Gå til innhold

Kresne barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en på to år som har blitt superkresen når det kommer til mat. Lurer derfor på hvordan dere som har kresne barn løser dette? Hva spiser de til middag og mellom-måltider?

Anonymkode: 887f6...1bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag: noen få honnikorn til middag (fikk først tilbud om fiskekaker) 🙈. I går: noen få biter lasagne. Spiser så lite til måltidene, så har ikke mellommåltider, med mindre han ber om det. 

Anonymkode: 0dbc5...21b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag: noen få honnikorn til middag (fikk først tilbud om fiskekaker) 🙈. I går: noen få biter lasagne. Spiser så lite til måltidene, så har ikke mellommåltider, med mindre han ber om det. 

Anonymkode: 0dbc5...21b

Jeg må ta bort fiskekaker og annet «digg» og tilby noe grønt først (en gulrotbit som har lurt seg inn i munnen eller noen maisbiter er en stor seier her i hus🙈), ellers blir det bare fiskekaker til middag😩😩

Ts

Skrevet

For det første, vit at det er helt normalt at barna får en periode hvor de blir mer skeptiske til hva de putter i munnen. ;)

Anbefaler denne videoen av et foredrag fra Stanford om barns motoriske utvikling i forhold til mat. 

Anbefaler også å undersøke Ellyn Satter sin metode, Division of responsibility. Den er en game changer :)

Anonymkode: e581e...af5

• Liker 1
Skrevet

Jeg stresset med det, helt til en lur sjel her inne spurte hvorfor jeg ikke bare slappet litt av med det og lot de smake på det de ville. Etter det ble måltidene våre mye bedre, og nå når barna er 12 og 16 år, kan jeg si at de fortsatt er kresne, men at de får i seg det de trenger av næringsstoffer, og at de smaker på ulik mat. Hos oss har vi aldri laget alternativ mat, men har prøvd å ha mat som alle fire liker i ulike varianter. Om de liker fiskekaker så er vel det supert? Man dør ikke om man ikke får i seg grønnsaker til middagen. Det går gjerne an å servere noe grønt til skivene til lunsjen f.eks? Om de ikke spiser kjøtt til middagen kan man kanskje ha kjøttpålegg på skivene? 

Anonymkode: 933ef...efe

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stresset med det, helt til en lur sjel her inne spurte hvorfor jeg ikke bare slappet litt av med det og lot de smake på det de ville. Etter det ble måltidene våre mye bedre, og nå når barna er 12 og 16 år, kan jeg si at de fortsatt er kresne, men at de får i seg det de trenger av næringsstoffer, og at de smaker på ulik mat. Hos oss har vi aldri laget alternativ mat, men har prøvd å ha mat som alle fire liker i ulike varianter. Om de liker fiskekaker så er vel det supert? Man dør ikke om man ikke får i seg grønnsaker til middagen. Det går gjerne an å servere noe grønt til skivene til lunsjen f.eks? Om de ikke spiser kjøtt til middagen kan man kanskje ha kjøttpålegg på skivene? 

I vårt tilfelle spiser hun fiskekakene, kjøttkakene o.l. Og aldri noe som helst av grønnsakene, så middagene hennes kan lett bli litt stusselige hvis de bare består av 3 fiskekaker liksom😕 Er redd hun blir feilerernært av å nesten ikke få i seg grønnsaker med mindre jeg lurer det inn på en eller annen måte 🙈

ts

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vårt tilfelle spiser hun fiskekakene, kjøttkakene o.l. Og aldri noe som helst av grønnsakene, så middagene hennes kan lett bli litt stusselige hvis de bare består av 3 fiskekaker liksom😕 Er redd hun blir feilerernært av å nesten ikke få i seg grønnsaker med mindre jeg lurer det inn på en eller annen måte 🙈

ts

Det går nok helt sikkert bra! Jeg spiste omtrent ingen grønnsaker, og heller ikke noe særlig frukt, som barn. Begynte først å like grønnsaker i ungdomsskolealder. Jeg er frisk som en fisk, sjeldent syk, og slik har jeg alltid vært. I dag er jeg også altetende.

Anonymkode: 15c94...e0b

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Jeg ville ikke stresset med det foreløpig. Om hun får grønnsaker på tallerkenen sin hver dag uten press om å spise dem, kan det godt være hun plutselig en dag glemmer seg og prøver dem.

Hvordan er hun med rå grønnsaker? Her er rått langt mer populært enn kokt, så vi har rå gulrotstenger, salat, agurk, paprika og gjerne kalde erter eller mais til måltidene.  

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en på to år som har blitt superkresen når det kommer til mat. Lurer derfor på hvordan dere som har kresne barn løser dette? Hva spiser de til middag og mellom-måltider?

Anbefaler å lese the gentle eating book - så slipper dette å gå på nervene de neste tre årene 😛 

Vi passer på at alle måltider har noe for alle, men lager ikke egen middag til barna. Lager vanlig mat, og er det noe vi vet de ikke liker så godt har vi ofte baguetter ved sidenav, så får de spise baguetter med smør. Ikke noe luksusmåltid for ungene, men de blir mette og klarer seg til kvelds. Har gjort det slik siden eldste sluttet å like alt i 2-års alder. Og det funker, nå er hun 4,5 og nyløig proklamerte hun at hun liker brokkoli, og vil gjerne smake på nye supper som hun ikke har turt å smake på de siste to årene etc. Så nå begynner det å endre seg her. Og da dskal man være glad at de ikke er vant til å få pølser og pasta hver dag! Så ikke gå i fella å lage egen mat til barna, de må lære å like vanlig mat også, og overleve på veien dit. Mine har alltid hentet seg inn til kveldsmaten, da de er glade i brødmat og pålegg. Spiser bare mer da av feks makrell i tomat som metter godt og er kaloririkt.

Anonymkode: eec41...522

Skrevet
På 14.9.2020 den 22.12, AnonymBruker skrev:

ts

Skjønner hva du mener, men det skal en del til for å bli feilernært. Du kan jo også prøve å kjøpe fiskekaker med grønnsaker i? 

Skrevet
På 14.9.2020 den 22.12, AnonymBruker skrev:

ts

Slapp av! Jeg spiste ikke grønnsaker før jeg var over 20, og jeg overlevde. Nå spiser jeg alle grønnsaker unntatt stangselleri. Bare fortsett å tilby forskjellige grønnsaker uten å stresse med det.

Anonymkode: 9301e...546

Skrevet

Tidlig å stresse med det allerede nå. Har en fireåring som er kresen. Lager aldri egen middag til han , men sørger alltid for at det er minst en ting han liker på bordet, om det nå bare er litt paprika. 

Anonymkode: aff3f...357

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...