Gå til innhold

Hva har dere kjøpt inn, og hva har det kostet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har termin i november, tenkte det kunne være litt greit å se hva andre som har fått barn har kjøpt inn, og også dere som venter barn.
Har kjøpt en del og er litt der nå at jeg ikke vet helt om det er mer som trengs og tenkte da jeg kanskje får noen tips hvis flere skriver her hva de har kjøpt/fått gratis brukt. Og dere som har fått barn, var det noe dere trodde dere trengte som dere ikke fikk bruk for likevel? Jeg har så og si skaffet nesten alt brukt. Har vært aktiv på "gis bort" på finn og ellers ting som har blitt solgt rimelig på finn og facebook. Har også 2 bekjente som har gitt bort klær og ting de ikke trenger lenger. Har bare kjøpt noe småtteri ny. Samboer har ikke foreldre, jeg har ikke fått noe fra mamma enda, så kan tenkes hun kanskje blir å kjøpe noe småtteri til babyen, klær og sånn. Har ingen venner her i nærheten så det blir ikke noe babyshower med stash til babyen, så alt på denne listen er skaffet selv på facebook/finn og 2 bekjente.

Jeg har kjøpt/skaffet følgende:
- Babyseng bed-side-crib med to madrasser, der ene er ubrukt: 500kr
- Bilstol med isofixbase: 500kr
- Emmaljunga kombivogn: 300kr
- Emmaljunga duo edge kombivogn: 250kr (til å ha i barnehage eller hos min mor)
- Avent brystpumpe: 200kr
- 3 babydyner: 150kr
- Vognpose tykk: 200kr
- Annen vognpose med lammeskinn: 0kr
- Avent flaskevarmer: 0kr
- 2 Helsetepper: 0kr
- Stelleveske 0kr
- 5 Badehåndduker til småbarn: 0kr
- Bilstol 15-36kr: 0kr
- 2 baby sengesett: 0kr
- Reiseseng: 0kr
- Babygrind: 0kr
- Ergobaby ammepute: 0kr
- Badebalje: 0kr
- Babybjørn potte: 0kr
- Graco elektrisk vugge: 0kr
- 2 store søppelsekker med klær 0-18mnd: 0kr
- Kommode i heltre eik for å ha babyklær og stelleartikler: 1000kr
- Barneklær: 191,40kr
- Sengetøy trekk: 25kr (jysk tilbud)
- Sengetøy brukt: 0kr
- Ergobaby bæresele: 0kr
- Babynest: 0kr
- Div. baby/barnesko: 0kr
- Reima regntøysett 1,5 år: 0kr
- Bergans bæremeis: 0kr
- Troll barnehagesekk 20l: 0kr
- Luer, smekker, 4 gulpekluter: 0kr
- 8 bokser Althera MME: 0kr
- Div. dall til barnevogn (regntrekk, netting, kroker, polstring): 286kr
- Libero bleier str. 1,2,3,4 på 50% tilbud fra butikk som la ned: 683kr
- Sinksalve, MME, q-tips til barn, våtservietter, tørre stellekluter, Avent flasker, smokker på 50% fra butikk som la ned: 1774,42kr.

Totalt brukt: 5352,42kr

og det er som sagt inkludert en god del daglige forbruksvarer som 28pk bleier, MME og andre butikkvarer som ble solgt på -50%.

De tingene jeg ser som kanskje kommer til å trenges om en stund er:

- Babycall
- Babygym
- Høystol
- Flaskesterilisator?? (eller er det like greit å bare koke i en kasserolle?)

Anonymkode: 91c5a...4e4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger man tisselaken/vanntett trekk til babymadrassen?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja trenger og trenger....det er veldig praktisk i allefall! Absolutt verdt det synes jeg :) 

Anonymkode: c6155...fdd

• Liker 4
Skrevet

Synes det høres bra ut jeg! 😄 Kan koke i kasserolle. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja trenger og trenger....det er veldig praktisk i allefall! Absolutt verdt det synes jeg :) 

Vet du hvor man kan kjøpe dette rimelig? Er dette noe de kan selge på jysk/kid? Bor i Nord-Norge, har ikke Ikea.

Skrevet

Synes det høres bra ut jeg! 😄 Kan koke i kasserolle. 

Flott 😄

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har termin i november, tenkte det kunne være litt greit å se hva andre som har fått barn har kjøpt inn, og også dere som venter barn.
Har kjøpt en del og er litt der nå at jeg ikke vet helt om det er mer som trengs og tenkte da jeg kanskje får noen tips hvis flere skriver her hva de har kjøpt/fått gratis brukt. Og dere som har fått barn, var det noe dere trodde dere trengte som dere ikke fikk bruk for likevel? Jeg har så og si skaffet nesten alt brukt. Har vært aktiv på "gis bort" på finn og ellers ting som har blitt solgt rimelig på finn og facebook. Har også 2 bekjente som har gitt bort klær og ting de ikke trenger lenger. Har bare kjøpt noe småtteri ny. Samboer har ikke foreldre, jeg har ikke fått noe fra mamma enda, så kan tenkes hun kanskje blir å kjøpe noe småtteri til babyen, klær og sånn. Har ingen venner her i nærheten så det blir ikke noe babyshower med stash til babyen, så alt på denne listen er skaffet selv på facebook/finn og 2 bekjente.

Jeg har kjøpt/skaffet følgende:
- Babyseng bed-side-crib med to madrasser, der ene er ubrukt: 500kr
- Bilstol med isofixbase: 500kr
- Emmaljunga kombivogn: 300kr
- Emmaljunga duo edge kombivogn: 250kr (til å ha i barnehage eller hos min mor)
- Avent brystpumpe: 200kr
- 3 babydyner: 150kr
- Vognpose tykk: 200kr
- Annen vognpose med lammeskinn: 0kr
- Avent flaskevarmer: 0kr
- 2 Helsetepper: 0kr
- Stelleveske 0kr
- 5 Badehåndduker til småbarn: 0kr
- Bilstol 15-36kr: 0kr
- 2 baby sengesett: 0kr
- Reiseseng: 0kr
- Babygrind: 0kr
- Ergobaby ammepute: 0kr
- Badebalje: 0kr
- Babybjørn potte: 0kr
- Graco elektrisk vugge: 0kr
- 2 store søppelsekker med klær 0-18mnd: 0kr
- Kommode i heltre eik for å ha babyklær og stelleartikler: 1000kr
- Barneklær: 191,40kr
- Sengetøy trekk: 25kr (jysk tilbud)
- Sengetøy brukt: 0kr
- Ergobaby bæresele: 0kr
- Babynest: 0kr
- Div. baby/barnesko: 0kr
- Reima regntøysett 1,5 år: 0kr
- Bergans bæremeis: 0kr
- Troll barnehagesekk 20l: 0kr
- Luer, smekker, 4 gulpekluter: 0kr
- 8 bokser Althera MME: 0kr
- Div. dall til barnevogn (regntrekk, netting, kroker, polstring): 286kr
- Libero bleier str. 1,2,3,4 på 50% tilbud fra butikk som la ned: 683kr
- Sinksalve, MME, q-tips til barn, våtservietter, tørre stellekluter, Avent flasker, smokker på 50% fra butikk som la ned: 1774,42kr.

Totalt brukt: 5352,42kr

og det er som sagt inkludert en god del daglige forbruksvarer som 28pk bleier, MME og andre butikkvarer som ble solgt på -50%.

De tingene jeg ser som kanskje kommer til å trenges om en stund er:

- Babycall
- Babygym
- Høystol
- Flaskesterilisator?? (eller er det like greit å bare koke i en kasserolle?)

Wow, hvor har du funnet så mye gratis?? Heldig :)

Anonymkode: b33dd...468

• Liker 6
Skrevet

Jeg har hørt at man helst ikke skal ha brukt madrass/dyne/pute til baby pga fare for krybbedød? :klo:
Har i hvert fall sett folk få passet sitt påskrevet på babyverden fordi de har arvet eller skal bruke madrass/dyne og babysete fra finn. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, hvor har du funnet så mye gratis?? Heldig :)

Anonymkode: b33dd...468

Ja 😄 Har hentet litt her og der og ventet over tid. Har gått litt drivstoff i kjøring da på å hente disse tingene, som jeg ikke har kalkulert med her, men har definitivt spart veldig mye. F.eks den graco elektriske vuggen er kjempefin og den lå ute til salgs ute på ei bygd 40 minutters kjøretur unna. Så på den på finn ei stund, men den lå ute til 1000kr (kostet rundt 4500kr ny ser jeg på nett), så jeg bestemte meg for å tenke på det en stund... 1 måned etterpå sto den plutselig til "gis bort" for da ville de bare bli kvitt den for den tok opp plass og de holdte på å restaurere huset 😄 yippi.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, GulSitron skrev:

Jeg har hørt at man helst ikke skal ha brukt madrass/dyne/pute til baby pga fare for krybbedød? :klo:
Har i hvert fall sett folk få passet sitt påskrevet på babyverden fordi de har arvet eller skal bruke madrass/dyne og babysete fra finn. 

Derfor er den ene madrassen ny som det står i hovedinnlegget :)  Fordi de kan miste fastheten etter en stund når de er brukt. 
Har ikke hørt det om tepper og puter, hmm... Men er mange som er hysteriske for ALT da og må ha ALT nytt.

Farmoren min spurte hvorfor jeg trengte den ubrukte madrassen når jeg hadde fått en brukt, om det ikke var nok med en og jeg fortalte henne da om at det var artikler på nett om at det KUNNE være en større sjanse for krybbedød ved å bruke brukte madrasser som da kunne ha blitt for myk, eller fare ved f.eks. lagring, hvis det har stått noe plass det kan ha fått mugg osv.
Farmor svarte bare "Tøv, du må slutte å være så hysterisk! Alle mine 8 barn brukte samme madrass. De var heldig de som i det hele tatt fikk madrass!" :P hehe litt andre tider enn på 60,70,80-tallet, og nå er man vel litt mer opplyst.

• Liker 3
Skrevet

Føder i oktober engang.

Har fått følgende av famillemedlemmer. Noe er arvet, andre ting kjøpt:

- vogn fra 80/90 tallet inkl regn eller mygg netting

- vugge

- spedbarn seng med sprinkler 

- vogn pose

- baby gym 

- bil stol, som er ca 2 år gammel

- barnestol

- Tisselaken til både vogn og seng + baby dyner/pute (pute blir ikke brukt på en stund) + sengesett ulike typer til vogn og seng.

- alt for mange gulpe kluter

- 2 ulike baby tepper 

- bleier minste str, sink salve, talkum, våt servietter, baby olje, baby sjampo, krem for såre bryst vorter osv 

- diverse baby klær i str 50 til 68 hovedsaklig..inkl bodyer, bukser, gensere, pysjer osv..

- morsmelkerstatning hvis jeg skulle trenge 

.....

Dette har vi kjøpt selv:

- ny kommode da vi trengte mer plass til baby klær og utstyr 

- små bade håndklær

- tørketrommel.. fant ut at dette kunne være lønnsomt med baby i hus.

- stellebord med stelle matte og trekk

- madrass til baby seng

- noen tåteflasker og smokker 

- amme bher og amme innlegg

- klær i str 50 til 68.. fra kles butikker, inkl noen ull klær. Også en del varme dresser og luer/votter. Aner ikke hvor mye vi har brukt her.. 8000 kanskje? 

-  kjøpt brukte baby klær av noen bekjente i str 50 til 80, inkl en vippestol. Betalte 10 til 15 kr plagget og det var en del klær.

- kjøpt inn barnesikringer til skap og ledninger som skal monteres før baby begynner å krabbe rundt 

- noen mamma og amme klær

.....

Gjenstår:

- bade balje 

- baby call

- leker for babyer etterhvert. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor er den ene madrassen ny som det står i hovedinnlegget :)  Fordi de kan miste fastheten etter en stund når de er brukt. 
Har ikke hørt det om tepper og puter, hmm... Men er mange som er hysteriske for ALT da og må ha ALT nytt.

Farmoren min spurte hvorfor jeg trengte den ubrukte madrassen når jeg hadde fått en brukt, om det ikke var nok med en og jeg fortalte henne da om at det var artikler på nett om at det KUNNE være en større sjanse for krybbedød ved å bruke brukte madrasser som da kunne ha blitt for myk, eller fare ved f.eks. lagring, hvis det har stått noe plass det kan ha fått mugg osv.
Farmor svarte bare "Tøv, du må slutte å være så hysterisk! Alle mine 8 barn brukte samme madrass. De var heldig de som i det hele tatt fikk madrass!" :P hehe litt andre tider enn på 60,70,80-tallet, og nå er man vel litt mer opplyst.

Skal være enig i at vi er ganske hysteriske i 2020. Jeg vil tro jeg sov på samme madrass som min bror, og det er 8år mellom oss. 

Uansett, jeg har i hovedsak kjøpt brukt eller fått gratis på Finn, arvet av kollegaer sine barn og fått nytt fra kommende bestemødre og oldeforeldre. Regnet på det og kom vel frem til at vi har spart 25-26k på å kjøpe brukt. Bare på brystpumpe (både manuell og elektrisk) og matglass sparte vi 3k. Fikk alt til 100kr på Finn. Barnevogn arvet vi fra da jeg var barn + en ekstra som ble gitt bort på Finn. Aktuelle vogner nytt hadde kommet på minst 10k pr stk.. 

• Liker 1
Skrevet

Oi. Godt jobba å få fatt i så mye gratis og ellers billig. 

Jeg ville ventet med mer til baby kommer. Er ikke sikkert du kommer til å bruke flaske så mye, da er panne godt nok til å sterilisere. Jeg endte opp med flaskebarn, kjøpte sterilisator ganske fort etter det. Angrer på at jeg ikke kjøpte baby brezza også. 

Til min baby måtte jeg hatt mange flere gulpekluter. Anbefaler også flanellsbleier fra sparkjøp. De pleier jeg å ha under hodet i vogn og vugge, da de absorberer mye mer. Klippet opp et og brukte som ammeinnlegg og. 

Anonymkode: bbd61...5a2

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ventet med mer til baby kommer. Er ikke sikkert du kommer til å bruke flaske så mye, da er panne godt nok til å sterilisere. Jeg endte opp med flaskebarn, kjøpte sterilisator ganske fort etter det. Angrer på at jeg ikke kjøpte baby brezza også. 

Til min baby måtte jeg hatt mange flere gulpekluter. Anbefaler også flanellsbleier fra sparkjøp. De pleier jeg å ha under hodet i vogn og vugge, da de absorberer mye mer. Klippet opp et og brukte som ammeinnlegg og. 

Ja jeg trenger også å skaffe noen flere gulpekluter. Har fått 4 gratis på finn. 
Er så rart, har fått masse gratis klær på finn og hos de to bekjente og ser ofte folk gir bort brukte bodyer og klær, men har på disse 7-8 månedene jeg har vært på jakt etter billige babyting, enda ikke sett noen som gir bort babysokker 🤔 Bruker de lite sokker, eller kan det være at sokkene til de som gir bort klær har forsvunnet etterhvert? Hehe

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips om flanellsbleier! Det skal jeg se etter på sparkjøp. De har jo sparkjøp i Tromsø, så det passer bra, jeg skal dit på fredag :) 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Uansett hvilke bleier vi har brukt skjer det at det blir lekk og da er det utrolig greit å ha hatt på tisselaken. Vi har trekk rundt madrassen som kan vaskes, men er helt klart mye lettere å bare ta vekk laken og tisselaken og legge på nytt.

Vi har kjøpt et fra jollyroom, og mener å huske at vi kjøpte de andre vi har på Princess. Søk på nettet om de eventuelt har på KID eller jysk og sånne steder og😋

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg trenger også å skaffe noen flere gulpekluter. Har fått 4 gratis på finn. 
Er så rart, har fått masse gratis klær på finn og hos de to bekjente og ser ofte folk gir bort brukte bodyer og klær, men har på disse 7-8 månedene jeg har vært på jakt etter billige babyting, enda ikke sett noen som gir bort babysokker 🤔 Bruker de lite sokker, eller kan det være at sokkene til de som gir bort klær har forsvunnet etterhvert? Hehe

Samme har faktisk jeg lurt på. Jeg ser også etter en del brukt, da babyer uansett ikke rekker å slite ut noe. Jeg har aldri sett sokker.. Jeg fikk en pose sokker av en venninne, så folk har det nok. Jeg har færre sokker enn de jeg fikk nå da. Voksensokker har det jo med å forsvinne og babysokker forsvinner enda lettere. 

• Liker 1
Skrevet

Babysokker sklir jo bare av, de er helt ubrukelige... 🙈 Brukte bare strømpebukse eller sparkebukse med sokk på til min baby. 

Vippestol kan være kjekt, og etter hvert kan tripptrapp med babysete/toddlersete være lurt. Men det må dere kjenne på selv. 

Butikken er åpen etter at baby er født også.

• Liker 3
Skrevet

Vil bare si jeg er så imponert over hva du har fått til med å følge med og være aktiv på hva som blir solgt, håper å få til det samme som deg om vi får barn :) Så mye bedre å kjøpe brukt enn å bare kjøpe nytt. 

Anonymkode: faa78...554

• Liker 2
Skrevet

Å fy faen, bra jobbet! Nå følte jeg meg litt slapp. Får desemberbarn og har kjøpt et par bodyer og 1 pysj. 

Anonymkode: 91edc...84c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...