AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #1 Skrevet 15. september 2020 Hei! Siden i fjor har jeg vært mye syk, masse feber og jevnlige forkjølelser. Viste seg at jeg en eller annen gang har hatt kyssesyke, og at det kanskje bidro til at jeg ble så mye syk. Også at barnet begynte i bhg, men hun ble heldigvis ikke syk mer enn to ganger. Uansett, jeg blir lett syk da.. Og nå er jeg i uke 15 og jeg har selvsagt blitt forkjølet. Jeg er redd for influensa og feber og diverse og lurer på hvor farlig dette er for fosteret? Er det slik at man kan ta influensavaksine? Jeg spiser sunt, tar de vitaminene jeg må, kler meg godt og får frisk luft, og følger smittevernstiltak. Anonymkode: bbd3d...c06
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #2 Skrevet 15. september 2020 https://helsenorge.no/vaksiner/influensavaksine#:~:text=Folkehelseinstituttet anbefaler influensavaksine til,annen tilleggsrisiko bør ta vaksine. Quote Folkehelseinstituttet anbefaler influensavaksine til gravide etter 12. svangerskapsuke. Dette er fordi gravide i andre og tredje trimester og spedbarn har en økt risiko for alvorlig sykdom hvis de får influensa. Anonymkode: adf9f...f93
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #3 Skrevet 15. september 2020 Du BØR ta influensavaksinen ja. Men utover det så er det ikke farlig med forkjølelse og litt feber som følge av virus vanligvis. Feber som følge av bakterielle infeksjoner KAN være farlig, så ved feber med uklar årsak lurt å ringe legen og sjekek CRP så ikke man går med uoppdaget infeksjon. Og husk D-vitamin! MYE mer enn hva som er i en multivitamintablett (10 ug). Spør legen din om dosering. Hadde ENORM effekt her da jeg begynte å ta store doser D-vitamin (opp mot 100 ug daglig), gikk fra syk hele tiden til et snev av forkjøla innimellom. Og det tross blodprøver som viste at D-vitamin visstnok var helt normale verdier. Så nå er jeg skeptisk til hva de normale verdiene er basert på for å være ærlig. Muligens noe annet enn at immunforsvaret skal fungere optimalt. Begynte også å dytte i ungene en ekstra dæsj d-vitamin til kveldsmaten hver kveld, en 2-3 x mer enn de få dråpene de minste skal ha, og vipps sto de over hånd-munn-fot sykdommen, vannkoppene og alt det som fløt rundt på småbarnsavdelingen i fjor. Eller dvs, godt mulig de hadde et snev, hadde et par episoder med feber og så frisk igjen i akkurat samme periode. Men det ble iaf svært lite syke. Så den d-vitaminene, den tror jeg mange får alt for lite av her i landet. Men - særlig siden du er gravid - spør lege om hvor mye som er trygt å ta! Si at du ønsker å se om du blir mindre syk ved mer d-vitamin etter "tips fra ei venninne" og at du bare vil vite hva øvre grense er for hva som er trygt for deg selv og baby. For legen kan fort finne på å si "du ser helt fin ut, det er helt normalt å alltid være forkjøla, kosttilskudd er helt unødvendig". Men så lenge man prøver innen ufarlige doser så er det verdt å utfordre den der litt fant jeg ut iaf. Og jeg er SÅ glad for at jeg oppdaget det der. For selv om det sikkert er normalt å være konstant forkjøla - så er det innmari deilig å være mest frisk! Forøvrig skriver FHI at doser opp til 100 ug daglig av d-vitamin er å anse som trygt, men kan være mindre for gravide. Anonymkode: 19d46...eba
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #4 Skrevet 15. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: https://helsenorge.no/vaksiner/influensavaksine#:~:text=Folkehelseinstituttet anbefaler influensavaksine til,annen tilleggsrisiko bør ta vaksine. Anonymkode: adf9f...f93 Okay, så jeg bør ringe legekontoret og spørre om jeg kan ta influensavaksine? Er det lov? 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du BØR ta influensavaksinen ja. Men utover det så er det ikke farlig med forkjølelse og litt feber som følge av virus vanligvis. Feber som følge av bakterielle infeksjoner KAN være farlig, så ved feber med uklar årsak lurt å ringe legen og sjekek CRP så ikke man går med uoppdaget infeksjon. Og husk D-vitamin! MYE mer enn hva som er i en multivitamintablett (10 ug). Spør legen din om dosering. Hadde ENORM effekt her da jeg begynte å ta store doser D-vitamin (opp mot 100 ug daglig), gikk fra syk hele tiden til et snev av forkjøla innimellom. Og det tross blodprøver som viste at D-vitamin visstnok var helt normale verdier. Så nå er jeg skeptisk til hva de normale verdiene er basert på for å være ærlig. Muligens noe annet enn at immunforsvaret skal fungere optimalt. Begynte også å dytte i ungene en ekstra dæsj d-vitamin til kveldsmaten hver kveld, en 2-3 x mer enn de få dråpene de minste skal ha, og vipps sto de over hånd-munn-fot sykdommen, vannkoppene og alt det som fløt rundt på småbarnsavdelingen i fjor. Eller dvs, godt mulig de hadde et snev, hadde et par episoder med feber og så frisk igjen i akkurat samme periode. Men det ble iaf svært lite syke. Så den d-vitaminene, den tror jeg mange får alt for lite av her i landet. Men - særlig siden du er gravid - spør lege om hvor mye som er trygt å ta! Si at du ønsker å se om du blir mindre syk ved mer d-vitamin etter "tips fra ei venninne" og at du bare vil vite hva øvre grense er for hva som er trygt for deg selv og baby. For legen kan fort finne på å si "du ser helt fin ut, det er helt normalt å alltid være forkjøla, kosttilskudd er helt unødvendig". Men så lenge man prøver innen ufarlige doser så er det verdt å utfordre den der litt fant jeg ut iaf. Og jeg er SÅ glad for at jeg oppdaget det der. For selv om det sikkert er normalt å være konstant forkjøla - så er det innmari deilig å være mest frisk! Forøvrig skriver FHI at doser opp til 100 ug daglig av d-vitamin er å anse som trygt, men kan være mindre for gravide. Anonymkode: 19d46...eba Tusen takk for godt tips 😊 jeg får ta litt ekstra d vitamin. Jeg har en veldig grei lege som jeg kan snakke med, så kan forklare bekymringen min. Jeg har hatt veldig lavt d vitamin tidligere, så å ta ekstra tilskudd er nok bare bra for meg. Jeg får ikke nok av solen siden jeg går tildekket. Barnet mitt har helt normale verdier og et utrolig immunforsvar, så de dråpene gjør nok ikke noe skade for henne.. 😊 Anonymkode: bbd3d...c06
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #5 Skrevet 15. september 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begynte også å dytte i ungene en ekstra dæsj d-vitamin til kveldsmaten hver kveld, en 2-3 x mer enn de få dråpene de minste skal ha Dette er faktisk ganske alvorlig. For mye D-vitamin er absolutt ikke bra, og spesielt ikke for små barn. Anonymkode: 229fe...388 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #6 Skrevet 15. september 2020 Herregud. Snakk med jordmor eller fastlege, ikke hør med tilfeldige folk på nettet. Anonymkode: b045f...5ee
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #7 Skrevet 15. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud. Snakk med jordmor eller fastlege, ikke hør med tilfeldige folk på nettet. Anonymkode: b045f...5ee Hvis du blir så provosert kan du jo benytte deg av noen av de andre underforumene. Rampelyset og sosial prat er kanskje ikke like triggende 🙂 Anonymkode: bbd3d...c06
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #8 Skrevet 15. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis du blir så provosert kan du jo benytte deg av noen av de andre underforumene. Rampelyset og sosial prat er kanskje ikke like triggende 🙂 Anonymkode: bbd3d...c06 Jeg blir oppgitt når folk kommer med medisinske råd uten at vi kan stole på deres faglige kompetanse, det kan potensielt være skadelig. Slik som eksempelet med D-vitamin over her. Det tryggeste for både mor og barn er å ta medisinske spørsmål gjennom trygge kanaler, altså helsevesenet. Ikke KG. Anonymkode: b045f...5ee 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #9 Skrevet 15. september 2020 Det er høy feber over tid som er farlig for fosteret. I tillegg kan jo sykdom/infeksjon hvor mor blir alvorlig syk også være farlig for barnet. En vanlig forkjølelse er ikke farlig. Influensa kan være ganske farlig for begge, siden gravide har dårligere immunforsvar og er mer tilbøyelige til å utvikle lungebetennelse, og det selvsagt er stor sannsynlighet for feber. Influensa er en del hardere enn et vanlig forkjølelsesvirus. Influensavaksinen kommer vel snart, så det er lurt å ta den. Vær nøye med håndvask og spriting og hold minst én meter til de du ikke bor sammen med. Med nøye mener jeg at du faktisk bør være så nøye at du vasker/spriter deg etter å ha tatt på en benkeplate, et dørhåndtak eller en kaffetrakter på jobb. ALT andre har tatt på bør du enten ikke ta direkte på, eller så bør du vaske/sprite deg før du tar hendene i ansiktet. Anonymkode: 63cc1...efb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå