AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #1 Skrevet 14. september 2020 Hvem har de mest slitsomme dagene? Er assistentene mest med barna og må tåle mye mer krangling og høye lyder fks? Mens ped leder får mer avbrekk fra bråket når de går i møter osv? Har pedlederne kortere arbeidstid? Men de føler kanskje de må jobbe selv etter arbeidstid kanskje? For å komme i mål med alt? Erfaringer? Anonymkode: b5120...63f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #2 Skrevet 14. september 2020 En ped.leder må ta de vanskelige dialogene med foreldre og kollegaer. De har også møter med styrer (ledermøter) og de har en del andre arbeidsoppgaver som ansvar for faglig innhold, at man følger rammeplanen, motiverer de ansatte, ansvar for å følge opp om det er noe ekstra med barn/foreldre. De har samme arbeidstid som resten, men mange tar dessverre med seg jobben hjem for å føle at de kan tilby barna et godt pedagogisk opplegg. Anonymkode: 2afaa...f9d 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #3 Skrevet 14. september 2020 Er ped leder. Vi er så underbemannet i barnehagen, at jeg ikke har hatt plantid siden starten av mars. Må ta alle foreldresamtaler og andre vanskelige samtaler på sparket, siden det ikke er rom for planlegging. Jeg sitter med ansvaret dersom det skulle skje en ulykke, så det gjør jo at jeg ikke får gjort andre ting som bør gjøres. Skulle ønske jeg var bua eller ass. Anonymkode: 18051...195 7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #4 Skrevet 14. september 2020 I min barnehage er det absolutt tyngst å være assistent. Pedlederne tar ubundet tid UANSETT. De sitter på ræva hele dagen og gjør aldri noe i plantiden. På møtene hører vi assistentene at de ofte sitter og fjaser, men møter SKAL de ha, helst en time hver dag i tillegg til ubundet tid. Skikkelig ukultur. Har hatt én god pedleder der da, hun var fantastisk. Men hun orket selvfølgelig ikke å jobbe der lengre enn ca.3mnd. Anonymkode: e034d...620 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #5 Skrevet 14. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I min barnehage er det absolutt tyngst å være assistent. Pedlederne tar ubundet tid UANSETT. De sitter på ræva hele dagen og gjør aldri noe i plantiden. På møtene hører vi assistentene at de ofte sitter og fjaser, men møter SKAL de ha, helst en time hver dag i tillegg til ubundet tid. Skikkelig ukultur. Har hatt én god pedleder der da, hun var fantastisk. Men hun orket selvfølgelig ikke å jobbe der lengre enn ca.3mnd. Anonymkode: e034d...620 I tillegg har pedlederne styringsrett over avspasering/ferie og de har rett på alle fredager så vi assistenter får bare fri mandag til torsdager hvis det skulle være noe. Det er veldig frustrerende når pedlederne bruker ubunden tid som fri, får 100.000,- mer i lønn minst og sitter på rumpa hele dagen. Når foreldrene leverer og når de henter så er pedlederne veldig "på", men ikke ellers. Skikkelig spill for galleriet... Sjefen sier ikke så mye, for hun er svak for smisk og det vet pedlederne. Anonymkode: e034d...620 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #6 Skrevet 14. september 2020 Tror det er dumt å sette disse opp mot hverandre. Det er ingen tvil om at begge har sine sider som er både krevende og tunge. Begge har også sine fordeler. Det viktigste er å ønske hverandre gode dager, og ha som mål å få til et godt arbeidsmiljø for seg og gode dager for barna. Anonymkode: d4431...ec5 9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #7 Skrevet 14. september 2020 Der jeg jobber er det assistentene som har den tyngste jobben. Ped ledere elsker å ta plantid og ha møter for de minste tingene. De forsvinner inn på pcen i mange timer og ofte mer enn det de skal. De tunge arbeidet er faktisk å være med barna, ikke sitte på pcen. Ped ledere bestemmer seg fir å bli inne istedenfor å være med ut. Som noen sier her, ped ledere lager show for foreldrene og med en gang de snur er de annerledes. De må alltid spørre assistentene om hvordan dagen var eller hvordan det ene barnet er for å kunne fortelle videre til foreldre, da de ikke følger med selv. Barna blir også alltid mest glad i assistentene opplever jeg. De vil heller være med oss enn de Anonymkode: 0be86...056 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #8 Skrevet 14. september 2020 I tillegg tror pedagogene at de kan alt siden de har studert og hører sjeldent pp assistenters forslag Anonymkode: 0be86...056 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #9 Skrevet 14. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min barnehage er det absolutt tyngst å være assistent. Pedlederne tar ubundet tid UANSETT. De sitter på ræva hele dagen og gjør aldri noe i plantiden. På møtene hører vi assistentene at de ofte sitter og fjaser, men møter SKAL de ha, helst en time hver dag i tillegg til ubundet tid. Skikkelig ukultur. Har hatt én god pedleder der da, hun var fantastisk. Men hun orket selvfølgelig ikke å jobbe der lengre enn ca.3mnd. Anonymkode: e034d...620 Det med møtene stemmer 100%. De har flere timer med møter men hver gang jeg går forbi møterommet hører jeg bare latter og dilldall. Antar at de snakker om de de faktisk skal i 20 min og resten av de 2 timene surrer de bort Anonymkode: 0be86...056 1
Arx Skrevet 14. september 2020 #10 Skrevet 14. september 2020 Jeg tror begge deler er tøft på sin måte. Jeg som barne og ungdomsarbeider kan innimellom "misunne" ped som får en pause fra 18 unger og for lite ansatte på basen med kontortid, men tror sannelig min ped jobber mye ekstra jeg ikke ser også. Ped har også mere ansvar om det oppstår problemer. 4
Arx Skrevet 14. september 2020 #11 Skrevet 14. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tillegg tror pedagogene at de kan alt siden de har studert og hører sjeldent pp assistenters forslag Anonymkode: 0be86...056 Har motsatt erfaring jeg, at ped hører på innspill fra assistenter og diskuterer seg fram til løsninger sammen. Er vel like mange gode som dårlige pedagoger som assistenter. 6
I Grosny Skrevet 14. september 2020 #12 Skrevet 14. september 2020 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der jeg jobber er det assistentene som har den tyngste jobben. Ped ledere elsker å ta plantid og ha møter for de minste tingene. De forsvinner inn på pcen i mange timer og ofte mer enn det de skal. De tunge arbeidet er faktisk å være med barna, ikke sitte på pcen. Ped ledere bestemmer seg fir å bli inne istedenfor å være med ut. Som noen sier her, ped ledere lager show for foreldrene og med en gang de snur er de annerledes. De må alltid spørre assistentene om hvordan dagen var eller hvordan det ene barnet er for å kunne fortelle videre til foreldre, da de ikke følger med selv. Barna blir også alltid mest glad i assistentene opplever jeg. De vil heller være med oss enn de Anonymkode: 0be86...056 Det er sikkert mange pedledere som jobber seriøst når de trekker seg tilbake til kontoret. Allikevel. Det å jobbe aktivt med barn i 7,5 timer er ganske voldsomt mye. De som har mulighet til å bryte opp dagen med andre oppgaver, møter og sånn får kjærkomne avvekslinger. Jeg tror assistentene bør skaffe seg barnehagelærerutdannelsen slik at de får mulighet til mer variert arbeidsdag og bedre lønn. Endret 14. september 2020 av I Grosny 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #13 Skrevet 14. september 2020 Det kommer an på hvem du jobber med. Det er et stort ansvar, og vi skal også ha fokus på rammeplanens innhold og oppgaver, og temaet vi arbeider med. Har møtt dyktige ped ledere og de er en fryd å arbeide med, andre ikke-og da blir det som regel dårlig arbeidsmiljø. Noe jeg ikke finner meg i, det er barn, deres vekst og utvikling, og noe så dyrbart som barndom.... tid de aldri får igjen, Gjør barnehagehverdagen om til undring og magi :) :0) Anonymkode: bbf72...9f3 1
-Titania- Skrevet 14. september 2020 #14 Skrevet 14. september 2020 Det er krevende på hvert sitt vis. Det er klart ped.leder har et overordnet ansvar, mens det også er krevende å være i felten hele dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #15 Skrevet 14. september 2020 Pedagogiske ledere har mange oppgaver som ikke nødvendigvis er synlige for medarbeiderne. Jeg har jobbet flere år som pedagogisk leder selv, og har aldri hatt så mye hengende over meg. Jobbet alltid mer enn den tilmålte planleggingstiden. Til slutt orket jeg ikke mer. Samtidig så er det sånn at assistenter og fagarbeidere er sammen med barnegruppen hele dagen, hele uken. Og det er krevende på en annen måte. Jeg jobbet som assistent før jeg tok utdanning, så jeg har prøvd begge deler. Anonymkode: cf071...dd8 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #16 Skrevet 14. september 2020 (endret) Det er tøffe oppgaver for begge parter, men vi pedagoger sitter jo med mest av ansvaret ift det faglige ift planlegging og evaluering, barna, foreldre, ressurser, månta de vanskelige telefonsamtalene hit og dit. Assistenten kan likevel bare reise hjem, og trenger ikke tenke ett sekund mer på jobb. Her jeg jobber (i en Kanvas - bhg), har vi all plantid hjemme. Jeg sitter søndager og minst 1 dag i uka på kveldstid etter kidsa er lagt. Ikke veldig ønskelig akkurat, men det er deilig å gå hjem kl 13 på Tidligvakta. Her har ingen pedagoger førsterett på fri på fredager (!?), jeg kan ikke huske sist jeg avspaserte og vi har ikke hatt muligheten til å ha hverken ped.møte eller avdelingsmøte på dagtid pga korona OG at vi har noen så krevende barn at vi ikke bare kan overlate alle barna til de andre avdelingene. For the record- jeg er møkk lei hele jobben. Gruer meg til å dra på jobb og vite at det blir en hel....es slitsom dag, høylytt og stressende. Det gir meg NADA å være i dette yrket lenger, og jeg som brant som bare dét for denne jobben for bare noen år siden. Er helt utslitt og lei, og har nå for få uker siden begynt å søke jobber. Leter hver dag, jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal holde ut dag etter dag. Anonymkode: 3c98e...fc6 Ryddet for avsporinger og brukerdebatt. Edie, adm. Endret 15. september 2020 av Edie 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #17 Skrevet 14. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pedagogiske ledere har mange oppgaver som ikke nødvendigvis er synlige for medarbeiderne. Jeg har jobbet flere år som pedagogisk leder selv, og har aldri hatt så mye hengende over meg. Jobbet alltid mer enn den tilmålte planleggingstiden. Til slutt orket jeg ikke mer. Samtidig så er det sånn at assistenter og fagarbeidere er sammen med barnegruppen hele dagen, hele uken. Og det er krevende på en annen måte. Jeg jobbet som assistent før jeg tok utdanning, så jeg har prøvd begge deler. Anonymkode: cf071...dd8 Helt enig! Kommer aldri ajur, alltid noe å gjøre, og hver lille ting tar lang tid. Bare det å sitte å planlegge to temasamlinger hver uke, skolegruppen og annet tema-opplegg tar lang tid. I tillegg skal det oppdateres på portalen vår hver ettermiddag, og nå i oppstarten er det oppstartssamtaler før vanlige samtaler i OKT som skal planlegges. Månedsplan, målplan for ulikt opplegg, lister på det ene og det andre og ja.. mye skal lages, settes sammen og printes ut. Jeg jobbet også som assistent i flere år (og samtidig) som jeg tok utdanning. Anonymkode: 3c98e...fc6 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #18 Skrevet 14. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er planen! Digg å få dulle rundt på kontoret med høy lønn😊 gleder meg til den tid, inntil videre får jeg ta drittjobben Anonymkode: 0be86...056 Drittjobben? Å ta seg av barna, det er drittjobben? Dette er som å høre hjelpepleieren prate om sykepleieren sin arbeidshverdag - dere har faen ikke peiling. Anonymkode: 3ab29...a84 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #19 Skrevet 14. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Drittjobben? Å ta seg av barna, det er drittjobben? Dette er som å høre hjelpepleieren prate om sykepleieren sin arbeidshverdag - dere har faen ikke peiling. Anonymkode: 3ab29...a84 Misforstå meg rett: det er helt fantastisk å være med barna. Er jo det som er morsomt på en måte, å leke og kose med dem. Med drittjobben mener jeg alt av vask, spesielt i coronatider. All bæring som tærer på ryggen, alle overganger, skifting av både bleier og tøy, få de til å sove, altså alt det som er «hektisk». I vår barnehage slipper pedagogene unna alt dette. Anonymkode: 0be86...056
AnonymBruker Skrevet 14. september 2020 #20 Skrevet 14. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Drittjobben? Å ta seg av barna, det er drittjobben? Dette er som å høre hjelpepleieren prate om sykepleieren sin arbeidshverdag - dere har faen ikke peiling. Anonymkode: 3ab29...a84 Vet du hva, jeg er omtrent like mye på «gulvet» som assistentene!! Når det er møtetid er det møtetid, det må vi ha!! Kjenner jrg blir forbanna over alle de uvitende folka her inne! Jeg er glad jeg snart (forhåpentligvis) er ferdig i bhg, er så mange som ikke har respekt for jobben vi gjør, som er en av de viktigste i samfunnet! Vi står i jævlig mye hver dag, både fra barna, fysisk, fra foreldre og ikke minst andre krav ovenfra. Vi har fader hverken armer eller øyne nok til å lage gode dager for oss selv og barna. Det er fryktelig slitsomt, skal jeg si deg! I stad stod jeg alene ute med 17 barn i over 30 min siden den andre som var igjen på vakt måtte rydde etter 14-maten, vaske bord og sope. Vi var 2 stk på 19 barn i over 3,5 t!! I tillegg har vi to barn som har store språklige og sosiale problemer som velter hele lasset. Jeg er fullstendig kjørt når jeg kommer hjem og har bare lyst til å sykemelde meg. De som sier vi har en enkel eller koselig jobb, kan la være å si noe. Det gjør meg faktisk både forbanna og lei meg🤬🤯😢 Anonymkode: 3c98e...fc6 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå