Gå til innhold

Søke to forskjellige stillinger på samme arbeidsplass - samme søknadstekst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En arbeidsplass som jeg er interessert i å jobbe for har lyst ut to forskjellige stillinger. Jeg er kvalifisert til begge to, men det er litt ulike deler av min bakgrunn som gjør meg kvalifisert. Jeg er sånn ca like interessert i begge stillingene. Bør jeg skrive to veldig ulike søknader eller bør jeg lage én litt mer omfattende søknadstekst som dekker begge utlysningene? 

Arbeidsplassen er ikke større enn at det er samme leder som kommer til å gjennomføre ansettelsen i begge tilfeller, så det vil trolig være omtrent samme gruppe personer som går gjennom begge gruppen av søkere og søknader. Ser det dumt ut om en og samme søker har to forskjellige søknadstekster?

Anonymkode: fca30...789

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er den samme ansvarlige på begge stillingene, så hadde jeg bare sendt en søknad som omfatter hvorfor du kan være aktuell for begge

Anonymkode: bb4d1...3b7

Skrevet

To ulike søknadstekster. Du må spisse inn til hver enkelt stilling. Det er heller ikke sikkert at samme personer vil vurdere søknadene. 

Anonymkode: 12f68...580

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg skrive to veldig ulike søknader eller bør jeg lage én litt mer omfattende søknadstekst som dekker begge utlysningene? 

Siden det er samme leder som ansetter, ville jeg laget en søknad for begge stillingene. Hadde skrevet et lite avsnitt i søknaden som omhandlet de to forskjellige jobbene.

Altså EN søknad, ikke to. Klarte ikke å få til den e`en som legger trykk på en ;) 

Endret av Dævendøtte
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To ulike søknadstekster. Du må spisse inn til hver enkelt stilling. Det er heller ikke sikkert at samme personer vil vurdere søknadene. 

Enig.

Alternativt: Forhør deg med dem som har lyst ut stillingen for å undersøke dette. Har også vært borti samme arbeidsplass, to omtrent like stillingsutlysninger. Skrev 2 søknader etter å ha snakket med vedkommende som sto oppført som ansvarlig for stillingene. Fikk begge, gikk for den som var en fast stilling.

Skrevet

Jeg må sende to søknader, da arbeidsgiver benytter seg av digitalt rekrutteringssystem, og søknadene knyttes opp mot hver av de utlyste stillingene. 

I dette tilfellet vet jeg med 100% sikkerhet at det er samme leder som vurderer søknadene. Mulig at det vil være forskjellige ansattrepresentanter som skal være med. Jeg har litt tid på meg til å skrive søknadene, men jeg har landet på at jeg skriver to søknadstekster for å spisse søknadene mot de forskjellige stillngene. De får mye felles, men blir ikke identiske og jeg vil vektlegge litt ulike deler av min kompetanse i søknadene.

Kunsten blir å få dem passe like og passe ulike. Det skal jo ikke se ut som om jeg er to forskjellige personer som snur kappen etter vinden, heller. 

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må sende to søknader, da arbeidsgiver benytter seg av digitalt rekrutteringssystem, og søknadene knyttes opp mot hver av de utlyste stillingene. 

I dette tilfellet vet jeg med 100% sikkerhet at det er samme leder som vurderer søknadene. Mulig at det vil være forskjellige ansattrepresentanter som skal være med. Jeg har litt tid på meg til å skrive søknadene, men jeg har landet på at jeg skriver to søknadstekster for å spisse søknadene mot de forskjellige stillngene. De får mye felles, men blir ikke identiske og jeg vil vektlegge litt ulike deler av min kompetanse i søknadene.

Kunsten blir å få dem passe like og passe ulike. Det skal jo ikke se ut som om jeg er to forskjellige personer som snur kappen etter vinden, heller. 

Høres ut som et godt valg, og en fornuftig tankegang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...