Gå til innhold

Er det dårlig gjort å ikke låne kjæresten sin 30.000 kr om han/hun har fått det økonomisk dårligere etter corona?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man har vært sammen i 3 år og den som har pengene kan låne de vekk uten at det har noen innvirkning for han/henne? Er man kjip om man svarer nei? 

Anonymkode: 0509c...026

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer veldig an på hva det er til! Og økonomien til vedkommende ellers (sannsynlig at man får det igjen). Mange forhold dør jo etter 3-4 år...

Anonymkode: 170ea...618

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør personen dårlige prioriteringer og er (har vært) uansvarlig med økonomi låner jeg ikke bort noe. Har personen stålkontroll på økonomi og trenger låne pengene til noe konkret som er nødvendig for å klare seg i hverdagen kunne jeg vurdert gjort det. 

Anonymkode: eb7ca...646

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vedkommende mulighet til å betale tilbake?

Har du mulighet til å miste disse 30000 uten at forholdet blir ødelagt?

Anonymkode: 79929...d53

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vedkommende er kjip eller ikke handler mye om hva pengene skal brukes til. Går de til ny sofa, er det OK å si nei, går de til bleier, strøm og mat, er vedkommende kjip om han eller hun sier nei.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil ikke kjæresten din låne deg pengene da? Hva er argumentet hans? 

Anonymkode: c55fa...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært sammen med noen jeg ikke hadde stolt så mye på at jeg kunne lånt dem en såpass liten sum og vært sikker på å få det tilbake.

Jeg har selv lånt samboeren min over 100 000 flere ganger, for at han skulle slippe ta opp et dyrt lån da han kjøpte seg motorsykkel og da han kjøpte atv. Han betaler meg tilbake i avdrag på samme måte som han ville gjort med et banklån.

Anonymkode: 2f48e...431

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner, kjærester og familie skal aldri låne bort penger. Blir bare problemer spesielt i parforhold. Det er det man har banken for. Hvis det går dårlig får personen gå til banken og ta opp lån, kreditt. 

Anonymkode: e77cb...aa4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjør personen dårlige prioriteringer og er (har vært) uansvarlig med økonomi låner jeg ikke bort noe. Har personen stålkontroll på økonomi og trenger låne pengene til noe konkret som er nødvendig for å klare seg i hverdagen kunne jeg vurdert gjort det. 

Anonymkode: eb7ca...646

Nå er det jo veldig mange som mistet jobben sin som følge av korona, eller i hvert fall blitt permittert. Sånn over natten, slik at det ikke var mulig å planlegge dette. Det handler ikke om dårlige prioriteringer, men om høyeste arbeidsledighet i Norge siden andre verdenskrig, samtidig som utbetalinger fra NAV lot vente på seg i flere måneder, mens regninger måtte betales i tide likevel.

Anonymkode: f7419...632

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil ikke kjæresten din låne deg pengene da? Hva er argumentet hans? 

Anonymkode: c55fa...d67

?

Anonymkode: 0509c...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Det er aldri lurt å rote penger inn i kjærlighet eller vennskap. Noen ganger heller ikke i familie, men der er det riktigere. Hvis man er gift og har unger blir det noe annet. Da er man familie. 

Anonymkode: 8c1d4...d2f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke dårlig gjort å la kjæresten, som du har delt seng med i 3 år, gå til grunne økonomisk fordi du er en gjerrigknark. 

Anonymkode: 1f2f7...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lånt til min kjæreste om jeg kunne. Jeg ville gitt han også,om jeg kunne det. Jeg er glad i han og vil at han skal ha det bra. Det er utrolig tøft å leve med liten økonomi. 

Om min kjæreste hadde mulighet,men ikke vilje til å hjelpe meg i en slik situasjon,ville jeg nok fått et dårligere syn på han. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 minutter siden, Repus Asserts skrev:

Jeg ville lånt til min kjæreste om jeg kunne. Jeg ville gitt han også,om jeg kunne det. Jeg er glad i han og vil at han skal ha det bra. Det er utrolig tøft å leve med liten økonomi. 

Om min kjæreste hadde mulighet,men ikke vilje til å hjelpe meg i en slik situasjon,ville jeg nok fått et dårligere syn på han. - Det ville muligens vært en dealbreaker. 

Edit: her skjedde det visst noe feil. Skulle endre,men ser at jeg har sitert meg selv...

Endret av Repus Asserts
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men 30 tusen? det er jo en månedslønn. 

Jeg fiksa mat til kjæresten i to uker og sendte penger ja. men 30 tusen er veldig mye penger.

Anonymkode: 747f9...62e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet hadde jeg gitt kjæresten min 30.000 om han trengte det. 

Men, det kommer jo helt an på hvordan han forvalter pengene ellers, om han er fornuftig og har sett på andre muligheter etc. Synes 30.000 var et høyt beløp, hvorfor så mye? 

Anonymkode: 5f03c...7ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet, nei, det er ikke dårlig gjort. Det avhenger av så mye, men mest av alt: Når kan kjæresten betale det tilbake og er det garantert? Hva trenger kjæresten disse pengene til, hvor seriøse er dere som kjærester? Hva er konsekvensen av å ikke låne pengene bort? 

Jeg ville heller lånt av et søsken eller banken. 

Anonymkode: 514e5...c8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...