Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en drømmebaby på 5 mnd som sover 12-14t på natt med kun 1 oppvåkning. på dagtid sover hun en halvtime i slengen, ellers krever hun å bli underholdt å dullet med konstant! jeg er av typen som bare må ha litt tid for meg selv, det blir vanskelig nå om dagen. mannen er utenlands på jobb. hun kan ikke ligge på babygym alene, den eneste som kan avlede henne i 5 min er å sitte klistret opp i tv-en. men det er 5min altså. vi prøver å finne på noe fra vi står opp til vi legger oss (masse besøk, trilletur, kjøretur, cafe..) men de dagene vi bare er inne blir jeg helt sprø. er det vanlig å føle det slik? kjede seg med eget barn? hun er jo så blid og fornøyd, hele ungen gløder når jeg prater til henne! får så dårlig samvittighet, men å prate med en baby på 5mnd hele dagen er ikke helt meg 🤷🏼‍♀️ vi bruker en del bæresjal, men ingen av oss syntes det er 10/10. 

går denne fasen over, blir det bedre, eller må jeg bare akseptere at snuppa eeeelsker å henge med mammaen sin? 🤍 jeg har så dårlig samvittighet for å ha disse følelsene, folk flest elsker jo permisjonslivet. er vi flere? 

Anonymkode: 40f9f...b1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe... ja dette er helt normalt. Men vær glad ungen i d minste er glad. 
min gråt og sutret hele første året og hang på meg døgnet rundt. 
holdt på å bli sprø..! 

tips: 

få et barn til- de underholder hverandre  

gå på svømming etc  da sover baby lenge etterpå 

besøk andre m små barn

ha tålmodighet  - det blir snart bedre ☺️

ps: å sette en baby foran TV er på grensen til omsorgssvikt!! 

Anonymkode: 4b8dc...96f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hehe... ja dette er helt normalt. Men vær glad ungen i d minste er glad. 
min gråt og sutret hele første året og hang på meg døgnet rundt. 
holdt på å bli sprø..! 

tips: 

få et barn til- de underholder hverandre  

gå på svømming etc  da sover baby lenge etterpå 

besøk andre m små barn

ha tålmodighet  - det blir snart bedre ☺️

ps: å sette en baby foran TV er på grensen til omsorgssvikt!! 

Anonymkode: 4b8dc...96f

takk 🙌🏼

jo vi prøver å dra ut på det vi kan, men veldig begrenset med offentlige tilbud pga korona, i tillegg til at det har kommet ny smittebølge hvor vi bor. 

hvordan er tv omsorgssvikt?? jeg prøver ikke å motsi, jeg ble bare litt tatt på sengen! mamma plasserte oss før tv-en hele tiden når vi var små (hun hadde 5 tette 😆) så har aldri tenkt at det var dumt. mener såklart ikke at en baby skal sitte timesvis foran tv-en, men 10min her og 10min der? en typisk situasjon er at vi skal ut på noe, å istedenfor å bruke 2738min ekstra på å pakke med baby i nevene settes hun foran tv til jeg har pakket, er det helt på bærtur? 

ts

Skrevet

Ikke plasser en på 5 måneder foran tv! 

Anonymkode: 15f6c...40f

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke plasser en på 5 måneder foran tv! 

har jeg sovet i timen🙊 har aldri hørt noe om emnet, er det virkelig så fy fy? hvorfor? skal selvfølgelig ikke fortsette med det om jeg får ett godt svar, men har liksom aldri hørt så mye om det før. 

Skrevet

Omsorgssvikt med tv i 5-10 minutter? 🤭 Neppe.

• Liker 8
Skrevet

Herregud, for noen tilbakemeldinger! Det viktigste er at baby får nok stimuli hen trenger ila dagen. Noen minutter, til og med et kvarter, spiller virkelig ingen rolle. Alt med måte, sier selvfølgelig ikke at barnet bør se TV hele dagen, men unner deg virkelig noen pauser ila dagen. Viktig for baby at du også har det bra ❤️

Anonymkode: c066b...1cd

• Liker 2
Skrevet

5 måneder er en utrolig kjedelig periode syns jeg. De er liksom for små til å være med på "morsomme" ting og leker og har mer våkentid enn tidligere og krever da mer aktivitet. Har dessverre ikke noen forslag annet enn å holde ut og prøve å nyte at hun er ved godt humør. 

Anonymkode: a227b...b32

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har jeg sovet i timen🙊 har aldri hørt noe om emnet, er det virkelig så fy fy? hvorfor? skal selvfølgelig ikke fortsette med det om jeg får ett godt svar, men har liksom aldri hørt så mye om det før. 

Det tar deg ett Googlesøk, så vil du få masse informasjon. Who fraråder bruk av tv til babyer. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det tar deg ett Googlesøk, så vil du få masse informasjon. Who fraråder bruk av tv til babyer. 

Ja, men det er ikke det samme som omsorgssvikt å sette baby forran tv i 5-10 min.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Flamme skrev:

Ja, men det er ikke det samme som omsorgssvikt å sette baby forran tv i 5-10 min.

Nei, det er jeg enig i. Men én baby har uansett ikke noe foran et tv å gjøre 🙂

Skrevet

Min er 4 mnd, og har det akkurat likt 🙊 

Anonymkode: 019ca...8bd

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jeg enig i. Men én baby har uansett ikke noe foran et tv å gjøre 🙂

Det er jeg enig i. Men hvis det er det eneste alternativet for at en sliten småbarnsmor skal få spist i 5 minutter så tenker jeg at det er viktig å spise også. Føler det er viktig å ikke shame hverandre. 😊 Men nå var jo denne mora ikke klar over at baby ikke har godt av å se på TV - og da er det fint å opplyse.

• Liker 1
Skrevet

Vår første baby var slik, sov godt om natten og var veldig sosial og blid på dagtid. Og det er jo egentlig helt topp, men jeg hadde det litt som deg, mannen var borte på jobb og jeg syntes det var intenst uten pauser for egentid. Det er forsåvidt fortsatt litt slik i helgene, hun er to år nå og hun er mer ekstrovert og sosialt anlagt enn meg. Baby nr. to kan kose seg alene på en helt annen måte, hun ligger gjerne og kikker og pludrer. Hun sover også en del på dagtid, men hun sover ikke særlig godt om natten. For meg er det nesten lettere med nattevåk, men pauser på dagtid. 

Mine råd må være: 1. Ikke vær for hard mot deg selv. Det går an å elske og nyte å være sammen med barnet sitt og samtidig akseptere at det er intenst og at man ikke syns alt er givende hele tiden, og glede seg litt til leggetid. 2. Se fram til egentid etter leggetid. Siden barnet sover så mange timer på natt, kan kanskje du som jeg ha noen timer i strekk da som du bruker på å koble av? 

Anonymkode: 6766f...7d1

Skrevet

takk for dere deler erfaringer, godt det er vanlig å føle det slikt 🤎

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...