AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #1 Skrevet 14. september 2020 Bruker dere tid og ressurser på å reise i begravelse til familie dere ikke har hatt noe med å gjøre eller kjenner? Synes det er dumt å kaste bort tid og penger på noen som aldri har vært interessert i kontakt mens de var i live så skal man være i en begravelse og liksom være så trist. Anonymkode: 044c5...977
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #2 Skrevet 14. september 2020 Nei.. Anonymkode: 109e7...caf 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #3 Skrevet 14. september 2020 Det spørs, men ja, har gjort det. Har aldri angret på noen begravelser jeg har vært i. Men jeg flyr ikke, der går grensen for de mer perifere. Siden dette er familie, kjenner du vel noen av de etterlatte. Anonymkode: 38a3e...bdf 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #4 Skrevet 14. september 2020 I utgangspunktet reiser jeg ikke langt for begravelse, med mindre det er viktig for noen andre at akkurat jeg er der. For meg personlig er ikke begravelse noe viktig, og hovedpersonen er ikke der likevel... Men jeg ble jo f.eks. med i begravelse til mannens bestemor selv om jeg ikke kjente henne, fordi han ville ha meg med. Anonymkode: ac9bb...a51 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #5 Skrevet 14. september 2020 Nei, jeg har ikke dratt i begravelse til familiemedlemmer som jeg ikke har hatt noe med å gjøre mens de levde. Anonymkode: 17273...d46 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #6 Skrevet 14. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet reiser jeg ikke langt for begravelse, med mindre det er viktig for noen andre at akkurat jeg er der. For meg personlig er ikke begravelse noe viktig, og hovedpersonen er ikke der likevel... Men jeg ble jo f.eks. med i begravelse til mannens bestemor selv om jeg ikke kjente henne, fordi han ville ha meg med. Anonymkode: ac9bb...a51 Nemlig. Håper ikke folk kaster vekk tid på min begravelse. Jeg er jo ikke der til å holde regnskap i hvem som kommer og ikke. Begravelser koster sinnsykt mye penger også. Flere eldre sparer til egen begravelse slik at de ikke skal være til byrde for sine barn. Det er ekkelt å tenke på. Hvorfor skal noen spare eller andre blakke seg på noe som uansett bare er sorgen? Anonymkode: b8134...f22 2
irmelin_ Skrevet 14. september 2020 #7 Skrevet 14. september 2020 Jeg ville nok heller ikke flydd, men jeg hadde gått om det var i nærheten og jeg hadde anledning. Jeg synes det er en fin ting å gjøre, og selv for mer perifer slekt føles det bra å være tilstede som en siste hilsen. Dessuten synes jeg det er interessant å høre mer om livene deres.. Det er gjerne ting som kommer opp i talen eller i samtale med slekt og venner som jeg ikke har visst om, f. eks. hvordan de vokste opp og hvilke interesser de hadde i ungdommen.
Glød Skrevet 14. september 2020 #8 Skrevet 14. september 2020 Jeg synes det var svært skuffende at min onkel ikke reiste (relativt langt) i farfars begravelse. Han ville demonstrere at de ikke hadde noe forhold. Hadde det vært meg i hans situasjon hadde jeg reist for å støtte mine søsken som tross alt mistet sin far, selv om jeg selv ikke hadde hatt noe godt forhold til ham. Så for nær slekt, i en slik situasjon, hadde jeg både dratt og reist langt. For perifer slekt hadde jeg dratt hvis det passet, men ikke reist.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #9 Skrevet 15. september 2020 7 timer siden, Glød skrev: Jeg synes det var svært skuffende at min onkel ikke reiste (relativt langt) i farfars begravelse. Han ville demonstrere at de ikke hadde noe forhold. Hadde det vært meg i hans situasjon hadde jeg reist for å støtte mine søsken som tross alt mistet sin far, selv om jeg selv ikke hadde hatt noe godt forhold til ham. Så for nær slekt, i en slik situasjon, hadde jeg både dratt og reist langt. For perifer slekt hadde jeg dratt hvis det passet, men ikke reist. Selvfølgelig skal man ikke behøve å sitte å hykle sorg i begravelsen til noen man hadde et dårlig forhold til når de var i live. Jeg dro selv ikke i min mors begravelse, men dro til samme sted i min fars begravelse noen måneder seinere. Anonymkode: 1f518...c9b 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #10 Skrevet 15. september 2020 7 timer siden, Glød skrev: Jeg synes det var svært skuffende at min onkel ikke reiste (relativt langt) i farfars begravelse. Han ville demonstrere at de ikke hadde noe forhold. Hadde det vært meg i hans situasjon hadde jeg reist for å støtte mine søsken som tross alt mistet sin far, selv om jeg selv ikke hadde hatt noe godt forhold til ham. Så for nær slekt, i en slik situasjon, hadde jeg både dratt og reist langt. For perifer slekt hadde jeg dratt hvis det passet, men ikke reist. Var det sånn at søskenene ikke hadde noen andre å støtte seg på da? Det høres jo ut som det uansett var mer enn ett søsken tim stede? Er de andre så ressurssvake at de ikke taklet det uten å ha denne broren der? Synes det høres helt fair ut å ikke komme i begravelsen til en man ikke har et godt forhold til. Spesielt med lang reise, men synes det er greit å droppe det uansett om det er en dårlig relasjon. Anonymkode: ceaeb...fdb 5
GulSitron Skrevet 15. september 2020 #11 Skrevet 15. september 2020 Har vært i begravelse til familie jeg ikke har delt noe annet enn etternavn med. Var såpass ung da at det ikke har påvirket meg noe i ettertid. Nå går jeg i begravelsene til de beboerne på jobb hvor jeg føler jeg er blitt såpass godt kjent med både beboer og pårørende at det faller seg litt naturlig. Pluss for å være arbeidsplassens ansikt utad, vise at vi bryr oss eller har medfølelse for avdødes familie 2
Chiyo Skrevet 15. september 2020 #12 Skrevet 15. september 2020 (endret) Det spørs. Hvis du ikke kjenner noen av de pårørende noe godt, så spiller det ingen rolle. Hvorfor skal du gå i begravelsen til noen du ikke kjenner når du ikke er kjent med de pårørende? Det er sikkert ingen som ligger merke til om du er der eller ikke. Begravelser er for de som lever, ikke de som er død. Jeg har for eksempel gått i en begravelse til moren til en venn, selv om jeg aldri møtte henne da hun levde. Det var for å støtte vennen min. Den avdøde eksisterer ikke lenger, de er der ikke. Kroppen er der, men ingen er hjemme. Endret 15. september 2020 av Chiyo 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #13 Skrevet 15. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nemlig. Håper ikke folk kaster vekk tid på min begravelse. Jeg er jo ikke der til å holde regnskap i hvem som kommer og ikke. Begravelser koster sinnsykt mye penger også. Flere eldre sparer til egen begravelse slik at de ikke skal være til byrde for sine barn. Det er ekkelt å tenke på. Hvorfor skal noen spare eller andre blakke seg på noe som uansett bare er sorgen? Anonymkode: b8134...f22 Hvorfor er det ekkelt å spare til egen begravelse? Det er lurt å gjøre, så slipper de nærmeste å tenke på det økonomiske med det. Vi vet aldri når vi dør og jeg syns det er trygt å tenke på at det er nok på min konto til min begravelse. Har man 30 000 på en konto så dekker det. Anonymkode: f4b92...c9b 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #14 Skrevet 15. september 2020 Altså ; man får sjelden fri fra jobb for begravelse til perifere slektninger så slik sett stopper det seg selv om du ikke vil ta uten permisjon uten lønn eller ferie. Men hvis det er viktig å støtte de etterlatte og jeg får det til så går jeg om det ikke er veldig langt unna. Man strekker seg langt for å være et medmenneske for det ville man at andre skulle gjort for seg selv også. Når det er sagt ; i disse tider er det ikke så aktuelt når det bare er et lavt antall som får komme i kirka pga restriksjonene. Så da blir du invitert om du kan komme, så kanskje du slipper å ta avgjørelsen selv. Anonymkode: f4b92...c9b 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #15 Skrevet 15. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det ekkelt å spare til egen begravelse? Det er lurt å gjøre, så slipper de nærmeste å tenke på det økonomiske med det. Vi vet aldri når vi dør og jeg syns det er trygt å tenke på at det er nok på min konto til min begravelse. Har man 30 000 på en konto så dekker det. Anonymkode: f4b92...c9b Det koster mye mer enn 30.000 kr, man må minst regne med det dobbelte. Anonymkode: 44b20...22b
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #16 Skrevet 15. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det koster mye mer enn 30.000 kr, man må minst regne med det dobbelte. Anonymkode: 44b20...22b Da varierer det fra sted til sted, fra bygd til by. Jeg har akkurat vært gjennom det med en av mine nærmeste og da kosta det 25000. Anonymkode: f4b92...c9b
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #17 Skrevet 15. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det koster mye mer enn 30.000 kr, man må minst regne med det dobbelte. Anonymkode: 44b20...22b Kommer ikke det an på hvor mye man gjør ut av det da? Anonymkode: ac9bb...a51 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #18 Skrevet 15. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kommer ikke det an på hvor mye man gjør ut av det da? Anonymkode: ac9bb...a51 Det var det mest basic og det er slik jeg uansett vil ha det. Skal ikke ha noe storslått etterpålag og det hadde ikke den jeg begravde heller. Anonymkode: f4b92...c9b
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #19 Skrevet 15. september 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det ekkelt å spare til egen begravelse? Det er lurt å gjøre, så slipper de nærmeste å tenke på det økonomiske med det. Vi vet aldri når vi dør og jeg syns det er trygt å tenke på at det er nok på min konto til min begravelse. Har man 30 000 på en konto så dekker det. Anonymkode: f4b92...c9b Det er en trist ting å skulle spare til. Gamle minstepensjonister som sitter der i en kald leilighet for å spare strøm og spiser brød med margarin uten pålegg fordi de skal spare til begravelsen. Når jeg dør håper jeg de bare brenner liket på billigest mulig måte. Anonymkode: ceaeb...fdb
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #20 Skrevet 15. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er en trist ting å skulle spare til. Gamle minstepensjonister som sitter der i en kald leilighet for å spare strøm og spiser brød med margarin uten pålegg fordi de skal spare til begravelsen. Når jeg dør håper jeg de bare brenner liket på billigest mulig måte. Anonymkode: ceaeb...fdb Det er egentlig slik man bør tenke på tidlig i livet. Virkeligheten innhenter oss alle før eller senere Anonymkode: f4b92...c9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå