Fauna Skrevet 24. juli 2005 #21 Skrevet 24. juli 2005 Jeg lar søsknene mine (8 og 10) gå tur med hunden (dvergschnauzer, dog en stor sådan) så mye de vil. Nå er ikke det så ofte, men har ingen betenkeligheter for å la dem gå med ham. De har bodd med hunden fra han var 8 uker og kjenner ham godt. Jeg mener at man kan ikke gå rundt å være redd for hva som kan skje. Det er ikke lange turer i skog og mark, men små turer på 10-15min. Har sagt til dem at de ikke skal la hunden hilse på absolutt alle, se først om eieren til den andre hunden syns det er greit. Med mindre det er noen de kjenner da. Når det gjelder bruk av hundeposer så er de veldig påpasselig med at de har poser med seg når de skal ut å gå Man bør ha litt tiltro til barna også syns nå jeg, men kan jo være lurt å se an barna..
Gjest Gjest_la Flaca_* Skrevet 24. juli 2005 #22 Skrevet 24. juli 2005 Jeg er enormt skeptisk til å la et barn få ansvar for en hund under alle omstendigheter. Stedatteren min fikk lov av mamman å gå tur med familiens Berner Sennen (50+ kg) allerede da hun var 5, men det har aldri vært aktuelt her hos oss selv om hunden ofte har vært med på "samvær". Jeg husker at jeg selv gikk tur med hunder i nabolaget fra jeg var rundt 9-10. Ofte var vi to, og hunden ble utstyrt med to bånd. På en slik tur greide hunden (en pointer) å få kjeften rundt en liten hvit kattunge, rev opp magen på den og spiste hodet til slutt. Temmelig grusom opplevelse både for oss jentene og eieren av den lillle kattungen. Skulle ønske vi ikke hadde fått lov til å gå tur med de hundene når jeg tenker på alt som kunne ha skjedd. Man vet jo aldri med hunder...
Gjest Gjesta Skrevet 25. juli 2005 #23 Skrevet 25. juli 2005 Reguleringer/bestemmelser........... alt er så farlig nå om dagen. Nei...... se litt lysere på det... det vil som regel gå bra.... det er farlig og leve uansett. Har selv liten hund som er barnas. Det er barna som lufter og går tur (når de gidder) - jeg er bare en overkikkador som tar hovedansvaret. Hunden er en del av familien... er vi på fotball og det kommer småpiker og vil gå tur med den.... selvfølgelig!!!! La barn også slippe til på en litt kontrollert måte og ikke kompliser alt for mye..... det er av erfaringer man lærer, tross alt.
Julie Skrevet 25. juli 2005 #24 Skrevet 25. juli 2005 I utgangspunktet så får ingen barn lufte hunden min. En ting er at hunder er sterke osv, men hva med evt. andre løshunder som kan finne på å fly på bikkja som barnet lufter? Greier et barn å takle en sånn situasjon? Tror ikke det. Julie
Gjest Gjesta Skrevet 25. juli 2005 #25 Skrevet 25. juli 2005 Selvfølgelig så må det være samsvar med barnas krefter og tyngde på hund. Men ærlig talt.... om de takler en løshund osv... Det er farlig og gå tur på veien for en voksen også.... takler du det om kommer det kommer en bil på fortauet der du går??? Ikke krisemaksimer noe som med størst sannsynlighet går helt greit og som gir gleder for små og store - tobeinte og firebeinte.
smidja Skrevet 25. juli 2005 #26 Skrevet 25. juli 2005 Det spørs på hunden og på barnet. Min stedatter er født og oppvokst med hunder, og leser hunden(e) like godt og noen ganger bedre enn enkelte voksne. Hun fikk gå tur med hunden alene fra hun var ca 9 år. Hun fikk beskjed om hva hun kunne og ikke kunne la hunden gjøre. Det gikk alltid kjempefint. Har også nektet eldre barn enn dette å gå med hunden, rett og slett fordi de ikke har hundevett
Gjest Gjesta Skrevet 25. juli 2005 #27 Skrevet 25. juli 2005 Det handler om å lære. Hos meg så ringer det stadig på døra.... barn som vil hilse på hunden.... og det får de. Men, jeg setter meg også ned der og lærer hvordan de skal hilse og hvorfor hunden gjør som den gjør osv.... Barna har "ansvaret" og gjør som de gjør.... hunden reagerer etter det.... og jeg forklarer hvorfor det blir som det blir og hva de kan gjøre for å hilse som de har lyst til (har en strikkball av en hund). Barn må få anledning til å lære og bli kjent med dyr på en positiv måte. Et barn som ikke liker at hunden hopper... spør heller ikke å gå tur med den pga utrygghet. Mens de som ikke lar seg affisere av det men koser seg og føler seg trygge de vokser på ansvaret det er å holde en hund i bånd..... og de er noen ivrige elever Gi barn en sjanse!
Gjest Violetta Skrevet 25. juli 2005 #28 Skrevet 25. juli 2005 Typisk at noen må svare at "det går bra for det har alltid gått bra med de jeg kjenner til". Det blir det samme som at det ikke er farlig å røyke fordi bestefar på 90 har røykt "hele livet". Og ingen har skrevet om noe forbud her, bare litt sunn fornuft. Jeg mener fremdeles at barn ikke bør ha ansvar for noe dyr alene, hverken ute eller hjemme.
Gjest Gjesta Skrevet 25. juli 2005 #29 Skrevet 25. juli 2005 Typisk at noen må svare at "det går bra for det har alltid gått bra med de jeg kjenner til". Det blir det samme som at det ikke er farlig å røyke fordi bestefar på 90 har røykt "hele livet". Og ingen har skrevet om noe forbud her, bare litt sunn fornuft. Jeg mener fremdeles at barn ikke bør ha ansvar for noe dyr alene, hverken ute eller hjemme. ← Jeg mener ikke du bruker sunn fornuft. Da polstrer du barna fra å lære. Og sammenligne med det med langvarig helseskadelig forbruk av sigaretter blir for dumt. Lev livet og plukk opp visdom, la andre også gjøre det ut fra sine ståsted.
Gjest Violetta Skrevet 25. juli 2005 #30 Skrevet 25. juli 2005 Jeg mener ikke du bruker sunn fornuft. Da polstrer du barna fra å lære. Og sammenligne med det med langvarig helseskadelig forbruk av sigaretter blir for dumt. Lev livet og plukk opp visdom, la andre også gjøre det ut fra sine ståsted. ← Jeg kan ikke skjønne at det om jeg lar mitt barn gå tur med hunden avgjør om jeg polstrer barnet mitt fra læring. Det er da så mange områder å lære på at det ikke kan spille noen rolle. Hun går for øvrig på tur med hunden, men da sammen med meg. Jeg lar andre gjøre som de vil, men jeg har ikke noen plikt til å være enig i det de gjør og like at det går ut over meg.
Gjest Gjesta Skrevet 25. juli 2005 #31 Skrevet 25. juli 2005 Jeg kan ikke skjønne at det om jeg lar mitt barn gå tur med hunden avgjør om jeg polstrer barnet mitt fra læring. Det er da så mange områder å lære på at det ikke kan spille noen rolle. Hun går for øvrig på tur med hunden, men da sammen med meg. Jeg lar andre gjøre som de vil, men jeg har ikke noen plikt til å være enig i det de gjør og like at det går ut over meg. ← Det er mulig vi prater litt omhverandre..... Selvfølgelig med hund i huset så er det de voksenes ansvar rundt hundeholdet. Men mine barn får også ansvar for hunden. De passer den om dagen, går tur (snarere lufter den ca. 200 meter, for mer gidder dem ikke og det er lang tur i deres øyne) med den, gir den mat. Og det ansvaret synes jeg det er viktig at unger får... at de får mulighet til å lære selv.... både hvordan hunder er og hva det innebærer. Og si at barn ikke skal gå med hund og ikke ha ansvar og sammenligne det med langtids røyking - synes jeg var å rope ulv/farlig/farlig uten begrep om nyanser. Livet er ikke så svart/hvit. Jeg forlanger ikke at du skal være enig .... men jeg sa meg uenig i hva du kalte sunn fornuft
Gjest Violetta Skrevet 25. juli 2005 #32 Skrevet 25. juli 2005 Gjesta - Da håper jeg du også tar ansvar den gang det skjer noe med hunden når de går på tur med den. Jeg er helt enig i at barn godt kan ta del i ansvaret som følger med dyr. Å gi hunden mat for eksempel, bare positivt. Men på tur er det så mye som kan skje. Og alt avhenger ikke av barna eller hunden. De kan treffe på andre hunder eller komme i situasjoner de ikke har forutsetninger for å takle. Som eksemplet over her der en hund drepte en kattunge. Slike ting kan sette varige minner i et barnesinn, det vet jeg fordi jeg har opplevd noe lignende selv. Og hva om det kommer en hund som er aggressiv mot andre hunder og angriper barna med hunden?Det finnes en del av dem, og det finnes mange hundeeiere som ikke har kontroll på slike hunder. Hvordan skal de kunne takle det? Det hjelper lite å skylde på den andre hundeeieren når skaden har skjedd. Jeg står på mitt. Barn alene har ingenting på tur med hund å gjøre.
Gjest Gjesta Skrevet 25. juli 2005 #33 Skrevet 25. juli 2005 Er dine barn i trafikken? Barn må lære og forholde seg til trafikken. Men mye uforutsett kan skje der og. Men allikevel utvides horisonten. Ulykker kan skje overalt i livet - uansett hvor gammel du er.... men man kan ikke leve etter at de skjer oss hele tiden. Jeg velger annerledes enn deg der. Mine barn går tur med hunden (liten hund) og de er 8 og 10 år gamle. Jeg lar jenter på seks år som ønsker og gå tur med hunden på fotballturneringer/stranden osv gå tur med hunden... og du skal se øynene og stoltheten. Men.... de får ikke fleksiline men et relativt kort bånd som er lett og ha kontroll på og jeg følger med (med øynene) men de får ansvaret og gleden ved å gjøre det alene.
Gjest Violetta Skrevet 25. juli 2005 #34 Skrevet 25. juli 2005 Ja mitt barn forholder seg til trafikk, men hun går ikke i bilveier. Hun går på fortauet. Som sagt er det likegyldig for meg om hunden det skal gåes tur med er liten eller stor, av grunner jeg har nevnt før. Nå gjentar jeg bare meg selv, og avslutter herved.
Gjest Gjesta Skrevet 25. juli 2005 #35 Skrevet 25. juli 2005 Javel, på fortau kan det altså ikke skje noe? Men med barn/hund kan farer oppstå på grunn av uforutsette hendelser ....... mon tro om ikke det skjer flest ulykker på fortauet. Du og jeg har verken kontroll på hva som skjer på fortauet eller hva som skjer når barn går tur med hund. Du og jeg kan bare mane barna våre til å følge de retningslinjer vi gir.... du har ingen kontroll over andre på fortauet, du har ingen kontroll over andre mennesker, du har ingen kontroll over andres hunder. Men en må stole på at barna også kan takle noe og lære noe. Men likefullt er vi ansvarlige for barna våre; gode og dårlige erfaringer får vi alle gjennom livet. Jeg velger å la barna mine lære å mestre mer........ jeg mener ikke det er noe farligere en alt som kan medføre litt risiko. Så kan vi bare være uenige i om hva som er fornuftig
Gjest Violetta Skrevet 25. juli 2005 #36 Skrevet 25. juli 2005 Selvfølgelig kan det skje noe på fortauet, men jeg synes ikke det er greit at barnet mitt går midt i veien av den grunn. Jeg også lærer mitt barn å mestre ting, om enn på en annen måte enn deg. Men jeg synes grensen når det gjelder hunden går en annen plass enn det du gjør.
Cherie Skrevet 25. juli 2005 #37 Skrevet 25. juli 2005 Et barn bør få sjansen til å gå tur med en hund om det ønsker det, men jeg synes det skal være i følge med en voksen og da helst eier av hunden. Barna er ikke noe mindre stolte når de får holde i båndet når de er med på tur. Barn skal få ansvar ja, men det må skje i forhold til modning fysisk og psykisk. Jeg må stille meg i "leieren" til violetta. Hva synes foreldra til alle disse ungene som får gå ut med hunden din gjesta?
Gjest Gjesta Skrevet 26. juli 2005 #38 Skrevet 26. juli 2005 De sier selvfølgelig ja.... og de står jo der sammen med meg. Har ennå ikke fått en negativ tilbakemelding på det. Jeg ser ikke problemstillingen deres. Selvfølgelig ser man hvordan barnet er med hunden. Mine barn hender blir sendt ut på ordentlig tur med hunden. Men de bor sammen med den. Andre barn kommer som regel på fotballturneringer/stranda og der er det oversiktlig. Hvis alt dette skulle være så farlig for en liten hunds skyld. Hvordan stiller dere dere da hvis deres barn skal ri? Hvordan stiller dere dere til hester..... er det lov.... der kan det skje hele tiden? Og det er stort, tungt og ukontrollerbart.
Gjest Violetta Skrevet 26. juli 2005 #39 Skrevet 26. juli 2005 Gjesta - har du leste igjennom de andre innleggene her? Mine begrunnelser for mitt standpunkt står der.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2005 #40 Skrevet 26. juli 2005 Gjesta - har du leste igjennom de andre innleggene her? Mine begrunnelser for mitt standpunkt står der. ← Jada, jeg har lest, mistror du det? Det interessante er: Hvis alt dette skulle være så farlig for en liten hunds skyld. Hvordan stiller dere dere da hvis deres barn skal ri? Hvordan stiller dere dere til hester..... er det lov.... der kan det skje hele tiden? Og det er stort, tungt og ukontrollerbart.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå