AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #41 Del Skrevet 18. september 2020 Fikk en aha opplevelse når jeg forsto hvorfor de fleste som trener eller slanker seg unngår alkohol, forbrenningen blir nemlig nedsatt ganske lenge etter inntak fordi kroppen bruker all energi på å forbrenne alkoholen. Da blir det noe kluss, så kan jo være verdt å prøve og unngå alkohol helt en stund 😊 hjelper liksom ikke at det er lettøl eller kalorifattig når det klusser til forbrenningen så lenge det er alkohol i. Anonymkode: 8c6d3...0f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #42 Del Skrevet 18. september 2020 På 15.9.2020 den 10.53, AnonymBruker skrev: Du spiser faktisk for lite. Du må regne det fram til hva du trenger for å vedlikeholde vekten, og så trekke fra sånn at du kan miste vekten. Akkurat nå sulter du kroppen din, og det er den ikke glad i. Det høres rart ut, men du spiser for lite. Anonymkode: e2575...1db Broscience. Anonymkode: 2d867...0e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #43 Del Skrevet 18. september 2020 https://www.elitept.no/blogg/beste-artikkel-om-vektnedgang-noensinne Synes denne artikkelen gir en grei gjennomgang. Bl.a nevnes dette med at å pushe på mest mulig vektnedgang per uke er veldig kontraproduktivt; da mister du bare muskelmasse i steden (som kunne bidratt til å øke forbrenningen). 0,5 - 1 kg er maks å forvente, om man ønsker varig vekttap. Anonymkode: 76c1b...459 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 18. september 2020 #44 Del Skrevet 18. september 2020 Nå kikket jeg på vekttråden ts, jeg foretrekker tydelige tall fremfor grafer. Du gikk jo ned ca 1 kg/uke i august, med unntak av én uke der du "bare" gikk ned 500 gram? Og denne uka gikk du ned 2.2 kg? Jeg ville bare holdt meg på samme sti nå altså! Husk at syklus også kan virke inn på vekta (væske), så vurder måned for måned i stedetfor uke for uke. I snitt har du ikke gått ned så mye på 12 uker, men de siste 6-7 ukene har du hatt en fin nedgang totalt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 18. september 2020 #45 Del Skrevet 18. september 2020 Hvor ofte veier du deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #46 Del Skrevet 18. september 2020 Nå veier jeg en god del mindre enn deg, men jeg hadde absolutt ikke gått ned i vekt med den mengden kalorier. Jeg syns ikke du skal høre på de som ber deg spise MER hvertfall. Anonymkode: ff8b6...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 18. september 2020 #47 Del Skrevet 18. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå veier jeg en god del mindre enn deg, men jeg hadde absolutt ikke gått ned i vekt med den mengden kalorier. Jeg syns ikke du skal høre på de som ber deg spise MER hvertfall. Anonymkode: ff8b6...694 Hvis du veier en god del mindre trenger du jo også færre kalorier. TS trenger mange flere kalorier enn deg fordi hun veier en god del mer enn deg. Til TS: Når jeg har stått stille vektmessig, har det flere ganger hjulpet å spise mer en dag eller to, f.eks. 300-600 kalorier ekstra pr dag selv om jeg ikke går rundt og føler at dette er noe jeg må ha. Et par dager seinere har jeg gått ned uten at jeg vet akkurat hva som gjorde at kroppen slapp vekten/vannet. Har en teori om at det ee fordi kroppen får signaler om at det ikke er nedgangstider og at den derfor ikke tviholder på vekta. Må understreke at dette bare er min teori, og den er ikke er faglig fundert i noe som helst. Jeg skjønner godt at du er redd for å øke for mye i energiinntak. Jeg ville eventuelt prøvd å variere energiinntaket litt fra dag til dag, kanskje øke litt ekstra noen dager. Kan du f.eks. spise 100-300 færre kalorier en dag, og øke tilsvarende eller litt til dagen etterpå? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 18. september 2020 #48 Del Skrevet 18. september 2020 På 15.9.2020 den 16.26, AnonymBruker skrev: Åh, viktige poenger over her!! Det hadde jeg glemt. Den gang trente styrke selv - vekta stod stille, men klesstørrelsen minket 😁 Det der om muskler som veier mer enn fett, og kroppen som endrer seg generelt. Anonymkode: 76c1b...459 Muskler veier ikke mer enn fett, men 1 kg muskler tar mindre plass på kroppen enn 1 kg fett 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #49 Del Skrevet 18. september 2020 13 minutter siden, Roci said: Muskler veier ikke mer enn fett, men 1 kg muskler tar mindre plass på kroppen enn 1 kg fett Haha nei, men "the saying goes". Er klar over at ett kilo bly ikke veier mer enn ett kilo fjær heller 😉 Anonymkode: 76c1b...459 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #50 Del Skrevet 18. september 2020 11 minutter siden, Roci said: Muskler veier ikke mer enn fett, men 1 kg muskler tar mindre plass på kroppen enn 1 kg fett Det er jo akkurat det man mener når man skriver "muskler veier mer enn fett". 10cm3 i muskler veier mer enn 10cm3 i fett. Men ts har neppe lagt på seg særlig i muskler, det utgjør i beste fall noen hundre gram. Mer sannsynlig at hun har tapt noe muskelvekt også. Anonymkode: 8524a...1f3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #51 Del Skrevet 18. september 2020 Jeg har regnet kaloriforbruket ditt etter Mifflin St Jeor med de opplysningene du oppgir, TS, og får opp at det skal ligge på ca. 2700 kcal. Hvis du da spiser nøyaktig 1500 kcal om dagen, burde du ha et underskudd på omtrent 8400 kcal i uka. Dette skal tilsvare litt over en kg fett. Hvis du loggfører alt (inkl. drikke, stekeolje, dressing osv) og vet at du helt sikkert ikke overskrider 1500 kcal, kan det være at du har lavere forbrenning enn kalkulatorene tilsier. Lavt stoffskifte (nedsatt funksjon i skjoldkjertelen) kan påvirke forbrenningen, så det kan være lurt å sjekke hos legen. Ellers er det mye du kan gjøre selv for å øke forbrenningen, f.eks. trappe opp treningen og inkludere styrkeøvelser. Næringsinnholdet i maten har også noe å si, ikke kun kaloriene. Dette med for lite mat, som noen her skriver, er veldig sagnomsust. Lite mat kan senke forbrenningen noe, men det er uansett ikke slik at vekta vil stagnere hvis du spiser mindre enn du bruker. Så for å svare helt konkret på spørsmålet i overskriften: dette går ikke fortere fordi underskuddet ikke er stort nok. Anonymkode: ae53a...c0f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #52 Del Skrevet 18. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke det er merkelig i det hele tatt. De menneskene som ikke tror at en som ikke går ned som forventet (så lenge målet er realistisk), registrerer alt, er de samme går ned "masse" (eller ihvertfall som forventet). De tror heller ikke at mer mat kan gi mer vekttap, eller at kroppen trenger fett for å brenne fett, de ser gjennom støy (slik som normale/naturlige variasjoner i vekt) og konsentrerer seg om signalet (vektendring over tid), de håper ikke at det er noe feil med dem, de prøver ikke å gå ned i vekt. De bruker presise tall, ikke enheter som kanskje og masse. De har laserfokus på kostholdet, ikke på vanninntak, eller trening. Anonymkode: b1e1d...21c Ganske arrogant vil jeg si, å påstå at de som ikke går ned som forventet ikke registrerer alt. Hvordan kan du vite det? Og hva vet du om min erfaring når det kommer til trening, kalori inntak, fett og vann? La nå HI selv ta til seg det hun vil av svarene i denne tråden, i stedet for å komme med oppgulp. Anonymkode: b4870...1bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 18. september 2020 Forfatter #53 Del Skrevet 18. september 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: Bra jobbet! Beundrer dere som teller kcal. Jeg drikker bare masse vann, og spiser litt mindre enn jeg gjorde før. Vektnedgangen går i sakte, men sikkert ned, men det viktigste for meg er at det går nedover. Må nok etterhvert begynne å telle kcal jeg har en daffedag i uka(ingen trening, men ikke fråtsing av snacks heller). Og da veier jeg meg dagen etter. Da har jeg alltid gått ned litt. Veldig merkelig. Som om kroppen holder på vann/vekt når jeg er i aktivitet! Anonymkode: 5baeb...101 Tusen takk Jeg trigges veldig av tall og telling så for meg er det glimrende, hehe.. Det er faktisk min erfaring også. I perioder er jeg kjempeflink til å gå turer og trene styrke, og når jeg tar et par rolige dager så slipper det. Veldig snodig. 8 hours ago, AnonymBruker said: Du nevner Grete Roede og at det ga deg et anstrengt forhold til mat. Kan det være at det ikke har sluppet taket? Jeg vokste nærmest opp med GR (mamma var fan), og det ødela mitt forhold til mat, med jamat og neimat, som jeg, pliktoppfyllende og engstelig som jeg var, tok ut i det ekstreme: Jeg burde ikke like det jeg liker, og jeg burde like det som GR sier er sunt. Jeg mistet fullstendig troen på meg selv, og jeg var sikker på at det var noe galt med meg. Og så var det bare "filosofien" til GR, som gjentar seg i hver eneste diett og hvert eneste slankeforsøk, som var problemet. Dette har jeg måttet jobbe med, ganske intensivt og lenge, for å kunne bryte mønsteret og slutte å jojoslanke meg. Hva jeg gjorde, helt konkret: Jeg utfordret hvordan jeg tenkte. Jeg innførte et mer nøytralt språk. Jeg ga slipp på ideer som å være flink - isteden lette jeg etter strategier som funket. Jeg fant ut hva jeg trengte å gjøre, og hva jeg ikke trengte å gjøre - og hva jeg trengte å ikke gjøre (det var forbløffende mye mer av de to siste enn den første). Jeg trente (og trener fortsatt) på å ikke tenke i svart/hvitt, av/på, alt/ingenting. Jeg begynte å legge merke til hvordan media og reklame påvirker oss og benytter seg av menneskelige instinkter for å tjene penger på oss. Jeg begynte å kjenne etter hvordan det kjennes ut i kropp og hode, ikke bare anta at det kjennes ut som det "burde" kjennes ut. Jeg oppdaget at trening faktisk tar grammene, mens kostholdet tar kiloene. Jeg skjønte etterhvert forskjellen på mett og tilfredsstilt. Jeg oppdaget at kroppen min, og hodet mitt, fungerer akkurat som det skal. Kortversjonen: Jeg begynte å spise og bevege meg, tenke og føle, som en normalvektig person, allerede mens jeg var på vei ned i vekt. Det førte til at jeg holder en normal vekt stabil, helt uanstrengt. Anonymkode: b1e1d...21c Jeg gikk bare ett kurs, så sånn sett sitter det nok ikke så godt i. Men tankene om at "hvis jeg ikke klarer gå ned i vekt med VANLIG mat en gang så kan jeg jo bare gi opp" slo meg mange ganger. Dvs jeg gikk greit ned i vekt hver uke, men forholdet mitt til mat ble veldig ambivalent siden det var så store mengder. Jeg var mett hele tiden og til slutt gruet jeg meg til måltidene. Veldig slitsomt. Det høres egentlig ut som du og jeg gjør mye av den samme reisen. Jeg har begynt å lytte til kroppen, jeg prøver å kjenne igjen mønstrene i hverdagen, uvanene jeg helt ubevisst lever med og viderefører til barna, etc. Det har alt i alt vært noen måneder med veldig mange aha-opplevelser! 8 hours ago, AnonymBruker said: Fikk en aha opplevelse når jeg forsto hvorfor de fleste som trener eller slanker seg unngår alkohol, forbrenningen blir nemlig nedsatt ganske lenge etter inntak fordi kroppen bruker all energi på å forbrenne alkoholen. Da blir det noe kluss, så kan jo være verdt å prøve og unngå alkohol helt en stund 😊 hjelper liksom ikke at det er lettøl eller kalorifattig når det klusser til forbrenningen så lenge det er alkohol i. Anonymkode: 8c6d3...0f9 8 hours ago, AnonymBruker said: Broscience. Anonymkode: 2d867...0e4 Takk, skal ta en kikk Men hvor mye skal til? En halvliter annenhver helg (maks) kan umulig tulle til så masse? 6 hours ago, AnonymBruker said: https://www.elitept.no/blogg/beste-artikkel-om-vektnedgang-noensinne Synes denne artikkelen gir en grei gjennomgang. Bl.a nevnes dette med at å pushe på mest mulig vektnedgang per uke er veldig kontraproduktivt; da mister du bare muskelmasse i steden (som kunne bidratt til å øke forbrenningen). 0,5 - 1 kg er maks å forvente, om man ønsker varig vekttap. Anonymkode: 76c1b...459 Spennende, takk - den skal jeg lese! 6 hours ago, Albbas said: Nå kikket jeg på vekttråden ts, jeg foretrekker tydelige tall fremfor grafer. Du gikk jo ned ca 1 kg/uke i august, med unntak av én uke der du "bare" gikk ned 500 gram? Og denne uka gikk du ned 2.2 kg? Jeg ville bare holdt meg på samme sti nå altså! Husk at syklus også kan virke inn på vekta (væske), så vurder måned for måned i stedetfor uke for uke. I snitt har du ikke gått ned så mye på 12 uker, men de siste 6-7 ukene har du hatt en fin nedgang totalt! 6 hours ago, Albbas said: Hvor ofte veier du deg? Hehe, ja - de er kanskje bedre. August er vel den måneden det har gått ned. I alle fall begynnelsen. Nå har jeg plutselig droppet over 2 kg på en uke, så da så ikke de siste ukene så ille ut heller. Jeg veier meg hver morgen kl 7.45 😛 6 hours ago, AnonymBruker said: Nå veier jeg en god del mindre enn deg, men jeg hadde absolutt ikke gått ned i vekt med den mengden kalorier. Jeg syns ikke du skal høre på de som ber deg spise MER hvertfall. Anonymkode: ff8b6...694 Men når jeg veier mer enn deg så forbrenner jeg jo også mer. 4 hours ago, Grønt blad said: Hvis du veier en god del mindre trenger du jo også færre kalorier. TS trenger mange flere kalorier enn deg fordi hun veier en god del mer enn deg. Til TS: Når jeg har stått stille vektmessig, har det flere ganger hjulpet å spise mer en dag eller to, f.eks. 300-600 kalorier ekstra pr dag selv om jeg ikke går rundt og føler at dette er noe jeg må ha. Et par dager seinere har jeg gått ned uten at jeg vet akkurat hva som gjorde at kroppen slapp vekten/vannet. Har en teori om at det ee fordi kroppen får signaler om at det ikke er nedgangstider og at den derfor ikke tviholder på vekta. Må understreke at dette bare er min teori, og den er ikke er faglig fundert i noe som helst. Jeg skjønner godt at du er redd for å øke for mye i energiinntak. Jeg ville eventuelt prøvd å variere energiinntaket litt fra dag til dag, kanskje øke litt ekstra noen dager. Kan du f.eks. spise 100-300 færre kalorier en dag, og øke tilsvarende eller litt til dagen etterpå? Jeg har delvis opplevd det samme, faktisk, men foreløpig tenkt det er litt tilfeldig. Kanskje det ikke er det og at jeg må prøve det litt bevisst når det stamper? Jeg skal jo i følge "regnestykket" fint kunne øke, men samtidig kan jeg ikke det siden det går så sakte ned. Om jeg skal øke må jeg spise nøtter eller noe tror jeg, for mat får jeg nok av. Men jeg må kanskje bare prøve litt? 4 hours ago, Roci said: Muskler veier ikke mer enn fett, men 1 kg muskler tar mindre plass på kroppen enn 1 kg fett Kult å se! Klærne passer jo, uten tvil, bedre nå enn før så noe skjer jo. 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har regnet kaloriforbruket ditt etter Mifflin St Jeor med de opplysningene du oppgir, TS, og får opp at det skal ligge på ca. 2700 kcal. Hvis du da spiser nøyaktig 1500 kcal om dagen, burde du ha et underskudd på omtrent 8400 kcal i uka. Dette skal tilsvare litt over en kg fett. Hvis du loggfører alt (inkl. drikke, stekeolje, dressing osv) og vet at du helt sikkert ikke overskrider 1500 kcal, kan det være at du har lavere forbrenning enn kalkulatorene tilsier. Lavt stoffskifte (nedsatt funksjon i skjoldkjertelen) kan påvirke forbrenningen, så det kan være lurt å sjekke hos legen. Ellers er det mye du kan gjøre selv for å øke forbrenningen, f.eks. trappe opp treningen og inkludere styrkeøvelser. Næringsinnholdet i maten har også noe å si, ikke kun kaloriene. Dette med for lite mat, som noen her skriver, er veldig sagnomsust. Lite mat kan senke forbrenningen noe, men det er uansett ikke slik at vekta vil stagnere hvis du spiser mindre enn du bruker. Så for å svare helt konkret på spørsmålet i overskriften: dette går ikke fortere fordi underskuddet ikke er stort nok. Anonymkode: ae53a...c0f Takk for et veldig interessant svar! Jeg loggfører alt jeg, inkl alt av stekeolje, dressing, etc. Føles noen ganger litt rart når jeg logger løkbitene til 3 kcal, men jeg er virkelig nede på det nivået. Jeg har som nevnt tidligere her (tror jeg), vokst opp med veldig traust mat. Ferdigmat, hurtigmat, ikke noe særlig skikkelige råvarer. Så som kresen hjalp det meg lite. Så har jeg brukt mye tid på å bli glad i ordentlig mat de siste årene og lært meg å spise ting som alle andre synes er helt vanlige, gode råvarer. Det jeg absolutt ikke kan noe om enda er det du sier med næringsinnholdet og hva som er riktig sammensetning for kroppen, hva som kan øke forbrenning, etc. Så det er kanskje neste steg på "reisen" (som hittil har inneholdt å lære meg hva som er mine behov på kcal som normalvektig, vaner og uvaner, mekanismer rundt mat, etc) for å få et mer bevisst forhold til hva kroppen min trenger. For ordens skyld: Jeg er jo enig i at jeg forbrenner for få kalorier i forhold til hva jeg spiser, det bestrider jeg ikke - men jeg sliter med å forstå hvorfor underskuddet ikke er større. Takk for innmari mange gode svar, jeg synes det er spennende å lese de ulike innfallsvinklene - dere er gode! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #54 Del Skrevet 18. september 2020 9 minutter siden, Tirius skrev: Jeg gikk bare ett kurs, så sånn sett sitter det nok ikke så godt i. Men tankene om at "hvis jeg ikke klarer gå ned i vekt med VANLIG mat en gang så kan jeg jo bare gi opp" slo meg mange ganger. Dvs jeg gikk greit ned i vekt hver uke, men forholdet mitt til mat ble veldig ambivalent siden det var så store mengder. Jeg var mett hele tiden og til slutt gruet jeg meg til måltidene. Veldig slitsomt. Det høres egentlig ut som du og jeg gjør mye av den samme reisen. Jeg har begynt å lytte til kroppen, jeg prøver å kjenne igjen mønstrene i hverdagen, uvanene jeg helt ubevisst lever med og viderefører til barna, etc. Det har alt i alt vært noen måneder med veldig mange aha-opplevelser! Jeg har ikke gått kurs engang, bare brukt nettjenesten - men vokste opp med Persillebladet(?) og ideen om GR som "gullstandarden" innenfor ernæring. I ettertid innser jeg at GR slett ikke er "vanlig mat", det er en restriktiv diett - mye bedre enn NOKA-dietten, og eggefaste, og selvfølgelig bedre enn min favoritt da jeg var på det mest ekstreme den andre veien, "sjokoladekake&vodka-dietten" - men tankesettet man lærer når man går på GR er fryktelig. Det er så mange måter man kan sette sammen et sunt kosthold som passer en selv, at vi trenger ikke Grete Roede, eller noen andre dietter. Vi trenger å lære om oss selv, og å lage mat, god mat. Det er veldig lærerikt, interessant, og stort sett morsomt, med disse aha-opplevelsene, men etter noen år med nye hver eneste begynner det å bli litt, vel, slitsomt 😄 Anonymkode: b1e1d...21c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #55 Del Skrevet 18. september 2020 35 minutter siden, Tirius said: Tusen takk Jeg trigges veldig av tall og telling så for meg er det glimrende, hehe.. Det er faktisk min erfaring også. I perioder er jeg kjempeflink til å gå turer og trene styrke, og når jeg tar et par rolige dager så slipper det. Veldig snodig. Jeg gikk bare ett kurs, så sånn sett sitter det nok ikke så godt i. Men tankene om at "hvis jeg ikke klarer gå ned i vekt med VANLIG mat en gang så kan jeg jo bare gi opp" slo meg mange ganger. Dvs jeg gikk greit ned i vekt hver uke, men forholdet mitt til mat ble veldig ambivalent siden det var så store mengder. Jeg var mett hele tiden og til slutt gruet jeg meg til måltidene. Veldig slitsomt. Det høres egentlig ut som du og jeg gjør mye av den samme reisen. Jeg har begynt å lytte til kroppen, jeg prøver å kjenne igjen mønstrene i hverdagen, uvanene jeg helt ubevisst lever med og viderefører til barna, etc. Det har alt i alt vært noen måneder med veldig mange aha-opplevelser! Takk, skal ta en kikk Men hvor mye skal til? En halvliter annenhver helg (maks) kan umulig tulle til så masse? Spennende, takk - den skal jeg lese! Hehe, ja - de er kanskje bedre. August er vel den måneden det har gått ned. I alle fall begynnelsen. Nå har jeg plutselig droppet over 2 kg på en uke, så da så ikke de siste ukene så ille ut heller. Jeg veier meg hver morgen kl 7.45 😛 Men når jeg veier mer enn deg så forbrenner jeg jo også mer. Jeg har delvis opplevd det samme, faktisk, men foreløpig tenkt det er litt tilfeldig. Kanskje det ikke er det og at jeg må prøve det litt bevisst når det stamper? Jeg skal jo i følge "regnestykket" fint kunne øke, men samtidig kan jeg ikke det siden det går så sakte ned. Om jeg skal øke må jeg spise nøtter eller noe tror jeg, for mat får jeg nok av. Men jeg må kanskje bare prøve litt? Kult å se! Klærne passer jo, uten tvil, bedre nå enn før så noe skjer jo. Takk for et veldig interessant svar! Jeg loggfører alt jeg, inkl alt av stekeolje, dressing, etc. Føles noen ganger litt rart når jeg logger løkbitene til 3 kcal, men jeg er virkelig nede på det nivået. Jeg har som nevnt tidligere her (tror jeg), vokst opp med veldig traust mat. Ferdigmat, hurtigmat, ikke noe særlig skikkelige råvarer. Så som kresen hjalp det meg lite. Så har jeg brukt mye tid på å bli glad i ordentlig mat de siste årene og lært meg å spise ting som alle andre synes er helt vanlige, gode råvarer. Det jeg absolutt ikke kan noe om enda er det du sier med næringsinnholdet og hva som er riktig sammensetning for kroppen, hva som kan øke forbrenning, etc. Så det er kanskje neste steg på "reisen" (som hittil har inneholdt å lære meg hva som er mine behov på kcal som normalvektig, vaner og uvaner, mekanismer rundt mat, etc) for å få et mer bevisst forhold til hva kroppen min trenger. For ordens skyld: Jeg er jo enig i at jeg forbrenner for få kalorier i forhold til hva jeg spiser, det bestrider jeg ikke - men jeg sliter med å forstå hvorfor underskuddet ikke er større. Takk for innmari mange gode svar, jeg synes det er spennende å lese de ulike innfallsvinklene - dere er gode! Må bare skyte inn at jeg beundrer motivasjonen og holdningen din!! Anonymkode: 76c1b...459 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #56 Del Skrevet 18. september 2020 Ville kanskje tatt en ss eplecider eddik blandet i et glass vann hver morgen, og litt potetmel blandet i vann daglig. Start forsiktig. Det er med på å hjelpe tarmfloraen. Forskning har vist at hvis du gir en mus tarmbakterier fra en overvektig vil den også bli det, og motsatt om musa får bakterier fra en som er slank, med samme type kosthold. Fermentert mat er også positivt for tarmen, sammen med masse grønnsaker av ulik art. Anonymkode: 8c63a...9da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 19. september 2020 #57 Del Skrevet 19. september 2020 Ryddet for latterliggjøring. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa Rowe Skrevet 19. september 2020 #58 Del Skrevet 19. september 2020 På 15.9.2020 den 10.53, AnonymBruker skrev: Du spiser faktisk for lite. Du må regne det fram til hva du trenger for å vedlikeholde vekten, og så trekke fra sånn at du kan miste vekten. Akkurat nå sulter du kroppen din, og det er den ikke glad i. Det høres rart ut, men du spiser for lite. Anonymkode: e2575...1db Hadde dette vært sant, hadde ikke mennesker med anoreksi endt opp som livsfarlig undervektige. Slutt å spre feilinformasjon! Å spise for lite kan senke forbrenningen, om det var det du mente, men ikke såpass mye og på så kort tid at en person som hadde forbrent 2000 kalorier i et koma ikke engang klarer å gå ned i vekt på 1500 kalorier daglig med en aktiv hverdag. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå