Gå til innhold

Kjæledyr til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter som snart blir 11 har gjennom hele livet ønsket seg dyr, og har vært veldig opptatt av dyr siden hun var født, omtrent. Jeg og mannen min har sagt nei, mest pga at vi elsker å reise, og vil ha minst mulig som binder oss til huset vårt. Men nå har en del ting endret seg, og vi tenker at det kan være på tide med et kjæledyr i huset. Men hvilket? Derfor spør jeg dere om råd.

Katter er det så mange av i nabolaget, så jeg tror ikke en til vil være velkommen. De blir også relativt ofte funnet påkjørt, da vi bor ikke langt unna en trafikkert vei 😞

Så hva anbefaler dere?  Hund er utelukket, vi har det for travelt til det.

Hamster? Marsvin? Finnes det noen kjæledyr som er våkne på dagtid og kan være litt kosete, og samtidig ikke lever i så veeeeldig mange år?

:)

Anonymkode: 26f09...86f

Skrevet

Ørkenrotte. Veldig lite mas i forhold til andre lignende dyr. Man må selvsagt skifte i buret osv, men de er noenlunde stille og krever ikke mye. Og så lever de i 3-4 år. 

Anonymkode: 4b39f...ab6

• Liker 1
Skrevet

Mitt første kjæledyr var fisker og kanin.

Hadde akvarium i stua, det var utrolig koselig! Men så er det slik at å vaske akvariumet ikke er like gøy for et barn alltid, så det er veldig viktig at foreldre har hovedansvaret. 

Kaninen fikk jeg som 9-åring tror jeg. Det var fantastisk :hjerte: Han var i et mindre bur på kjøkkenet da vi var på skole/jobb, og på ettermiddagen og kvelden var han løs i etasjen. Han lå på fanget og på brystet og koste, det var så koselig. Hadde også sele og langt bånd til han, så han var ute sammen med oss. Plukket løvetann til han på vei hjem fra skolen. Var helt knust da han døde etter to år. Vi visste dessverre ikke nok om kaniner. Foreldrene mine burde ha satt seg mer inn i kaninhold, så det må dere gjøre uansett hvilket dyr det blir. Vi gjorde mye riktig, men også mye feil. Tror dog at kaninen hadde et veldig godt liv :hjerte: 

Anonymkode: f7a3e...74f

• Liker 4
Skrevet

Vil ikke prøve undulat, da? Jeg hadde undulat når jeg var liten, var kjempekoselig, den ble veldig tam og kunne sitte på skulderen/hodet mens jeg gjorde lekser/så tv, osv. Men de lever lenge da, vår levde i 18 år (ble med søsteren min på hybel når hun flyttet ut).

Kanin? Vet ikke så mye om kanin, men man kan vel kose med dem, de er en del oppe på dagtid og de store rasene blir ikke så gamle. Bakdelen er vel at det trengs et slags bur i hagen (vet om ei venninne på barneskolen som hadde kanin innendørs dog).

Anonymkode: 36833...f88

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter som snart blir 11 har gjennom hele livet ønsket seg dyr, og har vært veldig opptatt av dyr siden hun var født, omtrent. Jeg og mannen min har sagt nei, mest pga at vi elsker å reise, og vil ha minst mulig som binder oss til huset vårt. Men nå har en del ting endret seg, og vi tenker at det kan være på tide med et kjæledyr i huset. Men hvilket? Derfor spør jeg dere om råd.

Katter er det så mange av i nabolaget, så jeg tror ikke en til vil være velkommen. De blir også relativt ofte funnet påkjørt, da vi bor ikke langt unna en trafikkert vei 😞

Så hva anbefaler dere?  Hund er utelukket, vi har det for travelt til det.

Hamster? Marsvin? Finnes det noen kjæledyr som er våkne på dagtid og kan være litt kosete, og samtidig ikke lever i så veeeeldig mange år?

:)

Rotter! Helt perfekt! Lever 2-3 år, blir supertamme og kosete, kan trenes som en hud. Ideelt kjæledyr for barn faktisk :) Må være to eller flere.Lukter dog litt og buret må rengjøres OFTE, flere ganger i uka eller helst daglig om det ikke skal lukte.

Hamster skal sove hele dagen og bråke hele natta - ingen god ide.

Marsvin er søte, men de krever mye plass og må (som nesten alle andre dyr) være to eller flere. Dotrenes ikke så de tisser og bæsjer der de føler for. Men ellers er de veldig søte og morsomme! Må få komme ut å løpe fritt rundt for å få bevegelse, gjerne luftes om sommeren i sikker innhegning under tilsyn. Dagaktive. Men de lever i mange mange år. Mitt siste marsvin ble 8 år gammel.

Kanin egner seg dårlig for små barn, men for 11-åring kanskje en mulighet. MEN de lever i 10-15 år i noen tilfeller, så det er en venn hun fort må ta med seg når hun flytter hjemmefra. Er hun typen til å gjøre det? Er det ok for dere å ha kaniner etter hun flytter? Må alltid være to eller flere og kastrerte for ikke å sloss eller lage barn. Både gutter og jenter må kastreres. Adoptere fra dyrebeskyttelsen så får man de ferdig kastrert. Men de må også ha tilsyn hver dag om dere reiser bort, så er krevende på lik linje med hund og katt sånn sett. Ville ikke anbefalt det utfra hva du skriver.

Degus er en mulighet, men de blir nok ikke så tamme.

Ørkenrotter kan bli veldig tamme og tildels også kosete slik som tamrottene, men de er mye mye mindre. Men VELDIG artige å se på. Krever endel plass, stort akvarium med gravemasser og påbygd nettingtopp da de også vil klatre. Men man kan bygge veldig mye gøy til dem om det er av interesse. Fordel er at de omtrent ikke tisser, så man kan skifte buret 1 gg i mnd uten problem. Dermed heller ingen særlig lukt.

Jeg har selv hatt nesten alle disse dyrene oppigjennom årene, og uten tvil ville jeg for barnets del valgt tamrotter. Og de passer nok best med dine ønsker om kort levetid også.

Men du MÅ ha pass og tilsyn til dyrene om dere skal reise fra de. Husk at korona tar slutt og om dere vil reise masse igjen må dere ha fast dyrepasser! Husk også at når barnet først liker å ha dyr så ikke sikkert hun syns det er greit å stoppe om 2-3 år fordi dere vil reise. Da er det bedre å gi beskjed om at de må vente til hun er voksen selv fordi dere ikke vil ha ansvar for dyr nå.

Dyrene er ALLTID den voksens ansvar! Barn skal ikke ha ansvar for dyr. De kan ha ansvar for daglig stell etc, men å skaffe pass ved reiser, betale dyrlege (!!) etc det er voksenansvar. Så det må værer dere som vil ha dyr også, ikke bare hun. 

Anonymkode: 9ad04...e4b

• Liker 12
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke prøve undulat, da? Jeg hadde undulat når jeg var liten, var kjempekoselig, den ble veldig tam og kunne sitte på skulderen/hodet mens jeg gjorde lekser/så tv, osv. Men de lever lenge da, vår levde i 18 år (ble med søsteren min på hybel når hun flyttet ut).

Kanin? Vet ikke så mye om kanin, men man kan vel kose med dem, de er en del oppe på dagtid og de store rasene blir ikke så gamle. Bakdelen er vel at det trengs et slags bur i hagen (vet om ei venninne på barneskolen som hadde kanin innendørs dog).

Anonymkode: 36833...f88

De færreste kaniner blir kosete. Og de skal alltid være flere sammen. Og de lever i 8-15 år, så det er et langvarig ansvar. De er sensitive i kostholdet, får lett forstoppelse eller andre sykdommer med påfølgende høye veterinærkostnader. De skal gå fritt, kan ikke sitte i bur, da blir de syke og har det ikke bra. Så de må ha innhegning inne også. Veldig plasskrevende. 

Jeg har hatt kaniner selv i 10 år nå - og pleier å si at de ikke egner seg for barn. De egner seg best for voksne faktisk. Men SUPRE kjæledyr så lenge de får alle sine behov oppfylt og man forstår hva slags dyr man har med å gjøre. Og man har de i mange mange mange år :)

Anonymkode: 9ad04...e4b

• Liker 6
Skrevet

Tusen takk for gode svar! Det er veldig anskelig med kjæledyr.... Mange egner seg ikke for barn, f.eks. kaniner og hamster, blir jeg klar over når jeg leser.

Skal sjekke ut rotter, selv om jeg synes de er ganske ekle, blir man sikkert vant til dem, det er jo levende vesner som man blir glad i om man vil eller ikke.... :)

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode svar! Det er veldig anskelig med kjæledyr.... Mange egner seg ikke for barn, f.eks. kaniner og hamster, blir jeg klar over når jeg leser.

Skal sjekke ut rotter, selv om jeg synes de er ganske ekle, blir man sikkert vant til dem, det er jo levende vesner som man blir glad i om man vil eller ikke.... :)

Hva med innekatt og som eventuelt trenes opp til å luftes ute i bånd. For man den som kattunge så er ikke det noe problem å lære den opp til å gå med bånd.

• Liker 7
Skrevet

Ja, tenker også på katt..... Hvis vi skal ha et dyr i mange år, er det bedre med en litt selvstendig katt enn et dyr i bur. Men når vi bor i rekkehus, og begge naboene (på hver side av huset vårt) har katt - - blir det for tett, tro? Tenker på at de andre kattene har dette som sitt territorie allerede. hmmmmm

• Liker 1
Skrevet

Katter bruker å finne sin plass, vi har 3 stk en på over 10 år en på 5 år og nå en på ca 5 mnd. Dei går bedre og bedre sammen. Minste er jo da ganske irriterende siden den vil leke hele tiden. Her er mange katter rundt om og det går bra. Kattene er sterilisert og kastrert, viktig å gjøre..

Katter kan du ha på kennel om dere vil reise på turer, eller ha noen som ser til og mater hver dag.

Anonymkode: a657f...175

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville gådd for katt. Små bur-dyr undervurderes alt for ofte og får alt for ofte alt for lite plass å boltre seg på. Det kan også fort bli kjedelig for barnet å rengjøre buret ørten ganger i uken, og det ender opp som ditt ansvar (noe det jo i grunn er, men du skjønner sikker tegninga). 

Katter er enkle. Etter de første mnd hvor de må være inne konstant og kanskje blir litt rastløse, i allefall. Du bør gå til innkjøp av et godt kattestativ og en del leker.

Anonymkode: cc019...d10

• Liker 3
Skrevet (endret)

Rotter eller marsvin! 

Begge bør være minst to av samme kjønn. Marsvin lever lenger enn rotter, prater med deg og kan sitte i sofaen og se på tv med deg. Samtidig kan de dure rundt på gulvet og sjarmere 😉

Rotter er aktive og utrolig søte, lever et par-tre år. Krever litt hjernetrim og aktiviteter i buret samt utetid de også. 

Hamstere er nattdyr og egner seg nok best for større barn. 

Vi har og har hatt flere typer, anbefaler enten rotter eller marsvin. 

Men: bare hvis dere voksne er interessert i å ta ansvaret. Man kjøper ikke dyr til barn. 

Endret av Ulrikke
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenker også på katt..... Hvis vi skal ha et dyr i mange år, er det bedre med en litt selvstendig katt enn et dyr i bur. Men når vi bor i rekkehus, og begge naboene (på hver side av huset vårt) har katt - - blir det for tett, tro? Tenker på at de andre kattene har dette som sitt territorie allerede. hmmmmm

Som regel ordner katter opp av seg selv. Ellers er det ofte motsatt kjønn som går best overens. Dere kan jo vurdere å bære forvert for en oppdretter? De kattene skal i hovedsak være inne (kan sikkert luftes i bånd da), dere har det daglige ansvaret også skal oppdretter ha noen kull på katten før dere får den. De krever som regel kastrering etter det, men gjør vel ikke noe. Hvis man venner katten til sele og bilkjøring kan de bli med på det meste, det er våre katter. Det kan godt tenkes at oppdretter kan være behjelpelig med å passe pus hvis dere skal reise bort også, ellers anbefaler jeg å ha avtale med en nabo som dere bytter på å passe hverandres katter.

• Liker 1
Skrevet

Ville gått for en innekatt. Dere kan lufte den i bånd. Evt adoptere en eldre hund, det blir ikke like mye mas som med valp. Gutten min på 6 år fikk sitt første dyr i vinter, en nesehornbille. De biter ikke, lukter ikke, og maten koster ikke mye. Lever også bare max 1 år. Men de er ikke dyr man kan kose med akkurat da, men gutten min klarer helt fint å rengjøre bur og gi den mat.

• Liker 5
Skrevet

Jeg fikk undulat da jeg var på samme alder og alltid hadde ønsket meg et dyr. Den ble raskt tam og hoppet rundt mens jeg gjorde lekser, og jeg syntes det var veldig stas. En del jobb med å rengjøre bur, og det var også et passelig ansvar for meg å få. Det var ei dame vi kjente som passet den når vi var på ferie, og et par ganger var den på et dyrepensjonat som tok imot fulgler. 

Anonymkode: 7b19e...ba8

Skrevet

Bare å starte med en gullfisk, enkelt og greit.

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, somler said:

Bare å starte med en gullfisk, enkelt og greit.

Det er faktisk en del jobb med gullfisk, myr mer enn folk flest tror.

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ørkenrotte. Veldig lite mas i forhold til andre lignende dyr. Man må selvsagt skifte i buret osv, men de er noenlunde stille og krever ikke mye. Og så lever de i 3-4 år. 

Anonymkode: 4b39f...ab6

disse blir sjeldent kosete

Anonymkode: 2f08b...ab0

Skrevet
5 timer siden, Ulrikke skrev:

Rotter eller marsvin! 

Begge bør være minst to av samme kjønn. Marsvin lever lenger enn rotter, prater med deg og kan sitte i sofaen og se på tv med deg. Samtidig kan de dure rundt på gulvet og sjarmere 😉

Rotter er aktive og utrolig søte, lever et par-tre år. Krever litt hjernetrim og aktiviteter i buret samt utetid de også. 

Hamstere er nattdyr og egner seg nok best for større barn. 

Vi har og har hatt flere typer, anbefaler enten rotter eller marsvin. 

Men: bare hvis dere voksne er interessert i å ta ansvaret. Man kjøper ikke dyr til barn. 

marsvin kan leve i 8-10 år. ho ønsket dyr som lever kortere

Anonymkode: 2f08b...ab0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...