Skrevet

🤣Jeg kjenner jeg er spent på hvilken type relasjon du har hatt med læreren. 🤣

Anonymkode: 260f1...9c4

• Liker 3
Skrevet

Hva slags relasjon ?

Anonymkode: c71b8...d73

Skrevet

Man kan alltid BE om at barnet blir plassert i en annen klasse, men har ingen rett til å bli hørt på det. Så også i dette tilfellet. Det å "ha en relasjon til" er absolutt ikke nok til at det er sannsynlig at rektor vil innvilge et bytte, du må nok utdype litt hvorfor det eventuelt er et problem.

På mindre steder er det helt vanlig at barnas lærer er både naboen, tanta, settevergen og bestemors venninne, liksom. 

Anonymkode: 3669d...548

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan alltid BE om at barnet blir plassert i en annen klasse, men har ingen rett til å bli hørt på det. Så også i dette tilfellet. Det å "ha en relasjon til" er absolutt ikke nok til at det er sannsynlig at rektor vil innvilge et bytte, du må nok utdype litt hvorfor det eventuelt er et problem.

På mindre steder er det helt vanlig at barnas lærer er både naboen, tanta, settevergen og bestemors venninne, liksom. 

Anonymkode: 3669d...548

Tja om de har vært knullevenner å det endte dårlig så kan det påvirke læreren sin oppførsel mot barnet. 

Anonymkode: 677b1...d19

Skrevet

På en stor skole kan man spørre om barnet kan gå i en parallellklasse. Det bør helst skje før første skoledag da. Så fort man vet hvem læreren er.

Og lurt å spille med åpne kort, tenker jeg. Være ærlig på hvorfor man ønsker det. 

På en mindre skole må man nok «ta til takke» med læreren man ender opp med, og gjøre det beste ut av det :) 

Anonymkode: 548a0...ff1

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja om de har vært knullevenner å det endte dårlig så kan det påvirke læreren sin oppførsel mot barnet. 

Anonymkode: 677b1...d19

Det håper jeg virkelig ikke. Såpass profesjonell burde man klare å være.

Skrevet

Det er ingen regler mot dette. På min skole har en forelder måttet være faglærer for eget barn, fordi vedkommende var eneste som hadde faget på skolen på daværende tidspunkt. Forelderen satte altså standpunktkarakter på eget barn i et fag.

Med mindre det er snakk om en veldig stygg sak, er det nok lite sannsynlig at barnet får byttet klasse. 

Anonymkode: 8c59c...cec

Skrevet

Jeg er lærer og har selv kommet med ønsker ( og fått det innvilget). Første gangen da niesen min startet på skolen og andre gangen da barnet til et vennepar skulle starte. Det var tre klasser på hvert trinn. 

Anonymkode: 1ca80...98e

Skrevet

Du kan alltids komme med ønsker, men det er ikke sikkert skolen kan imøtekomme deg. Men kan godt være at skolen setter pris på ditt innspill og. Hvis en venninne/slektning av meg sitt barn skulle begynne på min skole ville jeg ønsket at det barnet gikk i en annen klasse enn min hvis det var mulig. Dersom det ikke er mulig gjør man det beste ut av situasjonen. De aller, aller fleste klarer å være profesjonelle og ikke la seg styre av hva man synes om barnets familie.

Anonymkode: 8060f...115

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...