AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #1 Skrevet 15. september 2020 Førstegangskjøper til bolig her. Jeg er på utkikk og er usikker på hva jeg bør gå for. Tenker at borettslag vil gjøre at jeg ikke tjener særlig på det i lengden pga høye fellesutgifter? Mens selveier vil stige mer i verdi da jeg betaler større andel på eget lån? stemmer dette? Anonymkode: af492...d19
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #2 Skrevet 15. september 2020 Jeg bor i selveier i borettslag. Hva mener du egentlig? Anonymkode: 5b7d2...3af 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #3 Skrevet 15. september 2020 Vi valgte andel for andre gang. Dette fordi vi kun skulle bo i ca 2-3 år i forrige og denne boligen, og da er det ikke gunstig å betale 100 000+ i dokumentavgift hver gang vi flytter. I tillegg er det flere ting inkludert i felleskostnadene, som strøm, internett, kommunale avgifter, brøyting, og selvsagt vedlikehold av bygningsmasse. Blir ikke så galt da. Anonymkode: 5c061...803 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #4 Skrevet 15. september 2020 Du betaler jo felleskostnader i selveier leilighet også. I borretslag er Internett, TV, kommunale avgifter inkludert. I selveier er det i tillegg til felleskostnadene. Synes jeg betalte like mye nå som jeg gjorde i selveier Anonymkode: 485b3...e57 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #5 Skrevet 15. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bor i selveier i borettslag. Hva mener du egentlig? Anonymkode: 5b7d2...3af Selveier og andel/borettslag er jo ikke det samme.. Har du selveier bor du i et sameie, har du andelsleilighet bor du i et borettslag. (I tillegg finnes aksjelag) Jeg har ikke inntrykk av at det er så stor forskjell lenger. Har selv bare hatt selveier men det var jo fellsutgifter der også, og det var mye man måtte betale i dokumentavgift. Det er vel ikke gitt at et borettslag har høye fellsutgifter, det spørs vel litt på borettslagets økonomi, vedlikeholdshistorikk osv. Anonymkode: a41a1...c34 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #6 Skrevet 15. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du betaler jo felleskostnader i selveier leilighet også. I borretslag er Internett, TV, kommunale avgifter inkludert. I selveier er det i tillegg til felleskostnadene. Synes jeg betalte like mye nå som jeg gjorde i selveier Anonymkode: 485b3...e57 Det stemmer ikke, i selveier leilighet kan alt dette være inkludert. Begge mine selveier-leiligheter inkluderte kommunale avgifter og her jeg bor nå er også tv, internett, varmt vann og radiator-oppvarming inkludert. En fordel med selveier er at du fritt kan leie den ut. Anonymkode: a41a1...c34 4
~white lady~ Skrevet 16. september 2020 #7 Skrevet 16. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke, i selveier leilighet kan alt dette være inkludert. Begge mine selveier-leiligheter inkluderte kommunale avgifter og her jeg bor nå er også tv, internett, varmt vann og radiator-oppvarming inkludert. En fordel med selveier er at du fritt kan leie den ut. Anonymkode: a41a1...c34 Så disse utgiftene ble trukket av felleskontoen for sameiet?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #8 Skrevet 16. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i selveier i borettslag. Hva mener du egentlig? Anonymkode: 5b7d2...3af Hva mener du egentlig? Enten er det selveier, eventuelt i et boligsameie, eller så er det borettslag (der du kjøper boretten/en andel av borettslaget, men ikke eiendommen i seg selv). https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice/lan/hva-er-forskjellen-selveier-borettslag.html Jeg foretrekker å være selveier, men jeg ser absolutt fordelene ved et borettslag. Anonymkode: 8a066...dee 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #9 Skrevet 16. september 2020 Med selveier kan du risikere å måtte betale større beløp om noe må gjøres - bytte vinduer, kledning, fikse tak,.... I et borettslag vil slike oppgraderinger ofte føre til større felleskostnader i stedet (borettslaget tar opp lån for å få jobben gjort). Som førstegangskjøper er det i alle fall viktig at du sjekker om det er noen store utgifter "rundt nest sving" om du kjøper selveier - og at du vet du eventuelt kan betale de. Anonymkode: 5c685...2f6 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #10 Skrevet 16. september 2020 Jeg har selveier. Sameiet har en ordning hvor vi betaler 2500 i fellesutgifter, og får da dekket oppvarming, varmt vann, TV, internett, vaktmester/gartner og brøyting. Ikke noe fellesgjeld. Vi har et sameie som fungerer godt, og samtidig eier jeg min enhet og står fritt til å disponere den som jeg vil. Jeg har bare mitt eget lån å forholde meg til, og betaler hardt ned på det. Relativt nytt bygg, så jeg er ikke bekymret for store kostnader med leiligheten. En super ordning for meg 😁 Anonymkode: 787fa...3af 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #11 Skrevet 16. september 2020 59 minutter siden, ~white lady~ said: Så disse utgiftene ble trukket av felleskontoen for sameiet? Ja, den vi betaler inn fellesutgifter til hver måned. Fellesutgiftene vi betaler inn dekker alle disse ting. Jeg har heller aldri opplevd større engangsutgift enn 7000 med selveier, all vedlikehold har gått på fellesutgiftene og om sameiet har måttet ta opp lån har de økt fellsutgiftene noe. Samme der samboeren min bodde før. I sameier i Oslo virker dette vanligst iallfall, og her virker det praktisk sett som det er lite forskjell på sameie og borettslag når det gjelder utgifter osv med mindre noe stort skal gjøres. Om noe stort skal gjøres er det sikkert forskjellig avhengig av økonomi og hva som bestemmes i årsmøte osv, men vet at de pusset opp badene i regi av sameiet før jeg flyttet inn, og det ble gjort felles men hver leilighet betalte en del for sitt bad (så de hadde da en større utgift). Men de hadde større valgfrihet hvordan badet skulle se ut osv for hver enkelt person. Venninnen min bor i borettslag som akkurat pusset opp badene og der gikk hele kosten på fellesgjelden/fellespotten så de fikk jo nytt bad uten noen engangsutgift, men de fikk nesten ikke velge noe selv, borettslaget valgte/bestemte alt basert på diskusjon i årsmøte eller noe. Anonymkode: a41a1...c34
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #12 Skrevet 16. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i selveier i borettslag. Hva mener du egentlig? Anonymkode: 5b7d2...3af Nei, det gjør du ikke. Anonymkode: 56367...ac8 6
newman01 Skrevet 16. september 2020 #13 Skrevet 16. september 2020 Jeg har bodd i både sameie og i akseboliglag. Felleskostnader i begge var relativt like, med ca. 3100 i selveiersameiet, og 3300kr i aksjeboligen. Begge hadde lån på rundt 100k pr boenhet, og litt fellesformue. Felleskostnader avhenger av planlagt og utført vedlikehold av bygning, og dette varierer fra sameie til sameie etter hva jeg har skjønt. Noen synes det er greit å ta opp fellesgjeld for å fikse tak, fasade og drenering, mens andre stemmer for at hver selveier spytter inn et større beløp. Så det finnes ingen fasit på at selveier har lave felleskostnader og andelsleiligheter har høye felleskostnader. Felles oppgradering av bad skjer vel i mindre grad i selveiersameier. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #14 Skrevet 16. september 2020 Jeg kommer aldri til å velge borettslag igjen. Det er fint om inngangsdøra må byttes ut, men jeg ble også påtvunget en spesifikk leverandør og MÅTTE ha tv-pakke inkludert for å få internett. For en som ikke ser TV (streamer bare) var det bortkastede penger. Mye bedre å spare pengene som ville gått til felleskostnader for borettslaget, og holde huset selv. Måtte f.eks male huset selv. Fikk utlevert malingen, og det skulle bare mangle for prisen, men som enderekkehus var det kjipt å måtte male alt. Så nei, aldri igjen. Syns ikke det er noe praktisk eller ekstra trygghet. Det var greit som første bolig, men boligen økte lite i pris, mye pga borettslaget. Anonymkode: f8a4c...2f8
Gjest Decepticon Skrevet 16. september 2020 #15 Skrevet 16. september 2020 Skal du kjøpe leilighet så kjøper du bare selveier om du har tenkt å leie ut. Skal du bo der selv så er andel langt mer lønnsomt og trygt.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #16 Skrevet 16. september 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Det stemmer ikke, i selveier leilighet kan alt dette være inkludert. Begge mine selveier-leiligheter inkluderte kommunale avgifter og her jeg bor nå er også tv, internett, varmt vann og radiator-oppvarming inkludert. En fordel med selveier er at du fritt kan leie den ut. Anonymkode: a41a1...c34 Det kan være en fordel og det kan være en ulempe. Dersom en av naboleilighetene er utleieleilighet med stadig utskifting av beboere, kan det bli mer bråk enn det normalt er i et borettslag. Er du så uheldig å få en problemnabo, kan det være enklere å få gjort noe med det i et borettslag med et velfungerende styre. Folk som bryter husordensreglene, risikerer å bli kastet ut. Det er ganske varierende hvordan dette praktiseres i selveiergårder. Anonymkode: 35267...a2f 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #17 Skrevet 16. september 2020 18 minutter siden, newman01 said: Jeg har bodd i både sameie og i akseboliglag. Felleskostnader i begge var relativt like, med ca. 3100 i selveiersameiet, og 3300kr i aksjeboligen. Begge hadde lån på rundt 100k pr boenhet, og litt fellesformue. Felleskostnader avhenger av planlagt og utført vedlikehold av bygning, og dette varierer fra sameie til sameie etter hva jeg har skjønt. Noen synes det er greit å ta opp fellesgjeld for å fikse tak, fasade og drenering, mens andre stemmer for at hver selveier spytter inn et større beløp. Så det finnes ingen fasit på at selveier har lave felleskostnader og andelsleiligheter har høye felleskostnader. Felles oppgradering av bad skjer vel i mindre grad i selveiersameier. Dette kan være en fordel, siden det gjerne er temmelig begrenset med tilvalg i større fellesprosjekter. Du må ofte bestille fra spesielle leverandører, og står ikke helt fritt i valg av fliser etc. Anonymkode: 35267...a2f
tussi680 Skrevet 16. september 2020 #18 Skrevet 16. september 2020 Vi valgte selveier fordi da kan en gjøre akkurat som en vil såfremt det ikke er til altfor plage for andre. Du har lov å bestemme for hvilken farge du skal ha på huset, hvordan det skal se ut ute, osv. Banken setter seg som pantelåner. Du må også ha en viss egenkapital for å få et lån. Og, lurt å pusse opp for at du skal være med i dagens krav til utseende, både ute og inne og om du skal selge det etterhvert. Ha alt i orden. Det øker boligverdien. Men klarer du ikke lånet etterhvert er det greit å selge slik at du blir kvitt lånet ditt.
Illuminatum Skrevet 16. september 2020 #19 Skrevet 16. september 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i selveier i borettslag. Hva mener du egentlig? Anonymkode: 5b7d2...3af Det er vel ikke mulig? Er det selveier, så er det ikke et borettslag 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #20 Skrevet 16. september 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Førstegangskjøper til bolig her. Jeg er på utkikk og er usikker på hva jeg bør gå for. Tenker at borettslag vil gjøre at jeg ikke tjener særlig på det i lengden pga høye fellesutgifter? Mens selveier vil stige mer i verdi da jeg betaler større andel på eget lån? stemmer dette? Anonymkode: af492...d19 Dette kommer helt an på borettslaget. Der vi bor har vi individuell nedbetalingsordning. Det vil si at vi kan betale ned vår andel av fellesgjelden. Det er derfor mange som ikke lengre har noen andrel fellesgjeld, men egne lån som de betaler fort ned på. Da sitter du igjen med fellesutgifter og et boliglån du selv styrer, og kan få tilnærmet like godt betalt for borettslagsboligen din. Min opplevelse er at det oftere er krangler i sameier, og at dersom du skal bo i blokk er det gjerne en fordel med borettslag som tar alt utvendig vedlikehold. Hos oss ble det valgt at alle kunne pusse opp eget bad, men at borettslaget betalte utskifting av rør og bytte av sluk (som da berørte leiligheten under.) Da fikk vi et telefonnummer å ringe, og så avtalte vi når noen kom og skiftet sluk og ordnet opp hos naboen under. Så fikk vi badet akkurat som vi ville. Anonymkode: ec2b0...4c4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå