Gå til innhold

Lavkarbo, gikk i «fella» føler meg så dum!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært flink i åtte uker med lavkarbo. Følte at jeg har valgt en livsstil som passer meg. Kroppen har det mye bedre, og spesielt magen. Så var jeg på fest på fredag, drakk mye og våknet lørdag med skikkelig lyst på junkfood. Jeg klarte ikke la være. Startet med salt usunn mat, burger osv utpå dagen. Men suget ga seg ikke. Kjøpte en milkshake, kunne ikke la være. Også avsluttet jeg med chips og sjokolade. Kroppen reagerte veldig. Jeg ble i går svært uvel, magen bråkte og til og med tankene ble helt snudd opp ned. Og til og med i dag var det vanskelig å gå tilbake til det mønsteret jeg liker å følge, med tanke på hvilken mat og antall kalorier. 
Har dere noen gode råd? Betyr dette at man aldri kan skeie ut? Jeg burde kanskje ikke drikke så mye? 
Hvordan løser jeg slik situasjon bedre neste gang?

Anonymkode: f18ee...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje lær deg å spise/ drikke med måte. Alt i moderasjon går helt greit, men sånne store overdrivelser gjør deg ikke godt. Det har også innvirkning at du gikk for alt og altfor mye av det samtidig, og ikke bare en liten utskeielse. 

Anonymkode: 9e31a...0a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fella du gikk i var å velge en diett som du må være "flink" for å følge. Da venter du bare på "klarsignal" for å slutte.

Det beste du kan gjøre, er å unngå å komme i en lignende situasjon igjen, ved å være ærlig med deg selv om hva som virkelig passer deg. Det er ofte utrolig vanskelig. Jeg er femti, og I GÅR var dagen det omsider gikk opp for meg at jeg alltid løy for meg selv når jeg var "100% innstilt på å gjøre Grete Roede, og trening, til en permanent livsstil". Innerst inne telte jeg bare dagene til jeg kunne gå tilbake til sånn som jeg levde før. Og det var akkurat det jeg gjorde, når jeg var ferdigslanket. Hver gang.

Anonymkode: 1e47d...ccd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dietter fungerer stort sett ikke.

Det som fungerer er små justeringer i kostholdet som du kan leve med livet ut, uten å pine deg sjøl.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært flink i åtte uker med lavkarbo. Følte at jeg har valgt en livsstil som passer meg. Kroppen har det mye bedre, og spesielt magen. Så var jeg på fest på fredag, drakk mye og våknet lørdag med skikkelig lyst på junkfood. Jeg klarte ikke la være. Startet med salt usunn mat, burger osv utpå dagen. Men suget ga seg ikke. Kjøpte en milkshake, kunne ikke la være. Også avsluttet jeg med chips og sjokolade. Kroppen reagerte veldig. Jeg ble i går svært uvel, magen bråkte og til og med tankene ble helt snudd opp ned. Og til og med i dag var det vanskelig å gå tilbake til det mønsteret jeg liker å følge, med tanke på hvilken mat og antall kalorier. 
Har dere noen gode råd? Betyr dette at man aldri kan skeie ut? Jeg burde kanskje ikke drikke så mye? 
Hvordan løser jeg slik situasjon bedre neste gang?

Anonymkode: f18ee...4a8

Vis du skal ha en fest ,drikk gin og sukkerfri brus. Eller vin med 5 g sukkker PR L, 

Anonymkode: b4025...f24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort er gjort og spist er spist. Bare gå tilbake til de gode rutinene du har fått, fortsett der du slapp. Å leve 100% lavkarbo hele tida er umulig, og du kan ikke gi deg selv mental juling hver gang du spiser noe annet enn det som er "lov". Hovedsaken er å ha et kosthold du greier å leve med over lengre tid. 

Kroppen din tåler fint noen dager med mer karbohydrater, det er ikke sånn at du har ødelagt noe. Mulig du kommer til å gå opp noen kilo i vannvekt med det samme, så vent en ukes tid med å veie deg. 

Anonymkode: e0d47...75a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor vil du kutte ut karbohydrater? Det er veldig unaturlig for kroppen å miste en hel gruppe av næringsstoffer på den måten. Og du utelater tydeligvis mye av det du liker. Er ikke det selve oppskriften på overspisingsepisoder?

Anonymkode: 788ad...c2a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suget gir seg etter et par dager, så det er bare å holde ut. Anbefaler bringebær for å døyve i mellomtiden. Tenk så effektiv lavkarbo er som gjør at du ikke har sug hele tiden :)

Anonymkode: fa59e...71d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fast spise dag i uka, det gjorde at jeg ikke gikk ned for mye hver uke, gikk ned 1 kg i uken når jeg hadde spisedag, mer om jeg ikke hadde det. For langvarig endring anbefaler de ikke at man går ned mer en 0,5kg per uke, for å holde seg der. 
Om du går på en smell er det bare å starte igjen dagen etter😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som gjelder, men det du spiser mellom nyttår og jul".. Altså; du er flink i det daglige, og må tillate deg å skeie ut iblant. Ellers går du på en skikkelig smell og kaster hele opplegget. En dag i uka/annenhver uke der du gir deg selv et "vindu", kan være det som gjør at du holder og er motivert ellers👍

Anonymkode: 81b71...c74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...