Gå til innhold

Kondens på sisterne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte bolig for et år siden, og jeg plages med at det blir så mye kondens på sisternen at det drypper på gulvet og lager vanndammer. Googling førte meg til folk som spør om det samme, og da er det fordi toalettet renner. Kaldt vann i sisternen og høy luftfuktighet = kondens. Men mitt toalett renner ikke. Jeg har prøvd å la vifta stå på, tørke opp vannsøl, ha døren åpen, tørke over sisternen hver gang jeg er der. Og mer merkelig så skjer dette utelukkende når jeg har besøk. Når jeg er alene har jeg ingen problemer. Råd?

Anonymkode: 14cde...5a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik er det hos meg også ganske ofte, minus dryppingen. Jeg tørker av den med papir eller microfiberklut, så er alt helt ok for en stund. Vet ikke hvorfor det skjer, men kanskje rommet trenger mere utlufting? Hva med å ha døren stående åpen når ingen bruker den? Eller har du det allerede kanskje? 

Anonymkode: c016b...2da

Skrevet

Haha, sorry, jeg leste visst ikke innlegget ditt godt nok. :fnise: 

Anonymkode: c016b...2da

Skrevet

Fort gjort! :fnise: Jeg tørker sisternen når jeg er det er vått, men ser ikke ut til å ha så mye effekt. Prøvd å lufte som bare pokker nå i kveld, er ishus her, men hjelper ikke nevneverdig det heller:\

Skrevet

Høy luftfuktighet på badet slår mot kalde flater på samme måte som det som skjer på speil.
Når du er alene er du ikke så ofte på do, slik at vannet inni sisterna får mer romtemperatur. Når du har folk på besøk er det flere folk på badet, som skyller ned i toalettet og da renner det konstant iskaldt nytt vann inn i sisterna som reagerer med kondens pga. temperaturen på badet er mye varmere enn det iskalde vannet inni sisterna.

Skrevet

Bare prøv å gå inn på badet og skyll ned hver 5-10 minutt når du er alene hjemme så skal du se du får masse kondens, selv om du ikke har besøk.

Skrevet
På 14.9.2020 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte bolig for et år siden, og jeg plages med at det blir så mye kondens på sisternen at det drypper på gulvet og lager vanndammer. Googling førte meg til folk som spør om det samme, og da er det fordi toalettet renner. Kaldt vann i sisternen og høy luftfuktighet = kondens. Men mitt toalett renner ikke. Jeg har prøvd å la vifta stå på, tørke opp vannsøl, ha døren åpen, tørke over sisternen hver gang jeg er der. Og mer merkelig så skjer dette utelukkende når jeg har besøk. Når jeg er alene har jeg ingen problemer. Råd?

Er du sikker på at det ikke drypper i skåla, Det skal ikke være noe problem om om pakningen der er tett, da står vannet stille og det blir ikke påfyll av kaldt vann

Skrevet
På 14.9.2020 den 23.46, SnappleIsland skrev:

Høy luftfuktighet på badet slår mot kalde flater på samme måte som det som skjer på speil.
Når du er alene er du ikke så ofte på do, slik at vannet inni sisterna får mer romtemperatur. Når du har folk på besøk er det flere folk på badet, som skyller ned i toalettet og da renner det konstant iskaldt nytt vann inn i sisterna som reagerer med kondens pga. temperaturen på badet er mye varmere enn det iskalde vannet inni sisterna.

Men så merkelig at dette kun skjer når jeg har besøk av en spesifikk person,men ingen andre? Denne personen er ikke spesielt ofte på do. 

På 16.9.2020 den 7.40, tdm900 skrev:

Er du sikker på at det ikke drypper i skåla, Det skal ikke være noe problem om om pakningen der er tett, da står vannet stille og det blir ikke påfyll av kaldt vann

Klarer ikke å se at det renner, det må jo være helt mikroskopisk i så fall. Kan jeg skifte en slik pakning selv? Vil evt en luftavfukter hjelpe? 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så merkelig at dette kun skjer når jeg har besøk av en spesifikk person,men ingen andre? Denne personen er ikke spesielt ofte på do. 

Kanskje vedkommende bommer. 😆

Ellers så er det jo høy luftfuktighet i kombinasjon med kald dass, som nevnt over. Og dess kaldere det blir ute (og kaldere vann som kommer inn), dess større blir problemet. Kanskje la viften gå 24/7 så badet får sjansen til å tørke ordentlig ut. Det kan også forhindre mugg. Jeg mistenker at badet ditt har høyere luftfuktighet enn du kanskje er klar over. Mange av de litt "fancye" elektroniske termometerne har indikator for luftfuktighet ( RH% ) som du kan bruke for å teste med.

Anonymkode: 81dce...f2e

Skrevet

Om du kjøper et nyere toalett med plasttank inni, slipper du kondens på utsiden av sisternen. 

Anonymkode: a7cec...858

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...