Gå til innhold

Psykose - Har du opplevd det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du, eller kjenner du noen som har vært psykotiske? Hvordan skjønte du at det var psykose inne i bildet?

Om du har vært psykotisk selv, hvilke tanker hadde du, og fikk du hjelp?

Anonymkode: 1d9d9...723

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

har vært innlagt med flere psykotiske. nå finnes det flere forskjellige psykoser. ho ene som var bipolar var sykt kristen når ho havnet i manisk psykose. sov ikke, spiste ikke, sang høyt og prøvde å omvende alle til å bli kristne. havnet ofte i spetakkel med andre.

en annen var paranoid schizofren. han ble svært sint i slike faser, greide heller ikke å konsentrere seg om flere ting på en gang. han hadde også mye stemmer i hodet. 

Anonymkode: 4aa4a...eb8

Skrevet

forøvrig, ingen av disse menneskene hadde som fellestrekk at de hverken tenkte eller snakket med fornuft eller logikk

Skrevet

Jeg har opplevd manisk psykose! Fantastiske greier. Følte meg million ganger smartere enn til vanlig og opplevde verden ufattelig intenst. Er ikke noe jeg vil oppleve igjen da det er helt uforenlig med et vanlig liv og sinnsykt farlig. Det er som å drømme våken, med drømmeverdenens totale mangel på logikk men i våken tilstand. Hvis jeg hadde trodd jeg kunne stoppet en bil med tankekraft, kunne jeg løpt ut i veien og prøvd IRL - og blitt påkjørt... Farlig.

Anonymkode: e4c52...271

• Hjerte 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

har vært innlagt med flere psykotiske. nå finnes det flere forskjellige psykoser. ho ene som var bipolar var sykt kristen når ho havnet i manisk psykose. sov ikke, spiste ikke, sang høyt og prøvde å omvende alle til å bli kristne. havnet ofte i spetakkel med andre.

en annen var paranoid schizofren. han ble svært sint i slike faser, greide heller ikke å konsentrere seg om flere ting på en gang. han hadde også mye stemmer i hodet. 

Høres ikke ut som en psykose, det du beskriver der :P 

Skrevet

Jeg synes psykoser er fascinerende, og er overrasket over at det er mye mer vanlig enn man tror! Så en dokumentar en gang, om at de fleste med psykose blir innesluttet og hater seg selv (ikke verden, og andre).. Stemmer dette? Oppfatningen til folk flest ser ut til å være at alle med psykose klikker, og prøver å ta livet av alt og alle...

Skrevet

Jeg fikk det som bivirking av adhd medisin i starten. Satt bare på gulvet og stirret i luften som en idiot. 

Anonymkode: 1595b...bc0

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært psykotisk. Jeg hadde ulike vrangforestillinger som ikke var sanne. Var egentlig bare totalt forvirret på hva som var sant og ikke sant. Mistet grepet om hverdagen i en periode. Psykose er en veldig vond opplevelse.

Anonymkode: cbfff...fd8

Skrevet

De rosa, grønne stemmene i skoletrappen slynger seg mot vest NEI NEI NEI elefanten synger jo-jo-en vakler i sin likevekt. GARMIN, sa hun i dypet.

Ser man på moderne kunst, må man anta at mang en kunstner var i psykose da vedkommende skapte verket.

Anonymkode: dd1e9...1ad

• Liker 2
  • 3 år senere...
Skrevet

Ja, jeg har vært psykotisk, det var skremmende, var redd og trodde folk var ute etter å skade meg og at de tuller med meg eller greide ikke skulle på om det folk sa var sant eller tull eller ironi.

Så plutselig på vennen jeg var med da at han fikk et slemt ansikt, trodde det var sønn til djevelen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2020 den 19.32):

Jeg synes psykoser er fascinerende, og er overrasket over at det er mye mer vanlig enn man tror! Så en dokumentar en gang, om at de fleste med psykose blir innesluttet og hater seg selv (ikke verden, og andre).. Stemmer dette? Oppfatningen til folk flest ser ut til å være at alle med psykose klikker, og prøver å ta livet av alt og alle...

Nei, jeg har vært psykotisk, jeg ville absolutt ikke skade andre, men jeg hadde ingen sperrer eller skamfølelse på hva jeg gjorde.

AnonymBruker
Skrevet

Har sett begge foreldrene mine i psykose. En pga rus og en pga bipolar lidelse. Opplevdes som skummelt da de snakket med noen som ikke var tilstede, ville ut å kjøre bil osv. 

Anonymkode: 43815...e69

Skrevet

Har en eller annen psykoselidelse. Er ikke bestemt hvilken ennå. Men jeg var under evig straff fra universet med manipulerte tanker som kom inn i hodet mitt som energier og de tvang meg til å straffe meg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstod at jeg selv trolig holdt på å gå inn i en psykose da jeg var alvorlig fysisk syk en gang. Ringte legekontoret og var veldig tydelig på at jeg måtte få hjelp mot fysisk sykdom umiddelbart, hvis ikke så avskrev jeg ethvert ansvar for egen helse og liv fra og med det øyeblikket. Hadde da ikke sovet på tre døgn, og merket at jeg mistet meg selv, var en merkelig følelse og jeg visste at om jeg ikke fikk umiddelbar hjelp så ville jeg være i stand til hva som helst, inkl. å ta mitt eget liv. Heldigvis var en del av hjernen fremdeles så klar at jeg tydeligvis fikk formidlet alvoret, og ba om at det ble journalført at jeg avskrev ansvar for egne handlinger og liv og helse om jeg ikke fikk hjelp med det samme.

Fikk medisiner med det samme som gjorde at jeg fikk sove, og etter det har jeg aldri hatt lignende episoder. Det tok mange år før jeg innså at jeg den gang var på vei inn i en psykose. Så jeg var nok heldig som både klarte å formidle alvoret, og ikke minst at jeg ble tatt på alvor og at det var en såpass enkel løsning.

Anonymkode: 0c8d5...9eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 15.32):

Jeg forstod at jeg selv trolig holdt på å gå inn i en psykose da jeg var alvorlig fysisk syk en gang. Ringte legekontoret og var veldig tydelig på at jeg måtte få hjelp mot fysisk sykdom umiddelbart, hvis ikke så avskrev jeg ethvert ansvar for egen helse og liv fra og med det øyeblikket. Hadde da ikke sovet på tre døgn, og merket at jeg mistet meg selv, var en merkelig følelse og jeg visste at om jeg ikke fikk umiddelbar hjelp så ville jeg være i stand til hva som helst, inkl. å ta mitt eget liv. Heldigvis var en del av hjernen fremdeles så klar at jeg tydeligvis fikk formidlet alvoret, og ba om at det ble journalført at jeg avskrev ansvar for egne handlinger og liv og helse om jeg ikke fikk hjelp med det samme.

Fikk medisiner med det samme som gjorde at jeg fikk sove, og etter det har jeg aldri hatt lignende episoder. Det tok mange år før jeg innså at jeg den gang var på vei inn i en psykose. Så jeg var nok heldig som både klarte å formidle alvoret, og ikke minst at jeg ble tatt på alvor og at det var en såpass enkel løsning.

Anonymkode: 0c8d5...9eb

Hvor lang tid tok det før du kom ut av psykosen? 

Anonymkode: e285a...09b

AnonymBruker
Skrevet

Ja, ble psykotisk av medisin (antidepressiva). Var overbevist om at jeg hadde maur som kravlet under huden og inni øyeeplene og måtte fysisk holdes fast for jeg prøvde å klore dem ut. Grusomt. 

Anonymkode: 6e562...0fb

AnonymBruker
Skrevet

Vil noen svare på hvor lenge dere var i psykosen etter dere fikk behandling? 

Anonymkode: e285a...09b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...