Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Avslag fra dps?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man får avslag fra dps, får man det før eller etter «utredning»?

altså, må de ta inn alle som blir henvist? 

Anonymkode: a712a...7c9

Skrevet

Dps vurderer henvisn8ngene og gir i blant avslag før de har møtt pasienten. Mange av de som får avslag der kan få hjelp i kommunen (Rask psykisk helsehjelp etc)

• Liker 1
Skrevet

DPS kan velge å ikke gi pasienten rett til helsehjelp gjennom å avslå henvisningen. De kan også velge å avslutte etter utredning dersom det vurderes at pasienten ikke vil ha nytte av videre behandling. 

Anonymkode: 799b1...2f3

• Liker 2
Skrevet

Ok, jeg har fått brev om at de har fått henvisning og at jeg har rett til hjelp og at jeg har fått time til utredning innen ca 12 uker. Men trodde det var standard som alle henviste fikk.

men da kan man tydeligvis fortsatt avvises senere i forløpet da..? Blir så usikker på hva jeg trenger, jeg spurte egentlig legen om å få henvisning til offentlig psykolog, men han henviste til dps, blir usikker på om det er rett instans, dps virker så voldsomt.

Skrevet

Har jo hørt at det er opptil 1 år eller mer ventetid for å få offentlig psykolog, men jeg har nå fått time til utredning på dps innen 10 uker. Det står jo at det er vanlig ventetid og at man har krav på det innen 12 uker. Er det da etter den eutredningen man må vente ett år på psykolog?.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har jo hørt at det er opptil 1 år eller mer ventetid for å få offentlig psykolog, men jeg har nå fått time til utredning på dps innen 10 uker. Det står jo at det er vanlig ventetid og at man har krav på det innen 12 uker. Er det da etter den eutredningen man må vente ett år på psykolog?.

Om det etter utredning blir vurdert som hensiktsmessige med videre behandling ved DPS starter behandling umiddelbart etter utredning (hvis man ikke f. eks skal videre til et gruppetilbud ved DPS, da kan det være noe ventetid). 

Anonymkode: 5eab4...c59

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det etter utredning blir vurdert som hensiktsmessige med videre behandling ved DPS starter behandling umiddelbart etter utredning (hvis man ikke f. eks skal videre til et gruppetilbud ved DPS, da kan det være noe ventetid). 

OK, så etter utredning så kan de enten begynne behandling på dps med en gnag eller så «henviser de videre» til en psykolog som man da evt må vente på?

Skrevet

Jeg fikk avvisning etter utredning. Ikke syk nok. 

Anonymkode: 03b74...752

Skrevet
På 14.9.2020 den 20.43, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg har fått brev om at de har fått henvisning og at jeg har rett til hjelp og at jeg har fått time til utredning innen ca 12 uker. Men trodde det var standard som alle henviste fikk.

men da kan man tydeligvis fortsatt avvises senere i forløpet da..? Blir så usikker på hva jeg trenger, jeg spurte egentlig legen om å få henvisning til offentlig psykolog, men han henviste til dps, blir usikker på om det er rett instans, dps virker så voldsomt.

Man henvises enten til DPS eller privatpraktiserende psykolog (med refusjon fra HELFO). Vanligst er det å henvise til DPS først. Der har de også psykologer, men ikke alle får psykolog. Noen får psykiatrisk sykepleier, sosionom eller psykiater. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

OK, så etter utredning så kan de enten begynne behandling på dps med en gnag eller så «henviser de videre» til en psykolog som man da evt må vente på?

De kan anbefale henvisning til avtalespesialist, ja. 

Skrevet

Det er ikke vanlig å måtte vente ett år(!!) på å begynne på dps! Jeg fikk time tre uker etter fastlegen henviste. Hvis man kan vente ett år kan jeg ikke fatte at man er syk nok til å få behandling der. Hvordan skal man overleve det året liksom?! 

Anonymkode: 1691c...3b4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig å måtte vente ett år(!!) på å begynne på dps! Jeg fikk time tre uker etter fastlegen henviste. Hvis man kan vente ett år kan jeg ikke fatte at man er syk nok til å få behandling der. Hvordan skal man overleve det året liksom?! 

Anonymkode: 1691c...3b4

Har bare hørt at offentlige psykologer har lange ventelister

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bare hørt at offentlige psykologer har lange ventelister

Privatpraktiserende med avtale har lange ventelister og det kan ta 1-2 år å få time. Eller du får ikke komme på venteliste i det hele tatt. DPS er annerledes, der vurderes det om du er rettspasient og de har frister å forholde seg til. Det er vanlig å få korte behandlingsopplegg på dps siden det er så mange som trenger og har rett på behandling.

Anonymkode: 3c943...e96

Skrevet

Hørt om psykomotorisk fyseoterapi? Det skal jeg prøve, og for mange tror jeg det kan være et skikkelig godt tilbud når det likevel er lange ventelister ellers. Har kun hørt om det enda, ikke erfart -men av de som har erfaring så hører jeg udelt positivt.

Anonymkode: f32d5...d0c

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Privatpraktiserende med avtale har lange ventelister og det kan ta 1-2 år å få time. Eller du får ikke komme på venteliste i det hele tatt. DPS er annerledes, der vurderes det om du er rettspasient og de har frister å forholde seg til. Det er vanlig å få korte behandlingsopplegg på dps siden det er så mange som trenger og har rett på behandling.

Men privatpraktiserende med avtale må man også ha henvisning til?

syns det er forvirrende. Legen sa at han henviste til dps og så fordelte de videre ut til psykologer.

nå har jeg uansettt fått beskjed om at jeg har rett til hjelp og fått time til utredning på dps, så får håpe det kan føre til noe uansett,

Annonse
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men privatpraktiserende med avtale må man også ha henvisning til?

syns det er forvirrende. Legen sa at han henviste til dps og så fordelte de videre ut til psykologer.

nå har jeg uansettt fått beskjed om at jeg har rett til hjelp og fått time til utredning på dps, så får håpe det kan føre til noe uansett,

Jeg skjønner ikke helt hva du er usikker på. Du er blitt henvist til dps. Du vil da få tildelt behandler som jobber på dps. Det kan være sykepleier, sosionom, psykolog eller psykiater. Det gjennomføres utredning og blir tatt en vurdering på om du skal få tilbud om hjelp. 

dersom du ikke får tilbud om hjelp etter utredning eller du ønsker annen type behandling kan fastlegen henvise deg til en privatpraktiserende med avtale. Der er det lang ventetid, men til gjengjeld slipper du dps. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på hvor i landet du bor. Hvor stor pågang det er på den aktuelle dps du er henvist til. Varierer mye rundt om i landet hvir stor pågang det er 

Anonymkode: eefe0...c06

Skrevet
On 9/14/2020 at 7:53 PM, AnonymBruker said:

Hvis man får avslag fra dps, får man det før eller etter «utredning»?

altså, må de ta inn alle som blir henvist? 

Jeg har fått avslag fra DPS med begrunnelse at de ikke hadde egnet type behandling for meg.

Det kom etter godt over et tiår innen psykiatrien og flere behandlingsløp hos DPS.

Avslaget kom etter to enkelttimer med psykologspes., noe som vel neppe kvalifiserer til utredning.

Basert på andres erfaringer vet jeg at de kan avslå uten å snakke med pas. 

Anonymkode: 598d9...6e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...