Gjest Violetta Skrevet 26. juli 2005 #41 Skrevet 26. juli 2005 Jeg vet ingenting om hester. Har aldri vurdert det, og kan derfor ikke uttale meg om det. Jeg vet en del om det å ha hund, og uttaler meg på det grunnlaget. Jeg har sett og opplevd ting som jeg vet at de fleste barn jeg kjenner hadde hatt problemer med å takle. Dersom dine barn kom bort til min hund med deres, fordi dine barn hadde bestemt seg for at hundene skulle hilse, hadde du tatt ansvaret for om min hund hadde skadet deres hund?
Gjest Gjesta Skrevet 26. juli 2005 #42 Skrevet 26. juli 2005 Jeg får vel svare som du svarer da, Violetta. Mine barn har lært og gå på fortauet; les... de lar ikke hunden hilse på andre hunder vi ikke kjenner. Så siterer jeg deg: "Selvfølgelig kan det skje noe på fortauet, men jeg synes ikke det er greit at barnet mitt går midt i veien av den grunn." Som du har ansvar for dine barn og deg selv så har jeg ansvar for mine barn og mitt liv. Men å la barn gå tur med liten hund er ikke det samme som å sende barn midt i veien. Jeg kan også en del om hund. Jeg kan også en del om hester og dyr generelt sett. Men man kan ikke gå med innstilling om at alt er farlig og risiko og bør unngås.... hvordan skal disse barna få egen erfaringer ? Er det hunden du er redd for? At barn skal plage hunden? Og konsekvent påstå at barn ikke skal gå tur med hund uten å se variabler i hund eller barn...... da har man mistet litt grepet om realiteter her i livet og får en "barnehage"mentalitet. Treklatring f.eks, farlig det ..... kan dette ned - en vet aldri....
Gjest Violetta Skrevet 26. juli 2005 #43 Skrevet 26. juli 2005 (endret) Gjesta - du tillegger meg holdninger jeg ikke har, og ikke har gitt uttrykk for at jeg har. Det liker jeg slett ikke! At jeg ikke lar barnet mitt gå tur med hunden betyr ikke at jeg ikke lar henne klatre i trær eller bli utsatt for andre utfordringer. Jeg og min datter går tur med hunden sammen. Vi veksler på hvem som holder i båndet, hun får endelig prøve seg og lære. Men om noe alvorlig først skulle skje, er jeg der og kan hjelpe til. Angående å se variabler, så spurte jeg om hva folk mener er rett alder for barn å gå på tur med hund. Selvfølgelig kan man ikke sette en fast aldersgrense, men det er da interessant å høre hva andre mener? Jeg har sett mange barn som jeg mener er alt for små til å gå på tur med hunden de har med seg. Og det har, som jeg har sagt mange ganger, ingenting med hundens størrelse å gjøre. Hva jeg er redd for? Jeg er ikke spesielt redd, men ønsker å beskytte hunden for horder av unger som stormer mot den for å hilse, blant annet. Eller unger som drar uhemmet i båndet og gir en masse "kommandoer" samtidig, uten at hunden har noen forutsetning for å klare å imøtekomme barnets krav. Jeg har sett barn som skal la hunden sin hilse på kaniner, katter og andre dyr, med de konsekvenser dette kan få. Dette var bare noen få eksempler som jeg kan komme på. Jeg sier ikke at dine barn ikke er ansvarlige overfor hunden de har med seg, men jeg uttaler meg selvsagt på genrelt grunnlag. Barn kan ikke vurdere ting på samme måte som voksne. De ser ikke konsekvenser slik vi voksne gjør, og de har ofte en helt annen fokus enn det vi har. Endret 26. juli 2005 av Violetta
Gjest Gjesta Skrevet 26. juli 2005 #44 Skrevet 26. juli 2005 Klippet og limt fra ett av dine innlegg, violetta: "Jeg står på mitt. Barn alene har ingenting på tur med hund å gjøre." Argumentene dine klippet og limt: For ikke å snakke om når de treffer på katter. ... og jeg ville ikke likt om det da var et barn som var med hunden. Typisk at noen må svare at "det går bra for det har alltid gått bra med de jeg kjenner til". Det blir det samme som at det ikke er farlig å røyke fordi bestefar på 90 har røykt "hele livet". Jeg mener fremdeles at barn ikke bør ha ansvar for noe dyr alene, hverken ute eller hjemme. Men på tur er det så mye som kan skje. Og alt avhenger ikke av barna eller hunden. De kan treffe på andre hunder eller komme i situasjoner de ikke har forutsetninger for å takle. Som eksemplet over her der en hund drepte en kattunge. Slike ting kan sette varige minner i et barnesinn, det vet jeg fordi jeg har opplevd noe lignende selv. Og hva om det kommer en hund som er aggressiv mot andre hunder og angriper barna med hunden?Det finnes en del av dem, og det finnes mange hundeeiere som ikke har kontroll på slike hunder. Hvordan skal de kunne takle det? Som sagt er det likegyldig for meg om hunden det skal gåes tur med er liten eller stor, av grunner jeg har nevnt før. Det er dine argumenter som du har brukt her mot å la barn gå med hund alene. Jeg har ikke tillagt deg holdninger når det gjelder noe annet, men jeg har spurt deg hvordan du ser for deg barn og hest...... når du ser så store problemer med hund og alt som kan komme til å kunne skje. Jeg har spurt deg om hvilke problemer du ser ved treklatring..... Ja, jeg skjønner du kan litt om hund..... men du skaper problemstillinger ved hjelp av den kunnskapen din. Livet er ikke en rett vei.... uansett om det er hund eller andre sysler. Barn må lære og gi dem eget ansvar er ikke dermed sagt at vi er i stor risiko. Jeg har selv drevet aktivt med bruks og lydighet og har instruktørutdannelse.... vi drev med store hunder som hadde mye motor og instinkter. Det er klart at disse hundene er ikke noe du overleverer et barn. Men det er ikke dermed rett og si at familiehunder ikke kan takles av barn.... det er så individuelt. Det er heller ikke rett og si på generell basis at barn ikke skal kunne gå tur med hund. Barn prøver og feiler... får seg en på trynet og lærer.... så enkelt kan det være men de får erfaringer. Det fins vel ikke noe mer fint enn et bra forhold mellom barn og hund. Tenk litt gjennom det, Violetta..... du tar og setter en generell grense på barn/hund og det er nok ut fra din kunnskap/erfaring om hund. Hva hvis barnet ditt kom og sa: Mamma, jeg vil begynne og ri.... Da hadde du måttet ta stilling til det og. Men kunnskapen har du ikke, sier du. Hadde du da sagt at "Nei, jenta mi, hester er store og du kan komme i farlige situasjoner".... eller hadde du lent deg litt tilbake og tenkt: Ja, det er sikkert trygt fordi de leier hesten eller de er i ridehus eller i paddock (gjerdet ring ute)". Hadde du hatt litt kunnskap der og.... så hadde du visst at gjerdet.... holder ikke hvis det går galt, jenta som leier har ikke krefter nok til å holde hvis det går galt, ridehuset..... er farlig det for der er det mange vegger.... for ikke å snakke om høvene og det og bli tråkket på. Hva svarer du jenta da? Hester er farlig... det er ikke noe for barn..... eller nei, der kan det skje mye.... Det er det jeg er ute etter ..... problemstillingene/krisefaktorene du drar frem og glemmer det positive ved saken.
Gjest Violetta Skrevet 26. juli 2005 #45 Skrevet 26. juli 2005 Hva av alt dette positive mister hun ved at vi går turer sammen i stedet for at hun går tur med hunden alene? Vi har hatt mange fine turer sammen vi tre, der vi har lært mye både om hund og andre ting. Hvordan kan du påstå at hun hadde lært så mye mer av å gå alene? Jeg vet ingenting om hester, men selvsagt ville jeg satt meg litt inn i det om det ble aktuelt. Hva mener du egentlig? At jeg ikke skal bry meg med farene ved ridning om hun spør om hun får lov? Eller at jeg er en dårlig mor om hun ikke får lov? Jeg skjønner ikke hva du er ute etter her. Jeg skaper ikke problemstillinger, jeg bruker mine erfaringer etter eget forgodtbefinnende.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2005 #46 Skrevet 26. juli 2005 Helt konkret så mener jeg: Du overdriver farene ved hund/barn på generelt grunnlag. Du ser ting kan komme til å skje osv.... men slik er det med alt i livet, men akkurat på hund så ser du utrolig mye farlig/risiko/negativt i barn/hund. Det er å skape problemstillinger, mener jeg og da bruker du dine erfaringer feil, i mine øyne.... da begrenser du deg, barnet og hunden. Jeg tviler ikke på at du er en god mor. Jeg, som du, har også fine turer med barn og hund. Gir meg her i lykkelig overbevisning om hva jeg ser hva mine barn tar/får av ansvar og hva de erfarer på egen hånd og hvilken læring det er i det. Ha en fin fin kveld! PS! Er selv oppvokst med å gå turer med alle hunder i nabolaget.... store som små samt oppvokst med liten hund i hjemmet. I ettertid så ser man på jevngamle... hvilken forståelse og hvilke erfaringer en har plukket opp og hvor naturlig det er med hund/menneske..... la det for guds skyld fortsatt være en naturlig del og ikke "vokt-deg"-del
Cherie Skrevet 26. juli 2005 #47 Skrevet 26. juli 2005 gikk også tur med hunder i nabolaget og mors hund fra jeg var helt nede i fem år, men mener ikke at det var riktig.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2005 #48 Skrevet 27. juli 2005 Hei Gjesta! Jeg ble hudflettet i begynnelsen av diskusjonen for å ville ha med bruk av bærsjeposer som en av flere kriterier for å la barn gå på tur med hund. Så du bør holde deg unna å trekke innhester her i denne tråden om HUNDER: Som jeg selv ble irettesatt av en eller annen: Lag din egen tråd om det! Jeg støtter Violettas argumenter, men skjønner at Gjesta er veldig hissig i å få banket gjennom sine synspunkter.
Gjest Gjesta Skrevet 27. juli 2005 #49 Skrevet 27. juli 2005 Hei Gjesta! Jeg ble hudflettet i begynnelsen av diskusjonen for å ville ha med bruk av bærsjeposer som en av flere kriterier for å la barn gå på tur med hund. Så du bør holde deg unna å trekke innhester her i denne tråden om HUNDER: Som jeg selv ble irettesatt av en eller annen: Lag din egen tråd om det! Jeg støtter Violettas argumenter, men skjønner at Gjesta er veldig hissig i å få banket gjennom sine synspunkter. ← Joda... jeg så det innlegget du fikk om bæsjeposer og fant det veldig tøvete... fordi jeg anser det som et argument i en slik diskusjon. Men hudfletting kan det neppe kalles Men av den grunn ser jeg heller ikke noe poeng i å kaste en slik tøvete ball videre heller Jeg føler ikke jeg "banker" gjennom synspunkter om jeg sier meg uenig i andres argumentasjon og begrunner hvorfor og setter det i videre perspektiv. Ha en fortsatt fin dag!
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2005 #50 Skrevet 27. juli 2005 Gjest - om du føler deg hudflettet fordi jeg påpeker at bruk av poser til å plukke opp hundebæsj er en helt annen diskusjon så beklager jeg. Slike innlegg pleier ofte å få en diskusjon til å spore helt av i en annen retning, og jeg skjønner ikke at det har sammenheng med om det er barn eller voksne som går på tur med hunden. Jeg ber så mye om unnskyldning for at du ble støtt av min bemerkning.
Gjest Violetta Skrevet 27. juli 2005 #51 Skrevet 27. juli 2005 Gjest - om du føler deg hudflettet fordi jeg påpeker at bruk av poser til å plukke opp hundebæsj er en helt annen diskusjon så beklager jeg. Slike innlegg pleier ofte å få en diskusjon til å spore helt av i en annen retning, og jeg skjønner ikke at det har sammenheng med om det er barn eller voksne som går på tur med hunden. Jeg ber så mye om unnskyldning for at du ble støtt av min bemerkning. ← Dette er altså meg. Skjønner ikke hvorfor jeg hele tiden blir logget ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå