Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg fikk en skulderskade, som gjorde meg helt ute av stand til å studere, å gå opp til eksamen. Dette har ført til at jeg har en forsinkelse på 76,5 studiepoeng. Etter anbefaling fra legen søkte jeg om syke stipend vårsemesteret. Jeg skal nå hente inn igjen forsinkelsen min, og forsøke å ta noen eksamen dette semesteret. Jeg sliter like mye med skulderen, i tillegg til at jeg har fått nervesmerter i armene (CTS), jeg har ikke mulighet til å ha lønnet arbeid, ved siden av studiene, og pengene jeg har igjen fra lånekassen som ble gitt for vårsemesteret er hvert øyeblikk tomt. Jeg fikk melding fra lånekassen at siden min forsinkelse skyldes sykdom så kan jeg få mer lån dette semesteret. Det er jeg selvfølgelig takknemlig for og skal søke om dette. Jeg ser at det står at man kun får lån for skoleavgift, og ikke eksamensavgifter. Jeg skal ta opp igjen fag, så har ikke skoleavgift, men trenger likevel støtte til husleie, mat, eksamensavgifter, etc., siden jeg ikke kan jobbe ved siden, grunnet min skade. Er det noen som kan forklare hva det menes?

En annen ting, jeg har allerede en halv million i studiegjeld, og når jeg ikke kan jobbe ved siden av, så er det tungt å skulle leve på lån, når man har en nedsatt funksjonsevne. Jeg har sett at det er noe som heter; stipend for forsinkelse over 60 studiepoeng, er det noen som har søkt på det, og har en lignende situasjon som meg? Jeg lurer på om jeg har rett på det. Siden jeg søkte om syke stipend vårsemesteret så har de redusert forsinkelsen min til under 60 studiepoeng. Så derfor jeg tenker jeg ikke kvalifiserer for denne støtten. Men synes det er helt merkelig, for det tar jo ikke vekk det faktum at jeg faktisk er 76,5 studiepoeng forsinket, må jo ta alle fagene, selvom de har redusert forsinkelsen.

Jeg blir helt stresset av dette, og jeg vegrer meg fra å ringe lånekassen, så derfor håper jeg noen er i lignende situasjon som meg her inne og kan gi meg noe veiledning. 

Anonymkode: 36ec9...2af

Skrevet

De har tatt bort forsinkelsen for at du skal kunne få lån igjen. Det blir din jobb å ta igjen de studiepoengene du mangler, og enten må du ta flere enn normalt pr semester for å komme ajour, eller du må studere uten å ha rett på mer lån. 

Har du sjekket skjema X (tror jeg det heter) hos Lånekassen? Du kan få ekstra støtte pga sykdom som gjør at du ikke kan ta ekstrajobb. Dette må lege bekrefte. Er du voksen student (over 30 år) har det også kommet et nytt lån du kan søke på. Les deg opp på sidene til Lånekassen. 

Ellers kan du sjekke nav sine sider for sosial stønda. Mulig du kan få hjelp der. 

Anonymkode: e3e8b...7da

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har tatt bort forsinkelsen for at du skal kunne få lån igjen. Det blir din jobb å ta igjen de studiepoengene du mangler, og enten må du ta flere enn normalt pr semester for å komme ajour, eller du må studere uten å ha rett på mer lån. 

Har du sjekket skjema X (tror jeg det heter) hos Lånekassen? Du kan få ekstra støtte pga sykdom som gjør at du ikke kan ta ekstrajobb. Dette må lege bekrefte. Er du voksen student (over 30 år) har det også kommet et nytt lån du kan søke på. Les deg opp på sidene til Lånekassen. 

Ellers kan du sjekke nav sine sider for sosial stønda. Mulig du kan få hjelp der. 

Anonymkode: e3e8b...7da

tusen takk for svar:)

Endret av venicci
Skrevet

jeg er forsinket ut over 60 sp pga sykdom men fikk avslag😏vet du hva som er forskjellen🧐er 80 sp forsinket. har søkt om betalingsutsettelse siden jeg fikk krav. trodde det skulle gå bra pga dok fra lege, men nei. litt krise; drar kredittkort når jeg handler. har klaget, men LK har 3 mnd behandlingstid😒

Anonymkode: 6590e...80d

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg er forsinket ut over 60 sp pga sykdom men fikk avslag😏vet du hva som er forskjellen🧐er 80 sp forsinket. har søkt om betalingsutsettelse siden jeg fikk krav. trodde det skulle gå bra pga dok fra lege, men nei. litt krise; drar kredittkort når jeg handler. har klaget, men LK har 3 mnd behandlingstid😒

Trådstarter her. Det hørtes ikke bra ut! Men kan jeg spørre hvilke krav det er? Fra skolen eller fra lånekassen? Jeg skjønner ikke hva som er forskjellen fra å være 80 studiepoeng forsinket enn 76,5:/ Har du vurdert å søke om stipend for forsinkelse utover 60 studiepoeng? Og søkte du om sykestipend? Eller håper jeg nav kan hjelpe deg:)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her. Det hørtes ikke bra ut! Men kan jeg spørre hvilke krav det er? Fra skolen eller fra lånekassen? Jeg skjønner ikke hva som er forskjellen fra å være 80 studiepoeng forsinket enn 76,5:/ Har du vurdert å søke om stipend for forsinkelse utover 60 studiepoeng? Og søkte du om sykestipend? Eller håper jeg nav kan hjelpe deg:)

det var krav fra lånekassen om tilbakebetaling. men jeg er meldt opp som fulltidsstudent, så vet ikke helt hvorfor jeg får krav da. jeg studerer jo selv om jeg ikke får lånet innvilget. har ingen rett på sykestipend(har aap)😐. men er avhengig av lån🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...