AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #1 Skrevet 15. september 2020 Han skal ligge i seng kl. 21.30, men mener det er for tidlig. Nå kjenner jeg han, og når jeg vekker han om morgenen, er han helt i ørska. Han leser i senga, men skal skru av lyset kl. 22. Alt dette har fungert greit etter sommerferien, men nå har han slått seg helt vrang hver kveld siste uken. Har i kveld stengt abonnementet hans på telefon som en reaksjon. Vet ikke om andre måter å få han til å «høre». Har selvsagt snakket med han om hvorfor det er viktig med nok søvn, at jeg setter grenser fordi jeg er glad i han osv. Tips? Anonymkode: 0c3e4...810 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #2 Skrevet 15. september 2020 Høres kjent ut... vær streng og konsekvent. Og la han erfare konsekvensene. han er i opprør og prøver seg. Helt normalt, men ufattelig slitsomt... Høres ut som om du allerede gjør det riktige her ❤️ Anonymkode: 866e3...e8c 13
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #3 Skrevet 15. september 2020 Du har jo allerede gått inn med tungt skyts, hvordan tenker du dette skal bli etterhvert? Husarrest, ingen fritidsaktiviteter, ingen TV, musikk mm, hvor langt skal du dra det? 12 åringen min har fått beskjed om at selv om hun velger å høre på lydbok lenger enn jeg syns et greit, må hun likevel være blid og hyggelig dagen etter. Anonymkode: 01e00...3a8 21
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #4 Skrevet 15. september 2020 Hva skjer hvis du lar han lar han være våken lengre? Kan det å la ham lære av naturlige konsekvenser være et alternativ her? Anonymkode: 34c54...721 8
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #5 Skrevet 15. september 2020 Du gjør det eneste riktige. Forklar han hvorfor du setter de grensene du gjør, og la han merke konsekvensene når han ikke hører etter. Anonymkode: 866e3...e8c 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #6 Skrevet 15. september 2020 Det er lett å si at de bare må lære. Men, er ikke så enkelt å være lærer når flere elever sovner i timen fordi de har vært våkne til langt på natt... Anonymkode: 70c55...c50 5
SoWhat? Skrevet 15. september 2020 #7 Skrevet 15. september 2020 Hvorfor vekker du en 13-åring? Han kan vel ta ansvar med alarm selv? 8
minister-mio Skrevet 15. september 2020 #8 Skrevet 15. september 2020 Det er jo ikke en avtalt tid, det er en bestemt tid. 10 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #9 Skrevet 15. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han skal ligge i seng kl. 21.30, men mener det er for tidlig. Nå kjenner jeg han, og når jeg vekker han om morgenen, er han helt i ørska. Han leser i senga, men skal skru av lyset kl. 22. Alt dette har fungert greit etter sommerferien, men nå har han slått seg helt vrang hver kveld siste uken. Har i kveld stengt abonnementet hans på telefon som en reaksjon. Vet ikke om andre måter å få han til å «høre». Har selvsagt snakket med han om hvorfor det er viktig med nok søvn, at jeg setter grenser fordi jeg er glad i han osv. Tips? Anonymkode: 0c3e4...810 Du skriver han er 13, men du oppfører deg som han er 8. Kanskje det er problemet? Sitat og når jeg vekker han om morgenen, er han helt i ørska. Dette kan være som følge av både for lite søvn OG for mye! Du har stengt abb. hans? Hva faen? Hva slags terror-handlinger er det du bedriver mot din egen sønn? Enkelte ting holder man seg bare unna. Da er det bedre å inndra telefonen, med mindre han har betalt den selv. Kan dere ikke inngå en avtale? Altså ; Du kan få lov å være oppe lenger hvis du viser at du klarer stå opp om morningen uten at jeg vekker deg. Hvis jeg må vekke deg eller du ikke kommer deg opp vil klokkeslettet du må i seng reduseres med 15 minutter for hver dag. Tilsvarende kan tidspunktet øke med 15 eller 30 minutter (Inntil 2300 f.eks? ) så lenge han klarer det. Anonymkode: 9a0f7...d07 15 1
Humle Brumle Skrevet 15. september 2020 #10 Skrevet 15. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer hvis du lar han lar han være våken lengre? Kan det å la ham lære av naturlige konsekvenser være et alternativ her? Anonymkode: 34c54...721 Ja kanskje prøve det en dag har ikke har noe superviktig på skolen. La han være oppe så lenge han vil så vil han kjenne det på kroppen at det ikke var så lurt.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #11 Skrevet 15. september 2020 Tenker han er 13år, hva med å gi han litt ansvar? Du skal være på rommet kl.22 (ferdig på badet, spist osv) og stå opp når vekkerklokke ringer? Her gjør vi det slik, eller at 13-åringen vil bli behandlet mer «voksent». Avtalen er som over, og det funker kjempebra. Når hun sovner vet jeg ikke, men hun står fint opp selv. Tror det er veldig lurt at du viser at du hører på hva han mener og tenker rundt dette, og kommer frem til en enighet. Det er tror alt han som får oppleve konsekvensen med å ikke komme seg i seng; stuptrøtt, vanskelig å følge med på skolen osv. DET skal være konsekvensen, ikke stenge abbonement osv. Anonymkode: 2835c...907 20
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #12 Skrevet 15. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han skal ligge i seng kl. 21.30, men mener det er for tidlig. Nå kjenner jeg han, og når jeg vekker han om morgenen, er han helt i ørska. Han leser i senga, men skal skru av lyset kl. 22. Alt dette har fungert greit etter sommerferien, men nå har han slått seg helt vrang hver kveld siste uken. Har i kveld stengt abonnementet hans på telefon som en reaksjon. Vet ikke om andre måter å få han til å «høre». Har selvsagt snakket med han om hvorfor det er viktig med nok søvn, at jeg setter grenser fordi jeg er glad i han osv. Tips? Anonymkode: 0c3e4...810 Kanskje han legger fra seg dette med å "ikke vil legge seg", hvis du gjør deg klar for kvelden sammen med han? Altså å pusse tenner og så videre, bare for en liten periode for å vise at alle skal sove? Husker når jeg var 13 år, da hadde vi jo ikke smartphones eller noe særlig internett - men jeg var fortsatt litt vrang noen ganger, fordi jeg "er jo voksen". Dette må han få lagt fra seg bare, og det ligger vel først og fremst hos foreldrene sine holdninger og vaner tenker da jeg. Anonymkode: 154e0...f28
Rosasko Skrevet 15. september 2020 #13 Skrevet 15. september 2020 Mine må ta konsekvensene selv, med at dei er trøtte dagen etter.
Lisa Rowe Skrevet 15. september 2020 #14 Skrevet 15. september 2020 Jeg synes du burde gi han mer tillit til å kunne bestemme slike ting selv, eller i det minste inkludere han i avgjørelsene. F. eks at han må være på rommet innen kl 22 fordi da vil dere ha ro og fred i huset, men når han legger seg er opp til han selv, så lenge han står opp og kommer seg på skolen. Om han ender opp med å være oppe alt for lenge så vil han måtte ta konsekvensene for det selv. Mest sannsynlig finner han en balanse som gjør at han kan være oppe til noe han ser på som en grei tid, uten at han holder på å sovne på skolen. Gi han i det minste en sjanse til å vise deg at dette er et ansvar han kan takle helt fint. 10
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #15 Skrevet 15. september 2020 Jeg hadde leggetid 23.30 da jeg var 13, så skjønner at han reagerer. Ble forøvrig ikke vekket heller, hadde ansvar for å stå opp, lage mat og komme meg til skolen alene før foreldrene mine hadde stått opp. Anonymkode: 0632a...efe 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #16 Skrevet 15. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Han skal ligge i seng kl. 21.30, men mener det er for tidlig. Nå kjenner jeg han, og når jeg vekker han om morgenen, er han helt i ørska. Han leser i senga, men skal skru av lyset kl. 22. Alt dette har fungert greit etter sommerferien, men nå har han slått seg helt vrang hver kveld siste uken. Har i kveld stengt abonnementet hans på telefon som en reaksjon. Vet ikke om andre måter å få han til å «høre». Har selvsagt snakket med han om hvorfor det er viktig med nok søvn, at jeg setter grenser fordi jeg er glad i han osv. Tips? Anonymkode: 0c3e4...810 Skjønner ikke hvorfor du skal vekke en 13-åring om morgenen. Han er 13, ikke 8. Anonymkode: 24347...8b4 7
tussi84 Skrevet 15. september 2020 #17 Skrevet 15. september 2020 Er han trøtt når han skal være i seng da eller lys våken? Kan ikke tvinge noen til å sovne om de ikke er trøtte... Du sier han er i Ørska om morgen. Det er mange som er det, og er trøtte langt utover formiddagen selv om de sover nok. De våkner heller på kvelden. Du har vel hørt om A og B mennesker? Så lenge han klarer å gjøre det greit på skolen, så går det greit at han er et B menneske og litt trøtt.. Hvem er det som legger en 13 åring kl 2130 uansett, og må vekkes? De fleste har innetid 2130/2200 og står opp etter egen klokke dagen etter. Han/hun må lære seg å ta ansvar. Det innebærer å stå opp selv og legge seg tidlig nok til at man klarer å stå opp. Om han bruker mat pakke på skolen bør han smøre den selv også Syns du skal la han prøve litt på egenhånd å se hvordan det går.. 8
Ulrikke Skrevet 16. september 2020 #18 Skrevet 16. september 2020 Han er 13.... Skjønner at du vil ha en viss oversikt over når han legger seg kanskje, men 21:30 er tidlig! Prøv å snakk med ham istedenfor å kjefte og å stenge telefonen hans! Når mener han selv er rimelig leggetid? Sier han 00:30 kan dere forhandle litt! Jeg tenker at både 22 og 22:30 er helt greit! Dere har ikke avtalt en leggetid, du har bestemt en! Har ei på 14, kan ikke huske når jeg sist vekket henne. Ofte har vi dratt før hun må stå opp, og sånn har det vært i mange år! La 13-åringen ta ansvar, og be heller om tilbakemelding fra skolen om han virker trøtt. Si også når dere justerer leggetiden at det forutsetter at skolen ikke gir beskjed om at han virker trøtt. Frihet under ansvar! 14-åringen her har ikke hatt "leggetid" i den forstand på et år eller to (siden ungdomsskolen kanskje), men en klar anbefaling fra oss. Aner ikke når hun sovner, men hun står opp i tide og gjør det hun skal, og null negative tilbakemeldinger fra skolen ang trøtthet. Målet må jo være å gjøre dem ansvarlige og selvstendige istedenfor å tre ulogiske regler over hodet på dem! 10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #19 Skrevet 16. september 2020 Mamma hadde en regel, på rommet innen klokka 22.00. Om vi valgte å sove var opp til oss, vi måtte lære oss konsekvensene selv. Men vi fikk ikke sitte på PC og se på TV. Broren min kunne sitte å spille på PCn til langt på natt. Da fikk mamma nok og dro ut internettet. Vi hadde ansvar selv å stå opp. Det fikk vi fra den dagen vi begynte på ungdomsskolen.Jeg brukte alltid å vekke broren min, hvis ikke kom vi forsent til skolebussen. Mamma startet på jobb tidlig så vi måtte smøre matpakke og slikt selv. Begynn å gi ansvar til gutten din. Han får ansvar selv rundt søvnen. Kanskje ha en regel på telefonbruk rundt leggetid ? men å sperre abonnementet hjelper ikke tror jeg. Anonymkode: ae934...442 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #20 Skrevet 16. september 2020 Synes du er vel streng på dette med leggetid av en 13-åring. Som flere andre her sier er han 13, ikke 8. Da jeg var 13 la jeg meg som regel når foreldrene mine la seg, men ingen blandet seg inn i hvorvidt jeg satt på pc, telefon eller leste en bok på rommet mitt og når jeg eventuelt la det fra meg. Og så tok jeg selv ansvar for å ha på alarm, stå opp og komme meg på skolen. Hadde ikke blitt særlig medgjørlig om foreldrene hadde tatt fra meg pc, mobil, etc. som straff for å ikke sovne på kommando, det er jo gørrkjedelig å legge seg når man ikke er trøtt. Og jeg synes 21.30 er ALT for tidlig for en på 13 (skjønner godt at han ikke er trøtt så tidlig på kvelden). Anonymkode: cd172...64f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå