AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #21 Del Skrevet 15. september 2020 Åh, viktige poenger over her!! Det hadde jeg glemt. Den gang trente styrke selv - vekta stod stille, men klesstørrelsen minket 😁 Det der om muskler som veier mer enn fett, og kroppen som endrer seg generelt. Anonymkode: 76c1b...459 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 15. september 2020 #22 Del Skrevet 15. september 2020 Et tips hvis du vil at det skal gå enda fortere er å ta litt styrkeøvelser 2 ganger i uka. Du legger på deg i muskler, men forbrenninga øker! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #23 Del Skrevet 15. september 2020 Jeg forstår deg SÅ godt! Etter å ha slitt med overvekt i en rekke og aldri gått noe særlig ned selv om jeg spiser "rett", er i kaloriunderskudd, loggfører og følger alle retningslinjer var jeg på vei til å gi opp. Bestemte meg for at etter sommerferien skulle det tas tak, og gikk på Norli for å finne en bok eller to til inspirasjon. Kjøpte "Selvforsvar mot overvekt" og var veldig skeptisk da jeg begynte å lese, men ble etterhvert inspirert og bestemte meg for å gi ett forsøk slik boken foreslo. Han beskriver (og begrunner) en lavkarbovariant, så jeg leste om lavkarbo på div nettsider, sjekket ut blogger og kjøpte meg en oppskriftsbok, og satt i gang (noe skeptisk) helgen før ferien var over. Det har gått over all forventning! Jeg har gått ned en hel del i vekt, sover bedre, og føler meg mer opplagt. Men beste av alt; jeg er ikke konstant sulten eller fysen på noe slik jeg var på lavkalori. Jeg er mett, jeg spiser færre måltider og langt færre kalorier enn jeg noen gang gjorde på andre dietter. Så jeg vil anbefale å kjøpe deg den boken og se om det kan være noe for deg. Jeg har vært veldig skeptisk til lavkarbo tidligere fordi mange spiser så mye fett, men det må man jo ikke. jeg spiser utrolig godt og variert, savner ingenting. Passer også på å gå tur hver dag, og hjemmestyrketrening et par ganger i uken. Ellers er det å måle seg vel så viktig som veiing. Anonymkode: 0ce69...37e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 16. september 2020 #24 Del Skrevet 16. september 2020 Nå har jeg lest dagboka di og ser helheten litt bedre. Hvor lenge har du egentlig ligget på 1500? Jeg har inntrykk av at du nylig begynte med det? Ville i så fall gitt det noen uker til før du endrer på kaloriinntaket. Og hvordan har vektnedgangen vært, uke for uke? Har du en oversikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #25 Del Skrevet 16. september 2020 På 15.9.2020 den 11.16, Tirius skrev: Takk for svar. Dette forstod jeg ikke, mener du at jeg spiser mye mer enn jeg tror? Ikke nødvendigvis mye mer. Du går jo ned. Men for å gå ned fortere, må du spise enda mindre. Du skal ikke sulte deg, du skal bare være mer nøyaktig når du logger. Som flere over sier, sjeldne ganger baller på seg når det blir mange nok av dem. Anonymkode: b1e1d...21c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 17. september 2020 Forfatter #26 Del Skrevet 17. september 2020 Takk for svar alle sammen! Jeg gikk helt ned for telling i går med masse feber og forkjølelse, kanskje kroppen har brygget endel i en stressende periode? Er nok medvirkende til vekta. I dag ble det plutselig all time low (600g unna 10kg!), så får vi se hva som skjer når formen stiger igjen. On 9/15/2020 at 4:22 PM, RoNo said: Vet du, siden du kjenner det på kroppen så kanskje du skal la vekten ligge på vent. Om det er vanskelig å holde motivasjonen når man ikke ser resultatet på vekten er det lett å glemme cm. Vet om flere som kun bruker målebånd og har vektmål å nå en sunn livvidde (under 80 cm). Jeg vet ikke helt hvorfor det virker med vann, men mange biokjemiske prosesser i kroppen er jo avhengig av vann, så kanskje det gjør forbrenningen mer optimal. I allefall om man er en vannsynder. Drikker man lite vann kan man også bli slapp, forstoppet osv. Jeg tror det er viktig å ha en glad mage/tarm. Om du ikke har spist sunt og balansert kan det hende du har litt ubalanse i systemet. Uansett, skader ikke å drikke mer vann så lenge man ikke er ekstrem. Takk for svar! Jeg skal helt klart prøve Å øke vannmengden, kan hende det gjør kroppen min godt. Ang måling, burde definitivt det. Er bare så kjapt med måling.. det jeg tenker er at på et eller annet tidspunkt, om det er muskler jeg bygger, så bør vel vektpilen vise vanlig nedgang. Jeg har ikke tenkt å gi opp så det er helt fint sånn sett. Slank og 127 kg kan jeg ikke være 😂 On 9/15/2020 at 4:24 PM, Flamme said: Ikke bruk vekta, men målebånd for å avgjøre hvor mye du har gått ned. Kan fint være at du har gått opp i muskler siden du er mer aktiv enn før og at fettprosenten fortsatt går ned. Takk for råd! Samme svar som over her egentlig kan jo hende det er endel muskler ja, siden livet har blitt mer aktivt (selv om det ikke er drastiske forandringer på den fronten). On 9/15/2020 at 4:24 PM, AnonymBruker said: Skjønner. Prøvde ikke å antyde at du ikke har kontroll, altså, men det virker så rart. Har vært borte i at vekten stagnerte litt en periode da jeg drev med vektløfting/styrketrening en periode for noen år siden. Men da hadde jeg allerede gått ned en del og havnet vel på et såkalt vektplatå, hvor det stagnerer. Mistenkte også at kroppen gikk i litt krisemodus fordi jeg kombinerte hard styrketrening med for lite matinntak, merket det på prestasjonen og. Så andre var inne på for lite matinntak, men så er det vel nevnt også at det ikke er noe poeng i å ha mer enn 3-500 i kaloriunderskudd om dagen. Men nå er jeg ingen ernæringsekspert, har bare egne erfaringer og ting jeg har lest meg opp på. Så skal ikke synse mer om din prosess 🙂 Spennende å følge uansett! Anonymkode: 76c1b...459 Det går helt fint, jeg vil gjerne høre andres meninger ansett takk for at du deler dine erfaringer, veldig interessant å lese og jeg skal tenke litt på det med muskler, kan hende det er noe der altså. Takk! On 9/15/2020 at 4:26 PM, AnonymBruker said: Åh, viktige poenger over her!! Det hadde jeg glemt. Den gang trente styrke selv - vekta stod stille, men klesstørrelsen minket 😁 Det der om muskler som veier mer enn fett, og kroppen som endrer seg generelt. Anonymkode: 76c1b...459 Hmm ja, for klærne passer jo MYE bedre enn før. Ti kg er endel, men samtidig ikke sykt mye med 55 kg igjen å gå ned. Så det er gjerne litt mer som har skjedd enn det vekten viser! On 9/15/2020 at 4:31 PM, Flamme said: Et tips hvis du vil at det skal gå enda fortere er å ta litt styrkeøvelser 2 ganger i uka. Du legger på deg i muskler, men forbrenninga øker! Takk for tips! On 9/15/2020 at 8:05 PM, AnonymBruker said: Jeg forstår deg SÅ godt! Etter å ha slitt med overvekt i en rekke og aldri gått noe særlig ned selv om jeg spiser "rett", er i kaloriunderskudd, loggfører og følger alle retningslinjer var jeg på vei til å gi opp. Bestemte meg for at etter sommerferien skulle det tas tak, og gikk på Norli for å finne en bok eller to til inspirasjon. Kjøpte "Selvforsvar mot overvekt" og var veldig skeptisk da jeg begynte å lese, men ble etterhvert inspirert og bestemte meg for å gi ett forsøk slik boken foreslo. Han beskriver (og begrunner) en lavkarbovariant, så jeg leste om lavkarbo på div nettsider, sjekket ut blogger og kjøpte meg en oppskriftsbok, og satt i gang (noe skeptisk) helgen før ferien var over. Det har gått over all forventning! Jeg har gått ned en hel del i vekt, sover bedre, og føler meg mer opplagt. Men beste av alt; jeg er ikke konstant sulten eller fysen på noe slik jeg var på lavkalori. Jeg er mett, jeg spiser færre måltider og langt færre kalorier enn jeg noen gang gjorde på andre dietter. Så jeg vil anbefale å kjøpe deg den boken og se om det kan være noe for deg. Jeg har vært veldig skeptisk til lavkarbo tidligere fordi mange spiser så mye fett, men det må man jo ikke. jeg spiser utrolig godt og variert, savner ingenting. Passer også på å gå tur hver dag, og hjemmestyrketrening et par ganger i uken. Ellers er det å måle seg vel så viktig som veiing. Anonymkode: 0ce69...37e Takk for tips og at du deler dine erfaringer. Jeg er ekstremt glad i maten man ikke skal ha på lavkarbo og har i utgangspunktet tenkt at jeg skal stole på magefølelsen og spise det jeg liker. Men ble jo frista til å lese boka nå 😂 On 9/16/2020 at 7:22 AM, Albbas said: Nå har jeg lest dagboka di og ser helheten litt bedre. Hvor lenge har du egentlig ligget på 1500? Jeg har inntrykk av at du nylig begynte med det? Ville i så fall gitt det noen uker til før du endrer på kaloriinntaket. Og hvordan har vektnedgangen vært, uke for uke? Har du en oversikt? Så hyggelig Hmm, har vel ligget der 3-4 uker, kuttet litt ubevisst ut alt unødvendig utenom brød og middag og da ligger jeg ganske naturlig på 1500 (og gjerne under det, men kan jo ikke diskuteres her). I så fall burde jeg «i teorien» gå 1000-15000kcal i underskudd om dagen med min vekt, men det gjør jeg tydeligvis ikke. Legger vektnedgang de siste ukene inn nederst her On 9/16/2020 at 11:26 AM, AnonymBruker said: Ikke nødvendigvis mye mer. Du går jo ned. Men for å gå ned fortere, må du spise enda mindre. Du skal ikke sulte deg, du skal bare være mer nøyaktig når du logger. Som flere over sier, sjeldne ganger baller på seg når det blir mange nok av dem. Anonymkode: b1e1d...21c Jeg gjør faktisk ikke det.. jeg vet at nå er jeg enda en i rekken som høres ut som jeg ikke forstår hvor kaloriene kommer fra, men jeg måler og veier ALT. Salaten, agurken, løkbitene. Jeg legger virkelig en innsats i å ha oversikt over inntaket, så her mener jeg ganske bestemt jeg ikke bommer. En periode «måtte» jeg ha noe ved siden av. En klase druer, en halv Daim, etc. Men jeg kjenner ikke behovet lenger. Spiser lunsj 11, middag 16, kvelds 20. Og disse tre måltidene har jeg veldig god oversikt over 🤷🏼♀️ Jeg mener ikke å ikke ta imot råd altså, jeg er veldig takknemlig for dem. Men her mener jeg egentlig jeg har oversikt 😅 Hadde vært bedre om det var der utfordringen lå.. Her er de siste 8 ukene (hadde ikke vekt/app før det): Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #27 Del Skrevet 17. september 2020 36 minutter siden, Tirius skrev: Hmm, har vel ligget der 3-4 uker, kuttet litt ubevisst ut alt unødvendig utenom brød og middag og da ligger jeg ganske naturlig på 1500 (og gjerne under det, men kan jo ikke diskuteres her). I så fall burde jeg «i teorien» gå 1000-15000kcal i underskudd om dagen med min vekt, men det gjør jeg tydeligvis ikke. Hvis du logger inntaket ditt, så vet du når du startet med 1500 kcal. Sitat Jeg gjør faktisk ikke det.. jeg vet at nå er jeg enda en i rekken som høres ut som jeg ikke forstår hvor kaloriene kommer fra, men jeg måler og veier ALT. Salaten, agurken, løkbitene. Jeg legger virkelig en innsats i å ha oversikt over inntaket, så her mener jeg ganske bestemt jeg ikke bommer. En periode «måtte» jeg ha noe ved siden av. En klase druer, en halv Daim, etc. Men jeg kjenner ikke behovet lenger. Spiser lunsj 11, middag 16, kvelds 20. Og disse tre måltidene har jeg veldig god oversikt over Men du må ha enda bedre oversikt over det du spiser utenom måltidene, og det er ikke så mange kalorier i grønnsaker. På 15.9.2020 den 10.50, Tirius skrev: Jeg startet med 1800kcal om dagen. Etterhvert har jeg gått ned for å se om det blir mer "fart", til 1500kcal om dagen med unntak av lørdag hvor jeg ligger på 2000. Jeg spiser veldig godt på det, to brødskiver i ellevetiden, en fornuftig middag med mye grønt til middag, litt frukt + omelett eller lignende til kvelds. All drikke måles. Jeg veier absolutt alt, fra smør og frukt til brødskive - jeg vet at jeg putter i meg riktig mengde. Ellers kan jeg nevne at jeg en sjelden gang tar en øl, vet det kan bremse litt, men neppe så mye.. Tenker du at det er jo bare en, og det er jo bare en sjelden gang, så jeg trenger ikke å logge dette, og siden jeg ikke logger, så tar jeg en til? Ta det med ro, alle tenker det, og alle gjør det ubevisst, så ingen innrømmer det 😄 På 15.9.2020 den 10.55, Tirius skrev: Men vil kroppen til slutt gi opp? Mange som lykkes med vektnedgang, gjør det fordi de setter sin lit til logikk, matematikk og fysikk, og at kroppen "husker", "ønsker", osv er ikke en del av deres vokabular. Sitat Jeg spiser nok til at jeg er mett og kan ta meg en sjokolade i blant og synes det funker fint.. Energinivået er også bedre enn noen sinne. Jeg mistenker at hvis du hadde hatt et optimalt kaloriunderskudd, ville du ikke rapportert det som å spise godt og føle deg mett (du ville ha kjent på en viss motstand, og 1500 kcal gir alle en viss motstand, selv 1800 hadde gitt deg motstand) - det som funker fint, er mettheten, energinivået, og at du kan spise sjokolade - ikke vektnedgangen? På 15.9.2020 den 14.13, Tirius skrev: er jo irriterende å være "flink" men det skjer nesten ingenting! Ang vann, her synder jeg voldsomt - det drikker jeg lite av. Har det en direkte påvirkning på vektnedgang? Jeg prøvde lese på det en gang men ble ikke helt klok.. Jeg har begrenset snop og helge-"kos" de siste sikkert fire ukene, så det er ikke det heller.. Har tatt 50g chips med litt dip og det er omtrent det. På lørdag. Så det burde liksom ikke være det heller, men går jo an å bare droppe det litt og se om noe skjer. Hvis du leser noe som ikke gir mening, kan det være fordi det bare er tull. Fokuser på det som driver vekta nedover, og det er et reelt kaloriunderskudd over tid. De som lykkes, kutter også ut ord som "synd" og "flink", og har hva man kan kalle "stålkontroll". Anonymkode: b1e1d...21c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 17. september 2020 Forfatter #28 Del Skrevet 17. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du logger inntaket ditt, så vet du når du startet med 1500 kcal. Men du må ha enda bedre oversikt over det du spiser utenom måltidene, og det er ikke så mange kalorier i grønnsaker. Tenker du at det er jo bare en, og det er jo bare en sjelden gang, så jeg trenger ikke å logge dette, og siden jeg ikke logger, så tar jeg en til? Ta det med ro, alle tenker det, og alle gjør det ubevisst, så ingen innrømmer det 😄 Mange som lykkes med vektnedgang, gjør det fordi de setter sin lit til logikk, matematikk og fysikk, og at kroppen "husker", "ønsker", osv er ikke en del av deres vokabular. Jeg mistenker at hvis du hadde hatt et optimalt kaloriunderskudd, ville du ikke rapportert det som å spise godt og føle deg mett (du ville ha kjent på en viss motstand, og 1500 kcal gir alle en viss motstand, selv 1800 hadde gitt deg motstand) - det som funker fint, er mettheten, energinivået, og at du kan spise sjokolade - ikke vektnedgangen? Hvis du leser noe som ikke gir mening, kan det være fordi det bare er tull. Fokuser på det som driver vekta nedover, og det er et reelt kaloriunderskudd over tid. De som lykkes, kutter også ut ord som "synd" og "flink", og har hva man kan kalle "stålkontroll". Anonymkode: b1e1d...21c Takk for svar - jeg tror vi får enes om å være uenige. Jeg «logger» alt (tydeligvis ikke sånn du mener logging er, da) ved at jeg fra uke til uke vet hvor mange kalorier jeg har spist. Men jeg har ikke noe oversikt flere uker tilbake i tid. Jeg synes det blir altfor enkelt å bastant si Atle som lykkes kutter ut ord som synd, flink og stålkontroll. Vi er alle forskjellige, vi trigges av ulike ting og er motivert av ulike ting. 8 minutter siden, AnonymBruker said: Quote Jeg mistenker at hvis du hadde hatt et optimalt kaloriunderskudd, ville du ikke rapportert det som å spise godt og føle deg mett (du ville ha kjent på en viss motstand, og 1500 kcal gir alle en viss motstand, selv 1800 hadde gitt deg motstand) - det som funker fint, er mettheten, energinivået, og at du kan spise sjokolade - ikke vektnedgangen? Ang dette - omtrent sånn her var rutinene mine før: Middag kl 16, men da fjerne feit mat/drittmat som gir et helt dagsbehov i seg selv. Resten av dagen har jeg spist sjokolade, smågodt, chips, etc til den stor gullmedalje. Utover det ingenting. Ikke brødmat, ikke noe annet. Middag + snop. Til veldig mange kalorier hver dag. Så sånn sett kanskje ikke så rart at det føles greit og jeg blir mett når jeg så spiser fysisk mer mat? Gikk et Grethe roede-kurs en gang for noen år siden og har aldri hatt et så anstrengt forhold til mat, med de månedene man hadde. Så jeg trenger virkelig ikke så mye for å bli mett... sammenlignet med samboer på samme høyde og endel lettere spiser jeg 1/2 av matmengden han spiser. Og ellers så ja, regner selvsagt inn feks ølen selv om den er sjelden. Eller det halve glasset med melk jeg har til frokost i blant 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #29 Del Skrevet 17. september 2020 Har du gått ned ti kilo siden 24 juli ? Syns det høres ut som en bra og vanlig nedgangshastighet jeg. Mulig jeg tar feil ( har ikke masse kunnskap. Og har bare trengt å gå ned rundt ti kg ) men skjønner jo en ønsker det går fortere da. vil uansett si : jævlig bra jobba 👍 Anonymkode: d1eda...74d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 17. september 2020 Forfatter #30 Del Skrevet 17. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Har du gått ned ti kilo siden 24 juli ? Syns det høres ut som en bra og vanlig nedgangshastighet jeg. Mulig jeg tar feil ( har ikke masse kunnskap. Og har bare trengt å gå ned rundt ti kg ) men skjønner jo en ønsker det går fortere da. vil uansett si : jævlig bra jobba 👍 Anonymkode: d1eda...74d Nei dessverre - ca 7 kg siden midten av juni fortsatt 7 kg da, bare litt saktere enn jeg håpet. Takk 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #31 Del Skrevet 17. september 2020 Jeg blir litt lett revet med, beklager det. Hvorfor tror du det går saktere enn forventet, Tirius? Anonymkode: b1e1d...21c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 17. september 2020 Forfatter #32 Del Skrevet 17. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg blir litt lett revet med, beklager det. Hvorfor tror du det går saktere enn forventet, Tirius? Anonymkode: b1e1d...21c Det går helt fint, jeg spør jo om hjelp Jeg aner ikke og hadde kanskje håpet jeg gjorde noe annet galt 🤷🏼♀️ nå har jo flere nevnt måling i stede pga muskler, det kan jo være en delvis forklaring. Men fremdeles må jeg innrømme at jeg hadde håpet på en god del mer ned i uka med så solid underskudd.. og jeg har virkelig vært bevisst på at jeg kun lurer meg selv om jeg tar et glass melk men ikke skriver det opp. Eller en halv Daim. Alt skrives opp, selv om jeg helst skulle latet som jeg ikke spiste det 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #33 Del Skrevet 17. september 2020 Har du sjekket stoffskifte ditt? Ellers støtter jeg de som sier mer mat, og kanskje mer bevegelse og styrkeøvelser? Få opp hvileforbrenningen med mer muskler. Og ikke vær redd for fett, kroppen trenger fett for å kvitte seg med fett. Drikk mer vann, 1,5 - 2 liter hver dag. Og jeg tror deg når du sier du teller alt! Merkelig at enkelte på kvinneguiden alltid tror at det er problemet, at man "jukser" med registreringen. Selv prøver jeg å gå ned i vekt og kan ikke forstå mennesker som går ned masse hver uke. Jeg går ned kanskje 200-400 gram i uka, selv med godt underskudd, men har stillestående vekt eller gjerne litt oppgang både ved eggløsning og mens. Det er også noe å tenke på. Anonymkode: b4870...1bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #34 Del Skrevet 17. september 2020 53 minutter siden, Tirius skrev: Nei dessverre - ca 7 kg siden midten av juni fortsatt 7 kg da, bare litt saktere enn jeg håpet. Takk 😄 Aha. Skjønner.Lett å miste gnisten når det butter. Men bra du står på da. Hurra for deg Anonymkode: 33379...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 17. september 2020 Forfatter #35 Del Skrevet 17. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du sjekket stoffskifte ditt? Ellers støtter jeg de som sier mer mat, og kanskje mer bevegelse og styrkeøvelser? Få opp hvileforbrenningen med mer muskler. Og ikke vær redd for fett, kroppen trenger fett for å kvitte seg med fett. Drikk mer vann, 1,5 - 2 liter hver dag. Og jeg tror deg når du sier du teller alt! Merkelig at enkelte på kvinneguiden alltid tror at det er problemet, at man "jukser" med registreringen. Selv prøver jeg å gå ned i vekt og kan ikke forstå mennesker som går ned masse hver uke. Jeg går ned kanskje 200-400 gram i uka, selv med godt underskudd, men har stillestående vekt eller gjerne litt oppgang både ved eggløsning og mens. Det er også noe å tenke på. Anonymkode: b4870...1bd Takk for svar Stoffskifte, ikke sjekket på mange år, før barna kom så sikkert 8-9 år siden. Men da var det fint. Mamma har lavt stoffskifte og pusher litt på å sjekke, kan jo være verdt det kanskje. Takk for en egentlig veldig fin og tydelig oppsummering, det kan hende at jeg samler ødelegger litt ved å ha lite muskler (men bygger de opp), drikker lite, Etc. Kanskje særlig det med hvileforbrenning må jeg sette meg mer inn i. Jeg har vært skremmende stillesittende i kombo med mange år med bare vas og tull til «mat» så kanskje kroppen trenger litt tid på å finne ut av dette. Angående syklus har jeg ikke klart se noen stor sammenheng, men mensen startet i går så går jo an å håpe det påvirker noe 😅 Det ironiske er at når du sier du går ned 200-400g i uka tenker jeg at det er kjempebra og ned er ned, men den samme greia vil liksom ikke trenge inn i mitt hode 😂 også bekymrer jeg meg nok litt. For hvis jeg knapt går ned på 1500-1800kcal nå, hva skal jeg da gjøre når jeg veier 50(!) kg mindre og skal ta de siste kgene liksom 2 minutter siden, AnonymBruker said: Aha. Skjønner.Lett å miste gnisten når det butter. Men bra du står på da. Hurra for deg Anonymkode: 33379...b50 Takk ja, jeg tror ikke gnisten blir borte - jeg blir nok mer undrende og er litt opptatt av at dette skal funke i lengden og da føler jeg behovet for å forstå hva som skjer akkurat nå 🤷🏼♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #36 Del Skrevet 17. september 2020 Anbefaler deg å sjekke ut mysimba eller saxenda. Google. Fås på resept hos legen, virker som F....😃 Anonymkode: ceb0b...570 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 17. september 2020 Forfatter #37 Del Skrevet 17. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Anbefaler deg å sjekke ut mysimba eller saxenda. Google. Fås på resept hos legen, virker som F....😃 Anonymkode: ceb0b...570 Takk for svar jeg har lyst til å lære å spise skikkelig og lage meg vaner jeg kan ha resten av livet - så sånn sett er det greit det ikke går kjempefort om det er sånn det må bli. Såvidt jeg vet er disse pillene for å øke metthetsfølelse og noe annet? Jeg sliter egentlig ikke med å spise lavt antall kalorier, så jeg vet ikke helt hva jeg skal med dem da 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2020 #38 Del Skrevet 17. september 2020 Bra jobbet! Beundrer dere som teller kcal. Jeg drikker bare masse vann, og spiser litt mindre enn jeg gjorde før. Vektnedgangen går i sakte, men sikkert ned, men det viktigste for meg er at det går nedover. Må nok etterhvert begynne å telle kcal jeg har en daffedag i uka(ingen trening, men ikke fråtsing av snacks heller). Og da veier jeg meg dagen etter. Da har jeg alltid gått ned litt. Veldig merkelig. Som om kroppen holder på vann/vekt når jeg er i aktivitet! Anonymkode: 5baeb...101 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #39 Del Skrevet 18. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du sjekket stoffskifte ditt? Ellers støtter jeg de som sier mer mat, og kanskje mer bevegelse og styrkeøvelser? Få opp hvileforbrenningen med mer muskler. Og ikke vær redd for fett, kroppen trenger fett for å kvitte seg med fett. Drikk mer vann, 1,5 - 2 liter hver dag. Og jeg tror deg når du sier du teller alt! Merkelig at enkelte på kvinneguiden alltid tror at det er problemet, at man "jukser" med registreringen. Selv prøver jeg å gå ned i vekt og kan ikke forstå mennesker som går ned masse hver uke. Jeg går ned kanskje 200-400 gram i uka, selv med godt underskudd, men har stillestående vekt eller gjerne litt oppgang både ved eggløsning og mens. Det er også noe å tenke på. Anonymkode: b4870...1bd Jeg synes ikke det er merkelig i det hele tatt. De menneskene som ikke tror at en som ikke går ned som forventet (så lenge målet er realistisk), registrerer alt, er de samme går ned "masse" (eller ihvertfall som forventet). De tror heller ikke at mer mat kan gi mer vekttap, eller at kroppen trenger fett for å brenne fett, de ser gjennom støy (slik som normale/naturlige variasjoner i vekt) og konsentrerer seg om signalet (vektendring over tid), de håper ikke at det er noe feil med dem, de prøver ikke å gå ned i vekt. De bruker presise tall, ikke enheter som kanskje og masse. De har laserfokus på kostholdet, ikke på vanninntak, eller trening. Anonymkode: b1e1d...21c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #40 Del Skrevet 18. september 2020 8 timer siden, Tirius skrev: Det går helt fint, jeg spør jo om hjelp Jeg aner ikke og hadde kanskje håpet jeg gjorde noe annet galt 🤷🏼♀️ nå har jo flere nevnt måling i stede pga muskler, det kan jo være en delvis forklaring. Men fremdeles må jeg innrømme at jeg hadde håpet på en god del mer ned i uka med så solid underskudd.. og jeg har virkelig vært bevisst på at jeg kun lurer meg selv om jeg tar et glass melk men ikke skriver det opp. Eller en halv Daim. Alt skrives opp, selv om jeg helst skulle latet som jeg ikke spiste det 😆 Du nevner Grete Roede og at det ga deg et anstrengt forhold til mat. Kan det være at det ikke har sluppet taket? Jeg vokste nærmest opp med GR (mamma var fan), og det ødela mitt forhold til mat, med jamat og neimat, som jeg, pliktoppfyllende og engstelig som jeg var, tok ut i det ekstreme: Jeg burde ikke like det jeg liker, og jeg burde like det som GR sier er sunt. Jeg mistet fullstendig troen på meg selv, og jeg var sikker på at det var noe galt med meg. Og så var det bare "filosofien" til GR, som gjentar seg i hver eneste diett og hvert eneste slankeforsøk, som var problemet. Dette har jeg måttet jobbe med, ganske intensivt og lenge, for å kunne bryte mønsteret og slutte å jojoslanke meg. Hva jeg gjorde, helt konkret: Jeg utfordret hvordan jeg tenkte. Jeg innførte et mer nøytralt språk. Jeg ga slipp på ideer som å være flink - isteden lette jeg etter strategier som funket. Jeg fant ut hva jeg trengte å gjøre, og hva jeg ikke trengte å gjøre - og hva jeg trengte å ikke gjøre (det var forbløffende mye mer av de to siste enn den første). Jeg trente (og trener fortsatt) på å ikke tenke i svart/hvitt, av/på, alt/ingenting. Jeg begynte å legge merke til hvordan media og reklame påvirker oss og benytter seg av menneskelige instinkter for å tjene penger på oss. Jeg begynte å kjenne etter hvordan det kjennes ut i kropp og hode, ikke bare anta at det kjennes ut som det "burde" kjennes ut. Jeg oppdaget at trening faktisk tar grammene, mens kostholdet tar kiloene. Jeg skjønte etterhvert forskjellen på mett og tilfredsstilt. Jeg oppdaget at kroppen min, og hodet mitt, fungerer akkurat som det skal. Kortversjonen: Jeg begynte å spise og bevege meg, tenke og føle, som en normalvektig person, allerede mens jeg var på vei ned i vekt. Det førte til at jeg holder en normal vekt stabil, helt uanstrengt. Anonymkode: b1e1d...21c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå