Gå til innhold

PTSD eller ADHD ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det lett å blande disse to? 

Jeg lurer på om jeg kan ha kun PTSD og ikke adhd? Siden jeg har vokst opp med narsissister. Psykisk vold. Sliter blant annet med tilknytningsvansker og stress i kroppen.

Anonymkode: dae30...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ADHD og autismespekterforstyrrelser kan forveksles med traumer og tilknytningsforstyrrelser. De kan ha overlappende symptomer, og det kan være vanskelig å skille tilstandene. Mange har dessverre blitt feildiagnostisert. :( 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Uatskillelig skrev:

ADHD og autismespekterforstyrrelser kan forveksles med traumer og tilknytningsforstyrrelser. De kan ha overlappende symptomer, og det kan være vanskelig å skille tilstandene. Mange har dessverre blitt feildiagnostisert. :( 

Hvis du har opplevd traumer og fått ptsd er det nesten umulig å få en sikker adhd test i ettertid. Da disse symptomene lett kan blandes. Men siden du fikk adhd først kan du reteste deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kan forveksles ja. Be om ny utredning. Holder en knapp på PTSD pga oppvekst..

Anonymkode: ddc22...388

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det kan forveksles, jeg skal nå til nevropsykolog som har fått mye av barnevernspapirer, bupa, dps ect. Fordi det er lettere og skille da. Tidligere har jeg hatt alle symptomer på ADHD men ikke kunnet få diagnose pga situasjon. Så nå skal jeg bli skikkelig utreda. Og skal nå finne ut av hva som faktisk er omsorgssvikten sin feil og ikke. Om du har papirer fra du var mindre, ta ut alt av det og ta det med, og få en my runde med utredning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint ha begge deler. Har det selv Ja symptomene kan kan blandes og gå over i hverandre,men har man ikke adhd vil man få mottatt effekt av evt medisinering mot adhd

Anonymkode: 8b4f4...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint ha begge deler. Har det selv Ja symptomene kan kan blandes og gå over i hverandre,men har man ikke adhd vil man få mottatt effekt av evt medisinering mot adhd

Motsatt effekt? Hva er det da? Jeg blir mer våken og motivert av medisinene. Jeg får energi til å gjøre ting. Klarer å starte å begynne på feks husarbeid med medisin. Før var det så mye rot i hode at jeg ikke visste hvor jeg skulle begynne. Var så mye annet som tok plass i hode mitt. Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon der det trolig er adhd i tillegg til fastslått ptsd/kompleks ptsd. Har begynt med emdr behandling og skal følges opp av lege underveis hos dps i forbindelse med adhd-diagnosen. Den ble egentlig konkludert hos tidligere psykolog, men de manglet en uttalelse fra en tredjeperson under barndommen min for å konkludere. Dette syns min nye psykolog var merkelig, da alt pekte mot at det var begge deler.

Anonymkode: 4e460...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Motsatt effekt? Hva er det da? Jeg blir mer våken og motivert av medisinene. Jeg får energi til å gjøre ting. Klarer å starte å begynne på feks husarbeid med medisin. Før var det så mye rot i hode at jeg ikke visste hvor jeg skulle begynne. Var så mye annet som tok plass i hode mitt. Ts.

Nettopp! Du blir roligere og ikke ruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Du blir roligere og ikke ruset.

Så da har jeg ikke add? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...