Gå til innhold

Mulighet til å varsle medbrukere om utestenging.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En annen medbruker nevnte denne ideen som jeg synes var utmerket.

Fullt forståelig at bryting av reglene gir konsekvenser, noe som er rett og bør forbli.

Men konsekvensene videreføres til gjenværende brukere når noen forsvinner uten en lyd. Man blir bekymret. De aller fleste har ingen kontakt utenom kg og da forblir man bekymret og spekulativ. 

Det burde vært en mulighet for brukere som blir utestengt til å få valget om å varsle sine medbrukere med et siste innlegg.

Forslag til praktisk gjennomførelse er at brukeren får valget om å trykke "aksepter" eller "aksepter med et varsel/1 innlegg" for eksempel. Brukeren blir automatisk utestengt etter 1 siste innlegg eller 1 time etter å ha trykket på valgmulighetene for unngåelse av misbruk.

Om det i det hele tatt er praktisk/teknisk mulig, vil ikke det skape merarbeid og en mer medmenneskelig form for utkastelse.

Hvis det er umulig eller vanskelig, kunne det i det minste blitt en mulighet ved en permanent utestengelse, i form av en melding fra mod som må besvares. Om den ikke besvares etter lesning eller kveruleres på, mister man muligheten og utestenges med en gang.

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Man bør i tillegg til det få vite akkurat hvilke innlegg som har ført til utestengelsen. Det er ikke godt å gå rundt og kverne på hva man har gjort galt uten noe mulighet til å finne det ut før det har gått én måned eller flere. Utestengelsen bør dermed inneholde hvilke regelbrudd som er begått og sitering av hvilke innlegg det gjelder. 

• Liker 9
Skrevet

Støttes absolutt! Det er ikke greit når man lurer på hva som egentlig har skjedd. 

• Liker 3
Skrevet

Hei.

Takk for forslaget og alle innspill! Jeg tar det med videre til bakrommet hvor vi først og fremst vil undersøke om det er teknisk mulig i forumprogramdatavaren.

Edie, adm.

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, Edie skrev:

Hei.

Takk for forslaget og alle innspill! Jeg tar det med videre til bakrommet hvor vi først og fremst vil undersøke om det er teknisk mulig i forumprogramdatavaren.

Edie, adm.

Takk!

• Liker 1
Skrevet

Hei igjen.

Vi har undersøkt med teknisk support, og det finnes dessverre ikke en slik mulighet integrert i forumprogramdatavaren. Det er i teorien mulig å lage en løsning som omgår disse sperrene som skapes ved en utestengning. Det er derimot krevende og omfattende. Moderatorteamet har besluttet å ikke bruke de begrensede tekniske ressursene vi har tilgjengelig på utestengte brukere.

Vi har allikevel forståelse for problemstillingen som fremstilles. I de fleste tilfeller vil utestengning skje etter advarsel eller tidligere utestengning (unntak skjer ved f.eks. særs grove regelbrudd). Det vil si at brukeren har aktive advarselspoeng, og vet at ved å bryte regler med advarselspoeng på sin bruker risikerer man utestengning. Vi i moderatorteamet har taushetsplikt overfor brukerinformasjon og gitte sanksjoner. Brukere selv kan derimot velge å opplyse om at de har advarselspoeng og risikerer å bli utestengt.

Edie, adm.

• Liker 6
Gjest Decepticon
Skrevet
På 14.9.2020 den 20.46, Uatskillelig skrev:

Helt enig. Man bør i tillegg til det få vite akkurat hvilke innlegg som har ført til utestengelsen. Det er ikke godt å gå rundt og kverne på hva man har gjort galt uten noe mulighet til å finne det ut før det har gått én måned eller flere. Utestengelsen bør dermed inneholde hvilke regelbrudd som er begått og sitering av hvilke innlegg det gjelder. 

Jeg er fersk på forumet, har bare lest tidligere og endelig laget meg bruker. Kan man virkelig bli utestengt uten en skikkelig begrunnelse og henvisning til hvilke innlegg det gjelder? 🤯

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
56 minutter siden, Decepticon skrev:

Jeg er fersk på forumet, har bare lest tidligere og endelig laget meg bruker. Kan man virkelig bli utestengt uten en skikkelig begrunnelse og henvisning til hvilke innlegg det gjelder? 🤯

Jepp, slik er det. Og får du advarsel får du bare beskjed om å lese gjennom regelverket 🙄

Gjest Decepticon
Skrevet
21 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Jepp, slik er det. Og får du advarsel får du bare beskjed om å lese gjennom regelverket 🙄

Jøsses. Det er jo rimelig spesielt, og ikke akkurat veldig pedagogisk. Jeg har på andre forumer jeg er medlem av fått advarsler fra moderatorer dersom de mener jeg må endre atferd, og da kommet med konkrete regelbrudd og hva jeg har gjort galt. Dette har vært langt mer hjelpende for meg enn løsningen som skisseres her. 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
18 minutter siden, Decepticon skrev:

Jøsses. Det er jo rimelig spesielt, og ikke akkurat veldig pedagogisk. Jeg har på andre forumer jeg er medlem av fått advarsler fra moderatorer dersom de mener jeg må endre atferd, og da kommet med konkrete regelbrudd og hva jeg har gjort galt. Dette har vært langt mer hjelpende for meg enn løsningen som skisseres her. 

Og slik burde det vært her også, forstår ikke at det skal være så vanskelig å være mer konkret. 

Skrevet
På 16.9.2020 den 12.26, Edie skrev:

Hei igjen.

Vi har undersøkt med teknisk support, og det finnes dessverre ikke en slik mulighet integrert i forumprogramdatavaren. Det er i teorien mulig å lage en løsning som omgår disse sperrene som skapes ved en utestengning. Det er derimot krevende og omfattende. Moderatorteamet har besluttet å ikke bruke de begrensede tekniske ressursene vi har tilgjengelig på utestengte brukere.

Vi har allikevel forståelse for problemstillingen som fremstilles. I de fleste tilfeller vil utestengning skje etter advarsel eller tidligere utestengning (unntak skjer ved f.eks. særs grove regelbrudd). Det vil si at brukeren har aktive advarselspoeng, og vet at ved å bryte regler med advarselspoeng på sin bruker risikerer man utestengning. Vi i moderatorteamet har taushetsplikt overfor brukerinformasjon og gitte sanksjoner. Brukere selv kan derimot velge å opplyse om at de har advarselspoeng og risikerer å bli utestengt.

Edie, adm.

Forståelig at det blir for omfattende. Fint at dere sjekket, takk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...