AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #1 Skrevet 15. september 2020 Jeg er gravid og vil ha så mange undersøkelser jeg kan for å sjekke at alt er greit. Men jeg kjenner jeg har veldig angst for disse undersøkelsene. Jeg er litt overvektig og er redd jordmødre og leger vil kommentere mye på det og at jeg må ha vaginale undersøkelser fordi du ikke kommer til fra utsiden. Jeg er også redd for å vise underlivet mitt, og jeg vet dette er veldig barnslig, men jeg har omtrent aldri vært på slike kontroller gjennom mine 28 år.. så nå er jeg veldig nervøs. Hvordan er det på slike kontroller? Er det trygt og føler du deg komfortabel? Anonymkode: 6925f...099
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #2 Skrevet 15. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er gravid og vil ha så mange undersøkelser jeg kan for å sjekke at alt er greit. Men jeg kjenner jeg har veldig angst for disse undersøkelsene. Jeg er litt overvektig og er redd jordmødre og leger vil kommentere mye på det og at jeg må ha vaginale undersøkelser fordi du ikke kommer til fra utsiden. Jeg er også redd for å vise underlivet mitt, og jeg vet dette er veldig barnslig, men jeg har omtrent aldri vært på slike kontroller gjennom mine 28 år.. så nå er jeg veldig nervøs. Hvordan er det på slike kontroller? Er det trygt og føler du deg komfortabel? Anonymkode: 6925f...099 Jeg har vært til flere innvendige ultralyder. Det er unaturlig for meg også, synes det er guffent. Men føles faktisk annerledes siden det liksom ikke handler så mye om min kropp, men om babyen. I normale svangerskap er det gjerne ikke undersøkelser nedentil før rett rundt fødsel, og da er du kanskje mer klar for det enn i starten. Man blir gjerne mer klar mot slutten. Jeg er normalvektig, men sliter med å spise bra og sunt i graviditeten, så akkurat sånt er jeg litt redd for å bli spurt om av jordmor. Men det menes vel godt dersom de kommer med råd. Prøv å ikke uroe deg Anonymkode: 8e10b...1e2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #3 Skrevet 15. september 2020 Jeg er og overvektig, og de har aldri kommentert vekta mi. Du må ta glukosebelastningstest mellom uke 24-28 mener jeg det er. Jeg veide meg ALLTID hjemme, skrekk for å veie meg der borte.. Undersøkelsene du tar er hovedsaklig å levere urinprøve, blodtrykk og etterhvert høre på hjertelyden. Også blodprøver noen ganger. Ingenting som innvolverer vaginal undersøkelse med mindre du får time til tidlig ultralyd eller du bestiller det selv. Ordinær ultralyd tar du i uke 18-20 og det er ingen problem att du er overvektig, de kommer til å ta ultralyd utvendig og de ser mer en nok fordet 😊 det er ingenting å bekymre seg for. Jordmødre og leger gjennomfører mange vaginale undersøkelser og tenker ikke noe over det, det er helt vanlig for de. Du kan jo si att du er ukomfortabel så tar de hensyn til det! Eventuelt ta med kjæreste eller veninne som støtte😊 Anonymkode: 8320b...fb4 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #4 Skrevet 15. september 2020 De vil kommentere vekten din, men det er bare bra at de følger med. Du vil ikke bli dømt eller sett ned på. Det er ingen undersøkelser av underlivet. De sjekker blodtrykk og måler magen. Ultralyd er i uke 18-20 og vil bli utført utvendig. Anonymkode: dd565...239
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #5 Skrevet 15. september 2020 Det med å vise underlivet blir du kurert for under fødsel 😂 Når du ligger der med rier og hele hånda til jordmor «oppi der» 😅 37 uker på vei nå, har ikke hatt noen underlivsundersøkelser i svangerskapet. 4 ultralyder, alle utvendig. Anonymkode: f79b1...d8d
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #6 Skrevet 15. september 2020 De vanlige kontrollene varierer ut i fra hvor mye tid som er satt av. Jeg har gått 50/50 til lege og jordmor, timene hos legen er bare i hastverk mens timene hos jordmor er mer trivelig. Jeg veier meg hjemme isteden for å veie meg på forskjellig vekter, skriver opp på helsekortet og har aldri fått noen kommentar selv om jeg nærmer meg 100 tallet nå i uke 37 snart 38. Innvendig UL hadde jeg bare på tidlig ultralyd, sist i uke 13 men det var pga leie til barnet for å få best mulig bilder. Har også vært litt inn til kontroll på føden, da tar de (spørs hva det gjelder da) gynekologisk undersøkelse, føles jo ikek helt rett ut mtp privatlivet men samtidig så tenker jeg at de ser jo mange av oss hver dag så hvorfor skal akkurat jeg være så merkelig der nede at de husker akkurat mitt underliv? Jeg jobber med mennesker selv og ser/har sett diverse og når man er på jobb så tenker man på en helt annen måte, den eneste som synes det er ekkelt er den som ligger der. Anonymkode: 582ff...64e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #7 Skrevet 15. september 2020 Jeg gikk opp 8-9 kg i løpet av 2020 fra normalvektig til godt hold - men har heller ikke fått noen kommentar fra jordmor. Jeg nevnte selv da at jeg har gått opp litt og vil prøve å ikke legge på meg så mye i svangerskapet, men hun sa bare at det var fint å gjøre øvelser for å holde bekkenplager/ryggplager unna og tøye for å være klar for fødselen. Ingen preken om vekt:) Anonymkode: 8ee05...f27
tussi84 Skrevet 16. september 2020 #8 Skrevet 16. september 2020 Fra en som er i uke 36 i morgen som startet svangerskapet med en bmi på 33 og 95 kg. Har også diabetes 2 fra før. Jeg har hatt mange ultralyder i svangerskapet. Uke 8 var eneste de tok innvendig. Hadde også en på sykehuset i uke 11 da jeg var bekymret. Den ble tatt utenpå. Tok deretter ultralyd i uke 15 privat, og så den ordinære ultralyden i uke 19. Da mente de det var litt dårlig innsyn men de nevnte ikke noe om vekt. Fikk beskjed om å komme tilbake i uke 21. Etter det har det vært ultralyder i forbindelse med vekst kontroll i uke 24, 28, 32, 34 og i går) alle ultralydene har vært utenpå magen bortsett fra den første. Når det gjelder ordinære svangerskapskontroller har det handlet mest om å levere urinprøver, måle blodtrykk og vekt, samt måling av hjertelyd. Det eneste som er her er at det kan være vanskelig å finne hjertelyden på utsiden før litt senere i svangerskapet. En del opplever å høre den allerede i uke 12 til 14, mens noen overvektige kan risikere at de ikke hører noe før uke 15 -17. Jeg hørte først hjertelyden hos legen da jeg var rundt 16 uker mener jeg å huske, men jeg hadde en kontroll i uke 14 hvor man ikke fant hjertelyden, selv om alt var fint. De måler også mage målet. Ellers består kontroller hos jordmor/lege av å kartlegge levevaner veldig tidlig. Feks om du bruker snus/røyk, drikker alkohol, bruker dop. (Hvis du gjør blir det kartlagt hvor mye og hva slags strategier som kan hjelpe deg å slutte evt redusere )Det er gjerne også samtaler om hvordan formen din har vært de siste ukene etter forrige kontroll, og om du har noen plager. Det blir også gjerne kartlagt hvordan forholdene er hjemme/på jobb, og hvordan partner er/stiller seg til svangerskapet (,,om det er noen). De stiller også gjerne som om nettverk rundt barnet, og kartlegger feks om det finnes avlasting hvis behov. Fra uke 20 ca og utover spør de også alltid om du kjenner liv på kontrollene. Andre ting som kan bli samtale emner er feks boforhold, om det gjøres i stand til baby skal komme, om du har bekymringer/tanker rundt fødsel etc... De kjenner også på legger og sånn for å kartlegge om det er hevelser i beina. Ellers pleier jordmor/lege å sjekke hvordan babyen ligger etterhvert og på slutten av svangerskapet sjekker de etter om hodet er festet feks. De måler også mage mål etterhvert utover i svangerskapet. Det er også blodprøver i svangerskapet men de tas gjerne på første kontrollen. Hvis du ikke har problemer med diabetes fra før, vil du bli bedt om å ta en glukose belastning i svangerskapet når du er overvektig (husker ikke helt når ) for å se om du har svangerskapsdiabetes. Underlivsundersøkelse gjøres normalt sett ikke før det er mistanke om fødsel. Da sjekker de om det er åpning.. Har kun fått beskjed om at jeg burde passe på å ikke legge på meg for mye i svangerskapet, og prøve å holde meg aktiv. Jeg har så langt lagt på meg rundt 11 kg, så ligger egentlig 2 kg over anbefalt vektøkning for de som har fedme før svangerskapet. (Maks anbefalt vektøkning 9 kg). Gikk noen turer fram til bekkenløsning kom for noen uker siden. Nå gjør det vondt å gå...) Nå virker det jo som du kun er litt overvektig og ikke så overvektig som det jeg er, så jeg tviler på at kontrollende skal bli noen problem for deg.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #9 Skrevet 16. september 2020 Dersom vekten din er høy vil den jo kvalifisere til risikofødsel, derav kommer du nok ikke unna at det blir et tema. Men, forhåpentligvis vil dette bli tatt opp på en profesjonell måte med fokus på graviditeten og baby. Underlivsundersøkelser er det ytterst få som liker, vil jeg tro. Helsepersonell er vant med å gjennomføre slikt, og sannsynligvis vil de prate med deg og prøve å skape en avslappet stemning. Dette går fint. Anonymkode: 3dbba...6a5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #10 Skrevet 16. september 2020 Jeg er helt lik som deg! Hadde en BMI på rett over 25 når jeg ble gravid. Blodtrykket var skyhøyt første kontroll fordi jeg var så nervøs for å veie meg/bli konfrontert.. Jordmor stusset ikke over vekten min en gang, har aldri måttet veie meg foran noen. Hun spør bare på kontroll om jeg vet vekten min og noterer det ned uten å si noe. Er i uke 38 nå og har en BMI på nærmere 32.. spurte jormor hva hun tenkte om det, men hun sa bare at hun ikke var bekymret for meg i det hele tatt, og om hun hadde vært det hadde hun sendt meg på en vekstkontroll etc.. men alt er fint og normalt. Jeg fordeler vekten fint da, brukte størrelse S i bukser selv med en BMI på 25.. er ikke synlig overvektig i ansiktet, armer og overkropp, men sikkert lagt på meg 5 kg per lår..🙄 Hadde ikke bekymret meg så mye om jeg visste hvordan det kom til å bli. Anonymkode: c77ec...a70
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #11 Skrevet 16. september 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt lik som deg! Hadde en BMI på rett over 25 når jeg ble gravid. Blodtrykket var skyhøyt første kontroll fordi jeg var så nervøs for å veie meg/bli konfrontert.. Jordmor stusset ikke over vekten min en gang, har aldri måttet veie meg foran noen. Hun spør bare på kontroll om jeg vet vekten min og noterer det ned uten å si noe. Er i uke 38 nå og har en BMI på nærmere 32.. spurte jormor hva hun tenkte om det, men hun sa bare at hun ikke var bekymret for meg i det hele tatt, og om hun hadde vært det hadde hun sendt meg på en vekstkontroll etc.. men alt er fint og normalt. Jeg fordeler vekten fint da, brukte størrelse S i bukser selv med en BMI på 25.. er ikke synlig overvektig i ansiktet, armer og overkropp, men sikkert lagt på meg 5 kg per lår..🙄 Hadde ikke bekymret meg så mye om jeg visste hvordan det kom til å bli. Anonymkode: c77ec...a70 Bmi på 25 er ikke overvektig, da... Anonymkode: 9ff9c...97e 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #12 Skrevet 16. september 2020 Jeg hadde ikke en eneste vaginal ultralyd eller noen andre former for underlivsundersøkelser i mitt forrige svangerskap, og jeg var MYE til kontroller , (hver måned) pga stor muskelknute og at babyen lå i tverrleie. Ville ikke bekymret meg så mye for dette på forhånd. Dersom du skal ta ultralyd kan du jo alltids be de ta utvendig først og se om det går. Et tips er å alltid møte til ultralyd med full blære. Det løfter livmoren opp og gir bedre bilder, sa de på sykehuset til meg. Anonymkode: 74ffe...46a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå