AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #1 Skrevet 14. september 2020 Har disse tingene noen sammenheng? Har et SF- mål over den røde streken, men fortsatt innenfor det mørkeblåe feltet. Får kommentarer på at magen ikke er så stor (er i uke 37). Og syns faktisk at magen ikke er så veldig stor når jeg sammenligner med andre.. bør ikke disse to tingene samsvare? Hvordan var deres babys størrelse i forhold til SF mål og magestørrelse? Var det noen sammenheng? Anonymkode: 5d36a...9aa
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #2 Skrevet 14. september 2020 Jeg er lik som deg, litt over den røde streken men fortsatt innenfor normalen. Jeg selv synes magen ser passe stor ut, får ofte høre at den er fin men selvfølgelig noen som kommer med kommentarer som "herregud, så stor mage" "er det to?" "snart må du ha noe å holde opp magen med". Altså folk er så frekk, hvertfall når jeg selv synes magen ikke er giga. Jeg tror nok symfysemålet kan gi en pekepinn på ca. men det viser seg ofte å være helt feil også. Selve symfysemålet kan påvirkes av barnets leie og mengde fostervann. Sist jeg målte så lå baby på siden av magen, morkaken på andre siden så målet ble midt mellom dem, nå ligger baby mer midt på så jeg forventer egentlig en ganske grei stigning ved neste mål i uke 38. Jeg vet om de som har ligget over og fått store barn som forventet, men også de som har fått små/normalvektige. Kan legge til at min venninne hadde liten mage men var fortsatt over den røde streken, hun ble nok aldri så stor som jeg er nå i uke 37 selv om hun gikk over termin. Anonymkode: 9ce29...ea3 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #3 Skrevet 15. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har disse tingene noen sammenheng? Har et SF- mål over den røde streken, men fortsatt innenfor det mørkeblåe feltet. Får kommentarer på at magen ikke er så stor (er i uke 37). Og syns faktisk at magen ikke er så veldig stor når jeg sammenligner med andre.. bør ikke disse to tingene samsvare? Hvordan var deres babys størrelse i forhold til SF mål og magestørrelse? Var det noen sammenheng? Anonymkode: 5d36a...9aa Jeg lå midt på streken hele veien og jenta veide 3,4 kg (født på termin) Anonymkode: a3ea3...255 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #4 Skrevet 15. september 2020 Jeg ligget godt over streken i alle svangerskap og alle barn var helt gjennomsnittlig med ca 3,5kg. Anonymkode: 271df...f81
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #5 Skrevet 15. september 2020 Min målte under nederste streken sist sjekk, ble da sendt på kontroll på sykehuset, der mente legen baby var helt gjennomsnittlig i vekt og størrelse, og passe mengde fostervann. Veldig forvirrende med så forskjellige tilbakemeldinger haha Anonymkode: 4dc61...874
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #6 Skrevet 15. september 2020 Jeg har hatt høye sf-mål. Har fått barn på 4kg og 3,8kg. Sist graviditet hadde jeg veldig høyt sf-mål og større mage enn ved førstemann pga mye fostervann. Anonymkode: 064db...967
Vilblimamma90 Skrevet 15. september 2020 #7 Skrevet 15. september 2020 Jeg lå midt på streken hele veien og fikk en stor gutt på 4,5 kg dagen før termin. Ei venninne som fikk barn til termin rett før meg lå godt over gjennomsnittet, men fikk ei jente på 3,4 kg. Jeg fikk og mye kommentarer underveis på at magen så liten ut, så mange ble overrasket over størrelsen på han som kom ut 😅
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #8 Skrevet 15. september 2020 Nei, de trenger ikke å samsvare, det er flere ting som spiller inn på alle målene. I mitt mitt første svangerskap lå SF-mål over den røde streken, magen så ganske stor ut (jeg er lav) og babyen var 3,2 ved fødsel i uke 40. I andre svangerskap lå SF-mål rett under den røde streken og jeg var overrasket fordi jeg både så og fikk kommentarer på at magen var veldig stor. Den var tydelig større enn i første svangerskap når jeg sammenlignet bilder. Babyen var 3,7 ved fødsel i uke 40. Anonymkode: d38db...e63
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #9 Skrevet 15. september 2020 Samsvarer hos meg, SF målene har vært over på alle 3. De to første har vært store,3-3,5 kg, til tross for de har vært født i uke 36/37. Minstemann er ikke fødd enda, men er estimert 8 % større. Anonymkode: f07ca...eea
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #10 Skrevet 15. september 2020 Har ikke samsvart hos meg, mitt har vært veldig høyt, men ungen veide 3,5 kg. Fikk mage veldig sent, og når den først kom gjorde SF-målet et skikkelig byks. Ble sendt til UL, de målte 10% over, men kom ut helt på gjennomsnittet. Anonymkode: 85104...b09
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #11 Skrevet 15. september 2020 Magestørrelse påvirkes også av mengden fostervann, hvordan barnet ligger og hvor god plass mor har. Lang overkropp vil kunne gi en mindre gravidmage. Jeg vil nok tro at disse tingene har en sammenheng i flertallet av tilfellene, men ikke nødvendigvis alltid. For meg samsvarte det godt; jeg hadde SF-mål helt i nedre del, fikk MYE kommentarer på liten mage og fikk en baby som har litt under snittet, men frisk og fin. Anonymkode: ad7d0...245 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #12 Skrevet 15. september 2020 Jeg hadde ikke spesielt stor mage, tror SF-målene lå rett på streken hele veien. På termindato kom ungen, veide 4,6 kg. 🙈 Anonymkode: 80a0a...372
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #13 Skrevet 15. september 2020 Hadde skyhøyt SF-mål denne gangen, nesten utenfor det skraverte feltet og fikk massse kommentarer på hvor svær jeg var😅 Men ut kom ei litta tulle på 3,4 kg gitt, normal mengde fostervann men fjerdegangs, å mulig det også spiller inn. Anonymkode: 37c6d...4ca
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #14 Skrevet 15. september 2020 Hos meg har det stemt veldig brann forhold til størrelse. Nå er jeg liten i meg selv, så magen er liksom eneste stedet for baby å gjemme seg. Forrige baby hadde jeg sååå stor mage som sto rett ut, og lå godt over streken på SF-målet. Babyen var 4,5kg. Nå ligger jeg faktisk litt under streken og på vekstestimat så kan det de ut som baby ligger an til å bli ca gjennomsnittlig.. Anonymkode: c0878...fdc
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #15 Skrevet 15. september 2020 Magen trenger ikke SE stor ut selv om du har høyt sf-mål. Jeg hadde veldig høyt sf-mål i begge mine svangerskap, men veldig liten mage (syntes ikke at jeg var gravid med vinterjakke på, selv rett før jeg fødte). Livmoren min gikk veldig langt opp under ribbeina, og babyen lå loddrett opp/ned langs ryggraden. Ligger babyen på det viset, stikker ikke magen så langt ut. Har man lang overkropp, får man også som regel ikke så stor mage. Jeg fødte babyer med lav fødselsvekt begge gangene (som i under 2,8 kg). Anonymkode: 6bde1...049
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå