AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #1 Skrevet 14. september 2020 Heisann! Vi har tre barn til sammen, og samtlige virker å være fullstendig blind for denne saken, denne "skittentøyskurven". Tror rett og slett ikke de aaaner hva den brukes til 😂 neida, men jo. Det er ganske frustrerende hver bidige kveld at badet er oversvømt av tre gutters klær, trødd av seg foran vaskemaskin, badekaret eller utenfor badet. De er 6,9 og 14. Hvordan løsning har dere som fungerer? Jeg lurer på å sette inn en til hver av de, og en til oss voksne. Samboer.mener det bare blir rot når vi skal vaske klær, å må vaske en og en unges klær (men ærlig talt, så mye som vi vasker uansett...hvilken forskjell vil det gjøre?) Anonymkode: a0b27...a39
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #2 Skrevet 14. september 2020 Be dem om å rydde etter seg, hver eneste bidige gang de «bommer» på skittentøyskurven. Ta nettet eller gi andre konsekvenser. Putt alle klærne i senga deres. De er gamle nok til å klare å rydde etter seg selv altså. Anonymkode: 9a249...a69 9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #3 Skrevet 14. september 2020 En på hvert rom og de må stort sett vaske selv, evt med litt hjelp (med den minste gjør vi det alltid sammen). Og en ren kurv på vaskerommet til hver av dem. Den må de selv hente og legge det sammen. De er 7, 12 og 14. Jeg vasker sengetøy og håndklær (og mitt eget selvsagt). Anonymkode: b9c17...0f3 2
Gjest Blondie65 Skrevet 14. september 2020 #4 Skrevet 14. september 2020 Hvorfor må dette rotet være på badet? Kan ikke skittentøyskurven vært på rommet deres og så kan den som skal vaske hente kurven? Det er andre familier som får til at alle i familien grovsorterer også (farget 40 grader, farget 60 grader, hvit vask, annet - f.eks eller bare sortert i farget og hvitt). Hvis vaskekurvene fortsatt skal stå på badet ville jeg heller valgt en slik løsning. Ja, selvsagt må man sortere når man skal vaske uansett, men man slipper jo å vasse i rot i mellomtiden. Barna må lære at dette må de faktisk bare gjøre. Be de gå og rydde når du oppdager det.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #5 Skrevet 14. september 2020 Jeg er helt enig, og jeg gjør ofte det med han min (eldste), men det sklir ut (det går lang tid at han klarer å kaste det i kurven, men så slurver han, og jeg plukker opp, og så plutselig blir jeg irritert over det). Samboeren er litt...vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Det er veldig mye "kan du gjøre sånn" og da utnytter ungene det og sier "senere, nei, ikke nå". Jeg mener han må begynne å kreve mer av de. Men han "tror ikke på sånn" oppdragelse, han vil få de til å tenke selv. Men jeg orker bare ikke å trø i en haug med klær og sko, sekker og matbokser i flere uker fordi ingen krever noen ting av noen (min er typisk distre tenåring, og må mases på hver dag, men jeg gjør det). Anonymkode: a0b27...a39 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #6 Skrevet 14. september 2020 Alt i maskinen, når dere føler for å vaske klær. (Er liten jobb å samle opp alt fra gulvet hver kveld) Alle må henge opp, og brette, egne klær. Funket som bare det da jeg var tenåring. 1) hadde ikke de riktige klærne da jeg trengte det 2) erfarte raskt at flere klær til vask var mye mer jobb. Anonymkode: cb639...516 2
Mynlen Skrevet 14. september 2020 #7 Skrevet 14. september 2020 Jeg synes det er lite rasjonelt at hver vasker selv. Ingen har vel nok klær som skal vaskes likt til å fylle en maskin? Men skittentøy skal i kurven og tøy som kan brukes igjen bør også ha et eget sted. Feilplassert tøy kan feilplasseres et annet sted, for eksempel i sengene deres. Rent tøy kan de brette og legge i skap selv. 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #8 Skrevet 14. september 2020 10-åringen tar skittenklærne på vaskerommet og sorterer de med en gang der. Ikke snakk om noe annet (men finner jo selvsagt klær på rommet hennes, da blir hun beordret med en gang å rydde opp i det). Ingen forspørsler: Ordrer! Anonymkode: 275bc...846 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #9 Skrevet 14. september 2020 Dette har vi terpet på hjemme. 10 og 12 år. De går alltid på vaskerommet og legger klærne i riktig skittentøykurv der. Glemmer de det, kommer vi etter å henter de så de får gå med det med en gang. Ikke et alternativ å slenge fra seg på gulvet altså. De trenger sikkert påminning i starten til det går av seg selv. Anonymkode: f7a9f...7b6 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #10 Skrevet 14. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Dette har vi terpet på hjemme. 10 og 12 år. De går alltid på vaskerommet og legger klærne i riktig skittentøykurv der. Glemmer de det, kommer vi etter å henter de så de får gå med det med en gang. Ikke et alternativ å slenge fra seg på gulvet altså. De trenger sikkert påminning i starten til det går av seg selv. Anonymkode: f7a9f...7b6 Sånn gjør vi det også. I starten sjekket jeg med en gang om det var gjort, og sendte barnet i retur om det var glemt. Å bli avbrutt i noe annet for å gå tilbake og ordne opp er kjedelig, da er det lettere å bare gjøre det riktig med en gang. Anonymkode: b94e8...824 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #11 Skrevet 14. september 2020 Prøver å få mannen til å forstå det her i huset... Vurderer å stappe alt som ligger rundt inn i skapet hans. Anonymkode: 2571b...7af 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 14. september 2020 #12 Skrevet 14. september 2020 Napp ut internettilgangen HVER gang de ikke putter skittentøyet i kurven. Tenker de lærer kjapt. Eller legg det i senga deres, det funket for min datter. Samme med glass og tallerkener de ikke tar med på kjøkkenet, det la jeg i senga hennes.
Arkana Skrevet 14. september 2020 #13 Skrevet 14. september 2020 Det må være skittentøyskurver i det rommet/de rommene de kler av seg. Om det ikke er veldig lett tilgjengelig blir det ikke brukt. Dernest må de påminnes dette hver eneste dag til det går inn. Jeg sier det hver gang de går opp for å kle av seg for kvelden "Husk å legge klærne i skittentøyskurven". Og til sist, finner du klær utenfor kurven får du barnet til å komme og plukke det opp selv.
Gjest kruspersilletaco Skrevet 14. september 2020 #14 Skrevet 14. september 2020 Her har de store egne kurver på rommet. Det står en utenfor badet også, slik at alle som har dusjet kan putte oppi den. Var helt umulig her også en stund, men de fikk beskjed om å gå å legge oppi hver gang (gjerne når de gjorde noe gøy som måtte settes på pause) og etter en stund gikk det av seg selv. Sklir ut av og til, og da må de mases på en stund. De minste kler av seg sammen med en av oss, så da blir jo tøyet puttet rett i en korg. De skal få egen når de blir store nok til å ordne seg selv (skolestart feks)
Belima Skrevet 14. september 2020 #15 Skrevet 14. september 2020 Det som hjalp meg da datteren min var 11-12 år var at jeg vasket kun det tøyet som ble lagt i kurven. Gikk ikke lenge før hun oppdaget at yndlingsbuksa/geneseren ikke var vasket når hun skulle bruke det igjen. Da kom klærne på vask raskt etter den lærepengen. 6
minister-mio Skrevet 14. september 2020 #16 Skrevet 14. september 2020 Du må be drasse de inn på badet å se til at de rydder. Kjedelig og masete, men sånn er det å oppdra barn. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #17 Skrevet 14. september 2020 Når de er ferdige og har satt seg ned foran TV eller PC eller noe annet kjekt, slår du av, og sier "Ingen TV før det er ryddet på badet". Et par ganger med det, og de forstår. Anonymkode: 99615...c7d 1
Glød Skrevet 14. september 2020 #18 Skrevet 14. september 2020 Hadde kastet det på rommene deres. I hvert fall ikke vasket det hvis det ikke ble lagt der det skulle. 1
moroklompen Skrevet 14. september 2020 #19 Skrevet 14. september 2020 Alle har sin egen skittentøyskurv på rommet og vet de skal sette den på vaskerommet når de trenger at det vaskes. Jeg vasker så like klær i maskinen og legger det tilbake i kurvene så de kan henge det opp. Ligger det ikke i kurven, så blir det ikke vasket. De lærte ganske så fort av det.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #20 Skrevet 14. september 2020 Min har korg på rommet, også havner den ut på vaskerommet når den er full, eller det er noe hun vil ha vasket. Anonymkode: acd69...ba6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå