Gå til innhold

Hva er en bachelor - videreutdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dame 40 her som har tatt litt ulike fag på høgskole. Når blir/kan det bli bachelor? 
180 studiepoeng - men må man skrive oppgave? Jeg har ikke fulgt noen studeretning, men alle er innenfor personaladministrasjon. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du oppnår ikke en bachelorgrad ved å gå på fagskole, uansett hvor mange studiepoeng du tar. Det er heller ikke sånn at man bare kan ta studiepoeng som det passer og tro det gi en bachelor.

Anonymkode: 89d84...340

• Liker 6
Skrevet

Kontakt en studieveileder ved det studiestedet du kan tenke deg ta en grad og spør om du kan få innpass for de fagene du allerede har tatt. Det kan være du får godkjent noen av stp du har tatt. Men det er krav til hva en bachelor skal inneholde, blant annet metodekunnskap og bacheloroppgave. 

Det finnes noe som heter fri bachelor grad (tror jeg), hvor du får sette sammen din egen grad. Men du må nok likevel ha metode og oppgaven. 

Anonymkode: 30db7...d63

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt en studieveileder ved det studiestedet du kan tenke deg ta en grad og spør om du kan få innpass for de fagene du allerede har tatt. Det kan være du får godkjent noen av stp du har tatt. Men det er krav til hva en bachelor skal inneholde, blant annet metodekunnskap og bacheloroppgave. 

Det finnes noe som heter fri bachelor grad (tror jeg), hvor du får sette sammen din egen grad. Men du må nok likevel ha metode og oppgaven. 

Ikke alle linjer krever bacheloroppgave. Jeg har ikke skrevet en slik oppgave. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Ikke alle linjer krever bacheloroppgave. Jeg har ikke skrevet en slik oppgave. 

Hvordan har du satt sammen og fått godkjent din grad? 

Skrevet

Jeg trengte heller ikke å skrive oppgave. Har en bachelorgrad i statsvitenskap fra Universitetet i Tromsø 🙂 Vet om flere studiesteder hvor dette er valgfritt. 

Anonymkode: 304ba...be0

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du satt sammen og fått godkjent din grad? 

Jeg fulgte bare et program. Men det inkluderte ikke bacheloroppgave (altså det var ikke en del av programmet.). Jeg studerte økonomi. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med en studieveileder så får du bedre svar. 

Men slik jeg har forstått det så må du ta et program, men så kan du kanskje få innpasset noe av det du har tatt før. Tips: ved bachelor i økonomi så kan du få mye rart innpasset i graden.  Men du må uansett ta 1,5 - 2 år på programmet. Så slipper du kanskje valgemnene/spesialisering. 

Skrevet (endret)
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du oppnår ikke en bachelorgrad ved å gå på fagskole, uansett hvor mange studiepoeng du tar. Det er heller ikke sånn at man bare kan ta studiepoeng som det passer og tro det gi en bachelor.

Vedkommende har da ikke skrevet noe om fagskole? 

Vil tro at det er mulig å få noe av det hun har tatt inn i en økonomi-bachelor. Men det krever jo at hun har de obligatoriske fagene som hun sikkert mangler: matematikk, statistikk, mikro- og makroøkonomi, bedriftsøkonomi, regnskap, finans, ledelse, metode osv. 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her oser det manglende leserforståelse og manglende kunnskap. For det første snakker Ts om høgskole, og det er på samme nivå som universitet. For det andre kan man oppnå en bachelorgrad ved fagskole, enten ved å ta ett år ekstra i England eller ved å få innpasset fagene i en fri grad eller program for bachelor ved et universitet. 

Anonymkode: 0373b...383

• Liker 1
Skrevet

Snakk med en studieveileder. Jeg startet på et bachelorprogram i høst. Et par av medstudentene mine har tatt enkeltemner en stund og har en del studiepoeng. Begge har fått godkjent en del av emnene de har tatt tidligere som en del av graden, men de må ta noen emner for å tilfredsstille kravene til graden de ønsker. Det er ikke nok å ha nok studiepoeng, det er også krav til hvilke fag man skal ha studiepoeng i. 

Anonymkode: 9bcc8...594

Skrevet (endret)

Det er faktisk fullt mulig å få en bachelorgrad og sette den sammen selv, det heter "fritt sammensatt bachelorgrad": https://www.inn.no/student/administrer-dine-studier/sammensatt-bachelorgrad

Jeg var faktisk inne på tanken, men har fått innpass på en retning som gjør at jeg kan plukke litt fag, men allikevel både få en grad og undervisningskompetanse (ferdigstilling av lærerutdanning). 

Søk litt rundt etter "fritt sammensatt bachelor" ts, jeg vet blant annet at UiO og Høgskolen Innladet tilbyr det, og det gjør helt sikkert andre høgskoler og universitet også. Og hvis det er slik at du mangler noe, så gir de deg ofte rådgivning på det også. Selv må jeg skrive en 15 studiepoengsbacheloroppgave slik at jeg får min bachelor (vel, min andre bachelorgrad strengt tatt), men det er en smal pris å betale for å ferdigstille. ;) 

Endret av SPOCA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...