Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har vært næringsdrivende snart to år, og trives godt med det. men jeg har store problemer med å kombinere privatlivet med jobb, pga uforutsigbarhet. kanskje feil tråd nå, men hører gjerne fra andre selvstendige☺️jeg er avhengig av kundene mine, og stiller meg ofte fleksibel. om jeg ikke er raskt ute, går jobben til neste firma. jeg har ikke barn, og er ganske fristilt sånn sett. problemet er at jeg har masse venner, familie og kjæreste som er veldig glad i å legge planer. av og til får jeg mail om en jobb, og må ut til kunde på kvelden eller neste dag. og må ofte avlyse/endre planer. siden jeg ennå har veldig lav inntekt er jeg svært avhengig av både faste og nye oppdrag. er en bismak i munnen når jeg går glipp av inntekt for å prioritere det sosiale. av og til er det masse annet; feks regnskapsfrister som binder meg til kontoret noen dager. uff jeg får virkelig ikke kabalen til å gå opp. har forsøkt i to år å gå alle rundt meg til å treffe meg i helgene, i stedet for i ukene. kommer gjerne folk på dagtid, fordi de vet at jeg har mye fleksibel arbeidstid. men når jeg har mange avtaler på samme dag blir det bare stress. dette er begynt å bli et stort problem. er jeg super-ego som vil prioritere å bygge opp levebrødet mitt😬kjenner jeg er veldig stresset av dette!

Anonymkode: 887a7...bb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må tenke som en toppidrettsutøver. Skal du bli god må du ofre noe og prioritere steinhardt. 

Har du kunder du følger opp, eller må du hele tiden skaffe nye? Hvor fleksibel "må" du være? Kan du ta oppdrag, men lage avtaler som gir deg mer struktur? 

Jeg tror det er viktig å skille mellom arbeid og fritid, og at du må strukturere dette. Men her gjelder prioriteringer på hvor viktig det er for deg å få bedriften opp og gå. Som sagt, noe må ofres. 

Anonymkode: 46e33...3cd

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må tenke som en toppidrettsutøver. Skal du bli god må du ofre noe og prioritere steinhardt. 

Har du kunder du følger opp, eller må du hele tiden skaffe nye? Hvor fleksibel "må" du være? Kan du ta oppdrag, men lage avtaler som gir deg mer struktur? 

Jeg tror det er viktig å skille mellom arbeid og fritid, og at du må strukturere dette. Men her gjelder prioriteringer på hvor viktig det er for deg å få bedriften opp og gå. Som sagt, noe må ofres. 

jeg prøver å legge alt sosialt til helgene, for da er det lettere for meg å ta fri. men når jeg har hatt frihelg, så må jeg jobbe fra mandag morgen igjen. det er et kjempeproblem å få de rundt meg til å forstå at vi helst må ses i helgene, og ikke mandag kl 11. uff vi kan gjerne være positive til fleksible arbeidstider; men for meg er det begynt å bli et mareritt. sitter ofte oppe til kl 01 for å bli ferdig med tilbud jeg har lovt å levere på dato. har både eksisterende og nye kunder; varierer hvem som «krever» mest. men jeg trives kjempegodt med både jobb og kunder, og vil fortsette. føler ofte at jeg får dekket et sosialt behov på jobb, fordi jeg har god kjemi med(de fleste) kundene. vi har det veldig hyggelig☺️høres ut som et dusteproblem, men er begynt å bli veldig stressende. har flere veninner som tror jeg er ledig for en to-timers prat, fordi jeg»bare» sitter på kontoret

Skrevet (endret)

Har du mulighet til å komme deg ut av det, skaffe deg en fast jobb? Du kan vurdere ny utdannelse eller tilleggsutdannelse også.

Når du jobber mye uten mye penger så er det et tegn på at økonomien i ditt segment er tvilsom.

En næringsdrivende blir aldri rik om hen  man må gjøre alt selv. Det er først når man har et brukbart antall ansatte som generer et overskudd på f.eks 100 000 hver, at det blir god inntekt.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet

Poenget her ser jo ut til å være at dine venner ikke respekterer at du er på jobb. Forventer de at alle skal være tilgjengelig i arbeidstiden?

Du må rett og slett få de til å forstå at du har en jobb, og selv om det ikke står en sjef over deg og passer på må du faktisk jobbe i arbeidstiden. 

Om du har mye ledig tid en dag kan du selvfølgelig bruke den på venner, men de må skjønne at det faktisk må bli på ditt initiativ.  

Skrevet
5 minutter siden, I Grosny skrev:

Har du mulighet til å komme deg ut av det, skaffe deg en fast jobb? Du kan vurdere ny utdannelse eller tilleggsutdannelse også.

Når du jobber mye uten mye penger så er det et tegn på at økonomien i ditt segment er tvilsom.

En næringsdrivende blir aldri rik om hen må gjøre alt selv. Det er først når man har et brukbart antall ansatte som generer et overskudd på f.eks 100 000 hver, at det blir god inntekt.

Joda, man kan gjøre det godt som selvstendig, og det betyr heller ikke nødvendigvis at økonomien i segmentet er tvilsom. Det er ganske vanlig å jobbe hardt de første 5-10 årene når man har en relativt ny bedrift. TS har drevet i knapt 2 år, og man kan ikke regne med å gjøre det meget godt etter så kort tid. 

At TS "sliter" med venner/familie som ønsker å ha et par timers besøk på dagtid tyder mer på at de ikke forstår at noen må jobbe/har litt for mye fritid. Også i en vanlig jobb må man være på arbeidsplassen og kan ikke forvente å bruke et par timer i løpet av arbeidsdagen på private besøk. 

Vi er mange som har det slik at private besøk primært må skje i helger. 

Anonymkode: e5e73...ccd

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, man kan gjøre det godt som selvstendig, og det betyr heller ikke nødvendigvis at økonomien i segmentet er tvilsom. Det er ganske vanlig å jobbe hardt de første 5-10 årene når man har en relativt ny bedrift. TS har drevet i knapt 2 år, og man kan ikke regne med å gjøre det meget godt etter så kort tid. 

At TS "sliter" med venner/familie som ønsker å ha et par timers besøk på dagtid tyder mer på at de ikke forstår at noen må jobbe/har litt for mye fritid. Også i en vanlig jobb må man være på arbeidsplassen og kan ikke forvente å bruke et par timer i løpet av arbeidsdagen på private besøk. 

dette stemmer. og jeg jobber ikke unormalt mye; det er disposisjonen av tiden som er problemet. jeg blir stresset av desse flytende arbeidstidene. i noen av desse timene inngår kurs jeg må ha for å kunne drive, så har litt for mye tidsfrister og folk å forholde meg til. blir ikke stresset av jobben i seg selv, eller kundene.

fine innspill☺️takker for det

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forutsetter et godt og fruktbart salgsarbeid, og at man oppnår god nok pris. Det som får meg til å bli skeptisk her er at hen bruker mye tid uten at det blir mye penger ut av det. Da kan det tenkes at prisen i utgangspunktet er i underkant av det optimale.

Skrevet
3 minutter siden, I Grosny skrev:

Det forutsetter et godt og fruktbart salgsarbeid, og at man oppnår god nok pris. Det som får meg til å bli skeptisk her er at hen bruker mye tid uten at det blir mye penger ut av det. Da kan det tenkes at prisen i utgangspunktet er i underkant av det optimale.

jeg kan ikke sette opp prisene; da mister jeg kunder. hovedproblemet er stressnivået mitt som eskalerer🙈ja jeg har mange rundt meg som ikke jobber, og mange som har friordninger der de har flere uker fri. så jeg lever og jobber ganske ulikt mange av dem.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg kan ikke sette opp prisene; da mister jeg kunder. hovedproblemet er stressnivået mitt som eskalerer🙈ja jeg har mange rundt meg som ikke jobber, og mange som har friordninger der de har flere uker fri. så jeg lever og jobber ganske ulikt mange av dem.

Har du tydelig økonomisk vekst da? Tjener du 100 000 mer år for år? Er det mulig å få til god økonomi med dagens prisnivå?

Jeg har drevet enmannsbedrift selv i årevis, og fikk aldri stor økonomi. Jeg synes ikke man ikke bør drive bedrift med mindre det gir betydelige fordeler sammenlignet med å være ansatt et sted. Mange driver bedrift fordi de ikke får seg fast jobb, og det er et dårlig utgangspunkt.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, I Grosny skrev:

Har du tydelig økonomisk vekst da? Tjener du 100 000 mer år for år? Er det mulig å få til god økonomi med dagens prisnivå?

Jeg har drevet enmannsbedrift selv i årevis, og fikk aldri stor økonomi. Jeg synes ikke man ikke bør drive bedrift med mindre det gir betydelige fordeler sammenlignet med å være ansatt et sted. Mange driver bedrift fordi de ikke får seg fast jobb, og det er et dårlig utgangspunkt.

jeg har bare drevet et par år, så det har ikke vært lukrativt så langt. men det går oppover☺️jeg har slitt så pass mye i arbeidslivet, at selv om jeg kunne oppnådd høyere lønn, vil jeg heller drive for meg selv. jeg hadde det tøffere i arbeidslivet som ansatt, enn jeg har det i dag. ser ikke bare på inntekt, men trivsel også. det eneste jeg savner er faste arbeidsttider. sliter med grensesetting overfor andre.

Skrevet
41 minutter siden, I Grosny skrev:

En næringsdrivende blir aldri rik om hen må gjøre alt selv.

Hvorfor ikke bare bruke "man" her? Om man må gjøre alt selv? 
Hen er ikke et ord, det er engelsk for høne. 

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg prøver å legge alt sosialt til helgene, for da er det lettere for meg å ta fri. men når jeg har hatt frihelg, så må jeg jobbe fra mandag morgen igjen. det er et kjempeproblem å få de rundt meg til å forstå at vi helst må ses i helgene, og ikke mandag kl 11. uff vi kan gjerne være positive til fleksible arbeidstider; men for meg er det begynt å bli et mareritt. sitter ofte oppe til kl 01 for å bli ferdig med tilbud jeg har lovt å levere på dato. har både eksisterende og nye kunder; varierer hvem som «krever» mest. men jeg trives kjempegodt med både jobb og kunder, og vil fortsette. føler ofte at jeg får dekket et sosialt behov på jobb, fordi jeg har god kjemi med(de fleste) kundene. vi har det veldig hyggelig☺️høres ut som et dusteproblem, men er begynt å bli veldig stressende. har flere veninner som tror jeg er ledig for en to-timers prat, fordi jeg»bare» sitter på kontoret

Høres ut som om du rett og slett må bli flinkere til å si nei. Når en venninne ringer deg i arbeidstiden kan du avbryte og sende en melding med «jeg er ikke ledig for prat før etter kl 18» for eksempel. Har du forsøkt dette? Jeg tror de fleste etterhvert vil klare å lære seg at du er utilgjengelig i arbeidstiden da.

Anonymkode: 3995a...ce1

Skrevet
4 minutter siden, AndreasBR skrev:

Hvorfor ikke bare bruke "man" her? Om man må gjøre alt selv? 
Hen er ikke et ord, det er engelsk for høne. 

Kanskje "man " er bedre. Jeg trodde " hen" var etablert som en fellesbetegnelse for han og hun, men fant det ikke nå da jeg sjekket ordboka, ergo er det muligens ikke blitt offisielt foreløbig.

Hen er et norsk ord med en annen betydning, som i "svinne hen"

Skrevet
Akkurat nå, I Grosny skrev:

Kanskje "man " er bedre. Jeg trodde " hen" var etablert som en fellesbetegnelse for han og hun, men fant det ikke nå da jeg sjekket ordboka, ergo er det muligens ikke blitt offisielt foreløbig.

Hen er et norsk ord med en annen betydning, som i "svinne hen"

Jeg tenker at folk bruker hen som et tredje kjønn, men det finnes kun to. Derfor mente jeg at kanskje "man" var et bedre valg. 
Det finnes så mange ord man kan bruke uten å bedrive propaganda. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tror jeg du må begynne å si at "jeg har arbeidstid fra kl X til X, mandag til fredag, men jeg har mulighet til å treffes i helga." Og holde deg til det. Ingen er tilgjengelige hele tiden, selv for venner, familie eller kjæreste. Blir de snurt av at du er opptatt, så må de bare bli det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...