Gå til innhold

Trenger hjelp- starte provingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen,

Haaper paa litt hjelp her, foler meg ganske dum som vet saa lite om hvordan ting fungerer..men ja..her er jeg.

Vi er begge i tidlig 30 aarene og har endelig bestemt oss for aa starte provingen. Jeg har mens rundt 21-22 hver maaned (ikke uregelmessig)- som varer i opptil 3 dager (er dette kort?...bare blitt saann etter pilleslutt). 

Naar er EL for meg? Skjonner ikke disse testene. Bor i utlandet og alt er paa et annet spraak saa er desverre ikke saa lett. 

Har ogsaa begynt aa ta folat- og prover aa ta noen bedre valg ift kosthold. 

Hilsen,

en som er spent- men ogsaa nervos

Anonymkode: 00759...31d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjennomsnittlig er eggløsning ca 14 dager før feste dag i mens - men det varier fra kvinne til kvinne. Eneste måten å finne ut på er eggløsningstester. 

du skal ta eggløsningstest hver dag fra ca. 9 dager etter første mens, tror jeg. https://no.clearblue.com/egglosningstester/tidspunkt-for-a-starte-med-egglosningstesten
du kan bruke den siden til å finne ut når du skal begynne. Det vil alltid være to steker på eggløsningstest - når teststreken er like sterk eller sterkere enn eggløsningstester betyr det at kroppen gjør klar for eggløsning. Som regel vil du da få eggløsning 24-36 tiner etter positiv test. 

Skrevet

takk for sva

2 hours ago, LittKoko said:

Gjennomsnittlig er eggløsning ca 14 dager før feste dag i mens - men det varier fra kvinne til kvinne. Eneste måten å finne ut på er eggløsningstester. 

du skal ta eggløsningstest hver dag fra ca. 9 dager etter første mens, tror jeg. https://no.clearblue.com/egglosningstester/tidspunkt-for-a-starte-med-egglosningstesten
du kan bruke den siden til å finne ut når du skal begynne. Det vil alltid være to steker på eggløsningstest - når teststreken er like sterk eller sterkere enn eggløsningstester betyr det at kroppen gjør klar for eggløsning. Som regel vil du da få eggløsning 24-36 tiner etter positiv test. 

takk for svar. Gruer meg saann..tenk om det tar tid.

Vaert gravid en gang i tidlig 20 aarene (abort)...men det er det. 

Maa man bruke disse testene? Hadde vaert en drom om alt hadde klaffet og jeg hadde blitt gravid paa forste, men ja..hva er sannsynligheten. Bare grugleder meg saann 😕

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

takk for sva

takk for svar. Gruer meg saann..tenk om det tar tid.

Vaert gravid en gang i tidlig 20 aarene (abort)...men det er det. 

Maa man bruke disse testene? Hadde vaert en drom om alt hadde klaffet og jeg hadde blitt gravid paa forste, men ja..hva er sannsynligheten. Bare grugleder meg saann 😕

Nei. Du må ikke bruke sånne. Det er lurt hvis du vil finne ut når eggløsning er. Men siden dere ikke har prøvd før, så bare ha masse ubeskyttet sex. Kan fint klaffe. Kan fint ta mange år. Ingen vet. Men er ikke vits å begynne åstresse før dere har begynt å prøve. Ha sex annen hver dag noen dager etter mensen er slutt. Så kan det plutselig klaffe. Du bestemmer sjøl hvor arbeid dere vil legge i det. 

Skrevet

Last ned en app f.eks så kan du følge med på syklusen din og logge - og lære mer om EL og prøving samtidig:) Sikkert mange her som kan tipse om gode norske apper, jeg bruker Glow som er en amerikansk/engelspspråklig app og den har funket veldig fint for meg. 
Om du vil være nøye og lære om syklusen din kan det være lurt å ta temperaturen din i tillegg til eggløsningstester, men her velger du hvor hardcore du vil være altså:)

Anonymkode: 3839d...14b

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Last ned en app f.eks så kan du følge med på syklusen din og logge - og lære mer om EL og prøving samtidig:) Sikkert mange her som kan tipse om gode norske apper, jeg bruker Glow som er en amerikansk/engelspspråklig app og den har funket veldig fint for meg. 
Om du vil være nøye og lære om syklusen din kan det være lurt å ta temperaturen din i tillegg til eggløsningstester, men her velger du hvor hardcore du vil være altså:)

Anonymkode: 3839d...14b

Tusentakk for svar til deg og til brukeren over. 

Skal sjekke ut Glow (engelsk er mitt morsmaal saa det passer fint).

Sikkert greit aa begynne aa dokumentere i tilfellet ting tar tid. Skal sjekke ut temperaturmaaler og hvordan det fungerer.

• Liker 1
Skrevet

Lykke til som førstegangsprøver! Mine råd er som følger:

1. Vær aktiv her sammen med prøverne - opprett gjerne en dagbok. Der får man mye støtte og hjelp.

2. Kartlegg eggløsning. Man ikke, men erfaringsmessig så er det veldig greit å lære seg kroppen sin å kjenne slik. Jeg tenker det er en fordel at du bor i utlandet, da tester ofte er billigere der.

3. Ha jevnlig sex. Helst annenhver dag syklusen igjennom, spesielt dersom du ikke kartlegger EL og ikke vet 100% når den er.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Amatariel said:

Lykke til som førstegangsprøver! Mine råd er som følger:

1. Vær aktiv her sammen med prøverne - opprett gjerne en dagbok. Der får man mye støtte og hjelp.

2. Kartlegg eggløsning. Man ikke, men erfaringsmessig så er det veldig greit å lære seg kroppen sin å kjenne slik. Jeg tenker det er en fordel at du bor i utlandet, da tester ofte er billigere der.

3. Ha jevnlig sex. Helst annenhver dag syklusen igjennom, spesielt dersom du ikke kartlegger EL og ikke vet 100% når den er.

Takk for tips. Dagbok skal absolutt vurderes her.

Har skjont at det kan lonne seg med digitale tester (skal sjekke litt paa nett og gjore meg kjent.

Mens om noen dager naa 😄

Skrevet

Jeg droppet alle tester og tok bare eggløsningskalkulator på nett og hadde sex når internett sa jeg var fruktbar. Hadde personlig droppet alle disse testene, folk blir jo helt obsessed av å følge med og teste seg.

Anonymkode: 12cfe...5aa

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg droppet alle tester og tok bare eggløsningskalkulator på nett og hadde sex når internett sa jeg var fruktbar. Hadde personlig droppet alle disse testene, folk blir jo helt obsessed av å følge med og teste seg.

Anonymkode: 12cfe...5aa

Så heldig du er som hadde det så lett for å bli gravid! :) hvis du ble gravid da etter å bare ha brukt eggløsningskalkulator på nett.  Det funker hvis du har gjennomsnittlig lengde på lutealfase. For en som ikke har 14 dager fra el til mensen er sånne kalkulatorer lite brukbare. Hvis det var bare å følge den elkalkulatoren så ville det ikke vært så mange her som hadde prøvd i mange år?! Anbefaler selv ikke å begynne med testing med en gang, men hvis det ikke klaffer etter noen ganger, er det lurt å begynne å kartlegge eggløsning. 

Endret av LittKoko
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...