AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #1 Skrevet 15. september 2020 Personlig bor jeg på bygda, et lite tettsted i Nord med et par tusen innbyggere. Så langt, har vi ikke hatt noen tilfeller av smitte. Nabokommunene har opplevd et fåtall smittede, men disse var for nesten et halvt år siden. Vi følger jo vanlig tiltak - men det ligger kanskje litt i kortene at det ikke blir mye smitte her oppe. Ikke finnes det noen folkesamlinger - på pub'en er det vel aldri mer enn 30 stk, og lokalene er store nok til at det naturlig alltid er god avstand mellom folk. Samme med idretten. Altså, har jo full forståelse for folk som skulle være i risikosonen for dette, men jeg føler også at mange av tiltakene her oppe ikke har hatt noen effekt. Utestedet stenger nå kl 12, i stedet for 03. Det var oppe til 03 helt frem til August, og vi har ikke hatt et eneste tilfelle av smitte her oppe. Samme med andre arrangement. Alt har blitt avlyst i år, men igjen, null smittede her. Det er jo selvfølgelig bra at vi kanskje kommer oss igjennom denne pandemien uten et eneste tilfelle av smitte - men, til hvilken pris? Alle disse preventive stegene har så langt kostet bedriftene her flerfoldige MILLIONER. Det har forekommet konkurser. Men på den andre siden, så har man storbyer, med folketetthet som er 10 ganger høyere enn oss, og der folk samles i grupper på titalls til hundretalls av individer. Det føles nesten som at hele landet betaler for syndene til andre. Anonymkode: b8f77...4aa 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #2 Skrevet 15. september 2020 Dette sier seg vel selv. Anonymkode: 84c9d...8c7 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #3 Skrevet 15. september 2020 Jeg synes at det er dumt at hele landet skal leve etter de samme reglene som i de største byene. I kommuner med få innbyggere og grisgrendte strøk der det er så og si ingen turister og ikke mye reise i mellom kommunene, så synes jeg at iallfall åpningstidene på puber kan være som normalt. Jeg tror ikke at bergensere og folk i Oslo tar flyet opp til Brøstadbotn for å kunne være på pub til 3 om natten😂 Anonymkode: 0d95f...b1a 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #4 Skrevet 15. september 2020 Selvfølgelig spres smitte lettere jo tettere folk bor og omgås. Men hvorfor "syndene"? Hva mener du byfolk burde gjøre? Slutte i jobben og kaste ut familien? Hjem og jobb-/studiested er fortsatt de vanligste smittestedene i landet. Anonymkode: 40c03...7c8 7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #5 Skrevet 15. september 2020 Nei. Feks Askøy har stor smitte nå. Anonymkode: 22615...a65 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #6 Skrevet 15. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Feks Askøy har stor smitte nå. Anonymkode: 22615...a65 Askøy er forstad til Bergen. Anonymkode: 3cf2e...7e0 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #7 Skrevet 15. september 2020 Ja og spesielt blant innvandrere som bor kanskje 5-6 stykker i leiligheter beregnet for 2-3 mennesker. Anonymkode: c2b38...7b4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #8 Skrevet 15. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Askøy er forstad til Bergen. Anonymkode: 3cf2e...7e0 En forstad til Bergen er det jo ikke. Men det ligger ikke så langt fra Bergen. Smittetrykket i Bergen er i hovedsak pga studenter. Dette kunne derfor ha kommet på et hvilket som helst sted det er mange studenter- altså ikke bare storbyer. Anonymkode: d01d6...8f7 1
prt90 Skrevet 15. september 2020 #9 Skrevet 15. september 2020 Corona kommer nok til en bygd nær deg også, bruker bare litt tid på å spre seg til mer grisgrendte strøk. Det er jo ikke som om bygda er fri for influensa (ingen sammenligning utover at det er omkring like smittsomt) 2
stan Skrevet 15. september 2020 #10 Skrevet 15. september 2020 Frosta var en av de første kommunene til å ha et stort utbrudd. Mye kan sies om Frosta, men en storby er det ikke. Tvert imot det er en liten landbrukskommune midt i Trondheimsfjorden. 5
Tension Skrevet 15. september 2020 #11 Skrevet 15. september 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror ikke at bergensere og folk i Oslo tar flyet opp til Brøstadbotn for å kunne være på pub til 3 om natten😂 Anonymkode: 0d95f...b1a Nei, men de kan godt finne på å ta flyet opp til Tromsø, da er det kort vei til smittespredning.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #12 Skrevet 15. september 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Askøy er forstad til Bergen. Anonymkode: 3cf2e...7e0 Feil, det er ikke en forstad. Anonymkode: 5effc...af3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #13 Skrevet 15. september 2020 48 minutter siden, AnonymBruker said: En forstad til Bergen er det jo ikke. Men det ligger ikke så langt fra Bergen. Det er en forstad i den forstand at en stor andel av innbyggerne jobber i Bergen. Da drar de med seg smitte tilbake. Samme kan du si om Sandvik, Lillestrøm og til dels også Drøbak for Oslo. Anonymkode: 3bab2...752 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #14 Skrevet 16. september 2020 Jeg kommer også fra en liten bygd. Vi hadde 0 smittetilfeller fra mars frem til skolestart. Rett før skolestart kom en mann i kommunen hjem fra ferie i utlandet og han holdt visstnok karanteneplikten, men han smittet jo alle barna i huset (de hadde ikke vært med utenlands), så når de begynte på skolen måtte skolen stenges etter noen dager og alle elevene i karantene når det ble oppdaget at de var smittet. Fortsatt en god del smitte nå i forhold til innbyggertallet. Så alt kan skje, når som helst, selv på bygda. Anonymkode: a23b6...f2d 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #15 Skrevet 16. september 2020 Jeg bor i en bygård i Bergen sentrum med 9 leiligheter. Jeg er voksen og ikke student, men må ta kollektivtransport. I 6 av leilighetene er det studentkollektiv, så vi er ca 25 personer i bygården som deler vaskekjeller med felles vaskemaskiner, kjeller med boder og oppgang med postbokser. Flere av studentene har vært i karantene og i natt lå jeg og hørte på hosting halve natten av hun ene som har soverom over meg. Ikke så kult akkurat å bo sånn nå😷🤨 Anonymkode: 0d95f...b1a
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #16 Skrevet 16. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i en bygård i Bergen sentrum med 9 leiligheter. Jeg er voksen og ikke student, men må ta kollektivtransport. I 6 av leilighetene er det studentkollektiv, så vi er ca 25 personer i bygården som deler vaskekjeller med felles vaskemaskiner, kjeller med boder og oppgang med postbokser. Flere av studentene har vært i karantene og i natt lå jeg og hørte på hosting halve natten av hun ene som har soverom over meg. Ikke så kult akkurat å bo sånn nå😷🤨 Anonymkode: 0d95f...b1a Føler så inderlig med deg! 😞 Anonymkode: b09ab...aef 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #17 Skrevet 16. september 2020 Vi har en klar fordel på bygda. Få utesteder der mange folk samles, større avstand i bebyggelse, langt fra flyplass og svenskegrense og mindre folk. I tillegg er folkene en mer homogen masse som er flinkere til å følge smitteråd og passe på hverandre. Var masse turister her i sommer, men så lenge folk tok smitteregler på alvor ble det ingen lokal smitte av det. Så å bodd i by blir enda fjernere for meg etter dette, det hadde ikke vært altuelt selv om siste ledige jobben befant seg der! Anonymkode: 41873...00a
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #18 Skrevet 16. september 2020 Jeg bor i by men kjøre kollektivt og bor i bygård, så de som har enebolig /rekkehus og kjører bil har jo helt klart en fordel Anonymkode: 0d95f...b1a
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #19 Skrevet 16. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i en bygård i Bergen sentrum med 9 leiligheter. Jeg er voksen og ikke student, men må ta kollektivtransport. I 6 av leilighetene er det studentkollektiv, så vi er ca 25 personer i bygården som deler vaskekjeller med felles vaskemaskiner, kjeller med boder og oppgang med postbokser. Flere av studentene har vært i karantene og i natt lå jeg og hørte på hosting halve natten av hun ene som har soverom over meg. Ikke så kult akkurat å bo sånn nå😷🤨 Anonymkode: 0d95f...b1a Jeg ville ha kjøpt meg en luftrenser med hepafilter asap 😱 Anonymkode: 88508...c83 1
Anbefalte innlegg