Gjest Violetta Skrevet 22. juli 2005 #1 Skrevet 22. juli 2005 Jeg mener at det ikke er riktig å sende små barn på tur med hund, uansett hvor liten hunden er. Her en dag traff jeg to unger på fem-seks år på tur med to små hunder, tror det var bichon frisèe (vet ikke om det er rett skrevet). Jeg hadde min hund med, den er ca. på størrelse med en liten schæfer. Disse to småhundene ville hilse på min hund, noe jeg i utgangspunktet er skeptisk til når det er småbarn som skal ha kontroll på "andre siden"... Men de små hundene var ikke til å stoppe, og ungene syntes jo bare det var gøy. Så begynte den ene fremmede hunden å snerre til min hund. Den andre trakk seg unna, og ville tydeligvis ikke hilse i det hele tatt, den var redd og ville bort. Det endte med at jeg tok min hund med meg og gikk før det gikk helt galt. Ungene begynte å komme etter, og jeg ba dem holde seg borte fra min hund, fordi jeg ikke ville at de skulle hilse. Ble vel sikkert sett på som sur og rar, men det får være så. Min datter er nå ni år, og det blir nok fremdeles noen år før hun får gå ute med hunden alene. Han er for stor og sterk for henne, og man vet jo egentlig aldri hva som kan skje når man går på tur, selv om ens egen hund er kjempesnill... Hvor gamle synes dere unger bør være når de går tur med hunden?
Cherie Skrevet 22. juli 2005 #2 Skrevet 22. juli 2005 (endret) kommer mye an på ungen. På hvor sterk man er, voksen man er og hvor godt ungen kan lese hunden. Men ville ikke sluppet ut min hund med noen under 14 i alle fall. Men jeg har stor hund da. Kommer jo litt an på hunden også. Gikk med mors afganske mynde før jeg hadde begynt på skolen selv, men den holdt seg langt unna konflikter og dro aldri i båndet. Men om det var riktig at jeg fikk gå tur med den..... nei det vet jeg ikke. Endret 22. juli 2005 av Cherie
Ulrikke Skrevet 22. juli 2005 #3 Skrevet 22. juli 2005 Min eldste stesønn blir 10 i november, og får ikke gå ut med ulldotten her... Hun veier bare 16-17 kilo, men er utrolig vimsete, glad i alle, og kan dra kraftig - hun er kjempesterk. Han fikk prøve en gang i fjor, med det resultatet at han lå så lang han var på asfalten og skrubbet seg grundig. (han husket ikke at det kunne være lurt å slippe båndet, så han ble dratt etter). Han får ikke gå med henne alene før han er sterk nok til å holde igjen, og vet hva man bør gjøre/ikke bør gjøre...
Gjest Violetta Skrevet 22. juli 2005 #4 Skrevet 22. juli 2005 Når det gjelder det å slippe båndet når hunden plutselig begynner å dra, er det utrolig vanskelig. Jeg har blitt skrubbet grundig selv, og jeg er voksen. Det går mer på reflekser enn hva som er innlært.
Litz Skrevet 22. juli 2005 #5 Skrevet 22. juli 2005 Jeg hadde ikke latt noen under 15 år gått tur med hund uansett rase og modenhet på ungen. Foreldrene/eier av hunden burde tenke på at det faktisk er de som står ansvarlig for hva som enn måtte skje med hunden eller ungen når de er ute på tur uten voksne tilstede. Selv en liten hund kan bite noen uansett hvor snill hunden egentlig måtte være. En større hund kan gjøre større skade. Det mest horrible jeg ser er små unger (8-10 år) som går tur med Amstaffer, Schäfere, Rottweilere, Elghunder osv. (trekker ikke frem disse fordi de er farligere enn andre hunder, men fordi de stort sett er svært sterke og til tider egenrådige)
Ugla Skrevet 22. juli 2005 #6 Skrevet 22. juli 2005 Barn (uansett alder) på tur alene med hund = NEI! Det hjelper ikke hvor "snill" hunden er, dersom den møter sin "verste fiende"! Jeg snakker av erfaring! Vi er to voksne mennesker, som begge har "verdens snillest"... Det er de også - hver for seg -. Men de tåler rett og slett ikke synet av hverandre! Vi har forsøkt flere ganger, også med erfaren kursleder tilstede, men det går bare ikke!
Gjest Violetta Skrevet 22. juli 2005 #7 Skrevet 22. juli 2005 Enig med Ugla her, enkelt hunder går bare ikke sammen. For ikke å snakke om når de treffer på katter. Nå jager ikke min hund katter, men kattene kommer etter han... Katter kan gjøre veldig stor skade de også, og jeg ville ikke likt om det da var et barn som var med hunden.
Hannemor Skrevet 22. juli 2005 #8 Skrevet 22. juli 2005 Jeg må si at dere er svært så skeptiske til barn og hunder! Selv om hunden er et dyr vil den ikke nødvendigvis angripe alt og alle - selv når den blir provosert, skeptisk, redd osv. Jeg er selv oppvokst med hunder på alle kanter og har gått turer med dem så lenge jeg kan huske. Ingen småhunder, bare collier og schäfere. Klart man må ta hensyn til hvor stor hunden er, dens gemytt, barnets styrke, deres forhold samt hundens forhold til andre dyr (være seg hunder eller katter) mm., men man kan ikke si at INGEN barn under femten år kan gå tur med en hund!?! Det mener nå jeg i hvertfall. Den dagen jeg får barn skal de få gå tur med hunden når de har lyst, er store og sterke nok (dette gjelder ikke alle steder i det langstragt land)...
Gjest Violetta Skrevet 22. juli 2005 #9 Skrevet 22. juli 2005 Nå bor jeg i et område med mange folk og dyr. Det er på det grunnlaget jeg uttaler meg. Dersom man bor i områder der hunden treffer på bare dyr den kjenner fra før, eller kanskje veldig få andre dyr, blir det kanskje annerledes.
Hannemor Skrevet 22. juli 2005 #10 Skrevet 22. juli 2005 Ja det gjør kanskje det... MEN, jeg ville tatt både hunden og barnet i betraktning før jeg ville bestemt meg for det ene eller andre. Colliene jeg gikk tur med var alltid rolige og dro ikke. Gikk bra med andre hunder også. Schäferne var store og sterke. Den ene (da jeg var yngst) var politihund og hadde "manerer". Den andre likte ikke andre hannhunder (meget dårlig sosialisert noe jeg har unngått med min hund) og dro endel. Likevel fikk jeg gå med han fra vi fikk ham (jeg var vel va ni år). Han var vel egentlig å regne for "min" hund ettersom jeg tok flesteparten av turene når pappa var ute og reiste. Jeg måtte holde hardt, være bestemt, ikke slippe ham løs og noen ganger t.o.m. gå omveier for å unngå trøbbel. Likevel gikk det alltid fint og vi hadde det mye gøy! Savner lille Bajas...
Cherie Skrevet 22. juli 2005 #11 Skrevet 22. juli 2005 Vi uttaler jo oss på generelt grunnlag. Og skal jeg da sette en grense går den på 14-15 år. Den er ikke ufravikelig. Men ikke lett å lage en mal for sånt. Barn og hund er noe som skal tenkes nøye gjennom. Både hund og barn kan havne i situasjoner de ikke burde. Som ejg sa lengre oppe var jeg også veldig ung når jeg gikk med familiens mynde, men jeg er ikke sikker på om jeg mener at det var rett av mor å la meg få lov
Gjest eier Skrevet 23. juli 2005 #13 Skrevet 23. juli 2005 kommer mye an på ungen. På hvor sterk man er, voksen man er og hvor godt ungen kan lese hunden. Men ville ikke sluppet ut min hund med noen under 14 i alle fall. Men jeg har stor hund da. Kommer jo litt an på hunden også. Gikk med mors afganske mynde før jeg hadde begynt på skolen selv, men den holdt seg langt unna konflikter og dro aldri i båndet. Men om det var riktig at jeg fikk gå tur med den..... nei det vet jeg ikke. ← Den schæferen som bet fingeren av en i Haugesund var det en gutt på 14 år som hadde med på tur. Eieren fikk kritikk pga det var et barn som hadde den med.
Cherie Skrevet 23. juli 2005 #14 Skrevet 23. juli 2005 Den schæferen som bet fingeren av en i Haugesund var det en gutt på 14 år som hadde med på tur. Eieren fikk kritikk pga det var et barn som hadde den med. ← Hvilket bare understreker hvor vanskleig det er å sette en aldersgrense.
Gjest Revenka Skrevet 23. juli 2005 #15 Skrevet 23. juli 2005 Åh, så vanvittig irriterende! Jeg ser det støtt og stadig her i boliglaget. En unge bør ikke gå tur med en hund (uansett størrelse) før ungen har "hundevett". I tillegg bør den jo kunne handtere en hund i alle situasjoner. Nå har jeg en stor hund som ikke liker andre hannhunder. Og hvor irriterende er det når småunger kommer med små hannbikkjer i flexibånd og lar de gå bort til min. Når det er sagt må jeg si at det ikke bare er unger som ikke har hundevett. Jeg har møtt på mange voksne med hunder løs, som lar de løpe bort til min når vi går tur. Jeg prøver å holde bikkja mi unna den løse, men det er ikke lett da. Roper og ber om de kan hente bikkja, så får jeg til svar at den er så snill atte... Kanskje det er disse voksne som lar barna gå med hund på tur? Har sagt i fra, men ungene skjønner ikke alvoret. Jeg har jo kontroll på hunden min så jeg er ikke redd for at det skal skje noe, men det er unødvendig. Dessuten er de små ikke klar over at de er små. Har møtt på en liten B-F som gikk til angrep på bikkja mi. Han nådde ikke opp til annet enn bena..haha.. Men det var ikke noe morsomt. Jeg kan jo ikke holde bikkja fast hvis han blir angrepet heller. Stakkaren må jo få forsvare seg mens jeg prøver å skille dem. Nå har det heldigvis ikke skjedd mer enn 4-5 ganger, men det er ikke noe moro!
Gjest Violetta Skrevet 23. juli 2005 #16 Skrevet 23. juli 2005 Jeg hadde en tispe tidligere som ikke likte små hunder. Traff på noen unger med småhunder som bare skulle "hilse", og de stormet rett mot meg. De stoppet brått og gikk en annen vei da jeg vrælte "min hund biter!!" mens jeg holdt min hund igjen det jeg kunne. Jeg traff dem igjen siden, og de gikk lange omveier. Jeg fikk sikkert et "fint" rykte etterpå, men det får så være...
Gjest Revenka Skrevet 23. juli 2005 #17 Skrevet 23. juli 2005 Jeg har sagt at hunden min har lopper, lus og kennelhoste noen ganger. Er også effektivt
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2005 #18 Skrevet 23. juli 2005 I tillegg bør ingen barn/tenåringer (joda - eller voksne!) gå tur med hund om de ikke kan bruke hundepose på rett måte.... Men det kommer i tillegg til det andre har sagt om kontroll på hunden/ kunne hundepsykologi/ være tilstrekkelig sterk nok til å holde igjen hunden "om det skjer noe".
Gjest Violetta Skrevet 23. juli 2005 #19 Skrevet 23. juli 2005 I tillegg bør ingen barn/tenåringer (joda - eller voksne!) gå tur med hund om de ikke kan bruke hundepose på rett måte.... ← Ærlig talt - det går an å starte egne diskusjoner når du har et helt nytt tema du vil diskutere.
Gjest Hundeeier Skrevet 23. juli 2005 #20 Skrevet 23. juli 2005 Nå er det de voksne som anskaffer seg hund. Da får de ta følgene av det. På tur får de heller gå sammen med barna. ofte så setter de barn som kommer fra skole til å lufte hunden. Det skal liksom være en del av jobben(lommepenger) Med det rettsvesenet hunder har i dag, så er det uansvarlig å sende et barn ut med en hund. jeg får ofte besøk av barn som vil hilse på hunden vår. Den er inngjerdet på eiendommen. jeg har gitt beskjed om at de får ringe på til meg først. jeg går alltid ut og sitter med hunden da de er der. Ungene er fra alder 5 til 8 år. Det er ikke så mye hus/unger her, men går stadig å sjekker om det er noen ute som ser hunden. Unger er innpulsiv...så uansett hva so skjer er det jeg/hunden som får det. Selv på eiendom som er inngjerdet. Selv om hunden forsvarer seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå