Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg startet i ny jobb i midten av august. Den forrige jobben min hadde en stillingsprosent på rett over 20%, og var en jobb jeg hadde ved siden av studiene. Nå er jeg ferdig utdannet og har altså fått meg en 100%stilling med mye høyere lønn. Termin er i midten av desember. Jeg rekker altså bare å jobbe i denne nye jobben i litt over fire måneder før jeg skal ut i permisjon..

Er det noen som vet helt sikkert hvordan dette påvirker mitt grunnlag for foreldrepenger? 

Anonymkode: f9329...265

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet helt sikkert hvordan dette påvirker mitt grunnlag for foreldrepenger? 

NAV

Anonymkode: 23ce4...fb0

Skrevet

https://www.nav.no/no/bedrift/tjenester-og-skjemaer/nav-og-altinn-tjenester/inntektsmelding/beregningsregler-for-foreldrepenger-og-svangerskapspenger-fra-2019_kap

De bruker de siste tre månedene før permisjon begynner (kalt første fraværsdag her). Og siden den begynner tre uker før termin, rekker du å tjene 100% i opptjeningstiden. Så her har du timet det godt! Selv om du skulle blitt sykemeldt, så bli det samme beregningen.

Anonymkode: d341f...1a0

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/no/bedrift/tjenester-og-skjemaer/nav-og-altinn-tjenester/inntektsmelding/beregningsregler-for-foreldrepenger-og-svangerskapspenger-fra-2019_kap

De bruker de siste tre månedene før permisjon begynner (kalt første fraværsdag her). Og siden den begynner tre uker før termin, rekker du å tjene 100% i opptjeningstiden. Så her har du timet det godt! Selv om du skulle blitt sykemeldt, så bli det samme beregningen.

Anonymkode: d341f...1a0

Dette er feil. De går ut fra den lønnen som er mest representativ når du går ut i permisjon. Hovedregel er gjennomsnitt av de 3 siste mnd, men ikke nødvendigvis i denne situasjonen.

Uansett om du kun hadde rukket å jobbe en måned (om barnet ble født for tidlig) hadde likevel lønnen i din nye jobb blitt lagt til grunn. Dette så lenge du har hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de 10 siste mnd før fødsel.

Jeg hadde også jobb ved siden av studiet, ca samme stillingsprosent. Hadde fri i sommerferien og begynte i ny jobb i midten av august. Hadde også termin i desember, men barnet kom litt tidligere enn planlagt.  Fikk da foreldrepenger med grunnlag i min nye fastlønn😊

Anonymkode: 18028...de3

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er feil. De går ut fra den lønnen som er mest representativ når du går ut i permisjon. Hovedregel er gjennomsnitt av de 3 siste mnd, men ikke nødvendigvis i denne situasjonen.

Uansett om du kun hadde rukket å jobbe en måned (om barnet ble født for tidlig) hadde likevel lønnen i din nye jobb blitt lagt til grunn. Dette så lenge du har hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de 10 siste mnd før fødsel.

Jeg hadde også jobb ved siden av studiet, ca samme stillingsprosent. Hadde fri i sommerferien og begynte i ny jobb i midten av august. Hadde også termin i desember, men barnet kom litt tidligere enn planlagt.  Fikk da foreldrepenger med grunnlag i min nye fastlønn😊

Jo, hun kommer til å få basert på ny lønn. 

Anonymkode: 36eb7...c8f

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, hun kommer til å få basert på ny lønn. 

Anonymkode: 36eb7...c8f

Det var jo det jeg sa?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...