AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #1 Skrevet 15. september 2020 Jeg er bare 4 uker i dag og hadde jeg valgt helt fritt ville jeg kanskje ventet til uke 8 før jeg delte nyheten med mine foreldre. Men mine brødre jobber i utlandet og er hjemme begge to neste helg og vi skal ha middag. Passer jo helt perfekt å fortelle når alle endelig er samlet, men er starten av uke 6 alt for tidlig å dele? Når fortalte dere? Anonymkode: cb34f...2dc
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #2 Skrevet 15. september 2020 Så lenge du er komfortabel med at de vet det så er det bare å fortelle. Du trenger jo også støtten deres om det ikke skulle gå veien. Jeg fortalte teamet på jobb da jeg var 6 uker (nærmeste kollega visste det to dager etter positiv test). Fortalte min mor i uke 5, og resten av familien rundt uke 8 mener jeg det var. Første svangerskap fortalte jeg min mor med en gang, og all annen familie rundt uke 13 (etter TUL). Anonymkode: 3e424...df2 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #3 Skrevet 15. september 2020 Dette er så individuelt, fortell neste helg hvis du/dere er komfortable med det Jeg hadde tenkt å vente til etter en privat tidlig ultralyd i uke 12. Men så ble jeg så dårlig i uke 5 og kastet opp hele tiden, så da sa jeg det til en del så de skulle vite at det ikke var farlig eller smittsomt. Jeg sa samtidig at det var tidlig, så vi var ikke sikre på hvordan det gikk enda. Anonymkode: b96d0...6c7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #4 Skrevet 15. september 2020 Risikoen for abort er jo stor frem til uke 12. Ville ikke sagt noe før man er over første kneika. Kjedelig å miste fosteret etter man har fortalt det Anonymkode: 5a13d...959
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #5 Skrevet 15. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Risikoen for abort er jo stor frem til uke 12. Ville ikke sagt noe før man er over første kneika. Kjedelig å miste fosteret etter man har fortalt det Anonymkode: 5a13d...959 Hvorfor det sånn egentlig? Dette er jo ikke en prestasjon eller noe man kan påvirke, men ganske tilfeldig. Det kan være fint med støtten til noen man har god relasjon med.. Ihvertfall én😊 Anonymkode: abd49...c02 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #6 Skrevet 15. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Hvorfor det sånn egentlig? Dette er jo ikke en prestasjon eller noe man kan påvirke, men ganske tilfeldig. Det kan være fint med støtten til noen man har god relasjon med.. Ihvertfall én😊 Anonymkode: abd49...c02 Først er det gleden å fortelle alle den gode nyheten. Forså om det går galt, måtte fortelle alle det, flere ganger at nei, fosteret døde. Virker ikke gøy Anonymkode: 5a13d...959 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #7 Skrevet 15. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først er det gleden å fortelle alle den gode nyheten. Forså om det går galt, måtte fortelle alle det, flere ganger at nei, fosteret døde. Virker ikke gøy Anonymkode: 5a13d...959 Skjønner veldig godt tankegangen. Jeg er i uke 15, og jeg fortalte de nærmeste ganske tidlig pga vi skulle reise på tur sammen og formen var dårlig. Utover det kan øvrig familie få vite etter oul, for da skal vi fortelle eldste .. Dette er svangerskap nr 2 😊 Anonymkode: abd49...c02
Flamme Skrevet 15. september 2020 #8 Skrevet 15. september 2020 Jeg fortalte det med en gang til nærmeste familie. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #9 Skrevet 15. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Først er det gleden å fortelle alle den gode nyheten. Forså om det går galt, måtte fortelle alle det, flere ganger at nei, fosteret døde. Virker ikke gøy Anonymkode: 5a13d...959 Da det ble sånn at vi fortalte tidlig til noen, syntes jeg rett og slett det var litt fint å få fortelle det, også om det nå skulle gå galt. Vi prøvde lenge og fikk barn vha. IVF, så det var ikke selvsagt å noen gang få dele en graviditet. Vi sa det ikke til alle og en hver, og vi understreket at det var tidlig og at vi ikke visste om svangerskapet gikk bra enda. Vi delte det fordi formen min var dårlig, og personlig hadde jeg ikke delt det i en middag med familie, men det handler om at det ikke er så naturlig i min familie. Vi er ikke så nære (dessverre). Jeg kan godt skjønne at for noen er det ekstra kjekt å få sagt det når man for en gangs skyld er samlet. Anonymkode: b96d0...6c7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #10 Skrevet 15. september 2020 Visste ikke hvor langt jeg var på vei på den tiden, men regnet det ut nå: var ca 7 uker på vei da jeg fant ut av graviditeten og fortalte det den samme kvelden til min mor. Søsknene fant ut av det på en familieselskap siden jeg ikke drakk alkohol i uke 8-9. Tidlig ultralyd i uke 10 og fant ut også hvor langt jeg var på vei 😊 Uke 11 fortalte jeg min bestevenninne, og siden da har jeg ikke fortalt det til noen andre og venter med å fortelle til resten av verden i uke 18 😊 Er i uke 15 nå. Anonymkode: 0bfeb...d5b
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #11 Skrevet 15. september 2020 Vi fortalte det til familien i uke 14. 🙂 Anonymkode: 42bc6...639
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #12 Skrevet 15. september 2020 Mannens mor fikk vite det i uke 8. Min mor i uke 13. Mannens far i uke 18-19. Var flere grunner til at det ble sånn, det viktigste for oss var at det kjentes rett p gjøre det på den måten. Anonymkode: ae121...280
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #13 Skrevet 15. september 2020 Det er ingen fasit. Dette med å vente til uke 12 er jo blitt en greie fordi da er risikoen for spontantabort minimal. Om man ikke har noe problem med å dele både gode og dårlige nyheter med familien så ser jeg ingen grunn til å vente første gangen fikk all nær familie vite det i uke 9 siden det var da vi var hjemme i 50årsdag og alle var samlet. Denne gangen fikk mamma og svigermor vite det noen dager etter positiv test, og søstrene mine fikk vite det i uke 10 når jeg traff de Anonymkode: 3a4a4...9c2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #14 Skrevet 15. september 2020 Du kan fortelle det når du vil. Det er ingen fasit på det. Men er det små barn i bildet blir ventetiden veeeeldig lang for dem om du forteller om baby så tidlig. Vi sa ingenting før uke 22. Var corona lockdown, så ingen så at jeg ble feitere uansett. Anonymkode: 97221...521
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #15 Skrevet 15. september 2020 I min første graviditet fortalte jeg min mor og søster samme dag som positiv test. Dette svangerskapet venter vi til rundt uke 12. Mest fordi vi har lyst å holde det hemmelig for vår egen del. Fortell når det passer seg og du er komfortabel med det. Finnes ingen fasit. Og ingen regel om at man må vente til 12. uke. Anonymkode: 3d7f1...22d
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #16 Skrevet 15. september 2020 Uke 4 til nærmeste familie på begge sider. Anonymkode: e412a...c3b
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #17 Skrevet 15. september 2020 Forstår ikke poenget med å vente... hvis du mister ønsker du vel støtte og? skal en så fantastisk ting være hemmelig når alt man vil er å rope det ut? jeg har delt alle 3 graviditeter med en gang. 3. gang mistet jeg i uke 10 og var kjempe takknemlig for den omsorgen jeg fikk av familien da. ❤️ Anonymkode: 8c198...e57
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #18 Skrevet 15. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Risikoen for abort er jo stor frem til uke 12. Ville ikke sagt noe før man er over første kneika. Kjedelig å miste fosteret etter man har fortalt det Anonymkode: 5a13d...959 Risikoen er ikke stor frem til uke 12 neij, nå må du slutte å tulle.... abort tisikoen går ned helt til 2% fra uke 8 eller 9 om jeg husker riktig. TS fortell det hvis du er komfortabel med det. Men ha i bakhodet at det er en liten sjanse for at du kan ha en SA de første ukene, og du da også på informere om dette til familie, og det blir da kanskje enda mer tristere for deg enn hvis du ikke hadde sagt noe til dem. Anonymkode: 8c835...77b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #19 Skrevet 16. september 2020 Bare pass på at de ikke deler det videre om du deler såpass tidlig. Det er én ting å fortelle familien at du dessverre ikke er gravid lengre om det skulle gå galt, en ganske annen å måtte forklare til perifer bekjent du treffer på butikken som har hørt at du er gravid. Anonymkode: b689f...200
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå