Gjest Sirisiri10 Skrevet 15. september 2020 #21 Skrevet 15. september 2020 2 minutter siden, Uatskillelig skrev: Takk. Denne saken har virkelig, virkelig gjort dypt inntrykk. Hjertet blitt blør for dette lille forsvarsløse og uskyldige barnet. Helt hjerterått. Det forstår jeg veldig godt 💕 spesielt når det ligger så nært. Veldig bra at du forklarer, for ikke alle forstår hvor skadelig det er selv om man er såpass liten. Din stemme er viktig 💪👏
Silva Pluvialis Skrevet 15. september 2020 Forfatter #22 Skrevet 15. september 2020 (endret) Sirisiri10 skrev (På 16.9.2020 den 0.05): Det forstår jeg veldig godt 💕 spesielt når det ligger så nært. Veldig bra at du forklarer, for ikke alle forstår hvor skadelig det er selv om man er såpass liten. Din stemme er viktig 💪👏 Når man blir utsatt for alvorlig stress så tidlig i livet så endres hjernestrukturen. Det er mer enn en barnekropp kan tåle, og det massive stresset som aktiverer fryktsenteret i hjernen (amygdala) setter seg i hele kroppen og hindrer normal utvikling hos barnet. Alt handler om å overleve, og da blir alt annet sekundært. Førspråklige traumer er de mest skadelige av alle fordi barnet ikke har ord for det som har skjedd. Dermed blir det også nesten umulig å bearbeide. Frykten, angsten, skammen, skyldfølelsen, sorgen, raseriet - alt sitter igjen, helt inn til margen og følger en gjennom livet frem til det eventuelt blir forløst. Noen finner dessverre aldri fred. Barn forstår ikke, men når man vokser opp og innser hva man faktisk har vært utsatt for så er det for stort til å bære. Da vil mange ubevisst skyve omsorgspersonene fra seg emosjonelt for å unngå å ta innover seg smerten. Enda verre er det når omsorgspersonene da ikke har empati, medfølelse, anger, forståelse eller selvinnsikt. Man blir på en måte sviktet om igjen, og man innser hva man har tapt. Man har mistet et menneske som skulle ha elsket og beskyttet en ubetinget. Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel 15
Gjest Sirisiri10 Skrevet 16. september 2020 #23 Skrevet 16. september 2020 1 time siden, Uatskillelig skrev: Når man blir utsatt for alvorlig stress så tidlig i livet så endres hjernestrukturen. Det er mer enn en barnekropp kan tåle, og det massive stresset som aktiverer fryktsenteret i hjernen (amygdala) setter seg i hele kroppen og hindrer normal utvikling hos barnet. Alt handler om å overleve, og da blir alt annet sekundært. Alt som de andre barna bare kunne automatisk, det måtte jeg lære. Livet mitt startet på mange måter flere år for sent, noe som bl.a., hemmet meg i sosialt samspill med jevnaldrende. Det gjorde meg også sårbar for mobbing. Førspråklige traumer er de mest skadelige av alle fordi barnet ikke har ord for det som har skjedd. Dermed blir det også nesten umulig å bearbeide. Frykten, angsten, skammen, skyldfølelsen, sorgen, raseriet - alt sitter igjen, helt inn til margen og følger en gjennom livet frem til det eventuelt blir forløst. Noen finner dessverre aldri fred. Jeg har enda ikke i voksen alder funnet fred med meg selv. Det er for mange følelser. For mange motstridende følelser, ikke minst. For samtidig som jeg kjenner på hat knyttet til de som påførte meg relasjonstraumer, så ligger det også sorg, sår, følelse av kjærlighet som aldri ble gjengjeldt, raseri, forlatthetsfølelse og følelse av svik. Ikke minst en sterk angst. Det kommer det nok til å gjøre for babyen også en gang frem i tid. Barn forstår ikke, men når man vokser opp og innser hva man faktisk har vært utsatt for så er det for stort til å bære. Da vil mange ubevisst skyve omsorgspersonene fra seg emosjonelt for å unngå å ta innover seg smerten. Enda verre er det når omsorgspersonene da ikke har empati, medfølelse, anger, forståelse eller selvinnsikt. Man blir på en måte sviktet om igjen, og man innser hva man har tapt. Man har mistet et menneske som skulle ha elsket og beskyttet en ubetinget. Du er veldig flink til å sette ord på det 💕 og jeg håper flere tar til seg det du skriver. Jeg har vært igjennom noe av det samme, mobbing, omsorgssvikt og overgrep. Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver. Men jeg var en del år eldre før alt startet, så fikk noen gode og trygge år som barn før det ble et helvette. Og disse gode årene har nok hjulpet meg en del også. Jeg kan ikke tenke meg hvor vondt dette har vært for deg. Du står her den dag i dag, du deler din historie og er svært reflektert 💕 Veldig sterkt. Jeg håper så inderlig at du får et så godt liv som mulig, som voksen. Det fortjener du virkelig.
T-Rex Skrevet 16. september 2020 #24 Skrevet 16. september 2020 (endret) 13 hours ago, Trultemor15 said: Jeg klarer ikke å skjønne at ingen andre ser at gutten er mishandlet over så lang tid. Var det kun far som skiftet bleie på han i over ett år? 😳 Det trenger ikke å være noen synlige skader. Spedbarn som blir utsatt for overgrep, er prisgitt at naboer reagerer på hylingen, eller at noen gjenkjenner sted/barn i overgrepsvideoene. Dessverre er det en del penger å hente på å lage disse videoene, med minimal risiko for å bli tatt, så det er ikke helt uvanlig i våre dager. De som utfører overgrepene, unnskylder seg med at så små barn ikke vil huske overgrepene senere, men barna får mentale skader. Endret 16. september 2020 av T-Rex 2
Marihønepøne Skrevet 16. september 2020 #25 Skrevet 16. september 2020 7 minutter siden, Fallabella skrev: Denne gruppen er fortsatt på Facebook. Men altså, dette er jo sånn de gjør det å de er nok vant til å holde på så mye de vil på ulike forum via nett. Det er ganske sykt at staten lar dette skje med de ressursene til å stoppe det som finnes, men på en annen side så synliggjør jo pedoene seg selv på denne måten å de kan stoppes. Stå på for å eksponere de pedofile så mye som mulig! Jo flere som kjenner dem jo færre muligheter får de til å misbruke barn. Spre bilder og navn på de som er dømt til så mange som mulig! Jeg tror gruppa er sletta fra facebook nå...? Jeg finner den i hvertfall ikke lenger. 1
Hr. Aktiv Skrevet 16. september 2020 #26 Skrevet 16. september 2020 23 timer siden, Uatskillelig skrev: Helt enig med deg. Forvaring var helt på sin plass her. Måtte gjerningspersonen aldri slippe ut eller komme i nærheten av barn igjen. Eller offentliggjøre navnet slik at de blir tatt "vare" på når de kommer ut. 1
Gjest In absentia Skrevet 16. september 2020 #27 Skrevet 16. september 2020 Vi er nødt til å innføre livstid i fengsel. Eventuelt sette av en øy uti havgapet hvor slike folk kan leve ut dagene sine langt borte fra fredelige, normale folk.
Lillfrid Skrevet 16. september 2020 #28 Skrevet 16. september 2020 Barn som utsettes for vold eller overgrep i sine første levekår kan få forstyrrelser i utviklingen av grunnleggende funksjoner, som aktivering (hypreaktivering), affektregulering, kognitiv utvikling, motorisk og kroppslig utvikling, og utrygg tilknytning. Barn er mest sårbare for vold og overgrep i sine første leveår (første 1000 dager). Dette betyr at den potensielle skaden er størst dersom volden inntreffer i løpet av barnets tre første leveår. Barn er også sårbare for ytre belastninger etter dette, men sårbarheten redusere etter hvert som de blir eldre. Dersom utviklingen i disse grunnleggende funksjonene blir forstyrret, kan det få konsekvenser på flere områder senere i live. Kilder: https://www.stinesofiesstiftelse.no/tema/konsekvenser 4
Nicoretta Skrevet 16. september 2020 #29 Skrevet 16. september 2020 Moren til barnet har innstendig bedt om at navnet på overgriperen ikke blir spredt, fordi det går bare utover de som lider nok fra før i denne saken. 5
clyde Skrevet 16. september 2020 #30 Skrevet 16. september 2020 1 minutt siden, Nicoretta skrev: Moren til barnet har innstendig bedt om at navnet på overgriperen ikke blir spredt, fordi det går bare utover de som lider nok fra før i denne saken. Det navnet ble spredt for flere måneder siden. 8
Nicoretta Skrevet 16. september 2020 #31 Skrevet 16. september 2020 Akkurat nå, clyde skrev: Det navnet ble spredt for flere måneder siden. Joda, men vi trenger ikke å bidra til ytterligere spredning. 2
solmåneogstjerner Skrevet 16. september 2020 #32 Skrevet 16. september 2020 2 minutter siden, Nicoretta skrev: Moren til barnet har innstendig bedt om at navnet på overgriperen ikke blir spredt, fordi det går bare utover de som lider nok fra før i denne saken. Det er altfor sent uansett. Jeg ville flyttet og byttet navn om jeg var dem. 5
Nicoretta Skrevet 16. september 2020 #33 Skrevet 16. september 2020 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Det er altfor sent uansett. Jeg ville flyttet og byttet navn om jeg var dem. Ja, jeg fatter ikke hvordan de ellers skal få et tilnærmet normalt liv etterhvert. 3
Honey Dew Skrevet 16. september 2020 #34 Skrevet 16. september 2020 1 time siden, clyde skrev: Det navnet ble spredt for flere måneder siden. Det er jo veldig trist. Folk kommer til å trakassere familien hans, søstre, brødre, far, mor og resten av slekten. De burde blitt spart, synes jeg. 1
Hannah80 Skrevet 16. september 2020 #35 Skrevet 16. september 2020 14 minutter siden, Honey Dew skrev: Det er jo veldig trist. Folk kommer til å trakassere familien hans, søstre, brødre, far, mor og resten av slekten. De burde blitt spart, synes jeg. Vet du, det tror jeg ikke kommer til å skje. Folk slår ofte ring om dem, er min oppfattelse. Mange ganger når jeg leser om folk som har gjort grusomme ting, så går tankene mine til gjerningspersonens familie. (og ofrene selvsagt) Tror mange tenker som meg. 8
anonym 4545 Skrevet 16. september 2020 #36 Skrevet 16. september 2020 Har gjerningsmannen påbegynt soning?
Silva Pluvialis Skrevet 17. september 2020 Forfatter #37 Skrevet 17. september 2020 På 16.9.2020 den 2.01, Sirisiri10 skrev: Du er veldig flink til å sette ord på det 💕 og jeg håper flere tar til seg det du skriver. Jeg har vært igjennom noe av det samme, mobbing, omsorgssvikt og overgrep. Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver. Men jeg var en del år eldre før alt startet, så fikk noen gode og trygge år som barn før det ble et helvette. Og disse gode årene har nok hjulpet meg en del også. Jeg kan ikke tenke meg hvor vondt dette har vært for deg. Du står her den dag i dag, du deler din historie og er svært reflektert 💕 Veldig sterkt. Jeg håper så inderlig at du får et så godt liv som mulig, som voksen. Det fortjener du virkelig. Tusen takk. ❤️ Veldig trist å høre at du også har opplevd traumatiske ting. Selv om du var litt eldre så er også slike opplevelser svært dramatiske og ødeleggende for barn. Du har min dypeste medfølelse. Det er ikke rart at psykiske lidelser er vårt største samfunnsproblem når så mange utsettes for omsorgssvikt, vold, overgrep, rusmisbruk og/eller mobbing. Jeg setter pris på din medfølelse og empati. Sier det samme til deg. Du virker som en veldig varm og god person med mye omsorg for andre mennesker. Verden trenger flere som deg. 💗
Kragebein Skrevet 21. september 2020 #38 Skrevet 21. september 2020 Tråden er ryddet for spekulasjoner, ryktespredning, persondebatt, brukerdebatt, avsporinger og samtlige svar til dette. Kragebein, adm
Somnium Skrevet 24. september 2020 #39 Skrevet 24. september 2020 Veldig godt skrevet og opplysende innlegg TS! Har domfelte generelt tilgang til sosiale medier når de er under forvaring? Det gjør meg kvalm at overgriperen har så mange følgere og innlegg i sosiale medier. Mulig jeg har misforstått hvem denne personen er... (ønsker IKKE at noen skal skrive navn)
Imsdalen Skrevet 24. september 2020 #40 Skrevet 24. september 2020 (endret) 3 minutter siden, Somnium skrev: Veldig godt skrevet og opplysende innlegg TS! Har domfelte generelt tilgang til sosiale medier når de er under forvaring? Det gjør meg kvalm at overgriperen har så mange følgere og innlegg i sosiale medier. Mulig jeg har misforstått hvem denne personen er... (ønsker IKKE at noen skal skrive navn) Tror nok du har misforstått hvem det er. Endret 24. september 2020 av Imsdalen 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå