AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #1 Skrevet 15. september 2020 Jeg har tenkt til å starte å spare i fond, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Vil gjerne høre hvor dere har plassert pengene deres og hvorfor? Anonymkode: bafec...890
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #2 Skrevet 15. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt til å starte å spare i fond, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Vil gjerne høre hvor dere har plassert pengene deres og hvorfor? Anonymkode: bafec...890 Sparer i indeksfond. Ikke så nøye hvilket. Har i aksjeglobal. Fordelen med indeksfond er forvaltningshonorar på kun 0,2. Det er viktig når marginer på fond er små. Ingen overraskelser i indeksfond. De følger referanseindeks. Ikke like mye å hente i inntjening sammenlignet med ordinære fond, men mer forutsigbarhet. Hele poenget er at du kommer mye bedre ut enn vanlig banksparing. Men du må ha langt perspektiv. For mitt vedkommende 15-20 år. Har aldri mer enn 33% investert i aksjer/fond av mine sparepenger. Det betyr at jeg har råd til å tape alt. Dette betyr også at jeg har et avslappet forhold til indeksfondene når det er børsnedgang. Mange småsparere er nervøse og selger unna straks de ser mørke skyer over børsen. Naturlig nok fordi har investert i penger de kanskje ikke har råd til å tape. Anonymkode: 61d66...abd
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #3 Skrevet 15. september 2020 Jeg kan ikke dette, så jeg har spredd meg godt utover. Over tid har jeg best avkastning på DNB Teknologi, Alfred Berg Gambak, Alfred Berg Norge Classic. Blackrock New Energy, öhmann Global Hållbar, KLP aksje norden index og et par basert på India. Jeg kan ha helt feil, men jeg ville vurdert å vente til etter valget i USA med å kjøpe noe nytt nå. Jeg kjøpte også noen få aksjer rett før korona slo til - bl.a. VOW, etter å ha vært i minus en stund hoppet de opp til 30% nå - og noen forventer mer vekst: https://e24.no/boers-og-finans/i/mB6K91/analytikere-oeyner-milliardinntekter-for-vow-paa-land-venter-stort-boersbyks (i tilfelle du vurderer å teste ut aksjer). Anonymkode: 8bb6f...80e
Cata Skrevet 15. september 2020 #4 Skrevet 15. september 2020 Det er litt tilfeldig, men jeg har spredd det litt. Har et par Skagenfond. Global A er vel det som går best der. Har også et indeksfond som jeg ikke helt husker hva heter, men har ikke hatt all verdens avkastning av det så langt. Mitt mest trofaste fond er Odin Norden som var det første jeg skaffet meg og som "alltid" har gått i pluss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå