Gå til innhold

Hva er en dårlig prest for dere?

Gjest Feit på grændiss

Anbefalte innlegg

Gjest Feit på grændiss

Hva er det som får dere til å gå til Gudstjeneste? Er presten sentral i hvor spennende gudstjenesten kan være? Eller har personen bak alteret fint lite å si. Er kvinner bedre til å underholde som prester, eller er menn fortsatt best som prest?

Selv driter jeg i det, men hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

De gangene jeg er i gudstjeneste er stort sett når folk har tatt kvelden, eller når vi skal grine for at folk enten har blitt født, blitt "voksne" eller skal forgiftes.

En dårlig prest er de som påstår at datoen på bibelen deres er konfirmasjonsdatoen, mens det egentlig er en hemmelig dato for når de hadde tenkt til å komme ut av skapet.

En god prest er han eller hun som kommer fra et eller annet sted utenfor allfarvei, med en dialekt som er så uforståelig at ingen skjønner en dritt uansett.

Forskjellen på dameprester og manneprester er vel stort sett ganske liten. Enten er de forholdsvis stygge, men flinke piker som ble frelst på konfirmasjonsleir og fant ut at de aldri kom til å få seg et knull uansett. Eller prestesønner som har fått høre fra dag 1 at de kom til helvete om de ikke fordypet seg i den kristne tro og lære.

De mest fascinerende prestene er de som gjemmer seg under kjortlene til hverandre i sakristiet, eller de som teller hvor mange flasker med ordentlig vin de kan bytte ut med altervinen ved å smugkikke i kollekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

En dårlig prest for meg er en som selv sitter der så prektig, s prektig og aldri har gjort noen feil i sitt liv. Gjerne snakker han også om synd og om straff og nærmest skremmer deg til jesus. En prest som skal tal etil folket mener jeg bør ha levd litt selv , slik at han vet hva han snakker om . Ofte er det nettopp personer som har hatt det tøfft i livet som er søkende. En veldig rektig prest vil ikke nå ut til disse. Jeg vil ha en prest som er helt fri for skremslespropaganda, som snakker om nåden og som får det til å høres litt interessant ut.. . Det er vanskelig å finne skal jeg love dere , og jeg vet faktisk hva jeg snakker om :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg blåser i grunnen i hele presten jeg. Om jeg en sjelden gang går i kirken så er det for å høre litt orgelmusikk (til tross for at menigheten ikke greier å synge i samme takt som orgelet, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xerox

Dommedagsprester er grusomme, og uheldigvis i flertall. en god prest er en som kan få folk til å le under en preken. Og helst ikke av at han er så tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med at en dårlig prest er typen prektig dommedagsprest. Og kjedelig.

En god prest fyller talen/prekenen med humoristisk blikk/skråblikk på det han/hun skal si.

Jeg er også kun i kirken i bryllup/begravelse, så jeg vil si at en god prest er en som virkelig ha lært seg å kjenne personene som det handler om ,slik at vi som sitter der kjenner oss igjen i det som sies.

Og for min egen del er en god prest en som snakker så lite om gud og jesus som mulig og som kun tar for seg det medmennesklige aspektet. Men det er jo fordi jeg ikke er kristen da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at en dårlig prest er typen prektig dommedagsprest. Og kjedelig.

En god prest fyller talen/prekenen med humoristisk blikk/skråblikk på det han/hun skal si.

Jeg er også kun i kirken i bryllup/begravelse, så jeg vil si at en god prest er en som virkelig ha lært seg å kjenne personene som det handler om ,slik at vi som sitter der kjenner oss igjen i det som sies.

Og for min egen del er en god prest en som snakker så lite om gud og jesus som mulig og som kun tar for seg det medmennesklige aspektet. Men det er jo fordi jeg ikke er kristen da..  :)

Enig med deg, selvom jeg er kristen. Prester skal være menneskelige og åpne, villige til å ta iniativ og tolerante. Dommedagsprester er det verste. En prest burde få frem det beste i menneskene, ikke det verste.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

en dårlig prest er en prest som prater om døden i en gudstjeneste med døp (kunne vel ha valgt et annet tema akkuratt den dagen)

ellers går jeg aldri i kirka..så der har jeg ikke noen meninger om hva som er bra eller drårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god prest er som presten i kommunen jeg bor. Er vi f.eks. i kirken på julegudstjeneste....så føles det som å være på tidlig juleselskap hjemme i stua hans....ubetalelig type. :)

Jeg har ledd mye i den kirken...hvor både latter og applaus + barns deltagelse er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirken "min" er også veldig fin. Presten er morsom, det er lov til å klappe og det er et bra miljø for alle aldre og mange er aktive i menigheten. Jeg var det før, jeg sang og var med i ungdomsrådet, sveipet innom Changemaker og var konfirmasjonsleder både på leir + hadde egen gruppe som jeg underviste - alt dette uten å egentlig ha definert meg selv som kristen. Det gikk mer på at jeg trivdes i miljøet. Jeg gikk på flere kurs og reiste rundt og sang osv. Var en kjempefin tid.

Var også i et bryllup for noen uker siden hvor presten kjente brudgommen svært godt. Det var en fantastisk tale, presten spøkte med varmen og at forloveren ikke flyttet seg etter at paret var gift, og han talte om å leve og la leve. At begge har krevende yrker og egne liv - og de må gi hverandre tid til seg selv også. Var veldig fine ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...