Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal gjøre med livet

Anbefalte innlegg

Gjest avokadopai
Skrevet (endret)

Hei dere. Jeg håper at jeg kan få noen gode råd her inne.

Per i dags dato vet jeg egentlig ikke hva jeg er egnet til. Jeg har blitt fortalt at jeg er flink til å formidle meg skriftlig og jeg har et godt øye for fotografering, men kommunikasjonssektoren har jeg hørt er benhard + jeg har litt jobberfaring, men ingen formell kompetanse i medier + samt jeg sliter med muntlig presentasjon. Samtidig vil jeg ikke ende opp med å være miserabel resten av livet hvis jeg havner i feil yrke. 

Endret av avokadopai
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med intervjutrening? Når det kommer til jobb så har alle vært ny en gang. Og ingen kan alt før de har begynt. Du har fått gode tilbakemeldinger på ting du kan trekke frem i et intervju. Lær deg å selge deg selv inn, så får du ta resten som det kommer. Jobb like mye med selvtilliten som med fag. Det finnes mange som er dårlig faglig, men en rev til å snakke for seg. Fake it till you make it funker bedre enn du tror! 

Anonymkode: f8027...48d

Skrevet

Kan jeg spørre hva du ellers har av interesser? Det går an å sone seg inn på noen emner du kjenner engasjement for. Selv holder jeg på å sone meg inn på 

Hva med å søke deg inn på Fotofagskolen? Eller kanskje kultur/medie-studier? Kunst? Sjekk studiene i Bø i Telemark, Notodden, Volda, Lillehammer. Ja, KiT i Trondheim også. Og UiB i Bergen. 

Slike studier kan hjelpe deg med følelsen av selvstendighet.

Å være en god fotograf kan være gull verdt det, og det er uansett en god hobby å ha. Det er færre som har ordentlig greie på fotografi i dag enn tidligere, selv om alle tar bilder med smarttelefoner osv. 

Om du jobber med ungdom f.eks så er også presset lavere I forhold til sosialantropologi,  ungdom trenger alle voksne, ikke bare de som er frampå.

Anonymkode: 64e2e...4b7

Skrevet

Glemte å skrive -selv holder jeg på å sone meg inn mot økologisk tankegang, bærekraftige løsninger osv. Dette er et "nytt" marked som forholdsvis få har kompetanse på enda. Om du leser f.eks magasinet "Pengevirke" fra Cultura Bank, eller på økologisk.no, så kan du få noen ideer.

Anonymkode: 64e2e...4b7

Skrevet

Det er mye enklere å få jobb via andre kanaler enn dette standardiserte opplegget med søknad, intervju eventuelt tester. Dette gjelder spesielt om du føler deg ukomfortabel i intervjusituasjoner. Du må bruke nettverket ditt for det det er verdt, selv om det er lite.

Anonymkode: 5c75b...787

Skrevet (endret)
20 timer siden, avokadopai skrev:

Endret av Traktor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...